پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۱۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱
قطعه یک این طرح طی 19 سال به‌دلیل پاره‌ای اختلاف نظرها دچار رکود شد و تنها 30 درصد پیشرفت داشت، اما این رقم در 2.5 سال گذشته با توان فنی و مهندسی کشور به 85 درصد رسید
شعارسال: قطعه یک این طرح طی 19 سال به‌دلیل پاره‌ای اختلاف نظرها دچار رکود شد و تنها 30 درصد پیشرفت داشت، اما این رقم در 2.5 سال گذشته با توان فنی و مهندسی کشور به 85 درصد رسید

زمان بهره‌برداری از آزادراه 112 کیلومتری تهران - شمال با 145 تونل در باند رفت و برگشت بین استان‌های تهران و مازندران از سوی مسئولان، پایان امسال اعلام شده، این طرح به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی خاورمیانه با گذشت 19 سال از شروع ساخت آن در 2.5 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. برای ساخت این آزادراه بخصوص درقطعه یک آن مشکلات زیادی در بخش زمین‌های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به این زمین‌ها دراین منطقه حل شد.

قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل «تالون» و دره «لانیز» به سه راهی شهرستانک می‌رسد. با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال 60 کیلومتر کوتاه می‌شود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه این آزادراه بلندترین تونل‌های جاده‌ای را دارد، افزود: پیش‌بینی ما برای بهره‌برداری از این آزادراه پایان امسال است، اما چون بخشی از این طرح از میان روستاها می‌گذرد و امکان اجرای عملیات انفجار را نداریم و از طرفی عبور از البرز و جاده‌سازی در این قسمت بسیار سخت است ممکن است کارها با کمی تأخیر انجام شود اما بازهم با پیش‌بینی تمام مشکلات، سعی می‌کنیم این طرح را تا پایان سال 96 آماده بهره‌برداری کنیم.

خادمی با اشاره به اینکه آزادراه تهران- شمال بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور است و از لحاظ حجم، نوع کار و پیچیدگی‌های اجرا در کشور نمونه دیگری ندارد، یادآورشد: بخشی از تأخیر‌های اجرایی ناشی از همین موضوع است. عبور از البرز یکی از سخت‌ترین و دشوارترین کارهای مهندسی است، سازند‌ زمین‌شناسی ویژه در مسیر، ریزش‌های متعدد در هنگام عملیات اجرایی بویژه در حفر تونل‌ها پیشرفت طرح را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.وی درباره اینکه چرا در مدت زمانی که این طرح دست پیمانکاران چینی بود، پیشرفت چندانی نداشت، خاطرنشان کرد: با آمدن دولت تدبیر و امید و ورود بنیاد مستضعفان و جانبازان به‌عنوان سرمایهگذار، اواخر سال 93 کارهای اصلی این طرح از پیمانکار چینی گرفته شد و به 6 پیمانکار ایرانی واگذارشد. این قطعه طی 19 سال به دلیل پاره‌ای اختلافنظرها بین پیمانکار و سرمایه‌گذار دچار رکود شد و تنها 30 درصد پیشرفت داشت اما این رقم در 2.5 سال گذشته با توان فنی و مهندسی کشور به 85 درصد رسید.خادمی تأکید کرد: 50 درصد طول منطقه یک این آزادراه از تونل و3 کیلومتر پل‌های عظیم وبخشی نیز از دیواره‌های حایل تشکیل شده که اجرای بسیاری از سازه‌های این طرح برای نخستین بارانجام می‌شود و تجربه جدیدی درصنعت کشور است.به گفته وی از ابتدای شروع طرح تاکنون 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای قطعه‌های یک و 4 هزینه شده است. برای اتمام قطعه یک، 600 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز داریم.قطعه 4 حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس هم 20 کیلومتر طول دارد که به صورت 2خط رفت و2 خط برگشت بوده و در قسمت‌های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که با همت دست اندرکاران تابستان 94 زیر بار ترافیک رفت.آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران- شمال بلندترین تونل‌ها از جمله تونل «تالون» و«البرز» را دارد. تونل شرقی این منطقه با نام «البرز» به طول 6 هزار و 400 متر به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه هم‌اکنون 47درصد پیشرفت دارد. پیش‌بینی شده برای آماده‌سازی و تکمیل منطقه 2 آزاد راه تهران- شمال بیش از 18 هزار میلیارد ریال هزینه شود. تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت ۹۷ پل به طول ۱۳ کیلومتر است. تمام جاده ۲خط و درمکان‌های بهمن‌ گیر و پرارتفاع و گردنه‌ها ۳ خط است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1396، شماره: 6549 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین