پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
قبله یا نمازسوی در اصطلاح اسلامی، به سمتی گفته می‌شود که مسلمانان رو به آن نماز می‌گزارند.
شعارسال: قبله یا نمازسوی در اصطلاح اسلامی، به سمتی گفته می‌شود که مسلمانان رو به آن نماز می‌گزارند.

از دیرباز تعیین جهت قبله مورد توجه مسلمانان بوده است و شناسایی آن برای انجام برخی اعمال مذهبی یک نیاز اساسی محسوب می‌شود. تعیین قبله یکی از مسائل اصلی منجمین دوران طلایی اسلام بود که نیاز به جهت یابی و ریاضیات داشت .

دانشمندان اسلامی جهت یابی قبله را از هر نقطه برروی سطح کره زمین بررسی کردند که از جمله آن دانشمندان می توان به خوارزمی ، ابوالوفا بوزجانی ، ابوریحان بیرونی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، ابوالنصرمنصور و ابوالعباس نیریزی اشاره کرد.

رئیس انجمن نجوم آماتوری ایران در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه تعیین دقیق قبله یکی از موضوعات مهم دینی و اجتماعی ما مسلمانان است می گوید: در روزهای هفتم خرداد ساعت 13:48

(9:18 دقیقه به وقت گرینویچ) و بیست و پنجم تیر ساعت 13:57 به وقت کشورمان ( 9:27 دقیقه به وقت گرینویچ) می توان با روش های علمی و بدون پیچیدگی های خاص جهت دقیق قبله را تعیین کرد.

مسعود عتیقی درباره دلیل این اتفاق می افزاید: در روزهای یادشده میل خورشید (زاویه بین مرکز خورشید و استوای آسمان)‌ با عرض جغرافیایی خانه کعبه یکی می شود و هنگام اذان ظهر به وقت مکه مکرمه، خورشید دقیقاً بالای کعبه قرار خواهد گرفت و خانه خدا در این زمان سایه ای نخواهد داشت.

دبیر گروه دانش روزنامه جام جم هم در مصاحبه با خبرنگار ما درباره روش قبله یابی در قاره های مختلف جهان می گوید: این روش قبله یابی در روز هفتم خرداد در ساعت 9:18 به وقت گرینویچ در قاره های آسیا ، اروپا و آفریقا انجام پذیر است به طور مثال در شهرهای پاریس و برلین در ساعت 11:18،در توکیو 18:18 و پکن 17:18 قابل انجام است .

کاظم کوکرم در این باره که چگونه هر فردی می تواند قبله را بطور دقیق تعیین کند به خبرنگار ما پاسخ می دهد: برای اینکه دقیقتر این کار را انجام دهیم از شاخص استفاده می کنیم ؛ شاخص را عمود روی زمین می گذاریم و در زمان های گفته شده اگر در راستای سایه شاخص رو به خورشید قرار بگیریم دقیقاً رو به قبله خواهیم ایستاد، این اتفاق برای شهر مکه که عرض 22 درجه شمالی دارد و خورشید در لحظه ظهر شرعی بطور عمود بر‌ آن می تابد ، رخ می دهد .

این مدرس نجوم درباره علت این اتفاق در شهر مکه می گوید: شهر مکه در میان دو مدار رأس سرطان و رأس جدی واقع شده است. رأس سرطان و تمام نقاط زمین که در بین این دو مدار و عمدتاً خط استوا قرار دارند دست کم در دو روز از سال خورشید در لحظه ظهر شرعی در نقطه سمت الرأس ناظر آنها یعنی وسط آسمان قرار می گیرد.

سر دبیر ماهنامه نجوم می افزاید: خورشید پیش از رسیدن به نقطه انقلاب تابستانی ( انقلاب تابستانی وقتی رخ می دهد که خورشید به نقطه ای می رسد که بیشترین زاویه را با افق دارد) در 7 خرداد و لحظه ظهر شرعی در خانه کعبه عمود می تابد.

کوکرم خاطرنشان می کند: همچنین این اتفاق پس از عبور خورشید از انقلاب تابستانی که در 31 خرداد یا یکم تیر هر سال رخ می دهد، در 25 تیر بار دیگر برای شهر مکه تکرار می شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1395، کدخبر: ۱۱۴۹۷۲۱، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
ما یکی از فامیلامون فکر میکرد که قبله قراره عوض بشه و یه طرف دیگه نماز خوند تو اون روز
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین