پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۹۶۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
«استیو بانون» استراتژیست ارشد کاخ سفید روز جمعه با حکم رئیس‌جمهوری آمریکا از مقام خود برکنار شد.

شعارسال: «نشنال اینترست» با اشاره به این که بانون به سایت «بریت بارت» بازگشته است پیش‌بینی می‌کند که او حمله گسترده‌ای را علیه دشمنان قدیمی در کاخ سفید از جمله جارد کوشنر، ایوانکا ترامپ، اچ ار مک مستر اغاز کند.

این نشریه در ادامه می‌نویسد: بانون در خارج از کاخ سفید می‌تواند بسیار موثرتر از درون کاخ سفید در کنار یک دولت بی‌تجربه همراه با درگیری با خانواده ترامپ عمل کند. بانون در طول مدتی که در کاخ سفید بود نتوانست به طور قابل توجهی دستاوردهایی داشته باشد از جمله در زمینه لغو بیمه خدمات همگانی (اوباماکر) موفق نبود. فراموش نکنیم که بانون گفته بود که در ناسیونالیسم جدیدی که ارائه داده ۶۰ درصد آرای سفید‌پوستان و ۴۰ درصد آرای سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبار‌ها را کسب می‌کنند و به همراه ترامپ تا ۵۰ سال بر آمریکا حکومت می‌کنند. نایجل فاراژ رهبر حزب ملی‌گرای افراطی بریتانیایی استقلال نیز نارضایتی خود را نسبت به اخراج بانون از کاخ سفید بیان کرده و او را دوست خود خوانده است. آن‌چه مسلم است اینکه ترامپیسم از نظر زیرساخت‌های فکری در آستانه انهدام قرار دارد حتی قبل از اعلام رسمی کنار گذاشتن بانون».

نشنال اینترست در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ جایگزینی برای بانون دارد، می‌نویسد: «استفن میلر جایگزین احتمالی بعدی است. او پیشتر در سنا مشاور سشنز بوده است. او از محدودیت‌های مهاجرت حمایت می‌. او جوان‌تر از بانون است اما سال‌ها تجربه مستقیم کار با دولت و نمایندگان را داشته است و مشاور ارشد سیاستگذاری ترامپ بوده است. او و سشنز در سال ۲۰۱۳ میلادی موفق شدند اصلاح مهاجرت را متوقف کنند؛ زمانی که سشنز سناتور بود. او روابطی عالی با ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر دارد اگرچه در کارزار انتخاباتی به بانون نزدیک شده بود. نوشتن متن سخنرانی ترامپ در مراسم تحلیف بر عهده او بود. او در روزهای اول ریاست جمهوری ترامپ مشاوری کلیدی بود. از معماران اصلی طرح ممنوعیت پذیرش مهاجران از کشورهای خاورمیانه بود. در ویکی پدیا درباره او آمده است که از نظر ایدئولوژیک ارتباطات عمیقی با بانون دارد.»

روزنامه چپگرای «نیویورک‌تایمز» که بیان‌کننده نظرات حزب دموکرات است در گزارشی تحت عنوان «بانون کنار رفته اما آیا دستور کار او نیز از کاخ سفید رخت خواهد بست»؟، می‌نویسد: «سوال اصلی این است که آیا با کناره‌گیری بانون دستور کار او نیز پاک خواهد شد؟ بانون درباره هر موضوعی اظهارنظر می‌کرد؛ از مخالفت با واردات کالا از چین تا تغییرات اقلیمی و مهاجرت و جنگ در افغانستان. او صدایی قوی در کاخ سفید داشت. او مدافع ناسیونالیسم بود. دلایلی وجود دارند که باور داشته باشیم هسته اصلی جهان‌بینی بانون باقی مانده است. روز جمعه آمریکا اعلام کرد که تحقیقات درباره سرقت فناوری چین از شرکت‌های آمریکایی را آغاز می‌کند. این تصمیم تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که ترامپ از نماینده تجاری خود خواست تا این موضوع را بررسی کند و پیشنهاد داد که امریکا همچنان موضع اقتصادی سرسختانه‌ای علیه چین حتی بدون بانون اتخاذ کند. در مورد مهاجرت، ترامپ به دیگر مشاور خود استفن میلر گوش می‌کند که خواستار ممنوعیت سفر مسلمانان به امریکا است. او موقعیت خود را تقویت کرده و بیش از ۱۸ ماه است که با ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر روابط نزدیکی دارد. برخی از او به عنوان عضوی از اردوگاه بانون یاد می‌کنند. کریس رودی که دوست طولانی‌مدت ترامپ بوده می‌گوید که بانون و ترامپ هر دو درباره مسائل مختلف رویکردی مشترک دارند. تفاوت بزرگ اما این است که ترامپ بسیار عملگراتر از بانون است.

نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که کنار گذاشتن بانون دست آن جناحی در کاخ سفید را باز می‌کند که خواستار رویکرد نظامی مداخله‌گراتر امریکا به خصوص در سوریه هستند. جایی که بانون با حمله موشکی ترامپ علیه بشار اسد و یا با اقدام نظامی علیه افغانستان مخالف بود. او حتی در مورد افغانستان خواستار جایگزینی نیروهای مزدور با سربازان امریکایی در آن کشور شده بود که با محالفت وزارت دفاع امریکا مواجه شد. اکنون دست مک مستر نیز بازتر خواهد شد به‌خصوص در زمینه افغانستان که خواستار تعهد نظامی گسترده آمریکاست. البته ترامپ در این‌باره پیشتر تردید داشته است.

نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کند که بانون فکر می‌کند خارج از کاخ سفید موثرتر خواهد بود. او می‌خواهد از بریت بارت استفاده کند تا دولت را تحت فشار قرار دهد. او احتمالا با ترامپ صحبت خواهد کرد. دیوید اسکلرود که در دولت اوباما به عنوان استراتژیست کار کرده معتقد است که بانون نمی‌تواند خارج از کاخ سفید تاثیر قابل‌توجهی بر سیاست‌گذاری‌ها داشته باشد به این دلیل ساده که در زمان تصمیم‌گیری‌ها او دور میز کاخ سفید نخواهد نشست.

در همین حال، گزارش‌هایی به منبع از منابع آگاه وجود دارند که نشان می‌دهند اطرافیان ترامپ کاری کردند که او بانون را کنار بگذارد. روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» مدعی شده است که این ایوانکا ترامپ بوده که به دلیل یهودی‌شدن خود و یهودی‌بودن شوهرش بانون را فردی ملی‌گرا می‌دانسته که ضد‌یهودیان است و به همین‌خاطر دونالد ترامپ را متقاعد به کنار گذاشتن او کرده است.

نشریه «فارین‌پالسی» نیز در گزارشی تحت عنوان «بانون رفته است اما قطعا نمرده است» می‌نویسد: «راسپوتین ترامپ از کاخ سفید خارج شد اما این بدان معنا نیست که او دیگر در گوش ترامپ نجوا نخواهد کرد».

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری آفتاب، تاریخ انتشار: 30مرداد1396، کدخبر: 469884: www.aftabnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین