پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
رئیس سازمان فناوری اطلاعات از خدمات دهی دولت الکترونیک بر روی گوشی تلفن همراه خبر داد و گفت: به زودی فاز مقدماتی موبایل گاورمنت در کشور اجرایی می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ رئیس سازمان فناوری اطلاعات از خدمات دهی دولت الکترونیک بر روی گوشی تلفن همراه خبر داد و گفت: به زودی فاز مقدماتی موبایل گاورمنت در کشور اجرایی می شود.

نصراله جهانگیر در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه الکامپ گفت: نمایشگاه تلکام و الکامپ امسال به طور جداگانه برگزار می شوند اما از سال آینده این دو نمایشگاه همزمان برگزار خواهند شد و به احتمال زیاد زمان برگزاری این نمایشگاه نیز همین ایام باشد.

وی افزود: تم نمایشگاه الکامپ امسال به سمت سیستم های کاربردی و محتوا پیش می رود و نرم افزارها به سمت خروجی محور خودشان را نشان خواهند داد. امسال سال دومی است که دولت الکترونیک را اجرا می کنیم و در تلاش هستیم تا سبد انتخاب شده خدمات دولت الکترونیک را به عرصه عمومی بگذاریم تا خدماتش برای مردم سهل و ساده قرار بدهیم و موجب بهبود فضای زندگی مردم، شفافیت سلامت بهتر و کاهش هزینه برای مردم در دریافت خدمات باشیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره وضعیت جستجوگرهای بومی اظهار کرد: حدود هشت موتور جست وجو تا الان شکل گرفته است. دو موتور پارسی جو و یوز را وزارت اطلاعات مستقیم و غیر مستقیم حمایت کردند. خوشبختانه این ها تا حدود زیادی موفق شده اند. بیش از چهار میلیارد دیتای صفحات فارسی است. ما در ادامه راه دنبال ایجاد پلتفرم ها و بسترهای اقتصادی برای کارگاهی این سرویس هستیم زیرا تاکنون موتور جست و جو و ایمیل بومی و شبکه های اجتماعی عمدتا به صورت مستقل وارد بازار شده اند. در دنیا اینگونه نیست که کاربران برای هر سرویسی به یک برند مراجعه کنند سرویسی مثل یاهو و گوگل سبد مرکبی از خدمات رو می بینید. ما هم در تلاشیم این ها را با یکدیگر ترکیب کنیم.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: اکنون آنچه ما در مورد شبکه ملی اطلاعات انجام می دهیم بر اساس مصوب شورای عالی فضای مجازی است. تمام اصول و شاخص های شبکه ملی اطلاعات را آنجا تصویب کرده اند. ما داریم این اصول را پیاده سازی می کنیم. تاکنون دوبار گزارش به شورای عالی مجازی داده ایم. انشاله در جلسه های آتی گزارش فاز سوم را هم عرضه بداریم.

او ادامه داد: هم اکنون هر کشوری دارای دسترسی است. اینترنت هم شبکه ای بین شبکه ها است. ما هم بخشی از شبکه جهانی هستیم بنابراین در داخل این سر زمین ترافیک هم بین خودمان و بیرون وجود دارد. این وضعیت آلمان، آمریکا، ترکیه و. دارد منتها اینکه این شبکه مسیریابی داخلی باشد و ظرفیت های خوبی داشته باشد بتواند بهتر کار کند جزو الزاماتی بود که در تعریف قانون آمده و مصوب شورای مجازی شده است. ما این ها را تکمیل تر کرده ایم.

جهانگیر اعلام کرد: شبکه ملی اطلاعات شبکه مبادله یا بستر کالبدی نگهداری ترافیک است . روی این بستر مراکز داده و تولید دیتا است. این ها با یکدیگر مبادله می کنند. یکی از این موارد شبکه های اجتماعی است چه داخل و بیرون باشد ترافیکش در شبکه ما قرار دارد. اگر بیرون باشد ما از ظرفیت بین الملل مجبوریم بیشتر استفاده کنیم. اگر داخل باشد ترافیک بین المللی ما کاهش می یابد.

وی اظهار کرد: مصوب شورای عالی مجازی درباره حمایت از شبکه های اجتماعی بومی این است که اگر این ها در داخل کشور سرویس می دهند ظرفیتشان بالا برود و انواع آپشن های دیگر را هم برایشان مثل پرداخت و خدمات صوتی را ارایه می کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره دولت الکترونیک گفت: توسعه دولت الکترونیک در دو بخش اجرا می شود. بخش اول به صورت متمرکز توسط شورای عالی فناوری اطلاعات هدایت و حمایت می شود و آن تامین استانداردها و برنامه های نرم افزاری مادر برای نظام های آدرس دهی و هویت و خدمات پشتیبان، نظام مبادله دیتای دولت و نحوه تعامل بین آن ها و دسته دوم فعالیت هایی است که در دستگاه ها باید اجرا شود

جهانگیر در ادامه تصریح کرد: ما در دسته اول هشت پروژه داشتیم که الحمد الله این هشت پروژه به سرانجام رسیده است که چندروز آتی آن ها را معرفی می کنیم. پیشرفته ترین بحث ما موبایل گاورمنت است که انشاا فاز مقدماتی آن طی دو روز آینده اعلام خواهد شد تا بتوان همه خدمات دولت الکترونیک را روی موبایل هم بگیریم. این هشت پروژه در این نمایشگاه تا روز سه شنبه اعلام می شود.

وی اظهار داشت: دسته دوم فعالیت هایی است که با دستگاه های کشور باید انجام بدهیم در اینجا ما با سازمان استخدامی یک همکاری داریم. آن ها مسوول اداری هستند. در کل اداره های ایران اولین بار سند رسمی مصوب تعریف خدمات آن دستگاه درست شده است؛ 104 دستگاه طی دو سال گذشته فعالیت شان احصا شده و معلوم شده دستگاه شماره یک چه خدمت هایی را در حال ارایه دارد.

وی تصریح کرد: این مساله بسیار مهم است زیرا دستگاه ها در طول دوران اداری شان مصوبه ها و مجوزهایی دارند که وزارت اقتصاد و دارایی آن ها را احصا کرده حدود دو هزار مجوز نظام جمهوری اسلامی وجود دارد و برواکسی ایران ترکیبی از این موارد است. ما باید این موضوع ها را شفاف کنیم.

وی گفت: دستگاه ها پس از دارای شناسنامه رسمی از اداره کل استخدامی شده وارد فاز الکترونیکی شده است. بر اساس پروتکل ها و استانداردها که دبیر خانه اعلام می کند و الان به جرات می توان گفت همه این دستگاه ها دارای این پروتال هستند.

جهانگیر خاطرنشان کرد: این دستگاه ها از نقطه نظر تکامل پنج مرحله آغازین، مبادله دیتاها، پذیرش و پرداخت و ارایه خدمت و چابک سازی و یکپارچه سازی و بروکراسی دارند. ما در ایران تقریبا مراحل یک و دو و سه دستگاه هایمان توزیع می شود. عموما دستگاه به مرحله دو و سه رسیده اند اما دستگاهی مانند گمرک است که هفده و هجده دستگاه با او تعامل می کند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به نسبت تولید محتوای بومی در کشور گفت: هم اکنون نزدیک به ۱۴۰ هزار اپلیکیشن بومی تولید شده است و امیدواریم با حمایت دستگاه های دولتی شاهد طراحی و تولید بیش از یک میلیون اپلیکیشن در کشور باشیم.

وی گفت: از نظر کنترل محتوای این اپلیکیشن ها نیز وزارت ارشاد مطابق با آیین نامه شورای عالی فضای مجازی اقدام می کند و ما نیز در مرکز ماهر زمینه تست امنیتی این اپلیکیشن ها را فراهم کرده ایم.

وی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر تحریم برخی سایت های ایرانی با دامنه دات کام توسط یکی از سرویس دهنده های آمریکایی تصریح کرد: به تازگی خبر رسمی در این زمینه نداشتیم.

دیتابیس هایی که میزبانی آن ها در آمریکا بوده در برخی موارد دچار اختلال می شوند و آن به دلیل عدم امکان انتقال پول مستقیم است، به نحوی که شرکت ها و وب سایت های ایرانی مجبورند از طریق شرکت واسط برای حق سرویس هزینه پرداخت کنند و بعضا شاهد وجود مشکلاتی بر سر راه این سرویس دهی هستیم، اما به طور کلی سیاستی در مورد برخورد تحریمی با سایت تحریمی با سایت های ایرانی که دارای دامنه دات کام هستند، طی هفته های اخیر نداشته ایم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در مورد آخرین وضعیت پروژه اینترنت اشیاء نیز گفت: یکی از کاربردهای این پروژه در بخش دسترسی اشیاء و انسان به شبکه ارتباطی است که بستر این کار در حال آماده سازی در کشور است، به گونه ای که هم اکنون دو شرکت خصوصی در حال تست شبکه دسترسی اینترنت اشیاء در کشور هستند.

وی توضیح داد: در همین حال بخش دیگری از این پروژه مربوط به بکارگیری سنسورها می شود که در این زمینه چند پایلوت در کشور انجام شده است، برای مثال وزارت ارتباطات سنسورهای کنترل مصرف آب در دشت مغان را با همکاری پژوهشگاه فضایی ایران اجرا کرده است و وزارت نیرو پروژه سنسورهای کنترل مصرف انرژی را باهدف به کارگیری این فناوری در بخش های مختلف انرژی کشور پیاده سازی کرده است. به طور کلی حمایت برای تولید تجهیزات و ایجاد شبکه دسترسی در حوزه اینترنت اشیاء برقرار است.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 31 تیر 1396، کد مطلب: 25253:www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین