پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
رئیس موسسه تحقیقات برنج خبر داد که این موسسه در حال انجام پژوهشی است مبنی بر اینکه کشت مجدد برنج چه مضراتی دارد. با این همه تا اعلام نتیجه این پژوهش او کشت مجدد برنج را توصیه نمی‌کند.
شعارسال: رئیس موسسه تحقیقات برنج خبر داد که این موسسه در حال انجام پژوهشی است مبنی بر اینکه کشت مجدد برنج چه مضراتی دارد. با این همه تا اعلام نتیجه این پژوهش او کشت مجدد برنج را توصیه نمی‌کند.

به دنبال طرح وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدود کردن کشت محصولات آب‌بر، دولت سیاست‌گذاری‌هایی هم انجام داد مبنی بر اینکه بتوان از مناطق پر آب شمال، محصول بیشتری برداشت کرد تا کشور با مشکل کاهش تولید برنج مواجه نشود.

به دنبال چنین تصمیم‌گیری، علاوه بر اقداماتی از قبیل تلاش برای افزایش بهره‌وری و استفاده از روش‌هایی برای آبیاری نوین، کشت دوباره برنج نیز در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که گرچه تاکنون توسط وزارت جهادکشاورزی توصیه نشده ولی اکنون در استان مازندران مورد توجه قرار گرفته است.

اکنون مدتی است که برای این موضوع نیز برخی هشدارهای زیست‌محیطی داده می‌شود. در برخی مواقع گفته شد که کشت مجدد برنج آلودگی ایجاد می‌کند، موضوعی که مورد تائید دبیر انجمن برنج نیست و درباره آن توضیح می‌دهد: تفاوتی میان سمومی که در کشت اول و سمومی که در کشت دوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، وجود ندارد، بنابراین اینکه فکر کنیم در کشت دوم، سموم آلوده مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در دور اول چنین نیست، صحیح نیست و این موضوع با توجه به دلایل ذکر شده منتفی است.

البته جمیل علیزاده شایق بیان کرده است که کشت دوم را به کشاورزان توصیه نمی‌کند، چون به دلیل مشکل کم‌آبی در کشور کشت دوم، ضرورتی ندارد.

* سایر مشکلاتی که کشت دوم ایجاد می‌کند

در این زمینه، فرامرز علی‌نیا، رئیس موسسه تحقیقات برنج در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: کشت دوم برنج فقط در استان مازندران انجام می‌شود و مزایای آن افزایش تولید است. البته معایبی هم دارد که باید جدی گرفته شود. مثلا اینکه انجام دوبار کشت برنج در سال باعث می‌شود که سمپاشی علیه کرم‌ ساقه‌خوار به جای یکبار، دوبار انجام شده و باعث آلودگی آب و خاک شود.

او افزود: از سوی دیگر کشت مجدد برای سال‌های کم‌آب اصلا توصیه نمی‌شود. امسال سال پر آبی بود و کشت مجدد برنج در سال جاری نمی‌تواند مشکل ایجاد کند ولی سال گذشته سال کم‌آبی بود و کشت مجدد برنج برای سال گذشته چندان مناسب نبود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر انتظار می‌رود که عملکرد کشت مجدد چندان بالا نباشد، چون که زمان برداشت محصول کشت مجدد در ماه آبان است و در واقع در فصل گلدهی است که ممکن است بارندگی صورت گرفته و ما با کاهش عملکرد روبه‌رو باشیم.

علی‌نیا گفت: بنا بر دلایلی که شرح آن رفت، کشت مجدد برنج اکنون توصیه نمی‌شود ولی موسسه تحقیقات برنج اکنون در حال انجام پژوهش‌هایی برای بررسی معایب کشت مجدد است که مشخص شود آیا این کشت از نظر سلامت و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است یا خیر؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 1396 ، کدخبر: 930201 ، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین