پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت را آغاز کردند.
شعارسال: مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی، صنعت معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت را آغاز کردند.

با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودنمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت را آغاز کردند.

بیژن نامدارزنگنه ۶۵ ساله کارشناسی ارشد مهندسی عمران دارد، وزیر نفت (سه دوره)، وزیر نیرو (دو دوره)، وزیر جهاد سازندگی (دو دوره)، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در روز شنبه -28 مرداد؛

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۹:۲۵

* توضیحاتی درباره نحوه سخنرانی نمایندگان در مخالفت و موافقت با وزرا

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره نحوه سخنرانی نمایندگان در مخالفت و موافقت با وزرا ارائه کرد.

حسن لطفی نماینده رزن در اخطاری مستند به اصل ۶۹ قانون اساسی گفت: مذاکرات مجلس صرفا باید از رادیو پخش شود و در روزنامه اصلی منتشر شود. اگر قرار است جلسات مجلس پخش زنده شود چرا سایر جلسات پخش نمی‌شود. این شبهه ایجاد می‌شود که چرا برخی نمایندگان فعالیت می‌کنند و برخی دیگر فعالیت نمی‌کنند.

اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به این اخطار گفت: طبق قرعه‌کشی برای کلیات برنامه ۱۰ نفر موافق و مخالف و ۷۲ نفر هم به عنوان مخالف و موافق وزرا سخنرانی می‌کنند یعنی جمعاً برای ۱۸ وزیر و کلیات کابینه ۸۲ نفر صحبت می‌کنند و با توجه به اینکه ۱۷ گزینه به مجلس معرفی شده ۷۸ نفر مجموعاً سخنرانی دارند.

وی افزود: طبیعتاً از ۲۹۰ نفر نماینده تعداد کثیری قرعه مخالفت و موافقت به نامشان نمی‌افتد.

تذکر یک‌نماینده درباره انتشار برخی گزارش‌ها بین نمایندگان در جریان بررسی صلاحیت وزرا: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۹:۲۵

* یک نماینده مجلس شورای اسلامی از انتشار گزارش‌های غیرموثق بین نمایندگان در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی انتقاد کرد.

عباسعلی پوربافرانی در جلسه علنی بعدازظهر امروز شنبه مجلس در تذکری مستند به ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در مورد گزارش واخواهی آقای لاریجانی گفتند که نمی‌دانیم چه شد که این گزارش بین نمایندگان توزیع شده، لازم است عدم اعتبار این گزارش رسماً از طرف رئیس مجلس یا رئیس جلسه اعلام شود که شائبه کاهش و افزایش رای وجود نداشته باشد.

وی افزود: گزارش معاونت نظارت هم به جای اینکه پیش از معرفی وزرا ارائه شود در جریان رای اعتماد منتشر شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به برنامه‌ریزی یکی از فراکسیون‌های مجلس برای برگزاری مناظره بین یکی از وزرای پیشنهادی با رئیس یکی از کمیسیون‌های مجلس گفت: پیامک مجلس برای نمایندگان ارسال شده که این جلسه در فلان سالن مجلس برگزار می‌شود، اما حالا یک طرف جلسه می‌گوید در جریان نیستم و مشخص نیست این برنامه به چه نحو هماهنگ شده است.

زنگنه در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۹:۱۲

* راه‌حل مسائل کشور مذاکره است؛ نه مخاصمه

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ما سومین ذخایر نفت دنیا را در اختیار داریم، گفت: عقد قراردادهای جدید نفتی را با هدف توسعه میدان‌ها، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ایجاد اشتغال انجام خواهیم داد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود برای کابینه دوازدهم، گفت: در کشور ما هنگامی که از نفت صحبت می‌کنیم فقط یک کالا نیست. نفت و وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی و بازرگانی خارجی است و در مسیر توسعه اقتصادی غیرمتکی به نفت و صنعت پتروشیمی نیستیم. ضمن اینکه بودجه کشور مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است.

وی تصریح کرد: این اهمیت سبب شده تا دشمنان در برخورد با جمهوری اسلامی ایران بیش از هر موردی به اعمال تحریم‌ها و اشکال‌تراشی علیه صنعت نفت پافشاری کنند. صنعت نفت و مجاهدان آن خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: در این روزها که فرصت شد به دلیل رای اعتماد در مجلس و در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی حضور داشته باشم به توسعه میدان‌های مشترک،‌ تسریع در انعقاد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام‌فروشی، حمایت از ساخت داخل و مدیریت نیروی انسانی تاکید کردم.

وی افزود: در برنامه‌ای که بنده ارائه کرده‌ام و گزارشی که معاون نظارت مجلس تهیه کرده 47 درصد برنامه‌های پیشنهادی بنده با احکام بالا دستی منطبق است، 40 درصد همسو بوده و در هیچ مورد مغایرتی با اسناد بالادستی یافت نشده است البته در 13 درصد هم اشاره‌ای نشده به این اسناد، نه این‌که مغایرتی وجود داشته باشد.

زنگنه گفت: اساسا در برنامه‌ای که تهیه کرده‌ام منطبق بر برنامه ششم توسعه بوده و معتقد هستم که وزیر نمی‌تواند برنامه دهد و برنامه آن چیزی است که در قانون وجود دارد و آن‌چه که ما ارائه می‌کنیم راهکارهایی است که برای برنامه‌های مصوب و بودجه‌های سنواتی ذکر می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: بنابراین همه اسناد بالادستی که از سیاست‌های رهبری گرفته تا قانون برنامه ششم مورد تاکید بنده است و مهمترین چیزی که معتقدم در صنعت نفت باید به آن توجه شود سرمایه‌گذاری در این صنعت است به ویژه برای توسعه میدان‌های مشترک که تمام این‌ها باید طی این چهار سال تعیین تکلیف و سرمایه‌گذاری شود.

وی خاطرنشان کرد: عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میدان‌ها و جذب سرمایه‌گذار خارجی و ایجاد اشتغال باید صورت گیرد و طبق برنامه‌ای که تهیه کرده‌ام 200 میلیارد دلار ظرف پنج سال باید سرمایه‌گذاری انجام شود که از این میزان 120 تا 130 میلیارد آن باید از طریق منابع خارجی جذب شود و در این شرایط است که می‌توانیم بخش‌های بالا دستی و پایین دستی را رونق دهیم.

زنگنه گفت: به عنوان مثال اگر در خوزستان حرکتی ایجاد شود باید طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های نفتی اجرایی شوند و در این سرمایه‌گذاری‌ها ده‌ها میلیارد دلار و صدها اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به این‌که افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش تولید در بازارهای جهانی است، بیان کرد: بر اساس سیاست‌های کلی نظام، افزایش ظرفیت تولید صیانت شده نفت متناسب با ذخایر موجود و برخوردار کشور از قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی است و در واقع این افزایش تولید باید متناسب با ذخایر انجام شود.

وی با بیان این‌که «ما سومین ذخایر نفت دنیا را در اختیار داریم»، گفت: اما از نظر تولید میزان پایین است و باید در نظر داشته باشیم که نفت مقوله‌ای است که فقط اقتصادی نیست و رابطه تولید با سایر کشورها برای ما قدرت و جایگاه سیاسی و امنیتی را رقم می‌زند.

زنگنه اتمام فازهای پارس جنوبی را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: فاز یازده در این چهار سال در مرحله نوسازی و بازسازی قرار می‌گیرد، ضمن اینکه احداث پایانه‌های نفتی را در دستور کار خود داریم. البته باید در نظر داشته باشیم که اگر می‌خواهیم خام‌فروشی نکنیم باید تولید پتروشیمی را تقویت کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد: زمانی که من وارد وزارت نفت شدم در سال 76 تولید پتروشیمی ما یک میلیارد دلار بود و در سال 84 این تولید به چند برابر خود رسید و در این سال‌ها هم نزدیک به 9 میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ما اضافه شده است.

وی ادامه داد: برای پالایشگاه‌ها هم پیش‌بینی شده که از 1.7 میلیون بشکه به سه میلیون بشکه برسیم.

زنگنه گفت: یکی دیگر از طرح‌های ما این است که گاز در مشعل نداشته باشیم و در شهرستان بهبهان هم برای جلوگیری از سوزندان گازها فقط سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حال انجام است.

وزیر پیشنهادی نفت به نقش‌آفرینی جدی در حوزه صادرات گاز هم اشاره کرد و گفت: می‌گویند وزارت نفت در صادرات گاز کاری نکرده است، وقتی کمبود گاز داشتیم چه چیزی را صادر می‌کردیم؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که «قراردادی را در زمینه تولید لوله‌های مقاوم خوردگی به امضا رسانده‌ایم»، گفت: ما ظرف سه سال سازنده این لوله‌ها خواهیم شد البته در این قرارداد یک شرکت ایرانی و خارجی مسئولیت کار را بر عهده دارند. البته قراردادهایی هم برای ساخت مته و تجهیزات درون چاهی در دستور کار داریم.

زنگنه با اشاره به این‌که «تکمیل شبکه گازرسانی کشور هم باید هر چه سریعتر انجام شود»، گفت: بهینه‌سازی مصرف سوخت، تقویت مدیران نفت و مساله معیشتی نیروی انسانی در حوزه نفت هم در دستور کار قرار دارد.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: در سال 84 کل نیروهای رسمی 120 هزار نفر بود اما وقتی بنده برگشتم نیروی انسانی نفت به 220 هزار نفر رسیده بود یعنی 100 هزار نیرو اضافه شده بود بدون این‌که کاری انجام شود، لذا حل این معضل کار بزرگی است، نیروهای قرارداد مدت موقت داریم که وضع زندگی خوبی ندارند. امیدوارم که با کمک شما نمایندگان تلاش شود تا راه‌حلی برای مشکلات این‌ها پیدا کنیم.

وی همچنین به مسئولیت‌های اجتماعی حوزه نفت نیز اشاره کرد و اظهار داشت : بنده افتخار می‌کنم و خدای متعال را شکر می‌کنم که این دفعه جزو اولین دفعاتی است که وزیری برای رای اعتماد به مجلس می‌آید و نمایندگان مناطق نفت‌خیز از وزیر حمایت می‌کنند. ما به مسائل اجتماعی این مناطق توجه کرده‌ایم و اینگونه نیست که آن‌ها را مزاحم بدانیم. آن‌ها همراهان ما هستند، ما باید به بهبود زندگی آن‌ها توجه کنیم.

زنگنه با تاکید بر حمایت از جذب سرمایه‌گذاری، گفت: چهار سال پیش وقتی برای رای اعتماد به مجلس آمدم آقای زاکانی و نادران را دیدم و به آقای نادران گفتم ما با هم مخالف باشیم و از هم متنفر نباشیم، گفت نیستم و در مسیر کاریم در سال 93 از ایشان و آقای توکلی کمک خواستم و این دو نفر مردانه کمک کردند و زمانی که مساله منافع ملی مطرح است آنها به من کمک کردند.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان این‌که «برای بار نهم است که به مجلس برای رای اعتماد می‌آیم»، گفت: این دفعه یکی از لذت‌بخش‌ترین خواهد بود زیرا همه در چارچوب منافع ملی حرف می‌زنند. در مجلس باید با هم باشیم و کمک کنیم کشور توسعه یابد. مذاکره راه‌حل مسائل کشور است نه مخاصمه.

وی در مورد سوال نمایندگان مبنی بر تولید صادرات نفت منطبق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: تمامی اقدامات ما با مجموعه سیاست‌ها مطابقت دارد.

زنگنه در مورد اظهارات یکی از نمایندگان مخالف خود درباره باشگاه نفت و نیرو، اظهار داشت: این باشگاه یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که در سال 91 مشغول به فعالیت شده و ما زمانی‌که آن را ثبت کردیم در خواب هم نمی‌دیدیم که کسی مانند آقای روحانی بیاید و ما وزیر بشویم و بنده هم نه عضو هیات مدیره و مدیرعامل آن هستم بلکه عضو هیات موسس هستم. نمی‌دانم چرا بعضی از دوستان حساس هستند، شما اگر می‌دانید کاری خلاف قانون است به قوه قضاییه و کمیسیون اصل 90 می‌گفتید. مثل این‌که کشف جدیدی شده باشد این‌گونه مطرح می‌کنید. چرا بعضی‌ها اینقدر نگران هستند، اگر هم روزی بخواهد منحل شود اموالش با اجازه ولایت فقیه به یک موسسه دانشگاهی واگذار می‌شود.

وزیر پیشنهادی نفت درباره 50 میلیارد دلار وام بی‌بهره هم این‌گونه پاسخ داد: کجا بی‌بهره است؟ مگر بانک مرکزی وام بی‌بهره به کسی می‌دهد؟

وی درباره این‌که گفته می‌شود چرا تولید در صنعت نفت اضافه نشده، گفت: اگر می‌خواهید با من مخالفت کنید چرا حق کارگران نفت را نادیده می‌گیرید. فکر می‌کنند تولید نفت مثل شیر آب است که باز کنیم و اضافه شود. کارگران زحمت کشیده‌اند تا تولید را برگرداندند البته من هم نه، آقای ظریف زحمت کشید. من دست آقای ظریف را می‌بوسم که دست ما را باز کرد تا بتوانیم تولید داشته باشیم.

زنگنه تصریح کرد: زمانی هم که بحث فریز تولید ایران مطرح شد من ایستادم، آن زمان یک عده گفتند زنگنه می‌خواهد ارزان فروشی کند، گردن من را هم بزنید حاضر نیستم از سهم ایران در بازار جهانی بگذرم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه در مورد اظهارات نماینده ایذه و باغملک مبنی بر استخدام نمایندگان برای رای‌آوری‌اش در مجلس، گفت: هر دوره‌ای که تمام می‌شود امیدوارم البته شما 10 دوره رای بیاورید. یکی از دغدغه‌های هیات رییسه و وزرا این است که این نماینده‌ها(ادوار) که کار ندارند به آن‌ها کار دهید، چه کارشان کنیم، اگر نگران شغل و آینده‌شان باشند هزاران مفسده دیگر درست می‌شود. بنده بچه که نیستم، خودتان هم می‌دانید نماینده دوره قبل یک شهر چگونه می‌تواند در رای اعتماد یا علیه من کاری انجام دهد در حالی‌که با نماینده فعلی با هم رقیب هستند، من اینقدر عقل سیاسی هم دارم.

زنگنه گفت: برخی از نمایندگان می‌گویند چه وقت میدان به جوان‌ها می‌دهید، بدانید من خیلی اصرار کردم که شخص دیگری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند اما خیلی اصرار و پافشاری کردم، آخرش من تنها ماندم و همه پشت من را خالی کردند و نهایتا بنده معرفی شدم.

وی در پایان با اشاره به کشتی گرفتن رسول خادم در المپیک جهانی که یک بار از کشتی خداحافظی کرد و بار دیگر در عرصه کشتی حاضر شده و مدال نقره گرفت، گفت: او به من درس داد که برای عزت ایران باید از آبروی خود گذشت.

در پاسخ به تذکری؛ ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۴۰

* لاریجانی: زنگنه درباره باشگاه نفت و نیرو توضیح دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه توضیح وزیر پیشنهادی نفت درباره باشگاه نفت و نیرو شد.

سیدمحمدجواد ابطحی در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز (شنبه) در تذکری مستند به ماده ۷۹ آیین نامه داخلی مجلس گفت:‌ صحبت من از باشگاه فوتبال نفت نبود بلکه از باشگاه نفت و نیرو بود که آقای زنگنه در آن عضویت دارد.

وی همچنین به اصل ۱۴۲ قانون اساسی درباره ضرورت ارائه لیست اموال وزراء و بررسی آن در قوه قضاییه اشاره کرد.

رئیس مجلس در واکنش به این تذکر خواستار ارائه توضیح وزیر پیشنهادی نفت درباره باشگاه نفت و نیرو شد.

قره‌خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۳۸

* زنگنه سایه تهدید گازی ترکمنستان را از سر ایران برداشت

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی گفت که بیژن زنگنه در دوران وزارت نفت دولت یازدهم سایه تهدید گاز ترکمنستان را از سر ایران برداشته است.

اسدالله قره‌خانی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز(شنبه) در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت:‌ باورم این بود که در این مرحله از معرفی وزرا نیاز به سخنرانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت وجود نداشته باشد چرا که کارنامه ۲۶ ساله دوره وزارت ایشان به ویژه طرح های بزرگ دولت یازدهم قوی ترین سند گویای سلامت و شایستگی ایشان در دولت دوازدهم است ولی به دلیل طرح برخی از مسائل ضروری دیدم در موافقت با آقای زنگنه صحبت کنم.

وی افزود: در زمستان سال ۹۶ دولت ترکمنستان با آمدن موج سرما به شمال با قطع گاز باج خواهی افزایش قیمت کرد، و موفق شد در زمستان ۹۵ مجددا با قطع گاز باج خواهی کند اما آقای زنگنه با نمایدنگان جلسه گذاشت و برای عبور از بحران طلب همکاری کرد و نهایتا با بهره برداری از خطوط گاز دامغان، ساری و نکا سایه شوم تهدید گاز ترکمستان در زمستان برای همیشه از بین رفت.

قره خانی اضافه کرد:‌ رسیدن به ظرفیت برابر با قطر آرزوی دست نیافتنی بود که تبدیل به عقده حقارت شده بود سهم ایران از پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز بوده که با افتتاح فازهای مختلف پارس جنوبی به ۵۷۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برابر با قطر افزایش پیدا کرد.

این نماینده مجلس یادآور شد:‌ وقتی برجام با دیپلماسی تیم مذاکره کننده به نتیجه رسید آقای زنگنه گفت توان افزایش صادرات از یک میلیون به دو میلیون بشکه را داریم و در زمان کوتاهی فراتر از دو میلیون صادر کردیم. همچنین توطئه دیگری برنامه ریزی شد و می خواستند با طرح فریز نفتی و کاهش سهم نفت در کویت ما را بی بهره کنند اما بعد از برجام جمع کثیری از شرکت های بزرگ و کوچک بین‌المللی به منظور مشارکت در سرمایه گذاری نفت و گاز به ایران سرازیر شدند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس به طراحی قراردادهای نفتی در دولت یازدهم همچنین به انجام مذاکرات با توتال برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی،‌ انتقال دانش نفتی، استفاده از حداکثر توان تولید داخلی، احیای سواپ نفتی و نقش نفت در توسعه و اشتغال به عنوان عملکرد وزارت نفت، اشاره کرد و از نمایندگان خواست همه وزرا را با رای قاطع از میدان بهارستان به پاستور بدرقه کنند و بعد از آن نقش نظارتی خود را در مقابل وزارت خانه ها ایفا کنند.

مهرداد لاهوتی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۳۵

* روزی تولید بیشتر از قطر در پارس جنوبی برای ما آرزو بود، زنگنه این آرزو را محقق کرد

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در شرایطی که تولید نفت وضع بحرانی داشت و باید با ذره‌بین به دنبال مشتریان نفتی می‌گشتیم بعد از حادثه بزرگ برجام و به همت تیم مذاکره‌کننده و وزارت نفت به صادرات ۲.۵ میلیون بشکه نفت رسیدیم.

مهرداد لاهوتی که به عنوان موافق برنامه‌های پیشنهادی وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در پارس جنوبی عملکرد وزارت نفت عملکرد درخشانی بود و پنج فاز از ۱۱ فاز در این دوره چهار ساله به بهره‌برداری رسید و در حالی که سال‌ها آرزوی تولید نفت و گاز همسنگ قطری‌ها را داشتیم امروز بیش از قطر تولید داریم.

وی افزود: گازرسانی به سیستان و بلوچستان که به یک آرزو تبدیل شده بود محقق شد و سیستان امروز از نعمت گاز برخوردار است. همچنین همه شهرستان‌ها از نعمت گاز در سطح کشور در حال حاضر بهره می‌برند و در تولید محصولات پتروشیمی نیز ۲۴ درصد رشد داشتیم.

لاهوتی با بیان اینکه با روند طی شده تا پایان سال ۹۶ به خودکفایی در تولید بنزین می‌رسیم، گفت: تولید بنزین با کیفیت و مطابق با استانداردها و سوخت سبز در کشور آغاز شده و به سمت خودکفایی در محصولی استراتژیک پیش می‌رویم که همیشه یکی از ابزارهای فشار و تحریم بود.

وی تصریح کرد: ما در سال‌های پیش ۶ میلیون لیتر گاز وارد می‌کردیم اما امروز به جایی رسیده‌ایم که حدود ۱۳ میلیون لیتر صادرات داریم و توانستیم بر اساس قرارداد توتال ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کنیم و اینها همه در یک دوره کوتاه چهار ساله در وزارت نفت اتفاق افتاد.

شهاب نادری در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۱۸

* حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک از دستاوردهای مهم زنگنه است

نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی ضمن دفاع از عملکرد بیژن زنگنه در وزارت نفت دولت یازدهم گفت که وی با درایت موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شد.

شهاب نادری در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر امروز (شنبه) مجلس در دفاع از وزیر پیشنهادی نفت به اظهارات نماینده ایذه اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه مجلس را متهم به رانت خواری کردند من ضمن رد اظهارات مطرح شده می گویم که نمایندگان خالصانه در مورد کابینه ورود کردند و طرح مطالبی ناشی از بیکار شدن ایشان در حفاری شمال و مسائل شخصی از تریبون مجلس شایسته نیست.

وی افزود:‌ آقای زنگنه تمام عمرش را در شرایط دفاع مقدس، سازندگی و شرایط حاصل از تحریم گذرانده. او مردی از تبار کرمانشاه و فردی نام آشنا در توسعه و آبادانی است که به اذعان مراجع قضایی از سلامت برخوردار است و ظرفیت بالای مدیریتی وی و ۲۶ سال سابقه حضور وی در وزارت خانه لقب شیخ الوزرایی به وی داده اند.

نادری ادامه داد: در زمان دفاع مقدس و زیر بمباران صدام ایشان نگذاشت صادرات نفت قطع شود. همچنین قیمت نفت را کاهش دادند اما مدیریت و تجربه آقای زنگنه باعث شد سهم ایران از اکو اضافه شود. مهندس زنگنه چهره نام آشنای عرصه سازندگی و دارای قدرت بالای چانه زنی و تاثیرگذاری در عرصه بین‌المللی است که اقدامات شایسته ای در بازار نفت و گاز جهان انجام داده و با درایت و زیرکی موفق به حفظ و تثبیت سهم ایران در اوپک شده در حالیکه کشورهای دیگر موظف به کاهش سهم خود بوده اند.

نماینده مردم پاوه در مجلس ضمن قدردانی از وزارت نفت در دولت یازدهم گفت:‌ آقای زنگنه در تولید و صادرات نفت به عنوان راهبردی ترین کالای کشور موفقیت‌های چشم گیری داشته و نقش ایران در بازار نفت در دوران وزارت ایشان برجسته بوده است و برنامه هایی که ارائه کرده اند نیز در راستای توسعه متوازن منطقه ای بوده که ۴۷ درصد با اسناد بالادستی منطبق و ۴۰ درصد با آن همسو است.

نادری در پایان از نمایندگان خواست با رای قاطع بیژن زنگنه را که در دولت مقام معظم رهبری هم وزیر بوده به عنوان وزیر نفت دولت دوازدهم انتخاب کنند.

احمد انارکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۱۶

* جذب سرمایه‌گذاری و توسعه میادین مشترک متناسب با اهداف برنامه توسعه نیست

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از وارادات بنزین به کشور علاوه بر داشتن منابع نفتی و گازی گفت که جذب سرمایه گذاری و توسعه میادین مشترک متناسب با اهداف برنامه پنجم نبوده است.

احمد انارکی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه ابهامات و سوالاتی در برنامه پیشنهادی زنگنه وجود دارد گفت:‌ باید قراردادهای نفتی مبتنی بر جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه میادین نفتی و گازی به خصوص میادین مشترک باشد که به نظر می رسد این انتظار به خوبی برآورد نشده است؛ به طوری که جذب سرمایه گذاری و توسعه میادین مشترک متناسب با اهداف برنامه پنجم نیست.

وی ادامه داد: چرا در شرایطی که همسایه‌های ما با سرعت در حال توسعه و برداشت از میادین مشترک هستند از سرمایه‌های در گردش مردم در صنعت نفت استفاده نمی‌شود.

انارکی ادامه داد: یکی از بندهای برنامه پیشنهادی آقای زنگنه جذب سرمایه گذاری از کشورهای خارجی برای کسب درآمد است. سوال این است آیا قرار است این درآمد محدود به چند کشور شود؟ همچنین معلوم نیست که قرار است امنیت اقتصادی سرمایه گذاران را تامین کرد؛ از طرف دیگر به موضوع مشارکت بخش خصوصی در این سند اشاره شده که افکار عمومی خاطره خوشی از حضور بخش خصوصی در فروش نفت ندارند.

وی با اشاره به برنامه زنگنه برای تاسیس شرکت‌های غیردولتی جهت سرمایه گذاری در فعالیت‌های اکتشاف و توسعه و بهره‌برداری از میادین مشترک گفت: آیا بهتر نیست به جای تاسیس شرکت‌های جدید، شرکت‌های فعلی را توانمند کرده و از آن‌ها حمایت شود؟

نماینده رفسنجان همچنین با اشاره به بخشی از برنامه‌های زنگنه برای برون رفت از چالش‌های پیش روی صنعت نفت گفت:‌ بدهی شرکت ملی نفت به سیستم بانکی یکی از این مشکلات است که راهکار شما بهبود روابط پولی و بانکی بین دولت و شرکت نفت مطرح شده است. این راهکار ابهامات بسیاری دارد که حتی با فرض رفع این ابهامات حداقل ۱۰ سال با چنین راهکاری طول می کشد تا بدهی های دولت به شرکت نفت پرداخت شود.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های دیگر شما نقش آفرینی جدی در صادرات گاز است ولی سوال این است با توجه به روند صعودی مصرف گاز ، آیا گازی برای صادرات باقی می ماند؟

وی افزود: اجرای طرح های بهینه سازی مصرف سوخت از دیگر برنامه‌های آقای زنگنه است اما آیا یوزارت نفت می‌تواند به تنهایی چنین طرح هایی را اجرایی کند یا اینکه احتیاج به عزم جدی و همراهی و همدلی با سایر وزارتخانه‌ها همچون صنعت، اقتصاد و سازمان محیط زیست وجود دارد؟

انارکی با بیان اینکه در صنعت نفت مشکلاتی از حیث نیروی انسانی وجود دارد افزود: خروج نیروهای بازنشسته از طریق بازنشستگی و وجود نیروهای غیرمتخصص با هدف ایجاد اشتغال مشکلاتی را به وجود آورده که مشخص نیست قرار است آقای زنگنه برای رفع آن چه تمهیداتی بیندیشد؛ آن هم در شرایطی که نیروی انسانی در این وزارتخانه از باب معیشت نارضایتی بیشتری دارد و حتی بورسیه‌ها نیز بعضا جذب نمی شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بخشی از منابع طرح‌های پتروشیمی و پالایشگاهی صرف خرید دانش فنی می‌شود افزود: چرا با وجود این حجم از مراکز علمی و دانشگاهی و دانش‌بنیان و نخبگان جوان از برنامه‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود؟ به طور کلی برنامه شما برای تقویت رابطه نظام‌مند با مراکز علمی و دانشگاهی و همچنین حمایت از نخبگان و پژوهشگران چیست؟

نماینده رفسنجان با قدردانی از اقدامات زنگنه در دولت دوازدهم برای گازرسانی در عین حال از بی عدالتی درباره طرح های گازرسانی انتقاد کرد و افزود: بعضا برخی از استان ها با پیشرفت ۸۰ درصدی برای گازرسانی مواجه بودند؛ آن هم در شرایطی که برخی دیگر از استان‌ها پیشرفت ۳۳ درصدی برای گازرسانی روستایی داشته‌اند.

وی همچنین با انتقاد از واردات بنزین گفت:‌ جای تاسف است که با داشتن منابع نفت و گاز هنوز وارد کننده بنزین هستیم؛ حال اینکه می‌توان با تبدیل نفت خام از فراورده‌های آن استفاده کرد؛ همچنین با توسعه منابع پایین دستی پتروشیمی می‌توان ضمن کسب بیشترین ارزش افزوده اشتغال زایی نمود.

گودرزی: وزرا نحوه اجرای برنامه ششم در حوزه کاری خود را تشریح کنند: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۸:۱۵

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشریح برنامه اجرایی وزرای پیشنهادی برای تحقق اهداف برنامه ششم تاکید کرد.

عباس گودرزی در تذکری مستند به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: وزرای پیشنهادی باید سهم‌شان را در پیشرفت هشت درصدی اقتصاد در برنامه ششم مشخص کنند. ما می‌خواهیم در هشت سال پیش‌رو کشور اول منطقه باشیم. باید بگویم که برای مصرف انرژی، همکاری دانشگاه و صنعت، سهم وزارتخانه‌ها در سبک زندگی ایرانی - اسلامی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارند.

وی افزود: اگر این روند ادامه یابد هر دولتی هم سر کار بیاید چه اصولگرا باشد و چه اصلاح‌طلب، مشکلی از کشور حل نخواهد شد. من تقاضا می‌کنم وزرا بگویند با چه فرمولی می‌خواهند برنامه‌های بالا دستی را اجرا کنند و بعد از چهار سال کجا خواهیم بود.

رییس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: این دغدغه درستی است ولی در برنامه ششم سهم هر وزارتخانه مشخص است و آقایان موظفند آن را اجرا کنند.

هدایت الله خادمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۴۵

* جلوی استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت را بگیرید

هدایت الله خادمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: طی چهار سال گذشته دهها بار در رسانه‌ها مطرح شد که وزارت نفت ۵۰ میلیارد دلار بدهکار است؛ یعنی ۵۰ میلیارد دلار وام بدون بهره برداری اجرایی کردن پروژه‌های اساسی به وزارت نفت داده شده است یعنی ۵۰ میلیارد دلار فاینانس داخلی بدوه بهره که جای تقدیر و تشکر دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بخشی از این منابع مالی فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تا شهریور ۹۲، ۹۳ درصد پیشرفت، فازهای ۱۷ و ۱۸، ۸۵ درصد و فازهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ بیش از ۶۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند و یک سال پس از حضور حضرتعالی با همت شما و همکارانتان تکمیل و باعث شد برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبی برای اولین بار برابر یا بیشتر از قطر شود. پس این فاینانس داخلی چه اشکالی داشته است؟ مردم محروم و بی‌کس شهرستان‌های ایذه و باغملک با عبور ۲۰۰ کیلومتر رودخانه کارون در دل خود بیش از ۲۰ سال است آب شرب ندارد. ۲۰ سال است که همه دولت‌ها آمدند و رفتند و نتوانستند ۳۰۰ میلیون دلار فایناس داخلی یا خارجی دهند تا مردم مجبور به کوچ نشوند. امیدوارم با دست مبارک‌تان بهره‌برداری از این پروژه را کلنگ زنی کنید

وی آمار اعلام شده تولید و صادرات نفت قبل و بعد از تحریم را بزرگ‌نمایی دانست و خطاب به مردم مدعی شد: به عنوان یک کارمند وزارت نفت با ۳۰ سال سابقه و دهها سال مدیر عامل شرکت‌های نفتی و نایب رییسی کمیسیون انرژی مجلس خدمت شما عرض می‌کنم افزایش تولید نداشته بلکه برگشت به تولید را داشته‌ایم. کاملا با آن فرق دارد. اگر بخواهیم موضوع را ساده توضیح دهیم دقیقا مثل این است که تصمیم گرفته‌ایم به مسافرت بروید شیر آب و گاز را می‌بندید، پس از بازگشت از مسافرت شیر آب و گاز را باز می‌کنید، همین. گر چه برای اینکه چاه‌های صدمه نمی‌بینند و از تولید نیفتند، تولید چرخشی از چاه‌های خواهیم داشت که کاری روتین است که در شرایط عادی هم انجام می‌شود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: تحریم‌ها ما را متوقف کرد و نتوانستیم تولید در دسترس را بفروشیم. با همت دولت، تیم دیپلماسی و نظام تحریم‌ها برداشته شد و چاه‌ها را باز کردیم و فروختیم. از تیم دیپلماسی، رییس‌جمهور و دکتر ظریف باید تشکر کرد. آقای ظریف در اینجا مظلوم واقع شدند. پس بزرگترین دستاورد وزارت نفت آن هم با وزیری قوی با سه دهه وزارت نباید فقط متاثر از دیپلماسی وزارت امور خارجه، تیم مذاکره کننده، نظام و رییس‌جمهور باشد و عملا نباید بازگشت به تولید و قبل از تحریم را به حساب وزارت نفت گذاشت بلکه باید به حساب نظام، وزارت خارجه، رییس‌جمهور و بقیه گذاشت که چنین فضایی ایجاد شد تا اجازه فروش را به ما دادند.

خادمی با نقد برنامه‌ پیشنهادی وزیر نفت ادامه داد: این برنامه همان برنامه سال ۹۲ است که معاونت نظارت مجلس این برنامه را مورد بررسی و گزارش داده است که آمایش سرزمینی و ده‌ها مورد دیگر در آن دیده نشده است و فقط ۲۸ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام و اسناد بالادستی انطباق دارد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس گفت: جناب مهندس، فرمودید در سال ۹۴ در بنزین خودکفا می‌شویم اما روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود، گفتید مدیریت مصرف سوخت را سامان می‌دهید اما نه تنها سامان ندادید که میزان مصرف بنزین به بیش از ۸۰ میلیون لیتر در روز رسید، گفتید تا سال ۹۶ و در شرایط تحریم می‌توانید تولید نفت و میعانات گازی را به ۵.۷ میلیون بشکه برسانید ولی نشد، گفتید پرونده پارس جنوبی را در پایان دولت یازدهم می‌بندید ولی نبستید، گفتید ژنرال‌ها را جایگزین گروهبان‌ها می‌کنید ضمن ایراد به این ادبیات که در صنعت جایگاهی ندارد و از فرد بزرگی مثل شما انتظار نمی‌رود اما هر شش معاون و قائم مقام شما استعفا دادند و رفتند.

وی ادامه داد: شاید منظور از ژنرال‌ها همان تعداد زیادی نماینده بازمانده در انتخابات مجلس باشد که هیچ تخصصی هم متناسب با وزارت نفت ندارند، البته تعدادی دیگر هم منتظر استخدام در سه سال آینده هستند و هم اکنون در تهیه مقدمات به سر می‌برند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: آقای مهندس لطفا من بعد نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی و نظارتی خود ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. رییس جمهور و رییس مجلس و رییس قوه قضاییه لطفا جلوی این مفسده و رانت دو طرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام‌ها نبود آن وقت وزیران پیشنهادی بهتر صداقت موافقان و مخالفان واقعی خود و تعداد آرای واقعی خود را مشاهده می‌کردند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از اتمام سخنان این نماینده خطاب به وی، گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟

خادمی اظهار کرد: که منظور او نمایندگانی است که نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند اما لاریجانی با تاکید به وی گفت شما می‌گویید نماینده‌های مجلس و یعنی همین افرادی که اینجا هستند.

قاسم احمدی لاشکی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۴۰

* زنگنه ۲۶ سال تجربه وزارت را با خود همراه دارد

قاسم احمدی لاشکی که در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: تولید روزانه نفت خام ما در مدت چهار سال اخیر یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه افزایش یافته و میزان صادرات دو برابر شد. همین‌طور ۹ هزار روستا از نعمت گاز بهره‌مند شدند.

وی افزود: توسعه حوزه دریای خزر و انطباق عملکرد وزارت نفت با برنامه‌ها و اسناد بالادستی بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس در برنامه‌ها و عملکرد آقای زنگنه برگ زرین و افتخارآمیزی را رقم زده که همراهی و انطباق با سیاست‌های رهبری در حوزه نفت و گاز این کارنامه را درخشان‌تر می‌کند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ششم توسعه نیز در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم به خوبی دیده شده، همین‌طور قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بودجه‌های سنواتی نیز جایگاه مطلوبی در برنامه‌های آقای زنگنه دارند.

وی در خصوص قرارداد توتال، گفت: آنچه که از جلسه‌های ۱۱ ساعته با مسئول کمیسیون انرژی و جلسات متعدد با رییس کمیسیون برنامه و بودجه و مسئولین نظارتی مجلس دریافتم هیچ مغایرتی با قانون در قرارداد توتال وجود ندارد و مسئولین حقوقی کشور نیز مهر تاییدی بر این قرارداد زدند.

سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت: ۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۷:۲۶

* چرا شبانه قرارداد چینی‌ها را فسخ کردید؟

سیدمحمدجواد ابطحی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، با قرائت فرازهایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جمع دولت شهید رجایی، گفت: کاری به مسائل فنی وزارت نفت ندارم. تضاد منافع در بحث کسب و کار و مدیریت استراتژیک را داریم. می‌گوییم وقتی مدیریت دولتی و خصوصی در یک جایی با هم یکسان شد، فساد می‌آورد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: این مسئله بحث مفصلی دارد. گره اصلی فسادهای نهادینه شده عدم توجه به تعارض منافع است. اصل ۱۴۱ قانون اساسی رییس‌جمهور و معاونان و کارکنان رییس‌جمهور را از داشتن دو شغل برحذر می‌داند. از جمله مدیریت عامل و هیات مدیره انواع شرکت‌های خصوصی. باشگاه اندیشه‌ورزان نفت و نیرو را داریم. آقای زنگنه بفرمایید خودتان، معاونان و رییس‌ دفتر شما در این باشگاه چه می‌کنید؟ این باشگاه موسسه‌ای خصوصی است که در سال ۹۴ تاسیس شده است. تصمیمات راهبردی وزارت نفت در این باشگاه گرفته می‌شود. باید تکلیف مشخص شود. این مسئله تعارض منافع ایجاد می‌کند. آقایان می‌توانند باشگاه بزنند ولی آنجا نروند. تهمت نمی‌زنم اما نباید عضو این باشگاه باشید.

این عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی گفت: اینکه وزیر گفت، جای گروهبان‌ها نیست باید بگوییم آقای زنگنه شما ۲۸ ساله بودید معاون وزیر ارشاد بودید و ۳۰ ساله شدید، وزیر شدید. شما از کی ژنرال شدید؟ آقای زنگنه باید به مجلس می‌آمدید و نماینده می‌شدید. کی به بچه‌ها میدان داده شده مدیر اجرایی شوند؟ جوانان الان چه کنند؟ فارغ‌التحصیلان نفت پشت در هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 28 مرداد 1396، کدخبر: 722970 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین