پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۶۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
١٠ ساعت پس از آنکه نمایندگان مجلس به محمدجواد ظریف اعتماد کردند و سکان دیپلماسی کشور را دوباره به او سپردند، او از مهم‌ترین طرح‌هایش برای فعالیت چهار سال آینده وزارت امور خارجه پرده‌برداری کرد.

شعار سال: همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدماتی‌ به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین‌المللی ارائه می‌داد، اما این معاونت برای مدتی تعطیل شد و اکنون دوباره احیا می‌شود.

عمده‌ترین دلیل تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه نیز تأکید حسن روحانی بر لزوم ارتباطات گسترده بین‌المللی در حوزه اقتصاد بوده است. رئیس‌جمهور حتی پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی‌اش از ظریف خواسته بود شرایط را برای افزایش ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا فراهم آورد.

او در ابلاغیه‌ای که ٢١ فروردین‌ماه صادر کرد، خطاب به ظریف نوشت: «لازم است تدوین برنامه اجرائی نحوه شکل‌دهی دیپلماسی پایدار در حوزه اقتصاد با هدف توسعه تعامل با جهان و منطقه و در راستای جذب سرمایه، فناوری و گردشگري و گشایش بازارهای صادراتی برای محصولات ایرانی و خدمات فنی و مهندسی با همکاری وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و سایر وزرا، رؤسای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط حداکثر ظرف مدت چهار ماه از تاریخ این ابلاغ در دستور کار قرار گیرد».

اکنون و بر اساس اعلام وزیر امور خارجه، سه معاونت منطقه‌ای این وزارتخانه حذف و معاونت‌های سیاسی و اقتصادی ایجاد می‌شوند و با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، تمامی سفارتخانه‌ها باید پاسخ‌گوی معاونت‌های جدید باشند.بیش از یک سال از امضای برجام گذشت و دولت دوازدهم نیز کار خود را آغاز کرد. اکنون وقت آن رسیده که دولت از درخت برجام میوه بچیند. بزرگ‌ترین میوه درخت برجام، اقتصادی است و ایجاد ارتباطات بین‌المللی سبب می‌شود وزارت امور خارجه هم در حوزه‌های اقتصادی نقش‌آفرینی کند.

بر‌‌اساس‌این است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، از تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارتخانه خبر داده. این صحبت‌های ظریف در حالی است که تا همین چند سال گذشته هم معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه فعال بود و خدمات‌ ویژه‌ای به بازرگانان و فعالان اقتصادی بین‌المللی ارائه می‌داد. آن‌گونه که ظریف می‌گوید، با تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، همه سفارتخانه‌ها باید پاسخ‌گوی معاونت جدید باشند.

اصلی‌ترین هدف وزارت امور خارجه برای تشکیل معاونت اقتصادی نیز نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد بین‌المللی در قالب معرفی توانمندی‌های اقتصادی داخلی به خارج کشور و فراهم‌آوردن امکانات کشورهای خارجی برای بخش خصوصی داخلی است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار 31 مرداد 96، کدمطلب: 699745 :www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین