پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۷۱۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
بخش‌هایی از خاک ترکیه محل استقرار سامانه موشکی راهبردی «اس 400» خواهد بود که در این زمینه تحلیلگران مواردی را مطرح کرده‌اند.

شعارسال: در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی از خرید سامانه دفاع ضد موشکی "اس 400" فدراسیون روسیه از سوی ترکیه مطرح شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک در این زمینه گزارش داد: ترکیه توافق کرده است برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» روسیه، 2.5 میلیارد دلار به مسکو بپردازد.

روند مذاکرات خرید سامانه موشکی«اس 400»

در ماه ژوئیه، مشاور رئیس جمهور روسیه در بخش نظامی و همکاری فنی اعلام کرد: توافق تحویل سامانه دفاع موشکی «اس-400» از روسیه به ترکیه حاصل شده است؛ اما تصمیمی درباره تسهیلاتی که مسکو می‌تواند برای این فروش به آنکارا ارائه دهد، اتخاذ نشده است.

مذاکرات درباره فروش احتمالی این سامانه دفاع موشکی از سال 2016 در جریان بوده است. در ماه مارس 2017، مدیر اجرایی شرکت روزتک گفت: آنکارا آماده است با تسهیلات ارائه شده از جانب «مسکو»، این سامانه را خریداری کند.

روز 28 آوریل، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، بیان داشت: «مسکو» و «آنکارا» به توافقی برای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» دست یافته اند و مذاکرات درباره تولید مشترک این سامانه و نیز بهای آن در حال انجام است.

این مسئله در ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همتای ترکیه‌ای وی، رجب طیب اردوغان، در سوچی در اوایل ماه مِه سال جاری میلادی نیز مطرح شد و نهایتا پس از مذاکراتی پیچیده خرید این سامانه از سوی آنکارا قطعی شد.

فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی گفت: «هماهنگی‌ها درباره تمام مسائل فنی به پایان رسیده است و اکنون ما در مرحله پایانی تصمیم‌گیری درباره خرید اس-400 از روسیه هستیم. ما با خرید سامانه اس-400 و در عین حال، طراحی سامانه‌های دفاعی خود با همکاری فرانسه و ایتالیا، نیاز فوری خود به این سامانه‌ها را تامین خواهیم کرد."

تلاش ترکیه برای ترمیم روابط با روسیه

تحلیلگران سیاسی و نظامی معتقدند که ترکیه پس از اتفاقات سال 2015 میلادی، به دنبال ترمیم روابط خود با فدراسیون روسیه بوده و در این زمینه خریدهای نظامی را در دستور کار قرار داده است.

سال 2015 میلادی آبستن اتفاقاتی شد که نتیجه آن تنش بین روسیه و ترکیه بود و حالا ترکیه با خریدهای نظامی به دنبال آن است تا به نحوی از «مسکو» دلجویی کند.

یکی دیگر از دلایلی که خریدهای نظامی ترکیه از شرق را شدت بخشیده است؛ کودتای 15 جولای سال گذشته میلادی است. تحلیلگران منطقه معتقدند که از زمان کودتای تابستان سال گذشته علیه حزب عدالت و توسعه ترکیه، اعتماد «آنکارا» به غرب کاهش یافته است.

سال گذشته در جریان کودتای 15 جولای، غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه در قبال این اتفاقات موضع سکوت را در پیش گرفتند و این موضوع موجب عصبانیت آنکارا شد و تلاش کرد تا راهبردهای سیاسی و نظامی خود را با غرب با تغییراتی، تدوین کند.

ابراهیم فراهانی کارشناس مسائل ترکیه ، درباره علت خرید سامانه موشکی «اس 400» از سوی ترکیه عنوان داشت: تغییر ساختار منطقه غرب آسیا نگاه بسیاری از کشورها به شرق و مخصوصا روسیه را افزایش داده است.

وی افزود: گرایش آنکارا پس از کودتای نافرجام و اختلافاتش با ناتو نسبت به شرق بیشتر شده و به دنبال آلترناتیوی برای شکستن قدرت ناتو و حفاظت از امنیت ترکیه در برابر چالش‌های خارجی است. ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ترکیه که ساختاری غربی است به مرحله شرقی شدن رسیده و این موضوع زنگ خطری برای ناتو است.

اما گزارش هایی درباره ساز و کار استقرار سامانه دفاع موشکی اس 400 (البته در صورت اجرایی شدن) منتشر شده است. برخی تحلیلگران نظامی معتقدند که ممکن است ترکیه یک بخش از این سامانه را در نزدیکی تنگه بسفر و داردانل و دیگری را در نزدیکی آنکارا و یا در بخش جنوب شرقی به سمت سوریه و عراق مستقر کند.

جدا از اینکه برنامه اصلی ترکیه برای خرید و استقرار این سامانه موشکی چیست؛ اما خرید سامانه موشکی اس 400 یقینا در آینده موجب خشم همپیمانان «آنکارا» در ناتو خواهد شد و این موضوع روابط ترکیه و کشورهای غربی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

گزارشی از محمد زرچینی

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 31تیر1396، کدخبر: 6172939: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
1
0
ترکیه داره با کی بازی می کنه؟ آمریکا یا روسیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
سامانه زمین به هوای اس-۴۰۰ «پیروزی» - (Triumf) (روسی: C-400 «Триумф») نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که توسط «مرکز طراحی الماس» (Almaz Central Design) طراحی شده و به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس-۳۰۰ به‌شمار می‌رود.

اس - ۴۰۰ در سامانه نام‌گذاری در ناتو با نام اس‌آ-۲۱ (SA-21) شناخته می‌شود، این سیستم قبلاً با نام اس-۳۰۰پ‌ام‌یو-۳ (S-300PMU-3) شناخته می‌شد. این سامانه زمین به هوا قابلیت‌های سیستم‌های دیگر از سری اس-۳۰۰ را به چالش می‌کشد و برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-۱۰۴پاتریوت (MIM-104 Patriot) است
به گفته منابع روسی و دیگر کشورها، اس-۴۰۰ قادر به تشخیص ۱۰۰ هدف به طور هم‌زمان و درگیر شدن با ۱۲ هدف به طور هم‌زمان از محدودهٔ ۴۰۰ کیلومتری است. این هدف‌ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک باشند. اس-۴۰۰ با داشتن قابلیت ۳ موشک مختلف، بسیار دوربرد ۴۰ان۶ (40N6)، دوربرد ۴۸ان۶ (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط ۹ام۹۶ (9M96) قادر به پوشش کل عمل‌کرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
0
توسعهٔ سیستم اس-۴۰۰ در پایان سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ خورشیدی) آغاز شد. این سیستم به طور رسمی توسط نیروی هوایی روسیه در ژانویه ۱۹۹۹ میلادی (دی ۱۳۷۷ خورشیدی) معرفی شد. در تاریخ ۱۲ فوریه ۱۹۹۹ میلادی (۲۳ بهمن ۱۳۷۷ خورشیدی)، اولین آزمایش در یار کاپوستین در آستراخان که موفقیت‌آمیز گزارش شده بود؛ انجام شد. با این نتیجه، سیستم اس-۴۰۰ برای به کار گرفته شدن بوسیلهٔ ارتش روسیه در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۷۹ خورشیدی) آماده می‌شد
در نهایت این پروژه در فوریه سال ۲۰۰۴ میلادی (بهمن ۱۳۸۲ خورشیدی) اعلام شد. در ماه آوریل، یک موشک بالیستیک با موفقیت در یک آزمایش ره‌گیری و هدف قرار گرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
ک گردان معمولی اس-۴۰۰ از دست‌کم هشت سکوی پرتاب با ۳۲ موشک و یک پست فرماندهی سیار تشکیل شده‌است.[۶] در تاریخ ۲۱ مه ۲۰۰۷ میلادی (۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ خورشیدی)، نیروی هوایی روسیه اعلام کرد سامانه اس-۴۰۰ قبل از ۱ ژوئیه ۲۰۰۷ میلادی (۱۰ تیر ۱۳۸۶ خورشیدی) برای مأموریت‌های جنگی در اطراف مسکو و روسیه مرکزی قرارخواهد گرفت.
در تاریخ ۶ اوت ۲۰۰۷ میلادی (۱۵ مرداد ۱۳۸۶ خورشیدی)، اولین هنگ مجهز به اس-۴۰۰ به خدمت فعال ارتش در در نزدیکی مسکو در آمد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
جوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش امریکا اظهار کرد که واشنگتن نسبت به خرید سامانه های اس 400 توسط ترکیه اظهار نگرانی کرده است. یک هفته پیش جیمس متیس رییس پنتاگون گفته بود که ترکیه قصد خرید سامانه اس 400 را دارد و در تصمیم خود قاطع است.

دانفورد در پاسخ به سوال خبرنگاران که می پرسیدند آیا امریکا این خرید را به عنوان یک مشکل می بینید، گفت: «خبرهایی در رسانه های گروهی منتشر شد که گویا واقعیت نداشتند. در واقع ترکیه قصد خرید سامانه ضدموشکی اس-400 را ندارد، اما اگر این اتفاق رخ می داد، ما نگران می شدیم».

سامانه موشکی اس-400 «تری اومف» برای منهدم کردن اهداف هوایی استراتژیک و تاکتیکی، موشک های بالستیک، اهداف مافوق صوت و دیگر حملات هوایی در شرایط راداری با دقت فوق العاده بالاست. در حال حاضر قرارداد فروش سامانه موشکی اس-400 روسیه فقط با چین به امضا رسیده است. غیر از ترکیه با هند نیز مذاکراتی انجام گرفته است. سرگی چیمیزوف مدیر کل شرکت «روس تخ» پیشتر خبرداده بود که سوالات فنی در خصوص قرارداد فروش سامانه موشکی اس400 به ترکیه در مرحله اداری باقی مانده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
روسیه قیمت فروش موشک اس 400 به ترکیه را 500 میلیون دلار اعلام کرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
0
1
دولت ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ با روسیه به توافق کامل رسیده است.

یک مقام ارشد ترکیه که خواست نامش فاش نشود با تایید این خبر گفت: برای دریافت این سیستم دفاعی ۲.۵ میلیارد دلار هزینه شده است و قرار است تا در مرحله اول دو واحد از این سیستم موشکی در سال آینده میلادی در خاک ترکیه نصب و راه اندازی شود و دو واحد دیگر از این سامانه در داخل ترکیه تولید و مورد استفاده قرار گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین