پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶
تا کنون رویکرد روحانی در هیات دولت دوازدهم نسبت به زنان حذفی بوده است و سهم زنان نسبت به دوره گذشته از 3 نفر به 2 نفر تقلیل پیدا کرده‌است.

شعار سالحضور وزیر زن در کابینه دولت روحانی موضوع جدیدی نیست، سال 92 هم پس از پیروزی در انتخابات یازدهم یکی از مطالبات جامعه زنان حضور وزیر از این جنس در هیات دولت بود، رویایی که تبدیل به حقیقت نشد.

آقای روحانی در جلسه دفاع از وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم می گوید: ما می خواستیم سه وزیر زن را برای کابینه دوازدهم معرفی کنیم که جایگاه آنان را هم مشخص کرده بودیم، اما نشد، حالا اینکه چرا نشد بماند.

اما کمی توجه به نوع برخورد روحانی با زنان در دولت یازدهم و آغاز دولت دوازدهم می تواند به قضاوت ما درباره این موضوع کمک کند.

رئیس جمهور به غیر از معاون اول 11 معاون دارد که ابتدای دولت یازدهم از این میان تنها معصومه ابتکار در سازمان حفاظت از محیط زیست، الهام امین زاده در معاونت حقوقی رئیس جمهور و شهیندخت مولاوردی در معاونت امور زنان و خانواده مشغول به کار شدند.

در همین حال کمی بعد الهام امین زاده جای خود را به یکی از آقایان یعنی مجید انصاری داد و از سوی دیگر یکی از زنان یعنی زهرا پور احمدی جایگزین سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد و البته الهام امین زاده هم به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی انتخاب شد که عضو هیات دولت به حساب نمی آید.

به این ترتیب بود که تا پایان دولت یازدهم سهم زنان در کابینه تدبیر و امید از 3 نفر تجاوز نکرد و از بین 10 مسئولیت نزدیک به رئیس جمهور یعنی 4 جایگاه مشاور، 3 جایگاه دستیار، 2 جایگاه رئیس دفتر و رئیس بازرسی رئیس جمهور و یک جایگاه سخنگوی دولت تنها 1 نفر سهم زنان بوده است.

از سوی دیگر 8 مسئولیت دبیری شوراهای عالی هم در دولت یازدهم کلا در اختیار آقایان بوده است.

تا کنون رویکرد روحانی در هیات دولت دوازدهم نسبت به زنان حذفی بوده است و سهم زنان نسبت به دوره گذشته از 3 نفر به 2 نفر یعنی معصومه ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور تقلیل پیدا کرده است.

البته شهیندخت مولاوردی به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی منصوب شده است که عضو هیات دولت نیست.

در مجموع سهم زنان از بین 48 جایگاه نزدیک به رئیس جمهور در دولت یازدهم در مجموع 4 نفر بوده است و حالا که آقای روحانی امکان معرفی 3 وزیر زن را نداشته اند، با یک حساب و کتاب ساده 30 جایگاه (غیر از وزارت) نزدیک به رئیس جمهور آماده نقش آفرینی زنان در دولت دوازدهم هستند و باید دید سهم زنان در این مسئولیت‌ها تا چه میزان افزایش پیدا می کند و به این ترتیب می توان دریافت که مشکل اصلی حضور زنان در دولت تدبیر و امید از کجا آب می‌خورد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ، تاریخ انتشار 25 مرداد 96، کدمطلب:265274، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین