پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۶۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
چالش پیش آمده میان اعضای انجمن هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر اهواز زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان پس از دو سال برای بازپس گیری موزه همچنان به سرانجام نرسیده است.

شعار سال: چالش پیش آمده میان اعضای انجمن هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر اهواز زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان پس از دو سال همچنان به سرانجام نرسیده است. پس از اینکه موزه هنرهای معاصر به بخش خصوصی واگذار شد اعضای انجمن هنرهای تجسمی استان نارضایتی خود را به شیوه‌های مختلف و هنرمندانه ابراز کردند. شهریور دو سال پیش بود که مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از منعقد شدن قرارداد واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی خبر داد.

مدیر کل وقت در این خصوص اعلام کرد که این واگذاری مدیریتی است و صاحبان اصلی دولت و هنرمندان هستند.

وی گفته بود که این واگذاری در راستای نگهداری از فضای موزه و ارتقای آن است و اینگونه نیست که در فضای فرهنگی و همکاری ها هنرمندان نقشی نداشته باشند و دیدگاه آنها در نظر گرفته نشود. این اقدام به گردش مالی هنرمندان خوزستان نیز کمک می کند بنابراین هنرمندان این استان با دقت بیشتری در موضع گیری ها و حرف زدن ها عمل کنند.

داستان موزه هنرهای معاصر اهواز از زمانی آغاز شد که با روی کار آمدن دولت یازدهم قرار شد براساس مصوبات دولت، مکان‌های فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شود. این مساله در اهواز هم با حضور همایون قنواتی در سمت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرایی شد تا با برداشتن هزینه‌های اضافی از روی دوش دولت، فعالیت‌های اهالی فرهنگ و هنر به سمت خصوصی‌شدن پیش برود.

اما بسیاری از منتقدان گفتند قرارداد با بخش خصوصی بیشتر شبیه یک تفاهم‌نامه میان دو فرد محسوب می‌شد تا قراردادی میان یک نهاد دولتی که مدیریت یک بنای عمومی را به یک فرد واگذار کرده است. رئیس ارشاد اهواز نیز در خصوص این قرارداد گفت هزینه‌ای بابت این واگذاری دریافت نشده است.

هنرمندان اما سخنان و مواضع مدیر کل را نپذیرفتند و از نظر کارشناسی این رویه را به نقد کشاندند. هنرمندان در اقدامی شبه اعتراضی در ساحل غربی رود کارون بر روی کشتی سوزیانا در سه طبقه، نمایشگاهی حرفه‌ای با آثاری از ۹۰ هنرمند برپا کردند تا نارضایتی خود را به عمارت موزه هنرهای معاصر که دقیقا در آن دست رود کارون یعنی ساحل شرقی قرار دارد، برسانند.

همه هنرمندان هنرهای تجسمی استان در اردوگاه ساحل غربی کارون متفق القول بودند که ارشاد استان باید موزه را به شخصی واگذار می‌کرد که از خانواده هنرهای تجسمی باشد؛ اما اردوگاه دیگر که در ساحل شرقی کارون است می‌گوید هیچ قانونی مبنی بر هم‌خانواده بودن بخش خصوصی وجود ندارد.

موزه باید دست هنرمندان باشد

جلال خراسانی هنرمند خوزستانی پیش از این در این خصوص گفته بود: تابستان دو سال پیش به‌صورت رسمی انتخابات انجمن هنرهای تجسمی در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تشکیل شد. اساسنامه جدیدی توسط دولت نوشته و دستورالعملی صادر کرد که انجمن‌های هنری تشکیل شوند و فعالیت حرفه‌ای خود را ادامه دهند. این بار نیز انجمن با برنامه‌ای پنج‌ساله روی کارآمد.

خراسانی افزود: مقرر شد تمام برنامه‌ریزی موزه هنرهای معاصر به انجمن واگذار شود و حتی انتصابات موزه نیز با مشورت انجمن باشد که ناگهان خبر واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز سبب شد هنرمندان از این رخداد دلگیر شوند و به این حرکت غیرتخصصی اعتراض کنند.

این هنرمند همچنین توضیح داد: اگر به دستورالعمل دولت مراجعه کنیم، می‌بینیم که مکان‌های فرهنگی بخش خصوصی که قرار است واگذاری در آن صورت گیرد باید از لحاظ فنی و تخصصی مورد تائید قرار بگیرد. متأسفانه پس از بررسی هنرمندان می‌بینیم که کارهای غیرتخصصی در موزه در حال انجام بود.

خراسانی بابیان اینکه «آیا اقتصاد هنر یعنی پول گرفتن از هنرمندان است؟»، گفت: روشی که اداره کل باهدف اقتصاد هنر پیش‌گرفته بود به نظرم بسیار غیر کارشناسانه و ناشیانه است.

وی ادامه داد: با توجه به صحبت‌ها و جلساتی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که افراد شاخص می‌توانند مشاور و کارشناس خوبی برای چگونگی اداره‌ موزه هنرهای معاصر باشند اما کسانی که مسئول اداره موزه و واگذاری آن بودند، از مشورت سر باز زدند و در ادبیات‌شان هنرمندان خوزستان را «غُر زن» معرفی کردند که به‌صورت غیرکارشناسی اظهارنظر می‌کنند.

این هنرمند خوزستانی همچنین بیان کرد: طبق قانون، اگر قرار است مکان دولتی به بخش خصوصی واگذار شود، ‌ اداره آن باید برعهده فردی باشد که از لحاظ فنی و تخصصی مورد تأیید باشد. سؤال اینجاست کسی که برای اداره موزه انتخاب شده را چه کسی تأیید کرده است؟ موزه کاملاً رایگان در اختیار این فرد قرارگرفته تا هزینه‌هایی را برای استانداردسازی موزه انجام بدهد اما متأسفانه این فرد تخصصی در اداره یک مکان هنری ندارد. اعتراض هنرمندان این است که وقتی می‌شد با مشورت هنرمندان و کارشناسان این کار را انجام داد، چرا باید این‌قدرغیرتخصصی و شتاب‌زده جلو برویم.

پنج ماه تعلل

پس از مدتها و با تغییر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در اسفند ۹۵محمد جوروند طی نشست مطبوعاتی کنگره ملی شهر ملک ملکوت اظهار کرد: پس از دو سال از واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی، بالاخره موفق به باز پس گیری آن شدیم.

وی با تاکید بر این که واگذاری اماکن فرهنگی به بخش خصوصی قانون است و بحثی پیرامون آن وجود ندارد تصریح کرد: مشکل واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز این بود که چندین میلیارد تومان برای ساخت این فضای فرهنگی در مرکز شهر اهواز هزینه شد، اما پس از واگذاری از فعالیت مقرر در حوزه هنرهای تجسمی دور ماند.

جوروند گفت: طی مصوبه ای مقرر شد با توجه به ادعای مدیریت موزه مبنی بر انجام هزینههایی در موزه، نماینده حقوقی ما و مدیریت موزه این ادعاها را بررسی کنند و آن دسته از هزینههایی که مورد قبول قانون و نماینده حقوقی ما خواهد بود را به او پرداخت کنیم و وی موزه را به ما تحویل دهد.

بالاخره پس از پیگیری های فراوان هنرمندان اهوازی در فروردین ۹۶ نشستی با استاندار را ترتیب دادند. استاندار در این نشست گفت که یکی از مطالبات هنرمندان استان بازپس گیری موزه هنرهای معاصر استان است که این امر به صورت جدی در دست پیگیری بوده و با رعایت انصاف نسبت به بخش خصوصی متولی این مکان در حال حاضر، باید این مکان هنری به جامعه هنرمندان بازگردد. با واگذاری برخی مکان ها به بخش خصوصی موافق هستیم اما برخی از مکان ها اعتبار یک استان محسوب شده و به همین دلیل عزم جدی را برای بازپس گیری موزه هنرهای معاصر به کار گرفته ایم.

پنج ماه از خبر تحویل گرفتن موزه توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می گذرد و همچنان اتفاق جدیدی رخ نداده و موزه همچنان در دست هنرمندان نیست. هنرمندان اهوازی نسبت به تعلل اداره کل در خصوص دریافت موزه هنرهای معاصر گله دارند و خواستار رسیدگی و نظارت جدی تر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هستند.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4 مرداد 1396، کد مطلب: 1475868:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین