پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۰۵۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: خوزستان از ۱۰ صنعت بزرگ دنیا شش صنعت را دارد ولی حتی یک پایگاه اطفای هوایی مجهز ندارد.

شعار سال: احمد رئیس زاده پیش از ظهر امروز شنبه در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز اظهار کرد: یکی از ویژگی های استان خوزستان، وضعیت توپوگرافی و اقلیمی استان است که چهار هزار متر اختلاف از سطح دریا دارد و همین باعث شده، دشت و کوهپایه داشته باشیم.

وی افزود: از مساحت شش میلیون و ۴۵۰ هزار هکتاری خوزستان، دو و نیم میلیون هکتار مراتع، یک میلیون هکتار جنگل دست کاشت و یک میلیون هکتار هم بیابان داریم.

رئیس زاده بیان کرد: سیل، طوفان، زلزله و آتش سوزی از جمله عواملی است که موجبات تخریب عرصه های منابع طبیعی را فراهم می کنند. همچنین خودسوزی گیاهان در اثر شدت گرما و خشکی، رعد و برق و وجود احسامی مانند ته لیوان، استکان و بطری های شکسته از جمله عوامل طبیعی بروز آتش سوزی در جنگل ها هستند.

وی بیان کرد: تبدیل اراضی جنگل و مرتعی به زمین های زراعی، آتش زدن بوته زارها و بیشه ها برای از بین بردن جانوران مضر، تبدیل جنگل به مرتع به منظور تأمین علوفه بیشتر و فعالیت اشرار و گروهک ها از جمله عوامل عمدی غیرطبیعی به وسیل انسان در آتش سوزی و حریق هستند.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان اضافه کرد: دما، خشکسالی، باد، درصد پوشش گیاهی، اختلافات قومی و عدم رعایت اصول حفاظتی در احیای عرصه ها توسط مجریان طرح های منابع طبیعی از جمله عوامل مؤثر بر آتش سوزی در منابع طبیعی هستند.

رئیس زاده یادآور شد: فصل بحرانی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان از خرداد شروع و تا شهریور ادامه دارد. بیشترین آتش سوزی ها را در ماه های خرداد و تیر داریم.

وی با اشاره به آتش سوزی سطحی، تنه ای، تاجی و زیرزمینی به عنوان انواع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع گفت: عمده آتش سوزی ها را در جنگل ها، بیشه زارها و مراتع در شهرهای شمالی و شمال شرقی استان داریم؛ بیشترین وقوع آتش سوزی های جنگلی و مرتعی خوزستان سطحی هستند.

رئیس زاده در ارتباط با زیان های ناشی از آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی بیان کرد: نابودی جنگل ها و مراتع، از بین رفتن پوشش گیاهی، از بین رفتن ارزش تجاری درختان در مناطق جنگلی، آسیب رسیدن به محیط زیست، آسیب به خاک و حاصلخیزی آن، از بین رفتن گردشگاه های طبیعی از جمله این زیان ها هستند.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان تصریح کرد: فعالیت های مورد نیاز در راستای پیش آگاهی با تشکیل کلاس های آموزشی اطفای حریق برای پرسنل اداره، مردم و نیروهای لشکری و کشوری یکی از اقدامات مورد تأکید است.

وی اظهار کرد: تشکیل جلسات عمومی با بخشداری ها، شوراها، دهیاری ها، عشایر و دامداران، شناسایی نقاط حساس و بحرانی حریق شهرستان ها، تهیه بروشورهای آموزشی و صدور اطلاعیه های هشداردهنده و آگاه کننده پیش از آغاز فصل بحران، اجرای برنامه های رادیویی و درج مطالب در رسانه ها و همچنین تشکیل کمیته های حفاظت در راستای همسو کردن ادارات و ارگان ها با منابع طبیعی در فصول آتش سوزی به ریاست فرماندار از جمله اقدامات انجام شده است.

رئیس زاده افزود: تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده، تهیه وسایل لازم برای اطفای آتش، آموزش افراد، احداث خطوط آتش بر، عملیات جنگلداری، ایجاد کمربند حفاظتی بین عرصه های طبیعی و اراضی کشاورزی (برخی افراد سودجو برای توسعه اراضی کشاورزی خود اقدام به آتش زدن کاه و کلشت می کنند) و همچنین عدم آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی از جمله روش های پیشگیری وقوع آتش سوزی هستند.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: در بخش امکانات و تجهیزات اطفای حریق جزو محرومترین و مظلومترین استان های کشور هستیم. خوزستان از ۱۰ صنعت بزرگ دنیا شش صنعت، خطوط لوله نفت، پتروشیمی، گاز و همچنین انواع صنایع فولاد را دارد ولی حتی یک پایگاه اطفای هوایی مجهز ندارد.

رئیس زاده اضافه کرد: برقراری گشت های زمینی، ایجاد پایگاه های شناسایی و کشف در فصول بحران، احداث برج دیده بانی، ایجاد کشیک های اطفای حریق، نصب دوربین های تله متری و سنسورهای هشداردهنده از جمله روش های کشف هستند.

وی عنوان کرد: شاید خیلی از افراد قوانین و مقررات را نمی دانند، گفت: بر اساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی از جمله کاه و کلشت دو تا یک سال حبس به دنبال دارد.

رئیس زاده اظهار کرد: موقع آتش سوزی در جنگل ها کلیه مأموران دولتی اعم از لشکری، کشوری و شهرداری های نزدیک در مقابل تقاضای مأموران جنگل بانی باید با کلیه وسایل ممکنه دولتی در آتش نشانی کمک کنند که در صورت کوتاهی مجازات می شوند.

این کارگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری به موقع، اقدام و مقابله سریع، همکاری در اطفاء و جبران آسیب ها و خسارت ها برگزار شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبری ذاکر، تاریخ 28 مرداد 96، کد مطلب: 417953:www.zakernews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین