پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
طرف‎های درگیر در لیبی پس از 4 سال بحران داخلی، به تازگی توافقنامه ای برای آشتی ملی و برقراری آرامشی فراگیر در این کشور امضا کردند اما احتمال ناکامی در اجرای این توافقنامه سبب شده است که برخی مخافل سیاسی اروپایی باردیگر سخن از مداخله نظامی در لیبی به میان آورند.

شعارسال : در پی حصول توافق بین طرف های درگیر در لیبی که پس از چهار سال گفت و گو با میانجیگری محافل سیاسی اروپایی و نهادهای بین المللی صورت گرفت ، شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز 23 دسامبر 2015 (2 دی) با صدور قطعنامه ای از این توافق حمایت کرد و آن را مقدمه ای برای بازگشت صلح و امنیت به لیبی توصیف کرد.

این در حالی است که به رغم تلاش های بعمل آمده طی سالهای گذشته که به حصول این توافق منجر شد ، جناح هایی از هر یک از طرف های درگیر با این توافق مخالفت می کنند و همین مساله چشم انداز اجرای آن را با چالش جدی روبه رو کرده است.

این توافقنامه که با ابتکار، تلاش و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورهای دیگر منطقه بدست آمد علاوه بر استقرار صلح و آرامش در لیبی هدف دیگری را نیز دنبال می کند.

سازمان ملل متحد و کشورهای غربی با گسترش دامنه فعالیت گروه های تکفیری -تروریستی به سوی لیبی، نگران هستند که این گروه ها با بهره گیری از شرایط ناآرام و هرج و مرج لیبی، این کشور را به پایگاه جدیدی علیه کشورهای دیگر و بویژه به پایگاهی علیه کشورهای اروپایی تبدیل کنند.
موقعیت جغرافیایی لیبی و نزدیکی نسبی این کشور به اروپا می تواند از جمله دلایل گسترش گروه تکفیری تروریستی داعش در این منطقه باشد. همین عامل موجبات نگرانی بیش از پیش کشورهای غربی را فراهم کرده است.

اکنون با به خطر افتادن احتمالی اجرای این توافق ، برخی محافل سیاسی اروپا باردیگر سخن از مداخله نظامی در لیبی به میان می آورند.

جنگنده های فرانسوی از نوامبر سال 2015 پروازهای شناسایی و اطلاعاتی بر فراز لیبی را در دستور کار خود دارند. این جنگنده ها از ناوهواپیمابر 'شارل دوگل' از آبهای نزدیک به شهر ساحلی 'سیرت' در لیبی به پرواز در می آیند و به عملیات شناسایی می پردازند.

با این وجود 'ژان ایو لودریان' وزیر دفاع فرانسه ظاهرا با ناامید شدن از اجرای توافق صلح لیبی از مداخله نظامی مجدد در این کشور سخن به میان آورده است.

وزیر دفاع فرانسه از تشکیل ائتلافی از کشورهای مختلف برای مداخله نظامی در لیبی باهدف پایان دادن به فعالیت گروههای تروریستی در این کشور سخن می گوید.

براساس این طرح جنگنده های فرانسوی از پایگاه هوایی 'ماداما' در شمال نیجر به پرواز درمی آیند و مواضع و مکان های محل استقرار نیروهای داعش را در لیبی بمباران می کنند.

وزیر دفاع فرانسه همچنین معتقد است که پس از انجام عملیات هوایی ، نیروهای زمینی نیز می توانند در لیبی مستقر شوند و زمینه را برای استقرار یک دولت قانونی در این کشور فراهم کنند.
این سخنان وزیر دفاع فرانسه بوضوح حکایت از یک مداخله نظامی گسترده و همه جانبه در لیبی دارد؛ زیرا در این طرح انجام حملات هوایی با عملیات نیروهای زمینی پیش بینی شده است و این به معنای اشغال کامل لیبی توسط نیروهای خارجی است.

مداخله نظامی خارجی در لیبی بازی بسیار حساسی است که می تواند به منزله یک شمشیر دولبه عمل کند. به بیان دیگر گرچه مداخله نظامی خارجی با هدف پایان دادن به فعالیت گروههای تروریستی انجام می شود ولی همین عملیات می تواند با فروپاشی بیشتر ساختار اجتماعی و سیاسی موجود سرآغاز درگیری های فرقه ای و قومی شدیدی در این کشور باشد.

تجربه دخالت نظامی خارجی در افغانستان، عراق و دیگر کشورها نشان می دهد که هیچ یک از این دخالت ها نه تنها نتوانسته امنیت مورد نظر را فراهم کند بلکه بر دامنه ناامنی و درگیری های فرقه ای و قومی در این کشورها افزوده است.

از سوی دیگر کشورهای همجوار و یا نزدیک به لیبی نیز در خصوص مداخله نظامی در لیبی اتفاق نظر ندارند و همین مساله می تواند هرگونه عملیات نظامی خارجی در لیبی را با مشکلات جدی روبه رو کند.
در حالی که مقام های رسمی کشورهای مصر، مالی ، نیجریه ، سنگال و چاد با مداخله نظامی در لیبی موافقند ، در مقابل کشورهای الجزایر ، سودان و تونس با چنین اقدام هایی مخالفت می ورزند.
مقام های تونس تاکید دارند که مداخله نظامی خارجی در لیبی سبب خواهد شد که دامنه فعالیت گروههای تروریستی و تکفیری به سوی کشور آنان کشیده شود.

همچنین عمرالبشیر رییس جمهوری سودان با مداخله نظامی در لیبی مخالف است و راه گفت و گو با مخالفان و گروههای درگیر را ترجیح می دهد.

ضمن اینکه کشورهای خارج از حوزه آفریقا مانند قطر و ترکیه که به نوعی در معادلات لیبی حضور و نفوذ دارند نیز در این زمینه اتفاق نظر ندارند.

براین اساس می توان نتیجه گرفت که مداخله نظامی در لیبی عملیات بسیار حساسی است که می تواند شرایط در این کشور را از آنچه که هست بدتر کند و لیبی را بسوی یک بحران جدی و حتی تجزیه پیش ببرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 09 دی 1394 ، کد مطلب :(5078443)81900216 : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین