پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مجموعه زیر مجموعه او درباره بدهی های شهرداری تمام حقیقت را نمی‎گویند گفت: بدهی‌های شهرداری هنوز به شکل روشن ثبت‌نشده است. یکسری بدهی به پیمانکاران موجود است که هنوز در دفتر شهرداری تهران به ثبت نرسیده و این مبلغ بدهکاری، اگر بیشتر از 60 هزار میلیارد تومان نباشد، کم‌تر نیست.

شعار سال: عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، با تاکید بر این که محمدباقر قالیباف شهردار تهران و مجموعه زیر مجموعه او درباره بدهی های شهرداری تمام حقیقت را نمیگویند گفت: بدهی‌های شهرداری هنوز به شکل روشن ثبت‌نشده است. یکسری بدهی به پیمانکاران موجود است که هنوز در دفتر شهرداری تهران به ثبت نرسیده و این مبلغ بدهکاری، اگر بیشتر از 60 هزار میلیارد تومان نباشد، کم‌تر نیست.

در واپسین روزهای کاری شورای چهارم شهر تهران، اعضای شورا و شخص شهردار به جمع‌بندی اقدامات و عملکرد شهرداری تهران و اعلام میزان درآمد و بدهی‌های آن پرداخته‌اند.

در جلسه علنی گذشته شورای شهر تهران، محمدمهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی، پس از شنیدن گزارش معاون مالی شهرداری تهران، از میزان ناچیز درامدهای پایدار شهرداری تهران، که در طی این 12 سال، تنها سه درصد بود اعلام نارضایتی کرد.

در این جلسه محمدمهدی تندگویان اعلام کرد که مجموع بدهی شهرداری تهران با جمع پروژه‌های باقیمانده بیش از 45 هزار میلیارد تومان است.

اما آنچه عدم سنخیت بدهی شهرداری تهران با ارقام گفته‌شده را نشان می‌دهد، اظهارات محمدباقر قالیباف، در برنامه گفتگوی ویژه خبری بود. شهردار تهران با اعلام رقم 15 میلیارد و 500 هزار تومان، میزان بدهی شهرداری تهران را معین کرد و این تناقضات با اظهارات محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی در جلسه شورای شهر روز گذشته درباره مبلغ بدهی شهرداری بیشتر شد. سالاری در جلسه شورا اعلام کرد مبلغ بدهی شهرداری تهران طبق گفته معاون شهردار که چندی پیش در جلسه کمیسیون اعلام کرده بود 13 هزار میلیارد تومان است.

این عدم شفافیت در اعلام میزان بدهی‌های شهرداری، شبهاتی را به وجود می‌آورد و این پرسش مطرح می‌گردد که کدام‌یک از این ارقام، میزان حقیقی بدهی شهرداری تهران را مطرح می‌کند؟

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران درباره رقم اصلی بدهی‌های شهرداری تهران و علت اینکه ارقام بدهی بدون احتساب مبالغ پروژه‌ها از سمت شهردار تهران در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام شد، گفت: مبالغ بدهی شهرداری تهران، پیش‌ازاین اعلام‌شده و در سیستم مدیریتی شهرداری تهران، معاونان ایشان، مبلغ 22 هزار میلیارد ریال را پذیرفته‌اند و جای تأسف دارد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت شهرداری تهران، در این 12 سال، فرد محور بوده است. مبالغ پروژه‌ها مشخص نیست. مبلغ پروژه تونل نیایش همچنان مشخص نیست و هر فردی در هر مقامی، یک آماری را بیان می‌کند. درباره اقدامات شهرداری، در حوزه واگذاری املاک بزرگ مقیاس و همین‌طور در رابطه با از بین بردن فضای سبز شهری، نابودی باغات و از بین رفتن ریه‌های تنفسی شهر تهران در منطقه 22 هیچ شکی نیست.

او ادامه داد: متأسفانه رسانه ملی ایشان را دعوت می‌کند و آقای قالیباف در کمال جسارت درباره اقدامات شهرداری می‌گوید. کمتر از یک ماه دیگر، شهردار جدید به‌طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد و تمامی مبالغ و منابع مالی شهرداری تهران، از طریق حسابرسی مشخص می‌شود.

انصاری همچنین اظهار کرد: یک شخص، هنگام ترک پستی که در آن خدمت می‌کرده، باید این سنگر خدمتگزاری را سلامت تحویل دهد نه اینکه آن را به خرابه‌ای تبدیل کند و برود! این مملکت و کشور برای همه مردم است. آقای قالیباف اعلام می‌کنند که ما اتوبان ساخته‌ایم. بله ساخته‌اند اما نتیجه آن اتومبیل محور شدن شهر تهران است. مشکل شهر تهران با ساخت اتوبان قابل‌حل نیست بلکه باید در این مدت 12 ساله، پارکینگ می‌ساختند و حمل‌ونقل ریلی شهری را گسترش می‌دادند. شهردار تهران می‌گوید، ساخت خط مترو در تهران به پایان رسیده است. اما آنچه ما می‌بینیم هیچ اثری از به پایان رسیدن نیست. هنوز بخش قابل‌توجهی از گسترش آن باقی‌مانده است.

او ادامه داد: ما نیاز به مدرن سازی سیستم حمل‌ونقل شهری و بسیاری از اقدامات دیگر داریم و امیدوارم شهردار آینده بتواند این نیاز‌ها را محقق کند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، ضمن بیان اینکه بدهکاری‌های شهرداری، صد در صد مشکلاتی را برای شهرداری و شورای آینده به وجود می‌آورد، گفت: در حال حاضر، خزانه شهر خالی است. مردم اقدامات نمایشی را می‌فهمند. بخش قابل‌توجهی از این اقدامات برای تبلیغات ریاست جمهوری از سمت آقای شهردار صورت گرفتند.

او افزود: پروژه پل صدر عملاً یک پروژه شکست‌خورده است. ترافیک و تراکم پل صدر، دو برابر شده است و اگر قرار بود تأثیری در کاهش ترافیک بگذارد، تا الآن باید مشخص می‌شد. گویا امروز، صداقت، تقوا و راست‌گویی مذموم شده و متأسفانه برخی مدیران ما قدرت را یک طعمه فرض می‌کنند. ما امیدواریم که شرایطی به وجود بیاید که صادقانه برخورد کنند. اگر اشکال و ایرادی هست عذرخواهی کنند و اگر اقدامی خوب‌صورت گرفته، مردم در زمان خودش تقدیر خواهند کرد.اتفاق آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو ضعف مدیریت شهری را هویدا کرد و در حد یک عذرخواهی معمولی را از مدیریت شهری ندیدیم.

انصاری ادامه داد: این‌گونه افتتاحیه‌های نمایشی در مورد مترو شهری نباید صورت می‌گرفت. خط هفت مترو باعجله افتتاح شد درحالی‌که هنوز هواکش ندارد و پر از ایرادات فنی است. خط هشت مترو هم همچنان تأییدیه فنی ندارد و همه این‌ها هزینه اضافی را بر شهر و شهردار بعدی وارد می‌آورد و خاطره افتتاح راه‌آهن شیراز به اصفهان که در دولت احمدی‌نژاد افتتاح شد و تا چندین سال بعد نواقص فنی آن مرتفع و آماده بهره‌برداری گردید را به یاد انسان می‌آورد.

این عضو شورای شهر، همچنین درباره اظهارات قالیباف مبنی بر بستانکاری شهرداری تهران از دولت گفت: دولت باید سهمی را که در رابطه با حمل‌ونقل ریلی به پرداخت می‌کرد که تاکنون این پرداخت را انجام نداده. در لزوم پرداخت این مبلغ از سمت دولت به شهرداری شکی نیست و شهردار آینده باید پیگیر این مطالبات باشد اما شهرداری تهران در طول این مدت 12 ساله، آن‌قدر از ظرفیت‌های مالی برخوردار بوده است که نیازی به این حمایت مالی از سمت دولت نداشته است.

انصاری ادامه داد: زمانی که فروشگاه شهروند و مجموعه شهر آفتاب که برند آن بیش از این‌ها ارزش دارد، به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان فروختند، ظلم به شهرداری و شهروندان است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران، در رابطه با این موضوع که آیا واگذاری‌های شهرداری به بانک شهر، از مبلغ بدهی شهرداری کاسته یا نه گفت: بله از این مبلغ بدهی کم کرده اما این بدهی بیش از این‌ها است و هم‌اکنون هم حقوق کارمندان را از طریق وام‌های دریافتی تأمین می‌کنند.

انصاری ضمن تائید این مسئله که در اردیبهشت‌ماه سال جاری، مبلغ 60 هزار میلیارد را به‌عنوان بدهی شهرداری اعلام کرده بود، گفت: بدهی‌های شهرداری هنوز به شکل روشن ثبت‌نشده است. یکسری بدهی به پیمانکاران موجود است که هنوز در دفتر شهرداری تهران به ثبت نرسیده و این مبلغ بدهکاری، اگر بیشتر از 60 هزار میلیارد تومان نباشد، کم‌تر نیست.

او در پایان با تائید مبلغ حدود 60 هزار میلیارد بدهی برای شهرداری تهران، گفت: شهردار و شورای شهر آینده باید در رابطه با این موضوعات پیگیر باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24، تاریخ انتشار 19 مرداد 96، کدمطلب: ۷۰۰۹۰:www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین