پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۴۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
وزیر بهداشت دولت دوازدهم گفت: متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور بین ۴/۵ تا ۷ میلیون تومان است.
شعارسال: سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به بررسی چالش های جامعه پزشکی پرداخت. وی در ابتدای اظهاراتش سرانه تعداد پزشکان را متناسب با جمعیت کشور ندانست و گفت: تعداد پزشکان اعم از پزشک عمومی و به ویژه متخصص در کشور کم است و این شکایتی است که مردم به ویژه در مناطق محروم دارند.

توزیع پزشک عمومی در کشور نسبتا عادلانه است

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در منطقه خودمان ، کم ترین تعداد را از نظر تعداد پزشک داریم؛ اعلام کرد: حدود ۵۲ یا ۵۳ هزار پزشک عمومی و نزدیک به ۴۰ هزار پزشک متخصص داریم ؛ البته توزیع پزشک عمومی مان نسبتا عادلانه است ولی توزیع پزشک متخصص مان خیلی کم است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: نسبت پزشک متخصص در کشور به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت دو تا دو و نیم پزشک و پزشک عمومی به طور متوسط ۷/۶ نفر است. وی در تشریح علل کمبود پزشک متخصص در کشور نیز اظهار داشت: متقاضی برای تربیت پزشک متخصص در کشور زیاد داریم اما مشکل این است که در طول دو سه دهه گذشته بیمارستان آموزشی ساخته نشده و از این بابت کمبود فضای آموزشی وجود دارد.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: نمی توانیم آمار پذیرش پزشک متخصص را بالا ببریم بدون آنکه فضا، اتاق عمل و تجهیزات کافی داشته باشیم چراکه در این صورت حداقل استانداردها را در بحث آموزش نخواهیم داشت ؛ ممکن است در کوتاه مدت مشکل در حوزه تامین پزشک متخصص در کشور حل شود اما به طور کلی به سلامت مردم آسیب وارد خواهد شد چراکه کیفیت آموزش ما صدمه خواهد دید ؛ بنابراین اگر این امکان فراهم شود که بتوانیم ۲۰ هزار تخت آموزشی در اختیار گروه های آموزشی قرار دهیم به سرعت می توانیم کمبودها در این حوزه را برطرف کنیم.

متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور بین ۴/۵ تا ۷ میلیون تومان است

قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از اظهاراتش نیز در خصوص وجود پزشک بیکار در کشور به ویژه پزشکان عمومی گفت: ممکن است در تخصص های مختلف پزشکی بیکار داشته باشیم، یعنی کسی علاقه ای به رشته ای نداشته و فارغ التحصیل شده و به حرفه ای علاقمند است که نمی تواند در آن حرفه کار پیدا کند یا با محدودیت هایی که برای حضور در شرایط سخت دارد نمی تواند در حوزه تخصصی خود کار کند.

وی با بیان اینکه متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور بین ۴/۵ تا ۷ میلیون تومان است اظهار داشت: با توجه با این موضوع، فرد باید حرفه ای پردرآمد تر از این رقم داشته باشد که متاسفانه در کشور هم این حرفه ها وجود که گاهی اوقات ایجاد کشش و علاقه می کند و یا اینکه فرد نخواهد به خود زحمت دهد و در مناطقی که مورد نیاز دولت است، حضور پیدا کند؛ بنابراین نباید پزشک بیکار در کشور داشته باشیم مگر اینکه خود فرد مایل به کار در رشته تخصصی خود نباشد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین با بیان اینکه علاقمندی به رشته علوم تجربی از قدیم وجود داشته و مختص به مقطع کنونی نیست گفت: اتفاق درستی که در پزشکی افتاد این بود که بی مهابا به سراغ تربیت پزشک نرفتیم و همه وزرای پیشین نیز به بحث کیفیت توجه داشتند و خیلی اجازه ندادیم که خصوصی سازی وارد بحث آموزش پزشکی شود.

قاضی زاده هاشمی در رابطه با متوسط درآمد پزشکان کشور نیز اظهار داشت : در آمد پزشکان در تخصص های مختلف متفاوت است؛ به طوری که درآمد متخصصین جراحی بیشتر از متخصصین غیر جراحی چون کودکان داخلی و عفونی است.

وی افزود: اینکه گفته می شود درآمد برخی پزشکان در مقایسه با دیگر همکارانشان بیشتر است موضوعی است که در بقیه صنوف نیز مشاهده می شود مثلا چند معمار یا معلم برجسته در کشور وجود دارند که تبدیل به برند شدند و درآمدشان در مقایسه با همکارانشان بیشتر است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه این طور نیست که پزشکی بتواند بدون زحمت درآمد بیشتری کسب کند گفت: پزشکانی داریم که شبانه روز کار می کنند و به هیچ وجه طمع مادی در آن ها نیست بلکه عشق و علاقه به حرفه و خدمت به مردم در آن ها وجود دارد.

قاضی زاده هاشمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی و آمریکایی به نسبت تبحر فرد تعرفه بالاتر می رود گفت: در کشور ما تقاضا زیاد و عرضه کم است دلیلی ندارد مثلا یک پزشک چهار ساعت استراحت کند، اگر عرضه متناسب با تقاضا باشد، درآمد به صورت متناسب نیز توزیع می شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط از نظر معیشت برای دستیاران و گروه های ما قبل دستیاری قابل قیاس با هیچ یک از کشورها نیست افزود: مشکل عمده ای که وجود دارد این است که برای آنها از نظر پرداخت حقوقی وجود ندارد و همیشه متاسفانه این عده آخرین کسانی هستند که به انها توجه می شود، در برخی از دانشگاه ها هیات امنا توجه به این موضوع داشتند و شرایط بهتری را فراهم کردند و اما در برخی دیگر این گونه نیست ، همچنین بیمه ها به دلیل کمبود منابع مالی نتوانستند پرداختی داشته باشند لذا ، امیدواریم در این دولت بتوانیم هیات امنا ها را متقاعد کنیم تا در این بخش توجه دیگری داشته باشند.

پزشک عمومی تقریبا کم نداریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون توزیع پزشک در مناطق محروم افزود: اتفاق خوبی در این دولت از نظر توزیع متخصصین و پزشکان رخ داده است ، در نقاطی که احتیاج است پزشک عمومی تقریبا کم نداریم البته آنها به اجبار به مناطق محروم می روند و این مسئله از سر اختیار نیست زیرا آنها طرح های اجباری دارند و بایستی به تعداد سنوات تحصیل در تخصص و حداقل برای دو سال پزشک عمومی ، دندانپزشک و داروساز باید به مناطق محروم بروند و این موضوع برای آنها مشکلات زیادی را از نظر زندگی اجتماعی ایجاد کرده است لذا باید اجبار را به تدریج برداریم.

وی با اشاره به اینکه از طرح باید فقط برای آموزش استفاده کرد اظهار داشت: در نقاط محروم توزیع پزشک خوب بوده است البته بخشی از پزشکان جوان از ما ناراضی هستند زیرا به آنها اجازه ندادیم تا مطب داشته باشند ، در شروع دولت یازدهم فقط 5 درصد آنها در مراکز دولتی بودند و 95 درصد دیگر به بخش خصوصی رفتند و مطب داشتند، طبق قانون آنها را از داشتن مطب محروم کردیم و گفتیم ما پرداخت را انجام می دهیم و در نهایت مردم از این مسئله سود بردند.

عدالت در دسترسی به پزشکان سبب رضایت مردم شده است

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه عدالت در دسترسی به پزشکان سبب رضایت مردم شده است بیان کرد: پزشکان بومی در حال تربیت هستند تا دیگر اجبار و دل نگرانی برای پزشکان جوان نباشد.

وی با اشاره به اینکه بیمه ها باید حداکثر با یک ماه تاخیر پرداخت داشته باشند گفت: بیمه ها هم مشکلاتی دارند وامیدواریم با تمهیداتی که رییس جمهور در نظر گرفته اند مشکلات انها هم حل شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح تحول سلامت گفت: باید مشخص شود که هر سال چقدر اعتبار خواهیم داشت تا سفره متناسب با منبع و درآمد پهن شود لذا اگر دولت در حوزه اقتصادی مشکل داشته باشد مجبوریم انقباضی عمل کنیم ، در این صورت بخشی از خدمات محدود می شود ، برای محدود کردن برخی از خدمات طرح تحول سلامت برنامه داریم اما رییس جمهور باید خودشان در این رابطه ورود پیدا کنند، در این خصوص اجازه آسیب به مردم را نمی دهیم.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه در شاخه پزشکی هستند کسانی که برای درآمد بیشتر حاضرند جانشان را هم بدهند اما در مقابل، مردم حاضرند پول بیشتر بدهند برای سلامتی بیشتر. البته در کنار اینها پزشکانی هم داریم که در ۲۴ ساعت فقط ۴ ساعت استراحت می کنند و بدون چشم داشت مالی به امور مردم در بیمارستان می پردازند این همان عشق و علاقه و تعهدی است که پیشتر هم به آن اشاره کردم و این افراد عمدتا در مراکز دولتی و مناطق محروم هستند و جا دارد که بگویم از همین جا دست همه آنها را می بوسم.

وزیر بهداشت گفت: آمار واقعی درآمد پزشکان آنچه ما می بینیم نیست برای مثال درآمد پزشکان بیمارستانی متوسط را در ایران می گیرند و مقایسه می کنند با بیمارستانی ضعیف در اروپا - اما در عین حال داریم پزشکانی که در آمدشان از همتایان خارجی آنها بیشتر است.

هاشمی گفت: کارورزان و دستیاران متاسفانه جزء آخرین گروهی هستند که از نظر دستمزد و پرداخت به آنها توجه می شود و نسبت به همتایان خودشان در دیگر کشورها شرایط مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در دولت جدید بتوانیم هیات های امنا را متقاعد کنیم که نگاه مثبت و اثر گذارتری نسبت به این بخش داشته باشند.

هاشمی افزود: البته اگر دولت کمبود منابع داشته باشد مجبوریم انقباضی عمل کنیم اما رئیس جمهور در روزهای آینده به موضوع طرح تحول سلامت وارد می شود.

وی گفت: نظر رئیس جمهوری این است که در طرح تحول سلامت نه تنها محدودیتی برای مردم ایجاد نشود بلکه خدمات به آنها ارتقا یابد.

وزیر بهداشت افزود: در طرح تحول سلامت باید نظام مدیریتی اصلاح شود و بهره وری و صرفه جویی افزایش یابد.

هاشمی گفت: به عنوان نمونه امکان دارد راهنماهای بالینی و بیمه ها الزاماتی را برای پزشکان در بخش های آزمایشگاهی، عمل های زیبایی و خدمات غیر ضرور ایجاد کنند.

وی افزود: امیدواریم محدودیت ها برای پزشکان و نظام مدیریتی وجود داشته باشد و برای مردم محدودیتی ایجاد نشود البته ممکن است برای دفترچه ها نیز سقف بگذاریم.

طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم با کیفیت بهتر ادامه پیدا می کند

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: نظر رییس جمهور بر این است که نباید هیچ کاستی در خدمات طرح تحول سلامت به وجود آید بلکه باید کیفیت خدمات هم ارتقا پیدا کند لذا باید اشکالات را اصلاح کرد و بهره وری را افزایش داد ، نباید برای مردم ایجاد نگرانی کرد، طرح تحول سلامت در دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم با کیفیت بهتر ادامه پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه باید صرفه جویی را وجه همت خود قرار داد گفت: اولویت گذاری باید دقیق، علمی و صرفه جویانه باشد، نظام ارجاع تکلیف قانون است و باید ایجاد شود.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون خطاهای پزشکی افزود: خطاهای پزشکی به برکت فضای مجازی امروزه بیشتر دیده می شود لذا، دامن زدن و ایجاد اضطراب و نگرانی کار صحیحی نیست ، پزشک باید تشخیص دهد ، عمل کند و ممکن است ضمن عمل اتفاقاتی رخ دهدو یا ممکن است گاهی در تشخیص اشتباه ایجاد شود البته سیستم های نظارتی ما به کار خود می پردازند و لذا اگر به صورت هماهنگ تر عمل کنیم خطا حتما به حداقل می رسد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه نباید در آموزش کوتاهی کرد خاطرنشان کرد: خدمات نمی تواند به صورت کاریکاتوری گسترش پیدا کند لذا توقع نباید به صورت بخشی باشد بلکه باید به صورت ملی انجام وظیفه کرد و در نهایت انتظارات باید متناسب با داشته هایمان باشد.

سید سجاد اقبالی معاون آموزشی دانشگاه بوشهر در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به مشکلات پزشکان گفت: در کل کشور در طی چند ماه گذشته تا حدود زیادی پرداخت ها با تاخیر مواجه بود .

وی با اشاره به اینکه با کمبود نیروی پزشکی در بخش عمومی در بیمارستان های دولتی روبرو هستیم گفت: بیمه ها بیش از 8 تا 9 ماه تاخیر در پرداخت دارند ، سال گذشته 11 درمانگاه به استان ما اضافه شده است و این متناسب با تعداد پزشک و پرستار نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1396 ، کدخبر: 504912 ، .alef.irwww

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین