پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
سازمان شفافیت بین المللی رتبه فساد در کشورها را اعلام کرد .

شعار سال: در شاخص مزبور سه کشور عراق، سودان و لیبی در منطقه خاورمیانه جزو 10 کشور دارای بدترین رتبه فساد در جهان معرفی شده اند.
همچنین رتبه شفافیت مالی مصر، لیبی، مراکش سوریه و تونس نسبت به سال گذشته بدتر شده است در حالی که رتبه کشورهای کویت، اردن و عربستان نسبت به سال گذشته اندکی بهبود نشان می دهد.
در گزارش سازمان مذکور، ظهور داعش، کاهش قیمت نفت، جنگ در عراق و سوریه، حمله به یمن، تضعیف طبقه متوسط، کاهش آزادی های مدنی، رفیق بازی و کاهش چشم انداز ثبات امنیتی از جمله دلایل وجود رتبه های نا مناسب کشورهای این منطقه در شاخص فساد معرفی شده اند.

در این گزارش قید شده است: فاسدترین کشورهای جهان کره شمالی و سومالی هستند. هر کدام از این دو تنها هشت امتیاز دارند. با فاصله کمی افغانستان و سودان قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان مزبور ج.ا.ایران در سال گذشته و بر اساس شاخص های موجود در مبارزه با فساد موفقیت هایی را به دست آورده است هر چند که همچنان در موقعیت مناسبی در این باره قرار ندارد .
اما بدتر شدن وضعیت فساد در سال 2015 بیش از همه در برزیل نمود یافته است. اختلاس کنسرن نفتی "پتروبراس" که یک کنسرن دولتی است، به یک رسوایی بزرگ تبدیل شد. برزیل به همین دلیل پنج امتیاز از دست داد و در مقام ۷۶ قرار گرفت. هم‌چنین میزان فساد در کشورهای مجارستان، اسپانیا و مقدونیه بالاتر رفته است.
ترکیه نیز با کاهش رتبه مواجه شده و میزان فساد اقتصادی در آن افزایش یافته است. این کشور با ۴۲ امتیاز در رده ۶۶ قرار گرفته است. ترکیه سال گذشته با ۴۵ امتیاز در مقام ۶۴ قرار داشت و در سال ۲۰۱۳ نیز ۵۰ امتیاز گرفته بود.
در میان سایر کشورهایی که در مبارزه با فساد اقتصادی موفقیت‌هایی کسب کرده‌اند می‌توان به جمهوری چچن، رواندا، هلند و اتریش، هم‌چنین اردن و نامیبیا اشاره کرد. سازمان "شفافیت بین‌الملل" می‌گوید در مجموع دو سوم کشورهای جهان کم‌تر از ۵۰ امتیاز آورده‌اند.

همچنین سازمان شفافیت بین المللی، رتبه کشورها را نیز بر اساس احساس شهروندان از وجود فساد نیز منتشر کرده است که بر اساس آن اسپانیا در شاخص فساد جهانی از همه کشورهای دیگر اتحادیه اروپا افت بیشتری داشته است. کارشناسان می گویند که ده درصد افت اسپانیا (۵۸ امتیاز) در «شاخص احساس فساد» در چهار سال گذشته به دلیل بحران مالی و تدابیر ریاضت اقتصادی دولت بوده است. با این حال، یونان، که همانند اسپانیا با بحران مالی روبرو است، رتبه خود را بهبود بخشیده است و ۳۰ درصد افزایش داشته است.
کشورهای اسکاندیناوی بار دیگر رده بالای جدول را در اتحادیه اروپا به خود اختصاص داده اند. هرچند در این کشورها هم شاهد رسوایی های مالی بوده اند.
در شرق و مرکز اروپا مجارستان پیشرفت خوبی را به نمایش گذاشته است.
در این گزارش، اتحادیه اروپا و اروپای غربی، بهترین نمره متوسط یعنی ۶۷ را در سطح جهان به خود اختصاص داده اند. در حالی که کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا بدترین نمره را یعنی ۳۳ را گرفته اند.
موسسه «شفافیت بین الملل» اعلام کرده است که این شاخص بر اساس تحقیقاتی که شامل نظرسنجی و تحلیل آمارهای اخذشده توسط موسسه های معتبر هستند تنظیم می شود.
اسپانیا از سال ۲۰۱۲ میلادی، حدود یازده درصد افت کرده است و نمره اش در حال حاضر به ۵۸ درصد رسیده است.
از زمان آغاز بحران مالی و بانکی در اسپانیا در سه یا چهار سال قبل، جهان شاهد افشاگری های زیادی درخصوص فساد در این کشور بود. این سقوط چشمگیری برای کشوری است که پیش از بحران اقتصادی در بین بیست کشور برتر در این فهرست قرار داشت. روز سه شنبه تازه ترین نمونه از این رسوایی ها رخ داد: ده نفر از جمله رهبر سابق «حزب مردم» در والنسیا در یک پرونده شبکه فساد گسترده بازداشت شدند.
در کشورهای اتحادیه اروپا یونان بیشترین پیشرفت را داشته است. نمره این کشور حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است.این قضیه ثابت می کند که الزاما بحران اقتصادی اثر منفی بر احساس مردم نسبت به فساد دولتی ندارد.
البته یونان معمولا در رتبه آخر کشورهای اتحادیه اروپا بود.به نظر می رسد این کشور راه درازی را در پیش رو دارد. بر خلاف اسپانیا، احزاب سیاسی در یونان تلاش زیادی به خرج می دهند تا فساد را کنترل کنند. بخصوص در بخش دفاعی، تحقیقات گسترده ای در یونان برای مبارزه با فساد صورت گرفته است.
کشورهای اسکاندیناوی نیز مطابق معمول در صدر جدول قرار دارند. سه کشور دانمارک، فنلاند و سوئد رتبه های اول تا سوم را در اختیار دارند و نروژ هم چندان از این سه کشور عقب نیست. البته موسسه «شفافیت بین الملل» ادعا می کند که در همه این چهار کشور هم پرونده های فسادی بوده است. پرونده هایی چون رشوه در دانمارک، درگیری یک شرکت سوئدی در پرونده رشوه دهی در ازبکستان و رسوایی رئیس سابق پلیس فنلاند
بر اساس گزارش اعلام شده رتبه اوکراین: ۲۷ درصد آلبانی: ۳۶ درصد صربستان: ۴۰ درصد مونته نگرو: ۴۴ درصد جمهوری مقدونیه: ۴۲ درصد ترکیه: ۴۲ را اخذ کرده اند که همگی زیر رتبه 50 قرار داشته اند .
گفتنی است: شاخص سازمان "شفافیت بین‌الملل" با در نظرگرفتن معیارهای متفاوتی تعیین می‌شود که شامل نظر کارشناسان و مدیران اقتصادی نیز هست. از جمله معیارهایی که در بررسی این سازمان لحاظ می‌شود، مدیریت دولتی، شرایط دسترسی شهروندان به خدمات عمومی، ساختار حقوقی و قضایی حاکم و موقعیت بخش خصوصی در این کشورهاست. بر این اساس امتیازهایی از صفر تا ۱۰۰ داده می‌شود.






سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اخبار پولی مالی، تاریخ 7 بهمن 94 کد مطلب: 45064:www.polimali.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
1
سلام بنده دوستی داشتم که در جهاد کشاورزی حسابداربود انها درده خانه بزرگی داشتند ولی همسایه هایشان بد بود گفتم چرا امر به معرف نمی کنی گفت من وقت برای این چیزا ندارم بعدازمدتی در بالای شهر خانه خرید گفت دیدی نگفتم اندکی صبر سحر نزدیک است بعد شنیدم که دست به اختلاس کلانی زده وحال در حال رفتن به انگلستان یا سوییس است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
0
1
دست از فساد وتباهی بردارید وگرنه ضعیف میشوید ودشمنان قدرتمند وآماده بر شما مسلط شده وهرگونه دلشان بخواهند از شما کام خواهند گرفت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
2
مبارزه با فساد زمانی معنی پیدا میکنه که از مدیران ارشد ووزارت خانه ها شروع بشه با چندتا جوجه دلال گرفتن که اونهم ریشه اش وابسته به خودشونه هه...بچه گول میزنی اژه ای خار کسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین