پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴
تا به اینجا خبرها حاکی از باقی ماندن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در کابینه جدید دولت است؛ اما انتخاب مجدد علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معنایی جز به استقبال شکست طرح تحول سلامت ندارد. طرحی که تا به اینجا، به‌رغم تمام موفقیت‌هایش درزمینهٔ بهداشت و درمان، به دلیل اختلاف میان این دو وزارتخانه، عملاً به طرحی شکست‌خورده تبدیل شده است.

شعار سال: یکی از جنجالی‌ترین اخبار ارسال گذشته، اختلاف مشهود دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه اجرای «برنامه طرح تحول سلامت«بود؛ اختلافاتی که هر یک از وزرا سعی کردند از هر تریبونی برای بیان رویکرد خود و یا نقد به دیگری استفاده کنند.

طرح تحول سلامت که آغاز آن باروی کار آمدن دولت یازدهم کلید خورد، در جهت تأمین رفاه مردم در حوزه بهداشتی _ درمانی قدم برداشت.

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در سخنرانی‌های متعدد خود در سال 95، به‌طور مداوم، از شرایط پرداخت بیمه و هزینه‌های درمانی، تأخیر در تأمین هزینه بیمه‌ها و کند شدن روند کاری بیمارستان‌ها، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتقاد کرد و سپردن سلامت مردم به دست اقتصاد را، اشتباه دیرینه دانست.

او در این مدت و در جریان اختلاف با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، هرکجا انتقادی به طرح تحول سلامت شد، تمام‌قد از آن دفاع کرد و از ایستادگی تا تحقق کامل این طرح خبر داد.

از طرفی، علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ادعا کرد که 75 درصد بار مالی این طرح بر دوش وزارت رفاه است و به‌طور مخفی، این بار را متحمل شده‌اند.

انتخاب مجدد دو وزیر در کابینه دولت دوازدهم

اختلاف و دعوا بین این دو وزیر،به ویژه در دو سال گذشتهخبر داغ رسانه‌ها بود و همچنان نیز این اختلاف پابرجا است. اما ماندگاری این دعوا تا به امروز و نزدیک به اعلام وزرای کابینه، نگرانی‌هایی را برای تداوم طرح تحول سلامت به وجود آورده است.

تا به اینجا خبرها حاکی از باقی ماندن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، در کابینه جدید دولت است؛ اما انتخاب مجدد علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معنایی جز به استقبال شکست طرح تحول سلامت ندارد. طرحی که تا به اینجا، به‌رغم تمام موفقیت‌هایش درزمینهٔ بهداشت و درمان، به دلیل اختلاف میان این دو وزارتخانه، عملاً به طرحی شکست‌خورده تبدیل شده است.

حریرچی: طرح تحول سلامت باید با شدت و قوت ادامه داشته باشد

دکتر ایرج حریرچی،قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، درباره ضرورت ادامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم،گفت: طرح تحول سلامت، چیزی جز اجرای موارد قانونی و الزامات اجرایی که در اسناد بالادستی ما، نظیر قانون برنامه ششم توسعه نبوده؛ مثلاً از سال 74 طبق قانون بیمه همگانی، باید تمامی مردم بیمه می‌شدند ولی حاصل نشده. کسانی که در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شدند، سهم قانونی فرانشیزشان از پنج تا 10 درصد تجاوز نمی‌کرد.

او اضافه کرد: بیمه مردم و حمایت مالی از آن‌ها، وظیفه‌ای بوده که همه دولت‌ها باید انجام می‌دادند ولی از آن غفلت شده است. با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه بر این موارد تأکید می‌کند و انتظاراتی که در مردم به وجود آمده و همین‌طور طبق سخنرانی‌های ریاست محترم جمهور، هم در ایام رقابت انتخاباتی و هم بعدازآن که بر آن تأکید کردند، طرح تحول سلامت باید با شدت و قوت ادامه داشته باشد.

حریرچی درباره سهم موفقیت برنامه طرح تحول سلامت در دولت یازدهم عنوان کرد: درصد دقیقی از موفقیت این طرح نمی‌توانم بگویم اما این طرح، به‌عنوان شاخص‌های عملکردی دولت یازدهم و همان‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای عملکردهای دولت بوده به‌طوری‌که برخی از دولت یازدهم با عنوان «دولت سلامت» یاد می‌کنند.

شهریاری: طرح تحول سلامت عقب گرد ندارد

حسنعلی شهریاری،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلساز طرح تحول سلامت، با عنوان نقطه قوت دولت یازدهم نام برد و گفت: این طرح باید در حدود بیست سال پیش عملی می‌شد، طبق گفته مقام معظم رهبری که فرمودند: «فرد بیمار فقط باید دغدغه رنج بیماری داشته باشد.» تا قبل از این طرح، اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد به دلیل مشکلات هزینه‌ای به بیمارستان مراجعه نمی‌کردند و یا درگیری و مشغله هزینه‌ای داشتند.

شهریاری خاطرنشان کرد: این طرح به‌طورقطع در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و برنامه‌ای نیست که بتوان از آن عقب‌گرد داشت یا آن را متوقف کرد؛ اما شرط تداوم این طرح این است که تیم اقتصادی دولت، منابع مالی را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد.

او ادامه داد: در دولت قبل، به دلیل اینکه منابع مالی به وزارت بهداشت داده نشد، بیمارستان‌های دولتی، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

حضور هاشمی و ربیعی در کابینه دولت دوازدهم

طرح تحول سلامت، در طی سال‌های اجرای آن، به دلیل اختلاف میان دو وزیر، نتوانست در بسیاری از مقوله‌ها وارد شود و یا به‌طور کامل، موفق عمل کند. به نظر می‌رسد حضور مجدد دو وزیر بهداشت و رفاه در کابینه دولت دوازدهم، باعث شکست قطعی طرح تحول سلامت شود.

شهریاری دراین‌باره تصریح کرد: با توجه به مسائلی که در این رابطه پیش‌آمده، ما تصورمان این بود که آقای روحانی، فکری درباره مسائل پیش‌آمده در حوزه بهداشت بکنند. مشکلاتی که وجود داشت، اگر برطرف نشود، تداوم خواهد داشت و این مسئله، دولت آقای روحانی را زیر سؤال می‌برد.

او در خاتمه گفت: قطعاً آقای روحانی، می‌تواند این مشکلات را حل کند و از طرفی نیز وزارت کار و رفاه اجتماعی، باید در جهت خدمت به مردم عمل کند. چراکه مردم با برخورداری از امکانات بهداشتی و بهره‌مندی از آن‌ها، به دولت اعتماد می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت رویداد 24، تاریخ انتشار 12 مرداد 96، کد مطلب: 69098:www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین