پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۷۱۰۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
روند صادرات و واردات ما نیز همواره یک جنبه نزولی داشته است و این نشان می ‌دهد که سهم ما از شرکت در تجارت جهانی کوچک شده است.

شعار سال: مجیدرضا حریری نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص تفکیک وزارت «صمت» گفت: ما برای توسعه اقتصاد به‌صورت کلان باید یک استراتژی معین داشته باشیم و برای رسیدن به آن استراتژی از ابزار نو استفاده کنیم که این ابزار وزارتخانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: اما ازآنجاکه در این خصوص هیچ استراتژی و هدف تعریف‌شده نداریم در طی سه دهه اخیر و حتی با نگاه کلانتر از قبل از انقلاب تقریباً 17 نوع از ترکیب وزارت خانه‌های صنعت، معدن و تجارت در کابینه‌ها داشتیم.

حریری با اشاره به اینکه نداشتن هدف و استراتژی مشخص سبب می‌شود که ما براساس سعی و خطا پیش برویم گفت: این‌که بگوییم کوچک شدن دولت در گروی ادغام وزارت خانه‌ها است شاهد عینی این مدعا نشان داد که سیطره اقتصادی دولت بعدازاین ادغام‌ها کم که نشد هیچ، حتی بیشتر هم شد و از نظر تعداد و عِده و عُده فقط تعداد وزرا کم شد و حتی تعداد این ساختمان‌ها نیز کمتر نشد.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: برای این منظور بیش از آنکه فکر کنیم کدام وزارت خانه‌ها باید بمانند، باید ببینیم از وزارت خانه خود چه می‌خواهیم و براساس آن ساختار اجرایی است که تعداد وزارتخانه‌ها را تعیین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داد وزارت خانه‌ای که ترکیب سه نهاد صنعت، معدن و تجارت بود ناموفق عمل کرد گفت: اگر هیچ‌کدام از این سه وزارت خانه از این شرایط رضایت ندارند ترجیحاً هر یک از این وزارت خانه‌ها بهتر است متولی خاص خود را داشته باشد، چون متأسفانه در کشور به وزارت بازرگانی و فعال بازرگانی مثل کسی که فعل خلاف انجام می‌دهد نگاه می‌کنند.

حریری ادامه داد: براین اساس روند صادرات و واردات ما نیز همواره یک جنبه نزولی داشته است و این نشان می‌دهد که سهم ما از شرکت در تجارت جهانی کوچک شده است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به ارتباط تنگاتنگ کیفیت کالا با افزایش صادرات آن آیا تفکیک این وزارت خانه‌ها کاری عقلانی محسوب می‌شود گفت: تولید کالا و فروش آن زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته است، اما اگر بخواهیم این‌طور فکر کنیم برای حمل و نقل کالا به جاده، هواپیما و ریل نیز نیازمندیم. پس با این حساب باید وزارت راه را هم به تولید بچسبانیم، اما اگر استراتژی داشته باشیم باید برای هر یک از این‌ها تعریف مشخصی داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی صحیح و مدون اتصال نقاط مماس وزارتخانه‌ها می‌توانند به نرمی اتفاق بیفتد، اما درصورتی‌که برنامه‌ریزی و هدف نداشته باشیم نتیجه، ادغام فعلی این سه وزارت خانه می‌شود که حاصل چندانی در برنداشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فردا ، تاریخ انتشار 25 تیر 96، کدمطلب:۶۹۷۹۴۹، www.fardanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
0
0
در آینده نزدیک مجبور می شود که جمعه کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین