پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
قائم مقام وزیر بهداشت درباره آموزش پرستاران در بیمارستان‌ها، اقدامات بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت برای حجاج، بحث سطح بندی خدمات و ... توضیحاتی را ارائه کرد.

شعار سال: دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره احتمال دریافت‌های غیرقانونی در بیمارستان‌ها گفت: در همه بیمارستان‌های کشور نظام پرداخت از طریق صندوق بیمارستانی انجام می‌شود. بنابراین هر دریافتی به هر میزان توسط هر کسی و در هر سطحی خارج از صندوق بیمارستان، غیرقانونی است.

وی در ادامه صحبت‌هایش به برگزاری کنکور سراسری سال ۹۶ و آمار چندبرابری داوطلبان رشته‌های علوم تجربی نسبت به ظرفیت دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: امسال در بخش دولتی در گروه ریاضی و فنی ۱۳۷ هزار نفر شرکت کننده داشتیم. این در حالیست که ظرفیت دانشگاه‌های دولتی در این گروه ۲۳۵ هزار نفر است. یعنی ۱۰۰ هزار صندلی خالی در این گروه وجود دارد. در گروه انسانی نیز ۱۶۷ هزار نفر در کنکور شرکت کردند که ظرفیت دانشگاه‌ها در این گروه ۳۱۰ هزار نفر است و ۱۴۳ هزار نفر ظرفیت خالی در این گروه وجود دارد. این در حالیست که تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته علوم تجربی ۵۱۸ هزار نفر است، اما ظرفیت پذیرش این رشته ۱۵۴ هزار نفر است که ۵۰۰۰ نفر در رشته پزشکی و ۸۰۰۰ نفر در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی باید قبول شوند.

وی افزود: در کنکور سال ۹۵ پایین‌ترین رتبه‌ای که توانست در رشته پزشکی قبول شود، در دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه ۶۶ و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۹۲ بوده است.

حریرچی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته توان فرد و نیاز جامعه معیاری برای انتخاب رشته است و در این جوامع افراد را به سمت رشته‌هایی خاص سوق نمی‌دهند، افزود: باید توجه کرد که در کشورهای اروپای غربی، آمریکا، کره جنوبی و ... رشته‌های علوم پایه، اقتصاد، مدیریت و جامعه شناسی هم سطح پزشکی هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه طبق اعلام سازمان نظام پزشکی ۱۵ هزار پزشک در کشور بعد از فارغ التحصیلی فقط یک بار به نظام پزشکی مراجعه کرده‌اند و شماره نظام پزشکی گرفته‌اند، گفت: این افراد دیگر به این سازمان مراجعه نکرده‌اند که چنین موضوعی تبعاتی دارد. البته برخی از آنها به خارج از کشور رفته‌اند اما عده‌ای هم به دلیل عدم علاقمندی و یا برآورده نشدن انتظارات‌شان مشغول به کار پزشکی نشدند.

حریرچی در ادامه گفت: باید توجه کرد که در کشورهای اروپای غربی ۹ الی ۱۰ درصد از درآمد ناخالص ملی به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد که در این کشورها پزشکان درآمد متوسط یا متوسط رو به بالا دارند. اما در آمریکا بالای ۱۸ درصد از درآمد ناخالص ملی به بهداشت و درمان اختصاص داده می‌شود و پزشکان در دهک‌های دهم قرار دارند. حال در بسیاری از کشورها موضوع داغ این است که اولا چند درصد از درآمد ناخالص ملی را به حوزه سلامت اختصاص دهند و دوما بر این اساس پزشکان و گروه‌های بهداشتی و درمانی چگونه توزیع شوند. البته این موضوع بحثی صرفا دولتی نیست، بلکه بر اساس علایق خانواده‌ها و مجموعه بافت سیاسی و اجتماعی جامعه درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

آموزش پرستاران در بیمارستان‌ها تفاوتی با آموزش آکادمیک ندارد

حریرچی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضوع آموزش پرستاران در بیمارستان‌ها و اعتراضاتی که به این موضوع انجام شده است، گفت: ما از نظرات کارشناسی استقبال می‌کنیم، اما درخواست ما از گروه‌های مختلف این است که به صورت مکتوب و یا در جلسات حضوری صحبت‌هایشان را مطرح کنند. البته همه باید توجه داشته باشید که هدف از ایجاد نظام سلامت و وزارت بهداشت این است که سلامت مردم را ارتقاء دهیم و بنابراین همه سیاست‌های ما باید بر اساس توجه به ارتقاء سلامت مردم پیش رود.

وی افزود: آموزش پرستاران تفاوتی با آموزش آکادمیک پرستاران ندارد. چرا که این افراد از طریق کنکور پذیرش می‌شوند و آموزش‌های لازم با معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها ارائه می‌شود و تعداد واحدها و نحوه آموزش نیز کاملا مشابه سیستم آکادمیک است. اما در کنار این آموزش‌ها از ظرفیت آموزش‌های بالینی در بیمارستان‌ها هم استفاده می‌کنیم.

کمبود پزشک و پرستار در کشور

حریرچی با بیان اینکه ما در کل کشور با کمبود پزشک و پرستار مواجهیم گفت: کادر درمانی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغولند، تحت فشار هستند؛ چرا که مجبورند بیش از اندازه کار کنند. از طرفی مردم در تامین خدمات تخصصی و پزشکی دچار مشکلاتی هستند. بنابراین باید نیرو تامین شود تا از ظرفیت خدمت رسانی آنها استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره سطح بندی خدمات گفت: در نگاه اول شاید خوب به نظر برسد که در یک شهر ۵۰۰۰ نفری یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی داشته باشیم. اما در دنیا ثابت شده که اولا در هر جایی نسبت مشخصی از بیماردهی وجود دارد و معلوم است که چند درصد از مردم بیمار شده و یا در بیمارستان بستری می‌شوند. بر این اساس مشخص می‌کنیم که چه تعداد تخت بیمارستانی نیاز داریم و چگونه باید آن را توزیع کنیم.

رونمایی از الگوی درمان ۱۴۰۴ تا یک ماه آینده

حریرچی افزود: در ایران نیز طبق قانون اجرای سطح بندی خدمات از اواسط برنامه چهارم در وزارت بهداشت اجرا شده و مشخص می‌کند که در آینده چند تخت بیمارستانی نیاز داریم و این تخت‌ها از نظر جغرافیایی چگونه باید توزیع شوند. بر همین اساس نزدیک به یک سال است که مطالعات وسیعی را در داخل وزارتخانه انجام دادیم و امیدواریم که الگوی درمان ۱۴۰۴ در یک ماه آینده رونمایی شود و بر اساس آن سطح بندی اقدامات جاری را طراحی و اجرا کنیم.

حریرچی ادامه داد: سطح یک خدمات سلامت شامل اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و مراقبت‌های اولیه سلامت است. بر این اساس ما طبق سطح بندی فعلی معتقدیم که هیچ روستایی در کشور وجود ندارد که نیازمند پزشک باشد، اما پزشکی نداشته باشد. همچنین در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل مراقبین سلامت و بهورزها هستیم. باید توجه کرد که سطح ۲ و ۳ نیز در حوزه خدمات تخصصی سرپایی و بستری قرار دارند. بنابراین ما بر اساس امکانات موجودمان سطح بندی را انجام می‌دهیم و بسته به اولویت دولت‌ها امکاناتش را در زمینه توزیع متخصص و ... انجام می‌دهیم.

پایلوت نظام ارجاع الکترونیک و گسترش آن به ۱۰ استان

حریرچی همچنین گفت: در حال حاضر نظام ارجاع در استان‌های فارس و مازندران وجود دارد. البته پایلوت نظام ارجاع الکترونیک را هم از استان گلستان شروع کردیم و آن را به ۱۰ استان دیگر نیز گسترش می‌دهیم.

اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت حجاج

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت حجاج در حج امسال گفت: به هر حال ۸۰ هزار نفر از مردم‌مان در رده‌های سنی بالا به یک کشور دیگر می‌روند و ممکن است شرایط خاصی برایشان ایجاد شود. بنابراین هر ساله برنامه‌های مناسبی را در دوره‌های قبل از رفتن به حج، زمان اعزام به حج و بازگشتن از حج پیش بینی می‌کنیم. به عنوان مثال قبل از رفتن حجاج اقدامات لازم در جهت واکسیناسیون و معاینات مختلف انجام می‌شود و با توجه به بیماری‌های احتمالی موجود برنامه ریزی‌هایی را انجام می‌دهیم. برای بروز سوانح احتمالی نیز با طرف سعودی همکاری‌هایی را پیش بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه البته ممکن است بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی در درصدی از حجاج ایجاد شود، گفت: برای جلوگیری از گسترش برخی بیماری‌های عفونی خاص هم سیستمی را طراحی کرده‌ایم تا بتوانیم افراد مبتلا به این بیماری‌ها را در فرودگاه شناسایی کنیم.

وی تاکید کرد: البته مردم نگران این موضوعات نباشند؛ چرا که اگر آموزش‌ها و موارد اعلام شده را رعایت کنند می‌توانند حج خوبی را داشته باشند. ما هم اقدامات بهداشتی و درمانی را تا حد ایده‌آل انجام می‌دهیم.

سر سوزنی از سلامت مردم کوتاه نمی‌آییم

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نحوه برخورد وزارت بهداشت با افرادی که بدون داشتن تخصص به حوزه طب سنتی ورود می‌کنند، گفت: طبق سیاست‌های کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، نظارت بر طب سنتی بر عهده وزارت بهداشت است و ما هم با هر کسی که در این زمینه ادعای طبابت و تجویز نسخه بدون داشتن تخصص کند، برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طبق سیاست‌های کلی سلامت، وزارت بهداشت از توسعه و به روز شدن طب ایرانی استقبال می‌کند، افزود: البته اگر کسی برای اصلاح سبک زندگی توصیه‌هایی درباره غذای سالم، فعالیت بدنی و ... انجام داد، اشکالی ندارد، اما برخی در امور طبی دخالت می‌کنند و گاهی این کار با در نظر گرفتن منافع مالی انجام می‌شود. بر این اساس ما شکایاتی را که در این زمینه انجام شود، رسیدگی کرده و اعلام می‌کنیم که درباره سلامت مردم سر سوزنی کوتاه نمی‌آییم و در صورتیکه اثبات شود مداخله طبی به سلامت مردم آسیب زده است، برخوردهای لازم را انجام می‌دهیم.

حریرچی همچنین گفت: البته توصیه‌ها هم باید عاقلانه و شنوندگان نیز عاقل باشند. به عنوان مثال مسائلی در زمینه استفاده از نمک دریایی مطرح می‌شود، اما باید توجه کرد که ما در کشورمان طی سه دهه گذشته با کمبود ید مواجه بودیم و اطفالی به دنیا می‌آمدند که به دلیل کمبود همورمون تیروئید تا آخر عمرشان کم هوش بودند. بنابراین در اقدامی مهم نمک‌ها یددار شدند. حال فردی به ذهنش می‌رسد و می‌گوید نمک دریایی مصرف کنید. این در حالیست که ممکن است آلودگی‌هایی در آن وجود داشته باشد. البته نظارت و کنترل برخی حوزه‌ها هم در اختیار ما نیست و فقط می‌توانیم آگاه‌سازی کنیم.

حریرچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره ارائه خدمات تخصصی دندانپزشکی به بیماران EB گفت: ما سعی می‌کنیم آنچه را که مردم برای حفظ سلامت‌شان نیاز دارند به آنها ارائه کنیم. خصوصا در حوزه بیماران خاص تلاش داریم تا خدمات لازم را تامین کنیم، اما باید به محدودیت‌های وزارت بهداشت نیز توجه کرد. گاهی برای برخی بیماران اقدامات درمانی لازم انجام می‌شود، اما درمان جواب نمی‌دهد و بیمار از بین می‌رود. بعد می‌بینیم که موضوع رسانه‌ای می‌شود و همه می‌گویند چرا وزارت بهداشت کاری انجام نداد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به موضوع خبررسانی در حوزه سلامت، گفت: با توجه به سیاست‌های دولت حوزه سلامت نسبت به گذشته بیشتر در معرض خبر و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از طرفی یکی از ابرروندها در دنیا توجه بیشتر به سلامت جوامع است. چرا که جوامع پیرتر شده و ضرورت توجه به سلامت هم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما از همه رسانه‌ها هم آنهایی که ما را حمایت کردند و هم آنهایی که ما را نقد کردند تشکر می‌کنیم، گفت: نقص جدی در این حوزه عدم توجه به اقدامات عمومی سلامت و اقدامات پیشگیرانه است. از طرفی رسانه‌ها باید در نهادینه کردن فرهنگ نظام ارجاع در میان مردم نیز به ما کمک کنند تا بتوانیم این برنامه‌ها را به درستی اجرا کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 16 مرداد 96، کدمطلب:96051609807، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین