پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: این مسئله باید با حداقل تقابل و حداکثر تعامل پیش رود. اوایل انقلاب بحث حضور زنان تابو بود ولی تدریجا با همکاری بخش‌های مختلف جامعه و همکاری خوب مراجع شرایط بهبود یافته است.

شعارسال: معصومه ابتکار در نشست خبری امروز خود که در محل معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور برگزار شد، ضمن تشکر از فعالیت‌های تمامی زنان و افرادی که پیش از وی در این معاونت تلاش کردند گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم با همکاری اصحاب رسانه با توجه به تاکید رئیس جمهور بر جریان آزاد اطلاعات و آگاهی رسانی و همچنین آنکه این مسئله نیز امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بتوانیم در حوزه زنان و امور خانواده شاهد این جریان آزاد اطلاعات باشیم.

وی در ادامه با اشاره به حضور مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: خوشبختانه جایگاه مولاوردی به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی می‌تواند در تحقق مطالبات مردمی در زمینه ایجاد جریان آزاد اطلاعات بسیار موثر باشد.

توجه به اشتغال بانوان تحصیل‌کرده در دولت دوازدهم

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه به دختران فارغ التحصیل نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت بالای دختران فارغ التحصیل و همچنان که تعداد بسیار زیادی از آنها جویای کار هستند، توجه به اشتغال بانوان را مد نظر خود قرار دادیم و با همکاری دستگاه‌های مختلف این مسئله در معاونت زنان دولت دوازدهم با جدیت پیگیری خواهد شد.

ابتکار در ادامه با بیان آنکه برنامه خود را با عنوان «زنان، خانواده و توسعه پایدار» در دولت دوازدهم ارائه داده‌ است گفت: اولین رویکرد ما در این معاونت ارتقاء و افزایش کارایی ساختارهای مرتبط با زنان است. کما آنکه متاسفانه معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از ساز و کارهای کافی و ساختار لازم با توجه به وظایف خود برخوردار نیست؛ به این ترتیب تحقق ساختارهای مختلف و توان افزایی آنها جهت تحقق مسئولیت‌ها و وظایف این معاونت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به آنکه در سازمان حفاظت از محیط زیست نیز جلب مشارکت‌های مردمی را در دستور کار داشتم اظهار کرد: در معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور نیز جلب مشارکت‌های مردمی را پیگیری خواهم کرد و زنان و تمامی آحاد جامعه را به مشارکت هر چه بیشتر دعوت می‌کنم.

فرصت یکماهه ابتکار برای ارائه پیشنهادات و انتقادات

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: هم اکنون لینکی در پورتال معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور قرار گرفته است که پیشنهادات را به مدت یک ماه دریافت می‌کند، از همه پیشنهادات استقبال می‌کنیم و از تمام کسانی که پیشنهادات و یا انتقاداتی را دارند درخواست می‌کنم که در این مدت به لینک مربوطه مراجعه کنند.

«دیده‌بانی حقوق زنان» از وظایف مهم معاونت زنان

ابتکار در ادامه یکی از وظایف مهم معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور را «دیده‌بانی حقوق زنان» دانست و گفت: چنانچه بخواهیم در جنبه‌های مختلف آموزش، سلامت، اقتصادی، اجتماعی و ... پیشرفتی حاصل کنیم باید شاخص‌هایی را مشخص کنیم که در این زمینه حتما با مرکز آمار ایران همکاری‌هایی خواهیم داشت تا شاخص‌سازی‌هایی را همگام با سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم.

وی افزود: هم اکنون شاخص‌هایی چون تاب آوری، شکوفایی خانواده و ... شاخص‌هایی هستند که در دوره مولاوردی پیگیری شده و باید بتوانیم آنها را ادامه داده و البته شاخص سازی‌های جدیدی را نیز داشته باشیم.

رایزنی با وزراء‌ برای بکارگیری و استفاده از ظرفیت‌های زنان

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: هم اکنون مکاتبه‌ای را با تمام وزراء و معاونین رئیس جمهور آغاز کرده‌ام تا در حوزه زنان و امور خانواده همکاری‌های جدی را با تمام بدنه دولت داشته باشیم.

ابتکار تصریح کرد: اولین درخواست من از وزراء و معاونین رئیس جمهور آن است که تعداد مدیران زن حاضر در دستگاه‌های خود را اعلام کند، زیرا تحقق حضور 30 درصدی زنان شایسته در عرصه‌های مدیریتی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌های جدی رئیس جمهور است که دستگاه‌ها در این زمینه مکلف شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به حضور خود در سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت اصلاحات و دولت یازدهم گفت: در دولت اصلاحات درب‌ها را برای استخدام زنان در سازمان حفاظت از محیط زیست باز کردیم. این در حالیست که در دولت یازدهم نیز علاوه بر آنکه دو معاون زن در این سازمان داشتم ، 25 تا 30 درصد پست‌های مدیریتی سازمان محیط زیست را به زنان اختصاص داده بودند. به طور کلی 40 درصد سازمان را نیز زنان تشکیل می‌دادند و این روند باید در سایر دستگاه‌های کشور نیز جاری شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در ادامه بر تقویت نهاد خانواده تاکید کرد و افزود: تقویت نهاد خانواده و تدوین شاخص «خانواده پویا و سالم» را در دستور کار خود قرار دادم، این در حالیست که این شاخص‌ها در جوامع مختلف نیز در حال پیگیری است.

تدوین «منشور حقوق شهروندی زنان» با همکاری مولاوردی

ابتکار در ادامه ارزیابی وضعیت زنان و خانواده را در جامعه مسئله بسیار مهمی دانست و گفت: ارتقاء سطح مشارکت عمومی زنان و دختران مسئله بسیار مهمی است که البته یک جریان سازی اجتماعی را می‌طلبد.

وی در ادامه از تدوین «منشور حقوق شهروندی زنان» با همکاری مولاوردی خبر داد و گفت: حتما منشور حقوق شهروندی ویژه زنان را با همکاری مولاوردی تدوین خواهیم کرد این در حالیست که استقرار در اصلاح نظام حقوقی و قضایی نیز برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» با جدیت پیگیری می‌شود

به گزارش ایسنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در خصوص لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» نیز اظهار کرد: این لایحه را با جدیت پیگیری خواهیم کرد و به طور کلی ارتقاء امنیت روانی زنان، دختران و خانواده مسئله بسیار مهمی است که این معاونت با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی آن را پیگیری کرده و شاخص‌سازی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده است.

ابتکار در ادامه بر اهمیت سیاستگذاری برای کودکان دختر نیز اشاره کرد و گفت: توجه به کودکان دختر اهمیت زیادی دارد و با توجه به شرایط خاص جامعه، آسیب‌های اجتماعی و ... سلامت، تعادل روانی و روحی کودکان دختر و پیگیری مسائلی همچون ورزش آنها مسائل بسیار مهمی است که به آن توجه ویژه خواهیم داشت.

وی از همکاری با وزارت ورزش و جوانان در جهت ارتقاء ورزش بانوان در سطح کشور نیز خبر داد و گفت: استفاده از IT را نیز در دستور کار خود قرار دادم تا بتوانیم با توان افزایی در این حوزه در جوامع شهری و روستایی عملکرد موثرتری داشته باشیم.

در جهت افزایش اشتغال زنان با نهادهای کارآفرین همکاری‌ جدی خواهیم داشت

افزایش توانایی‌های زنان آسیب دیده در دستور کار

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور حضور بیشتر زنان و دختران را در حوزه‌های محیط زیستی را نیز بسیار مهم دانست و گفت: در این زمینه نیز با همکاری سازمان محیط زیست توان افزایی‌های لازم را به انجام خواهیم رساند و با تمام توان در این حوزه فعال خواهیم بود. این در حالیست که در جهت افزایش اشتغال زنان نیز با نهادهای کارآفرین و سایر تشکل‌های مرتبط نیز همکاری‌های جدی خواهیم داشت.

ابتکار در خصوص ارتقاء توانایی‌های زنان آسیب دیده نیز گفت: افزایش توانایی‌های زنان آسیب دیده مسئله‌ای است که مولاوردی نیز آن را پیگیری می‌کرد و هم اکنون نیز در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی در خصوص انتخابات دو سال آینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امیدواریم تا آن زمان بتوانیم حضور 30 درصدی زنان را در مجلس شورای اسلامی آینده محقق کنیم و به طور کلی مشارکت سیاسی زنان را افزایش دهیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه در خصوص همکاری‌های بین‌المللی در حوزه زنان نیز گفت: همکاری‌های بین‌المللی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و معتقدم با بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه زنان و خانواده داشته باشیم تا بتوانیم از این طریق به انتقال و تبادل تجربیات بپردازیم.

ابتکار ادامه داد: هم اکنون بسیاری معتقدند که دنیا نیاز به روح مادرانه دارد تا بتواند در مقابل این همه جنگ طلبی و آتش افروزی تاب بیاورد. به همین ترتیب باید نقش زنان در مجامع بین‌المللی ارتقاء پیدا کند.

صدای همه طیف‌ها را می‌شنوم

وی در ادامه با تاکید بر آنکه نگاهم در معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور «ملی» خواهد بود، گفت: صدای همه گروه‌ها و طیف‌های سیاسی را می‌شنوم و تمامی اقوام و قومیت‌ها را سهیم می‌دانم، این در حالیست که مسئله اقلیت‌ها نیز برای ما بسیار مهم است.

ابتکار در ادامه عنوان کرد: نگاهم فراگیر و ملی است و تلاشمان آن است که خواست همه مردم که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری منجر به انتخاب دکتر روحانی شد در نظر گرفته شده و استمرار یابد و بتوانیم گام‌های موثری را در جهت ارتقاء وضعیت زنان و خانواده برداریم.

از آقایان نیز در معاونت زنان استفاده خواهیم کرد

زنان باید به تدریج وارد میدان‌ شوند

معاون رییس جمهور در ادامه با تاکید بر تعادل جنسیتی گفت: در این دوره معاونت زنان امور خانواده رئیس جمهور از آقایان نیز حتما استفاده خواهیم کرد و به تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها اهمیت می‌دهم همچنان آنکه سهم زنان نیز قطعی خواهد بود.

وی تصریح کرد: زنان باید به تدریج وارد میدان‌ها شوند به طوریکه در ابتدا باید نسبت به حضور زنان در سطح ادارات کل شهرستان‌ها تلاش کنیم و سپس در سطح معاونت ادارات در استان‌ها تا با این روش بتوانیم حضور زنان را در همه رده‌های مدیریتی پایینی، میانی و ارشد داشته باشیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر 50 درصد مخاطبان وزارت بهداشت زنان هستند. این در حالیست که بیشتر از 27 درصد از اساتید دانشگاه در وزارت علوم زنان بوده و 50 درصد مخاطبین آنها نیز زن هستند. کما آنکه 50 درصد از مخاطبان آموزش و پرورش نیز زنان بوده، به این ترتیب با چنین آماری چرا نباید زنان در بخش تصمیم گیری و مدیریتی حضور داشته باشند؟ و چرا نباید این فرصت به صورت متعادل به زنان داده شود؟.

ابتکار افزود: خوشبختانه در حال حاضر این تحقق حضور 30 درصدی زنان در تمامی رده‌های مدیریتی کشور توسط رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده و ما به صورت جدی پیگیر آن خواهیم بود.

امکانات معاونت زنان در حد دفتر حوزه ریاست سازمان محیط زیست است

وی در ادامه به کمبود امکانات معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور نیز اشاره کرد و گفت: امکانات معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور هم اکنون در حد دفتر حوزه ریاست سازمان محیط زیست است.

سیاست معاونت زنان اعتدال و اصلاح است

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور همچنین به هجمه‌هایی که علیه وی وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: به تمامی گروه‌ها و طیف‌های سیاسی فراخوان داده‌ایم و از آنها دعوت کردیم که هر کس انتقاد و پیشنهادی دارد مطرح کند و ما حتما از آنها استقبال خواهیم کرد اما سیاستی که معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور اتخاذ خواهد کرد در قالب برنامه‌های دولت دوازدهم و رویکرد اعتدال و اصلاح است.

ابتکار تصریح کرد: از ابتدا قصد داریم با وجود همه هجمه‌هایی که هنوز بنده بر سر کار نیامده شروع شده است، نگاه تعادلی داشته باشیم و برای آن تلاش خواهم کرد، زیرا معتقدم در جامعه متکثری که در آن زندگی می‌کنیم باید تلاش کرد تا «گفت‌وگو» و «تعامل» نهادینه شود. هر چند کار سختی است و ممکن است برخی از طیف‌ها اعتقادی به این تعامل و گفتمان نداشته باشند و گمان کنند روش‌های خودشان کارسازتر است.

وی ادامه داد: اما ما با تمام ظرفیت‌های خود جهت استقرار رویکرد تعادلی و تعاملی تلاش خواهیم کرد تا گفتمان ملی جایگزین هجمه‌ها شود.

همکاری با بهزیستی برای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار

به گزارش ایسنا، معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه به زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: با سازمان بهزیستی کشور در این زمینه همکاری خوبی خواهیم داشت، این در حالیست که سمن‌ها و خیریه‌های بسیار زیادی نیز در این حوزه فعال هستند که باید تعامل با آنها را نیز در دستور کار قرار دهیم.

به گفته ابتکار ، مسئله زنان سرپرست خانوار آسیب‌های اجتماعی زنان و همچنین اعتیاد زنان که متاسفانه افزایش یافته و ... همه مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و چنانچه نتوانیم ریشه و علل این مسائل و آسیب‌ها را بررسی کنیم وارد مرحله جدیدی از آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد که حل آنها بسیار سخت‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: همکاری با تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که البته تنها مربوط به تشکل‌های حوزه زنان نمی‌شود بلکه باید همکاری با تشکل‌های فعال در تمامی حوزه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار دهیم تا از طریق این هم افزایی‌ها بتوانیم شاهد بهبود وضعیت زنان در کشور باشیم.

کلمه‌ای که اجرای مرخصی زایمان را با مشکل مواجه کرده است

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در خصوص مرخصی زایمان زنان نیز اظهار کرد: مدت مرخصی زایمان زنان طبق قانون 9 ماه است اما چون از واژه «می‌تواند» در این قانون استفاده شده بسیاری با این تصور که این مرخصی الزامی نیست این قانون را اجرایی نکردند.

ابتکار ادامه داد: در دولت دوازدهم پیگیری مرخصی زایمان زنان و رفع مشکلات اجرایی و اعتباری آن بر عهده معاونت زنان و امور خانواده قرار گرفته است که با جدیت پیگیری خواهد شد.

افزایش مرخصی مردان هنگام زایمان همرانشان و کمپین آزادی زنان زندانی را پیگیری می‌کنم

وی در خصوص مرخصی مردان نیز گفت: بر اساس قانون، مردان هنگام زایمان همسران خود به مدت دو هفته مرخصی دارند که این موضوع هم به دلیل مشکلات اعتباری در برنامه ششم توسعه به سه روز کاهش یافت که معتقدیم سه روز کافی نیست و پیگیر حل این مسئله نیز خواهیم بود.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور با تاکید بر آنکه حتما برنامه‌ها و طرح‌هایی که در دوره مولاوردی پیگیری می‌شد مانند کمپین آزادی زنان زندانی را ادامه خواهم داد، افزود: با همکاری سازمان زندان‌ها در زمینه زنان زندانی همکاری خواهیم داشت این در حالیست که کاهش و رفع خشونت علیه زنان نیز با جدیت پیگیری خواهد شد.

برای حل موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنم

ابتکار تصریح کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی زنان ناشی از نگاه‌های غلط و سیاست‌های نانوشته است که باید همه این مسائل را در نظر بگیریم. این در حالیست که قطعا آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در زمینه کاهش آسیب خشونت که یکی از مسائل مهم جامعه ماست می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.

وی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز گفت: برای حل این مسئله تلاش خود را خواهم کرد. این در حالیست که فکر می‌کنم با تعامل و تعادل بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: همان طور که در ابتدای انقلاب اسلامی بسیاری از مسائل تابو بود و اصلا نمی‌توانستیم راجع به آنها حرف بزنیم اما امروز شاهد حل آنها هستیم در آینده نیز بسیاری از این مسائل حل خواهد شد و با تعامل با مراجع عظام می‌توانیم بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم.

ابتکار ادامه داد: اگر برای بسیاری از مسائل استدلال‌های فقهی، حقوقی و شرعی صحیح داشته باشیم با رویکرد تعادلی و تعاملی می‌توانیم‌ آنها را حل کنیم.

به گفته وی امروز حضور زنان ورزشکار ایرانی در سه رشته با لباس‌های اسلامی قطعی شده و همچنان که فدراسیون بسکتبال نیز با لباس اسلامی ورزشکاران زن ایرانی موافقت کرده است که اینها دستاوردهای بسیار خوبی است.

تدوین نقشه راه «تاب آوری اجتماعی» تا پایان شهریور

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در خصوص «تاب آوری اجتماعی» نیز گفت: با این نگاه که جامعه مترقی نیاز به افراد تاب آور دارد و با توجه به آنکه برای سیاستگذاری بهتر به جای نگاه بالا به پایین باید رویکرد مشارکتی را جایگزین کنیم طرح تاب آوری اجتماعی توسط معاونت زنان و امور خانواده دولت یازدهم ابتدا در 14 منطقه پایلوت و پس از آن در تمام کشور به صورت ملی اجرا شد.

ابتکار تصریح کرد: این طرح به منظور آموزش تسهیل گرانی که وارد محلات شده و با کمک افراد مسائل و مشکلات آنها را شناسایی و با کمک مردم راه حل‌هایی را ارائه می‌دهند، اجرایی شده است و تا پایان شهریورماه سال جاری نقشه راه «تاب آوری اجتماعی» را تدوین خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: باید فضا را برای پرسشگری جوانان باز کنیم و اجازه دهیم موضوعات مبتلا به جوانان رفع شود. این در حالیست که قبل از هر چیز باید حق پرسشگری و حق انتخاب جوانان را محترم بشناسیم تا پس از آن بتوانیم بسیاری از مشکلات را حل و رفع کنیم.

رصد وضعیت دختران خیابانی و آسیب‌دیده و کمک به آنها

همکاری با مجلس برای بررسی ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال

ابتکار در خصوص دختران خیابانی و آسیب دیده نیز گفت: رصد وضعیت دختران خیابانی و آسیب دیده نیز یکی از مسائلی است که معاونت زنان و امور خانواده رئیس جمهور باید با همکاری دستگاه‌های مرتبط امدادگری‌های لازم را به انجام برساند.

وی تصریح کرد: معتقدم شوراهای شهر و شهرداری‌ها را در این مسئله نباید نادیده بگیریم و نشستی در این زمینه با آنها خواهم داشت و حتما در حل مسائل اجتماعی و آسیب‌ها با شوراهای شهرها همکاری تنگاتنگی خواهم داشت. این در حالیست که معتقدم شهرداری‌ها در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توانند بسیار موثر عمل کنند و به همین دلیل به منظور جلوگیری از عمیق‌تر شدن آسیب‌های اجتماعی همکاری با شوراهای شهرها و شهرداری‌ها را در دستور کار خود قرار داده ام.

معاون زنان و امور خانواده رئیس جمهور به برگزاری نشست‌های مشترک با فراکسیون زنان اشاره کرد و گفت: در حوزه لایحه حمایت از حقوق کودکان و ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال همکاری‌های جدی با مجلس خواهیم داشت و باید از تجربیات سایر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 31 مرداد 1396 ، کدخبر: 96053119420 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۲
0
0
ابتکار با کدامین ابتکار؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین