پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۷۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵
درحالي‌که افراد برجسته منسوب به دولت از پذيرفتن مسئوليت آموزش‌وپرورش ابا دارند و به آن روي خوش نشان نمي‌دهند، برخي از مديران فعلي و قبلي آموزش‌وپرورش در کميته‌اي موسوم به ستاد فرهنگيان دکتر روحاني، براي رسيدن به کرسي وزارت آموزش‌وپرورش، سرودست مي‌شکنند و بي‌محابا زير پاي نامزدهاي احتمالي را خالي مي‌کنند.

شعارسال:

1- فخرالدين آشتياني هفته پيش گفت: در کابينه بعدي حسن روحاني نخواهد ماند و دلايل اين نماندنش را براي رئيس‌جمهور گفته است. درواقع اين گفته‌ها بيان مي‌دارد که از سوي حسن روحاني، ابرازِ تمايل براي ابقاي دانش‌آشتياني بوده است، اما دانش‌آشتياني براي ماندن، شرط‌وشروط‌هايي گذاشته است که احتمالا اين شرط‌وشروط‌ها، مورد قبول رئيس‌جمهور واقع نشده و به همين دليل، پروژه عبور از دانش‌آشتياني اتفاق افتاده است. به نظر مي‌رسد اهميت بيان اين شرط‌وشروط‌ها و واکاوي آن، کمتر از انتخاب وزير آموزش‌وپرورش نباشد.

٢- در بحبوحه انتخابات رياست‌جمهوري، محمدعلي نجفي، رئيس ستاد فرهنگيان دکتر روحاني، چندين‌بار و به‌کرات، وعده داد که در دولت دوازدهم، آموزش‌وپرورش در اولويت اول دولت قرار خواهد گرفت. وي دليل عدم توجه شايسته به آموزش‌وپرورش را در دولت يازدهم، مسائل و مشکلات اقتصادي بيان کرده بود. نجفي حتي پا را فراتر از اين گذاشت و با اعلام راه‌اندازي پويش مطالبات معلمان، خبر از رشد قابل‌توجه بودجه آموزش‌وپرورش از بودجه عمومي کشور و توليد ناخالص داخلي داد. به نظر مي‌رسيد با توجه به ترکيب مجلس شوراي اسلامي که همدلي بيشتري با دولت دارد، نجفي با توجه به وعده‌هايش، گزينه اصلي دولت براي آموزش‌وپرورش باشد، اما نجفي مانند سال گذشته، وزارت آموزش‌وپرورش را نپذيرفت. چه کسي بهتر از نجفي که از جانب روحاني وعده در اولويت قرارگرفتن آموزش‌وپرورش را داده بود، مي‌توانست مطالبات معلمان را پاسخ‌گو باشد؟ چه عوامل و دلايلي سبب مي‌شود که نجفي روي از آموزش‌وپرورش برتابد، اما حاضر باشد که به‌عنوان کانديداي شهرداري معرفي شود؟ آن‌هم شهرداري‌اي که با بدهي چندين هزار ميلياردتوماني که منتقدان قاليباف آن را ثمره مديريت وي مي‌دانند، مواجه است؟

٣- درحالي‌که افراد برجسته منسوب به دولت از پذيرفتن مسئوليت آموزش‌وپرورش ابا دارند و به آن روي خوش نشان نمي‌دهند، برخي از مديران فعلي و قبلي آموزش‌وپرورش در کميته‌اي موسوم به ستاد فرهنگيان دکتر روحاني، براي رسيدن به کرسي وزارت آموزش‌وپرورش، سرودست مي‌شکنند و بي‌محابا زير پاي نامزدهاي احتمالي را خالي مي‌کنند. مديران ارشد دانش‌آشتياني که به حکم دست راست او بودند، در جلسه‌اي مخفيانه، از ماه‌ها قبل، پروژه عبور از دانش‌آشتياني را کليد مي‌زنند و البته هم‌قسم مي‌شوند که اطلاعات جلسه‌شان در جايي بيان نشود! البته منتقد دانش‌آشتياني‌بودن عيب و ايرادي ندارد، عيب و ايراد آنجاست که اين مديران در ظاهر، خود را مدافع او نشان مي‌دهند و به همين علت، مدير منصوب او مي‌شوند، اما در خفا، عليه او عمل مي‌کنند. آيا اين مصداق نفاق و دورويي نيست؟ چنين مديراني که براي رسيدن به پست و منصب، بي‌اخلاقي مي‌کنند، آيا صلاحيت آن را دارند که بر مسند وزارت آموزش‌وپرورش بنشينند؟ تأسف‌بارتر اينکه، خيل عظيمي از آنان که امروز سوداي وزارت دارند، تا همين يک سال پيش، بي‌محابا از مديرعامل سابق صندوق ذخيره فرهنگيان حمايت و منتقدان وي را هجوم‌آورندگان به معيشت معلمان معرفي مي‌کردند! اينان هنوز پاسخ‌گوي آنچه بر سر صندوق و اموال معلمان آمده است، نيستند و به‌جاي پاسخ‌گويي و قبول تقصير در اهمالشان، هواي وزارت در سر مي‌پرورانند و به طرق مختلف، درصدد يارگيري و مطرح‌کردن نام خود هستند. قطعا استفاده از کساني که مديرعامل سابق صندوق فرهنگيان را فردي خدوم! معرفي مي‌کردند و در دفاع از تخلفاتش، هيچ ابايي نداشتند، شايستگي حضور در مناصب مديريتي آموزش‌وپرورش را ندارند؛ چه برسد به آنکه بخواهند بر مسند وزارت بنشينند که اين کار مصداق سپردنِ امانت، به غير اهل آن و اجحاف به جامعه تعليم و تربيت است.

٤- مشکلات عديده‌اي پيش‌روي آموزش‌وپرورش است که در چندسال آينده، تبديل به يک بحران خواهد شد. آنان که اين مشکلات را رصد مي‌کنند، قطعا حاضر نيستند بدون همکاري ساير اعضاي دولت و حاکميت، هدايت سکان اين کشتي را بر دوش کشند. سونامي کمبود نيرو و بازنشسته‌شدن معلمان در يکي، دو سال آينده، به شکل محسوسي خود را نشان خواهد داد و اين در حالي است که سازمان برنامه‌وبودجه و مجموعه دولت هيچ همکاري قابل‌قبولي براي اختصاص رديف استخدامي نمي‌کنند. مدارس دولتي روزبه‌روز شلوغ‌تر مي‌شوند. به غير از تخلفات عديده در صندوق ذخيره، افت فراوان سود صندوق و خروجي سرمايه به علت موج بازنشستگي، صندوق را زمين‌گير کرده است. دولت بدهي ٨٠٠‌ميلياردي خود را نمي‌پردازد و با اين وصف اين صندوق، جز براي مديرانش، توجيه اقتصادي ندارد.

٥- با توجه به آنچه آمد، بر اساس عقل عملي، قبول کردن سکان آموزش‌وپرورش بدون شرط‌و‌شروط و قول مساعدت دولت و مجموعه حکميت، چندان توجيه عقلاني ندارد و انسان‌هاي اخلاقي، حاضر به قبول‌کردن اين مسئوليت، در چنان اوضاعي نيستند. آنان که براي رسيدن بر اين مسند، در اين روزها سرودست مي‌شکنند، يا از اوضاع آموزش‌وپرورش خبر ندارند يا عطش رياست دارند.

نویسنده : رضا نهضت

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت روزنامه شرق، تاریخ انتشار: 7مرداد1396، کدخبر: 137085: www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین