پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۲
تاثیرپذیری دونالد ترامپ از مشاوران ارشد امنیت ملی که خواهان بی اثر کردن برجام هستند، ترکیبی خطرناک است که نه تنها می تواند به پایان یک توافق دیپلماتیک موفق که توسعه سلاح هسته ای ایران را متوقف کرد منجر شود، بلکه حتی ممکن است به جنگ بیانجامد.

شعارسال: دوشنبه هفته گذشته دولت ترامپ یک بار دیگر به طور رسمی پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید کرد، اما گزارش های متعددی منتشر شد از این که ترامپ به تصمیمی خلاف آن بسیار نزدیک شده بود.

جان گلیزر از «موسسه کیتو» در یادداشتی با عنوان «آیا رییس جمهور ترامپ برای جنگ با ایران بر سر توافق هسته ای آماده می شود؟» ادامه می دهد: در واقع، شکافی در دولت ترامپ وجود دارد. برخی از مشاوران امنیت ملی او، در کنار برخی قانونگذاران تندرو، قصد داشتند تا توافق هسته ای ایران را ملغی کنند و ترامپ آماده می شد تا به طور رسمی، و بر خلاف واقعیت ها، ادعا کند که ایران به توافق پایبند نبوده است.

در آخرین لحظات، یک اردوگاه دیگر در تیم امنیت ملی دولت، شامل وزیران امور خارجه و دفاع و اچ.آر مک مستر، مشاور امنیت ملی، توانستند در گفتن حقیقت به رییس جمهور و تایید پایبندی ایران به تعهداتش غلبه کنند.

این ها نشانه های بدشگونی از نیت دولت ترامپ هستند. به یاد آورید که رییس جمهور همواره از توافق هسته ای ایران به عنوان یک عهدنامه رقت انگیز که باید واژگون شود یاد کرده است.

این نه تنها اشتباه است، بلکه دولت را در موقعیتی دشوار قرار می دهد. دیگر طرف های قرارداد همگی می دانند که ایران امتیازهای بزرگی واگذار کرده است و تایید می کنند که ایران تا کنون به محدودیت های سفت و سخت توافق پایبند بوده است.

اگر ایالات متحده می خواهد از توافق بیرون بیاید، دیگر کشورها با آن همراهی نخواهند کرد. تحریم های بین المللی را نمی توان دوباره اعمال کرد و ایالات متحده یک کنشگر سرکش دیده خواهد شد.

تا کنون تندروها در دولت مدافع تلاشی بودند که «ایران را به سمت خروج از توافق هسته ای سوق دهد، تا ایالات متحده در موضع برتر قرار بگیرد. اکنون به طور نگران کننده ای به نظر می رسد که انها صبرشان را از دست داده اند و قصد دارند به طور موثری در ارزیابی 90 روزه بعدی ایالات متحده از توافق، از آن خارج شوند.

تاکتیک های اعمال فشار دیگر هم ادامه دارند. برای نمونه، وزارت خارجه امریکا روز گذشته اعلام کرد که مجموعه تازه ای تحریم ها را به خاطر رفتارهای غیرمرتبط با توافق هسته ای، به ایران تحمیل خواهد کرد.

در جریان نشست جی 20، دونالد ترامپ به طور مرتب از رهبران جهان می خواست تا تعامل با ایران را متوقف کنند. این نه تنها آشکارا نقض روح برجام، بلکه نقض متن برجام است که می گوید ایالات متحده باید از هرگونه سیاستی که مستقیم یا غیرمستقیم عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران را مختل کند، خودداری کند.

به تمام اینها باید وضعیت بی ثبات خاورمیانه در نتیجه قطع رابطه چهار کشوری عربی با قطر را هم اضافه کرد که تا حدودی به خاطر اظهارات امیر قطر در خصوص ایران بود.

به علاوه، گروهی از قدرت های خارجی، از جمله ایالات متحده و ایران، درگیر جنگ داخلی سوریه هستند و چند بار با یکدیگر زد و خورد داشته اند.

در چنین فضایی، تاثیرپذیری دونالد ترامپ از مشاوران ارشد امنیت ملی که خواهان بی اثر کردن برجام هستند، ترکیبی خطرناک است که نه تنها می تواند به پایان یک توافق دیپلماتیک موفق که توسعه سلاح هسته ای ایران را متوقف کرد منجر شود، بلکه حتی ممکن است به جنگ بیانجامد.

برخلاف بی ثباتی خطرناک در خاورمیانه، وقتی نوبت به برجام و روابط ایران و آمریکا می رسد، امریکا یک قربانی دست و پا بسته نیست. هیچ چیزی آمریکا را مجبور به افزایش فشار به ایران نمی کند. هیچ چیزی دولت ترامپ را مجبور نمی کند که توافق را فسخ کند. این یک انتخاب است.

اگر این توافق متلاشی شود و در نتیجه آن ایران از تعهداتش برای محدود کردن برنامه هسته ایش ازاد شود، امریکا به مسیر جنگ با ایران باز خواهد گشت، دقیقا به جایی که قبل از امضای برجام در ژوئیه 2015 بود.

آمریکا باید نسبت به پیامد شوم مجوز دادن به دولتمردان تندرو برای ورود به جنگ و براندازی در خاورمیانه آگاه باشد.

عراق هزینه ای گزاف برای ما و منطقه داشت. مقابله با ایران هزینه بیشتری هم خواهد داشت. تمام آنچه ترامپ باید انجام دهد این است که پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت پارسینه، تاریخ انتشار: 1مرداد1396، کدخبر: 369495: www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
0
0
به هیچ وجه توان و تمایل به این کار رو ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین