پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۲۴۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب گفت: این قانون نیاز به بازنگری جدی دارد و قانون کامل و به روزی نیست. این در حالیست که باید بپذیریم رویکرد سلبی صرف در زمینه عفاف و حجاب جواب نداده است.

شعارسال: شهیندخت مولاوردی در باره قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب»، گفت: این قانون بالغ بر 400 بند است و مخاطب آن فقط دولت نیست بلکه سایر نهادهای فرهنگی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و در واقع مجموعه حاکمیت و حدود۲۶دستگاه در مقابل این قانون مسئولیت دارند و دولت نیز جزو آنهاست.

وی در خصوص وظایف معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مقابل قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: معاونت امور زنان و خانواده با شش بند که مربوط به پژوهش و برگزاری همایش در راستای فرهنگ سازی، حمایت از سمن ها و همکاری با صدا و سیما و وزارت ارشاد در ترویج نمادها و الگوهای لباس های بومی ایرانی و حمایت از مراکز تولید و توزیع لباس های ملی و اسلامی هست و اتفاقا در مقایسه با خیلی از دستگاه‌ها کمترین وظیفه را در مقابل این قانون دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با تاکید بر آنکه این قانون معطوف به دولت نیست و دولت تنها در زمینه آن عهده دار وظایف نیست گفت: چنانچه تمامی دستگاه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل کنند می‌توانیم ادعا کنیم که تمام و کمال این قانون اجرا شده و می‌تواند به سهم خود تاثیرگذار باشد. در مقدمه این قانون هم مشارکت و توجه جدی همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند مورد اشاره قرار گرفته است.

مولاوردی ادامه داد: با توجه به اینکه این قانون در سال 1384 به تصویب رسیده است و طی بیش از یک دهه گذشته جامعه ما به دلیل مواجهه با عوامل متعدد و از جمله انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات دچار تغییرات محسوس و چشمگیر شده است و تاثیر آن را در سبک زندگی افراد به ویژه در نحوه پوشش و مد به وضوح می توان مشاهده کرد، نیاز است بازنگری این قانون در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: از ابتدای دولت یازدهم یکی از موضوعاتی که در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفت آسیب شناسی عملکرد گذشته و وضعیت موجود در حوزه عفاف و حجاب بود که گزارش آن تهیه و پیشنهاداتی از جمله بازنگری و به روز کردن قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مطرح شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده نیز بر این اساس با رییس جمهور و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور مکاتبه‌ای را انجام داده و درخواست بازنگری این قانون را مطرح و در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

تغییر نگاه از امنیتی به فرهنگی با واگذاری نظارت بر قانون گسترش «عفاف و حجاب» به شورای فرهنگ عمومی

مولاوردی در ادامه با توجه به آغاز فصل گرما و متعاقب آن پوشش زنان، فعالیت گشت‌های ارشاد شدت گرفته و نام آن بر سر زبان‌ها می‌افتد گفت: پیشنهاد کردیم نظارت بر اجرای قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از وزارت کشور و ستاد صیانت از حقوق شهروندی به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور باز گردد. کمااینکه در ابتدای تصویب این قانون نیز نظارت بر اجرای آن در همین شورا وجود داشت اما در دولت نهم و دهم مسئولیت نظارت بر اجرای آن از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی به وزارت کشور منتقل شد و از همان زمان مسئله عفاف و حجاب و نظارت بر این قانون به نوعی جنبه امنیتی و سیاسی پیدا کرد.

وی ادامه داد: زمانی که دبیرخانه نظارت بر اجرای این قانون در وزارت کشور باشد چه بخواهیم چه نخواهیم نگاه امنیتی بر این موضوع هم تسری پیدا می‌کند. این در حالیست که اگر نظارت بر این قانون به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی باز گردد برخورد با این پدیده متناسب با ماهیت و ذات آن فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر آنکه باید به صورت اقناعی و ایجابی بر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تاکید کرده و از این نقطه حرکت خود را آغاز کنیم گفت: فعالیت در زمینه رفع آسیب‌های حوزه عفاف و حجاب باید به صورت غیر مستقیم و با آسیب شناسی عملکرد گذشته صورت بگیرد تا بتوانیم عملکرد مناسب و موثری را ارائه دهیم.

پدیده بدپوششی چند وجهی است

برخورد گشت ارشادی با بدحجابی موثر نبوده

مولاوردی با اشاره به چند وجهی بودن پدیده بدپوششی همچنین گفت:‌ نگاه سیاسی صرف، نگاه سلبی صرف، نگاه فرهنگی صرف امروزه دیگر پاسخگو نیست. اگر تا به حال از گشت ارشاد نتیجه گرفتیم می‌توانیم این روند را ادامه دهیم. این در حالیست که معتقدم این روش نتیجه نداده و اگر موثر بود امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

وی در ادامه گفت: نیروی انتظامی به عنوان حلقه آخر در قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در نظر گرفته شده است و این بی‌انصافی است که نگوییم چرا نیروی انتظامی که حلقه آخر این زنجیره است امروز به ایستگاه اول تبدیل شده است ؟! و ناکارآمدی سایر دستگاهها این بار سنگین را بر دوش نیروی انتظامی گذاشته است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: معتقدم به دلیل آنکه سایر دستگاه‌ها وظایف خود را در این حوزه به درستی انجام نمی‌دهند ایستگاه آخر به ایستگاه اول تبدیل شده است.طبق آنچه در مقدمه این قانون اشاره شده است.

توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان بستر آن بسیار شایسته و لازم است و اشاعه و تعمیق آن نیازمند آموزش های مداوم در خانواده و مدرسه و دانشگاه و اجتماع است تا به درونی و نهادینه شدن آن کمک کند.

با رتبه‌بندی دستگاه‌ها از نظر عفاف و حجاب راه‌ به جایی می‌بریم؟

مولاوردی همچنین با اشاره به عملکرد ستاد صیانت از حقوق شهروندی مسقر در وزارت کشور در خصوص ارزیابی رعایت عفاف و حجاب در دستگاه‌ها و نهادهای دولتی گفت: ستاد صیانت از حقوق شهروندی تمامی دستگاه‌ها را به صورت مستمر بازرسی کرده و گزارش عملکردی از وضعیت دستگاه‌ها در مقابل قانون عفاف و حجاب ارائه می‌کند و بر این اساس دستگاه‌ها رتبه بندی می‌شوند و نمره می‌گیرند که معتقدم اثربخشی چنین رویکردی باید مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد و اینکه آیا با این راهکارها و شیوه ها و روش ها راه به جایی برده‌ایم یا خواهیم برد؟.

صدور بازرسی حجاب زنان کارمند از سوی وزارت کشور ، مصوبه‌ای جدید نبود

وی در خصوص صدور مصوبه‌ای مبنی بر بازرسی حجاب زنان کارمند دولت از سوی وزارت کشور نیز گفت: وزارت کشور دستورالعملی دارد که همه ساله در آستانه فصل تابستان که امسال مقارن با آغاز ماه مبارک رمضان بود به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، اما در سال جاری شاهد آن بودیم که پس از ابلاغ این دستورالعمل به نهادها و دستگاه‌ها واکنش‌هایی ایجاد شد. این در حالیست که این مصوبه جدید نیست و از قدیم وجود داشته و صرفا به منظور یادآوری همه ساله در آستانه فصل تابستان مجددا به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

معاون رییس جمهور امور زنان و خانواده در خصوص انتقاد بسیج جامعه زنان مبنی بر عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور توسط دولت و عدم وجود اینترنت پاک گفت: تا جایی که اطلاع دارم مسدود کردن شبکه‌ها، کانال‌ها و سایت‌هایی که محتوای غیراخلاقی دارند نیز از ابتدا در دستور کار دولت بوده است.

مولاوردی گفت: در حال حاضر شورای عالی فضای مجازی به ریاست رییس جمهور نیز در کشور فعال است و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کاملا بر فضای مجازی مشرف است و این فضا دائما توسط دولت رصد می‌شود.

ایجاد محدودیت و ممنوعیت در دسترسی آزاد به اطلاعات ممکن نیست

وی همچنین خاطرنشان کرد: نمی‌دانم منظور بسیج خواهران از راه اندازی اینترنت پاک در کشور دقیقا چیست اما باید بدانیم، نمی‌توانیم شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به طور کلی در کشور مسدود کنیم و تحقق چنین رویکردهایی در جامعه امروزی غیر ممکن و غیر واقع بینانه است.

معاون رییس جمهور امور زنان و خانواده در ادامه کودکان و نوجوانان در همه جای دنیا برای دسترسی به فضای مجازی و مطالب موجود در اینترنت با محدودیت‌هایی مواجه‌اند گفت: در هیچ جای دنیا کودکان و نوجوانان به راحتی نمی‌توانند به اطلاعات موجود در فضای مجازی دسترسی داشته باشند اما این مسئله هنوز در کشور ما عملی نشده است، البته شاید برنامه باشد که هنوز اجرایی نشده که باید نسبت به اجرای آن اهتمام داشته باشیم.

مولاوردی در ادامه با تاکید بر آنکه محدودیت و ممنوعیت در دسترسی آزاد اطلاعات ممکن نیست گفت: باید بتوانیم تولید محتوا داشته باشیم و پاسخگوی هجمه‌ها باشیم زیرا در دهکده جهانی و عصر انفجار اطلاعات افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند. به همین دلیل باید با برنامه ریزی دقیق و به صورت ایجابی، نه سلبی و بگیر و ببند و ایجاد محدودیت و محرومیت، به هجمه‌ها پاسخ دهیم. پاک کردن صورت مساله راحت‌ترین و به گمان خودمان بی دردسرترین راه حل است که مطمئنا ما را به هدف مورد نظر نخواهد رساند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پارسینه، تاریخ انتشار: 27تیر1396، کدخبر: 368555: www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
چرا قبل از اجرا به فکر بازنگری نبودید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
رئیس‌جمهور پیش از انتخابات یازدهم هم در رابطه با مسئله حجاب زنان عنوان کرده بود: « کاری می‌کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف هستند. »
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
در ۲۱ آذر ماه سال ۱۳۸۷ ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان در وزارت کشور و به دستور رئیس جمهور وقت( احمدی نژاد ) با دو محور صیانت از حقوق شهروندی و ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تشکیل شد.
البته از میان این دو محور، در این ستاد توجه بیشتری به محور دوم شد و حتی از شش اقدامی که این ستاد قرار بود انجام دهد، ۵ اقدام مربوط به حجاب است.

وظایف ستاد مرکزی صیانت ازد حریم عمومی وزارت کشور:

۱ تشکیل جلسات ستاد و کارگروه های تابعه به منظور برنامه‌ریزی و هماهنگی با حضور دستگاه های اجرائی و سازمان ها و نهادهای ذیربط در اجرای مأموریت های ابلاغی.
۲ ابلاغ برنامه‌های ۱۲ گانه ، ۸ گانه و ۱۰ گانه درون سازمانی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ویژه کارکنان دولت
۳ واگذاری یک مرحله بودجه به کلیه دستگاه‌ها به منظور کمک به اجرای برنامه‌های ترویج عفاف و حجاب به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال
۴ بازرسی و ارزیابی وضعیت عفاف و حجاب، اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی درون سازمانی ( ویژه کارکنان) در دستگاه‌های اجرائی مرکز و استان ها ( ۳ مرحله)
۵ بازرسی و ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرائی در انجام وظایف برون سازمانی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
۶ تدوین اولیه ساختار ستاد صیانت دستگاه های اجرائی در حوزه عفاف و حجاب و ابلاغ به کلیه دستگاه‌های اجرائی و استانداری‌ها.
گفتنی است پیش از این هم اقدامات مختلفی مثل ابلاغ برنامه های ده گانه عفاف وحجاب وزارت کشور توسط این ستاد انجام شده بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
سید سلمان سامانی ، سخنگوی وزارت کشور تأکید دارد، آنچه در دستور کار وزارت کشور است، به صورت مشخص رعایت حقوق شهروندی دستگاه‌ها، تکریم ارباب رجوع و رضایت‌مندی مردم از خدماتی است که از دستگاه دریافت می‌کنند که بررسی اقدامات دستگاه‌ها در ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب نیز از جمله این موارد است.
سامانی در پاسخ به اینکه «بنابراین به مسأله حجاب کارکنان دستگاه‌ها ورود نمی‌شود؟» افزود: خیر، این امر موضوع وزارت کشور نیست. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود ۹ سال است که این مسئولیت به وزارت کشور داده شده است و هر سال طبق برنامه زمان‌بندی شده‌ای، اقدامات دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که آیا «رویکردی وجود دارد که به دستگاه‌ها بگویید به صورت موردی حجاب افراد را بررسی کنند؟» اظهار کرد: ما صرفاً اقدامات دستگاه‌ها را برای فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب بررسی می‌کنیم، نه پوشش افراد را.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در فروردین ۱۳۸۲ توسط شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و در دوران محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این طرح در دولت احمدی نژاد ابلاغ گردید.
طرح ارتقای امنیت اجتماعی و آیین نامه اجرایی اصول و سیاست‌های بهینه‌سازی حضور زن در سینما در دولت احمدی نژاد و بر اساس طرح جامعه عفاف تدوین گردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
طرح گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، از مهم ترین مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص مساله حجاب در سال های اخیر بوده است. این طرح با 16 سیاست کلان و 46 راهکار عملیاتی در تاریخ 13 دی ماه 1384 در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطرح و به تصویب نهایی رسید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
سیاست های 16 گانه طرح حجاب و عفاف:
1- در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فزاینده بدحجابی.
2- ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌های رسمی و اداری کشور.
3- نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی و نظارت و تأکید بر ضرورت رعایت سادگی و پوشش و فرم‌های اسلامی و حضور ساده و بی‌آرایش در محیط کار به دلیل تأثیر منفی بر مراجعان.
4- تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ دینی و ملی و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ترویج الگوهای مناسب پوشش اسلامی توسط نهادهای الگو ده.
5- ایجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‌های مناسب و متنوع و ایجاد رقابت سالم در زمینه بین افراد.
6- وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه.
7- گسترش و تقویت مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه.
8- اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب.
9- رعایت حجاب و حفظ شئون اسلامی از سوی مدیران، مسئولان حکومتی و خانواده‌های آنان و تدوین شاخص‌هایی در این زمینه برای گزینش مدیران.
10- رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید،‌ توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی.
11- پیگیری نحوه اجرای طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها و ارائه گزارش‌های منظم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیته).
12- ارزیابی دقیق از اجرای طرح‌ها توسط دستگاه‌های فرهنگی، انتظامی و قضایی برای مقابله با مظاهر بدحجابی و یافتن راهکارهای مناسب توسط کمیته توسعه و ترویج فرهنگ عفاف.
13- نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه‌ها - خصوصاً صدا و سیما - در ارتباط با الگوهای تبلیغی آنها و تأثیر آن در جامعه.
14- احیاء سنت حسنه «امر به معروف و نهی از منکر» درمورد حجاب و عفاف.
15- فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تهیه کتب، نشریات و تولیدات علمی - فرهنگی به منظور ترویج فرهنگ عفاف و پاسخگویی به شبهات موجود در مورد آن.
16- انجام سیاست‌های تشویقی درباره مدیران و کارگزارانی که در محیط کار خود اصول عفاف و پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
راهکارهای 45 گانه طرح حجاب و عفاف:
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 566 مورخ 4/5/84 در چارچوب اصول و مبانی روشهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف (مصوب جلسه 413 مورخ 14/11/76) راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف را به شرح ذیل تصویب نمود:

1ـ توسعه فرهنگ کنکاش و تفکر در مفاهیم دینی توسط جوانان به منظور پذیرش درونی و قلبی و عمل به آنها ؛
2ـ تبیین دایمی جایگاه والا و پر اعتبار زن در اسلام و مقایسه آن با سایر مکاتب به منظور احساس برتری شخصیت زن مسلمان نسبت به زنان سایر مکاتب و پرهیز از روی آوردن به جاذبه‌ها و شخصیت‌های کاذب؛
3ـ تقویت بنیه اعتقادی، اخلاقی و اصول و مبانی تربیت برای والدین، خصوصاً مادران نسبت به امر عفاف و حجاب و ایجاد حساسیت در آنها نسبت به آسیب های ناشی از عدم رعایت آن برای خود، خانواده و فرزندان؛
4ـ اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و به کارگیری نیروی انسانی شایسته نظیر مدیران، معلمین و اساتید معتقد و عامل به رعایت حجاب و عفاف در کلیه مراکز اداری و آموزشی؛
5ـ تبیین آموزه‌های دینی در خصوص ضرورت رعایت اصول حیا و عفت متناسب با قابلیت‌ها و ویژگی‌های زنان و مردان و ایجاد تعادل در روابط اجتماعی آنها؛
6ـ احیاء و ترویج سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر؛
7ـ ارتقاء سطح آگاهی جوانان در خصوص ارتباطات صحیح انسانی و اخلاقی بین آنها و حفظ حدود عفاف و حجاب در جامعه و خانواده؛
8ـ تبیین فلسفه و پیامدهای مثبت فرهنگی اجتماعی، روانی و اخلاقی عفاف و حجاب درعرصه‌های مختلف زندگی و اثرات منفی عدم رعایت آن در سست کردن بنیانهای اخلاقی خانواده و جامعه؛
9ـ تبیین دیدگاه اسلام در خصوص عفاف، پوشش، حجاب و ضرورت بیان ، فلسفه، احکام و دستاوردهای مثبت رعایت آن در جامعه متناسب با شرایط سنی جوانان و نوجوانان با شیوه‌های جذاب؛
10ـ توجه دادن به رعایت و نیز باور پوشش نه به عنوان یک اجبار اجتماعی بلکه به عنوان یک ارزش انسانی، دینی و معنوی و یک باور قلبی جهت مصونیت از زشتی ها و آسیب‌های اجتماعی؛
11ـ افزایش آگاهی والدین نسبت به رعایت حجاب و عفاف خصوصاً در خانواده و نقش الگویی آنان در این امر؛
12ـ اهتمام جدی نهاد خانواده نسبت به تامین نیازهای عاطفی و شخصیتی فرزندان به ویژه دختران و تاثیر آن در شکل گیری هویت دینی و اجتماعی آنها؛
13ـ تبیین نقش عفاف و حجاب در تقویت هویت ملی و فرهنگی جوانان و تاثیر آن بر استقلال فرهنگی و سیاسی کشور؛
14ـ تقویت روحیه تعادل در جوانان در رویکرد آنان به مدگرایی و بیان مستدل و منطقی اثرات و پیامدهای مدگرایی افراطی و پرهیز از تقلید کورکورانه از مد‌های غربی و تقویت مدگرایی ملی؛
15ـ تبیین ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و نشانه های روشن از وجود حجاب و پوشش در ادیان الهی و جوامع دارای سابقه تاریخی و تمدن فرهنگی؛
16ـ زمینه سازی اجتماعی مناسب برای دختران و پسران جهت کشف، هدایت و بروز قابلیت‌ها و توانمندیها و تامین مطالبات خود به منظور جلوگیری از بروز جلوه‌گری‌های نامناسب در حیطه فرهنگ عفاف و حجاب؛
17ـ اختصاص بخشی از موضوعات تحقیقاتی به بررسی «زمینه، علل و موانع گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه» و بررسی تاثیرات محصولات فرهنگی کشور بر این موضوع؛
18ـ تشویق و ترغیب خانواده‌ها و جوانان به ازدواج آسان و آشنا نمودن آنان با معیارهای شرعی انتخاب همسر، حقوق و وظایف یکدیگر، تقویت روحیه ساده زیستی و قناعت پیشگی در زندگی؛
19ـ تقویت هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط در برنامه‌ریزی و تامین امکانات لازم جهت رفع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود بر سر راه ازدواج جوانان؛
20ـ توسعه فعالیت‌های بنیادهای ازدواج به منظور جلب مساعدت دولت و خیرین در امر ازدواج جوانان؛
21ـ ارتقای مهارتهای فنی و حرفه‌ای و توانمندیهای جوانان جهت توسعه طرح‌های خود اشتغالی و آشنایی با بازار کار و زمینه‌های مختلف فعالیت به عنوان زمینه ساز ازدواج، تشکیل خانواده و نهایتاً توسعه فرهنگ عفاف؛
22ـ اهتمام جدی مراکز فرهنگی و کلیه رسانه‌های کشور نسبت به ارایه الگوی مطلوب از عفاف و حجاب در محصولات فرهنگی خود (فیلم، سریال، تیاتر و…) و پرهیز از ایجاد تضاد و تناقض برای جوانان در این امر؛
23ـ جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی آگاه و عامل به مبانی دینی عفاف و حجاب در برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی؛
24ـ جهت دهی و تقویت امر عفاف و حجاب با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت سازمان ها، احزاب، تشکل‌های غیردولتی و هییت های مذهبی در کشور؛
25ـ هدایت تبلیغات تجاری به سوی استقلال فرهنگی و اقتصادی؛
26ـ سازماندهی مبلغان آشنا به اصول و مبانی فرهنگ عفاف و حجاب به روش‌های صحیح تبلیغ و استفاده بهینه از آنها در مجامع دینی و خودجوش مردمی؛
27ـ نظارت دقیق و همه جانبه در امر تولید و نشر کتاب، مطبوعات و مجلات سینمایی در خصوص رعایت حریم عفاف و حجاب از نظر محتوایی و شکلی؛
28ـ تبیین ضرورت رعایت حجاب و عفاف توسط زنان و مردان در برنامه های فرهنگی، تبلیغی و هنری و پرهیز از یک سونگری؛
29ـ الگوسازی و ایجاد گرایشات عمیق و پایدار نسبت به امر حجاب و عفاف از طریق معرفی سیره عملی معصومین (ع)، بزرگان علمی و ادبی و فرهنگی، منطبق با مقتضیات زمان و مکان و شرایط سنی جوانان.
30ـ تبیین عدم مغایرت پوشیدگی، حجاب و عفاف با حضور و فعالیت‌های اجتماعی زنان و رفع شبهه تعارض بین آن دو؛
31ـ توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در جهت تبیین و تعیین حدود و ضوابط هماهنگ در رعایت عفاف و حجاب در ارایه برنامه ها و کالاهای فرهنگی؛
32ـ تربیت و توسعه نیروی انسانی مومن، کارآمد و آشنا به مسایل فرهنگی ـ تبلیغی در امر عفاف و حجاب و پرهیز ازبرخورد‌های خشن، فیزیکی و تحقیر آمیز با متخلفین؛
33ـ هماهنگی و وحدت رویه مستمر و پایدار در برخورد با ناهنجار‌ی‌های فرهنگی توسط دستگاه‌های مختلف در چارچوب قانون؛
34ـ ارتقای سطح آگاهی وایجاد حساسیت در مدیران نسبت به توسعه فرهنگ عفاف و حاکمیت ارزش‌های اخلاقی در مجموعه‌های تحت مسیولیت آنها؛
35ـ طراحی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی در مراکز تبلیغی، آموزشی و فرهنگی در راستای توسعه امر عفاف و حجاب؛
36ـ ترغیب مسیولین و مدیران نسبت به مناسب‌سازی فیزیکی و فرهنگی محیط کار در ادرات، بانک‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، شرکت‌های خصوصی برای شاغلین و مراجعین؛
37ـ توسعه و تنوع بخشی به الگو‌های مناسب حجاب و تبلیغ آن توسط رسانه‌ها به منظور اقناع روحیه تنوع طلبی و حس زیبا شناختی جوانان ضمن ترویج و تشویق چادر به عنوان حجاب برتر و پرهیز از تحمیل و اجباری کردن یک الگوی ثابت از حجاب؛
38ـ توجه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگساز به مد به عنوان مولفه‌ای نوین و تاثیر گذار در جهت‌دهی به نوع پوشش و آراستگی جوانان؛
39ـ تشویق وترغیب و تبلیغ نماد‌ها و الگو‌های لباس ایرانی و بومی مناطق مختلف کشور و ممانعت از تبلیغ الگو‌های مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی؛
40ـ اتخاذ تدابیر لازم جهت تولید و توزیع اقلام مورد نیاز جامعه در رعایت حجاب؛
41ـ ایجاد زمینه‌های دسترسی عمومی به پارچه و لباس منطبق با الگو‌های ایرانی ـ اسلامی و حمایت از طراحان و تولید کنندگان آن؛
42ـ ایجاد زمینه تبادل فرهنگی ملل اسلامی از طریق ارایه الگو‌ها ونماد‌های پارچه و لباس ایرانی ـ اسلامی؛
43ـ فراهم ساختن زمینه‌های امکان رقابلت برای تولید کنندگان داخلی و حمایت مالی از آنها؛
44ـ تقویت فرهنگ استفاده از پارچه و لباس‌های منطبق با الگو‌های ایرانی ـ اسلامی؛
45ـ تهیه مقررات لازم برای جلوگیری از واردات پارچه و لباس غیر متناسب با فرهنگ عفاف و حجاب؛
46ـ به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در امر ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه کمیته ترویج و گسترش فرهنگ عفاف با ترکیب ذیل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد و گزارش عملکرد آن هر شش ماه یکبار به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه خواهد گردید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
0
0
بجای اینکارا طرح جلوگیری از اختلاس باز بینی کنید که واجب تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین