پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۱۵۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
این روزها در کنار بالا رفتن نرخ خودورهای داخلی، خودروهای وارداتی نیز سیر صعودی را در پیش گرفته‌اند، زیرا در کنار انحصارطلبی خودروسازان داخلی شاهد فضای انحصاری در بازار خودروهای وارداتی نیز هستیم.

شعار سالاین روزها علاوه بر انحصار در خودروهای داخلی، بازار خودروهای خارجی نیز به بازاری انحصاری تبدیل شده است. فروردین ماه سال جاری دولت اقدام به حذف واردکنندگان متفرقه خودرو کرد اتفاقی که به عقیده کارشناسان حوزه خودرو موجب انحصاری شدن بازار خودروهای وارداتی شده است و توازنی که قبلا بر بازار داخلی پابرجا بود را از بین برده است. به طوریکه این روزها همراه با افزایش قیمت خوردوهای داخلی شاهد افزایش نرخ خودروهای وارداتی نیز هستیم.

در همین حال، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو باپارسینهگفته است: حذف شرکت‌های وارد کننده خودرو یک سیاست و یک اتفاق اشتباه بود که به آشفتگی بازار دامن زده است. شرکت‌های واردکنندهمتفرقه به نوعی اهرم بازار بودند و باعث می‌شدند با ایجاد رقابت در بازار قیمت‌ها متعادل شده و به ثبات برسند(زیرا واردکنندگان با سود کمی خودروها را به فروش می‌رساندند).

به گفته موتمنی قبل از اجرایی شدن این تصمیم وزارت صنعت، شاهد ثبات در بازار خودروهای وارداتی بودیم. حالا به جای ثبات نرخ‌ها شاهد افزایش یکباره سایر خودروهای وارداتی هستیم. موتمنی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌های واردکننده خودرو حذف شدند، گفت در آینده به طور مفصل در خصوص این موضوع صحبت خواهد کرد. به عقیده موتمنی حذف شرکت‌های متفرقه هیچ سودی نداشت آنها نیاز بازار را تامین می‌کردند. بنابراین واردات باید آزاد باشد تا انحصار شکل نگیرد. او می گوید؛ عرضه و تقاضا زمانی معنا می‌دهد که چند شرکت وارد کننده فعال باشند.

اما در حالی براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها شرکت‌های دارای نمایندگی معتبر از خودروسازان مادر اجازه واردات خودرو به کشور را دارند که روز گذشتهرسانه‌های رسمی کشور اعلام کردند کهثبت‌سفارش‌ واردات خودروهای سواری با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده است.به گفته مسئولان، وزارتخانه قصد دارد با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش به‌نوعی واردات خودرو به کشور را کنترل کند.

به گفته برخی از واردکنندگان نماینده، بیش از 20 روز است که سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو بسته شده و هیچ یک از شرکت‌های واردکننده اجازه ثبت خودرو را در این سیستم ندارند.بنا به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سه ماهه نخست سال‌جاری تعداد 30 هزار و 714 دستگاه خودرو به کشور وارد شده که این موضوع نشان از رشد بیش از 135 درصدی واردات خودرو به کشور دارد.

شتاب گرفتن واردات خودرو به‌دلیل افزایش ترخیص خودرو توسط شرکت‌های متفرقه (غیرنماینده) به کشور بوده است؛ دلیل این شرکت‌ها نیز ممنوعیت واردات خودرو برای آنها به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور است.در شرایطی وزارت صنعت سامان‌دهی سیستم ثبت‌سفارش را دلیل اصلی این موضوع دانسته که برخی منابع آگاه عنوان می‌کنند افزایش تعداد خودروهای وارداتی به کشور می‌تواند عامل اصلی بسته شدن سایت ثبت‌سفارش باشد.

بدین ترتیب، دولت با قوانین غیرعلمی و پیچیده خود به انحصار بیشتر در بازار خودروهای خارجی دامن زده است و این یکی دیگر از مستندات ما برای عدم پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور است، اتفاقی که به موجب آن با حذف واردکنندگان متفرقه از بازار شاهد برهم خوردن توازن در ورود این محصول و کمبود عرضه خواهیم بود، اتفاقی که مصداق وقوع انحصار در بازار خودروهای خارجی است.

به اعتقاد برخی فعالان بازار خودرو، متاسفانه سیاست‌های دولت در صنعت خودرو فقط منافع جناحی و شخصی را تامین کرده و به منافع مردم و تولیدکنندگان هیچ اهمیتی نمی‌دهد به طوری که مجموعه ای از بزرگترین تخلفات در خلال واردات خودرو توسط وزارت صنعت، خودروسازان و شرکای پشت پرده شان رقم می خورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 28 تیر 96، کدمطلب:۳۶۸۷۹۷، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین