پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
براساس دستورالعمل شركت ملي گاز ايران، براي محاسبه گاز بها، سال به دو فصل گرم و سرد تقسيم مي شود كه فصل سرد از تاريخ اول آذر ماه تا پايان اسفندماه و ما بقي سال به عنوان فصل گرم تعريف مي شود.
شعارسال: براساس دستورالعمل شركت ملي گاز ايران، براي محاسبه گاز بها، سال به دو فصل گرم و سرد تقسيم مي شود كه فصل سرد از تاريخ اول آذر ماه تا پايان اسفندماه و ما بقي سال به عنوان فصل گرم تعريف مي شود.

جهت شفاف سازي و اطلاع رساني به مردم شريف استان گيلان در خصوص محاسبه گاز بها و عوامل تشكيل دهنده صورتحساب گاز، نكات ذيل را براي تنوير افكار عمومي به استحضار مي رساند:

مبلغ گازبها در فصل گرم بصورت نرخ ثابت به قيمت 1500 ريال به ازاي هر متر مكعب گاز مصرفي مي باشد و مبلغ گازبها در فصل سرد بصورت پلكاني و با در نظر گرفتن سطوح اقليم بندي مربوطه از نظر آب و هوا محاسبه مي شود. از آنجائيكه در فصل سرد مصرف گاز بيشتر مي شود به جهت رفاه حال مشتركين عزيز نرخ پايه گاز به حداقل 441 ريال مي باشد كه متناسب با نوع اقليم و ميزان مصرف تا ميزان 4830 ريال در نوسان مي باشد. لذا هر اندازه مشترك كمتر و بهينه تر مصرف نمايد مشمول پرداخت قيمت گاز كمتر و در صورت مصرف بيشتر و با قرار گرفتن در پله هاي بالاتر مشمول پرداخت گازبهاي بيشتر به صورت پلكاني در فصل سرد مي شود.

استان گيلان به لحاظ اقليم بندي به سه اقليم، اقليم 1 ( بره سر) ، اقليم 2 (پره سر، شاندرمن، لوشان، ليسار جيرنده و ديلمان) و اقليم 3 ( رشت، شفت، فومن، انزلي، رودبار، رودسر، آستانه، رضوانشهر، صومعه سرا، لنگرود، لاهيجان، آستارا، سياهكل، ماسال، املش و تالش) تقسيم مي شود كه اين اقليم بندي توسط شركت ملي گاز ايران با همكاري سازمان هواشناسي تنظيم مي شود و در اختيار شركت هاي گاز استاني نمي باشد.

براي مثال اگر مشتركي 100 متر مكعب گاز مصرف نمايد :

بهاي گاز مصرفي در فصل گرم (اول فروردين ماه تا پايان آبان ماه )عبارتست از :

150000 ريال = 1500 ريال x 100

بهاي گاز مصرفي در فصل سرد (اول آذر ماه تا پايان اسفند ماه ):

اگر مشترك در اقليم 1 و دامنه مصرف اول ( 300 1 )متر مكعب گاز مصرف نمايد با فرض مصرف 100 متر مكعب:

بهاي گاز مصرفي 41400 ريال = 414 ريال x 100

با فرض اينكه مشترك در اقليم 3 و در بالاترين دامنه مصرف قرار گيرد بهاي گاز مصرفي آن با فرض مصرف 1250 متر مكعب عبارتست از: 6037500 ريال = 4830 ريال x 1250

لازم به ذكر است علاوه بر گاز بها، طبق مصوبات مجلس شوراي اسلامي و مجموعه مقررات و شرايط استفاده از گاز طبيعي، عوامل زير شامل صورتحساب گاز مي شود كه شركت هاي گاز استاني نيز ملزم به به دريافت مبالغ مذكور و واريز به حساب خزانه دولت مي باشند.

الف) عوارض گازرساني: طبق ماده 65 قانون الحاق مقررات مالي دولت، دولت مكلف است علاوه بر دريافت نرخ گاز، به ازاي هر متر مكعب گاز طبيعي ده درصد (10%) بهاي گاز مصرفي را به عنوان عوارض از مشتركان دريافت و به حساب خزانه داري كل كشور واريز نمايد.

ب) ماليات بر ارزش افزوده: مطابق بند ز تبصره 2 قانون بودجه سال 93 قانون ماليات بر ارزش افزوده و ماليات در وزارت دارايي تصويب شد و به تبع آن مشتركين بايد نه درصد (9%) مبلغ گاز بها، آبونمان و بيمه را به عنوان ماليات بر ارزش افزوده پرداخت نمايند.

ج) آبونمان: طبق مجموعه مقررات و شرايط استفاده از گاز طبيعي، آبونمان عبارتست از مبلغي كه ماهيانه به تناسب ظرفيت كنتور / ايستگاه اندازه گيري براي جبران هزينه هاي نگهداري تاسيسات گاز و تامين هزينه هاي جاري شركت از مشتركين جزء و عمده اخذ مي گردد.

د) بيمه : به منظور تامين پوشش بيمه جاني و مالي مشتركين گاز طبيعي بخش خانگي در مقابل حوادث ناشي از گاز طبيعي اعم از حوادث منجر به انفجار، آتش سوزي و مسمويت ها، طبق قرارداد في مابين شركت ملي گاز ايران با شركت هاي بيمه معتبر دريافت مي شود.

در پايان از همه مشتركين عزيز خواهشمند است با رعايت نكات ايمني و استفاده از وسايل گازسوز استاندارد و رعايت توصيه هاي مصرف بهينه ، با مديريت مصرف علاوه بر كاهش هزينه پرداختي بابت مصرف گاز ، اين انرژي پاك را براي نسل هاي آينده حفظ نمائيم.

جدول تعرفه هاي فروش گاز طبيعي مصرف خانگي:

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ندای گیلان، تاریخ انتشار: 1396 ، کدخبر: - ، www.nedayegilan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین