پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش کمیته تحقیق در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام که منجر به کشته شدن ۱۱۱ نفر و زخمی شدن ۲۳۸ نفر دیگر شد، حاکی از آن‌ است که هیچ‌گونه سوءقصد جنایی در این حادثه وجود ندارد بلکه دلیل آن، قرار گرفتن جرثقیل با وضع اشتباه در معرض باد شدید بود

شعار سال: به‌نقل از خبرگزاری رسمی عربستان، در بیانیه دیوان پادشاهی عربستان آمده است که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور پرداخت یک میلیون ریال (حدود ۲۶۰ هزار دلار) به خانواده‌ همه قربانیان و کسانی که آسیب جبران‌ناپذیر دیدند و همچنین پرداخت ۵۰۰ هزار ریال به همه مجروحان را صادر کرد.

براساس این گزارش، بیانیه سعودی‌ها می‌افزاید: «سلمان» دستور داد تا برای حج سال ۱۴۳۷ هجری قمری دو نفر از بستگان قربانیان به‌عنوان مهمان‌ به حج مشرف شوند. مجروحانی نیز که به‌خاطر وضعیت جسمی نمی‌توانند امسال به حج مشرف شوند، در سال ۱۴۳۷ هجری قمری بار دیگر به حج خواهند آمد. همچنین بستگان مجروحان که باید در بیمارستان بستری بمانند، روادید ویژه برای سفر به عربستان برای عیادت از بیمار خود در مدت زمان باقی‌مانده از موسم حج دریافت می‌کنند.

بنابر این بیانیه، نتیجه تحقیقاتی که «سلمان» در جریان آن قرار گرفته است، نشان می‌دهد: دلیل حادثه قرار گرفتن جرثقیل در معرض باد شدید است در حالی‌که در وضع اشتباه قرار داشت. این وضع نشان از تخلف شرکت سازنده از قوانین راه‌انداری ابزارآلات دارد. بنا بر این قوانین، بازوی اصلی جرثقیل هنگام استفاده نشدن یا هنگام باد باید به زیر کشیده شود و نباید باز باقی بماند. علاوه بر آن مسئولان راه‌اندازی جرثقیل از قوانین سلامت پیروی نکردند. همچنین مسئولان سلامت در پروژه به وضع آب‌و هوا و هشدارهای مدیریت هواشناسی و حمایت از محیط‌زیست که از وجود باد شدید هنگام خاموش کردن جرثقیل خبر داده بودند، توجه نکردند.

علاوه بر این، آن‌ها به بسیاری از هشدارها به‌وسیله طرف‌های ذی‌ربط درباره لزوم بازنگری در وضع جرثقیل‌ها به‌ویژه جرثقیلی که حادثه‌ساز شد، توجه نکردند. از این رو پیمانکار (مجموعه بن‌لادن) بخشی از مسئولیت حادثه را با توجه به دلایل ذکر شده متحمل و مقرر شده است در قراردادهای بسته شده با شرکت مشاوران «کانزانس» و همچنین وضع همه جرثقیل‌های به کار رفته در پروژه، بازنگری شود تا همه جوانب امنیت و سلامت رعایت شود.

باتوجه به این گزارش‌ها، «سلمان» دستور داد نتیجه تحقیقات و همه موارد متعلق به این موضوع، به هیئت تحقیق و دادستانی کل واگذار شود تا تحقیقات از مجموعه «بن‌لادن» کامل و لایحه اتهامی برای ارائه به دستگاه قضایی تهیه شود.

مجموعه «بن‌لادن» موظف به التزام به این اقدام‌های اجرایی خواهد بود و همه اعضای شورای اداری‌ آن و مسئولان اجرایی این مجموعه که با پروژه در ارتباط بودند، تا زمان صدور حکم قضایی از سفر منع می‌شوند. در ارزیابی این مجموعه نیز بازنگری می‌شود و تا زمان پایان تحقیقات و صدور احکام قضایی مربوطه، از مشارکت در پروژه‌های جدید منع خواهند شد.

همچنین وزارت دارایی و دیگر طرف‌های ذی‌ربط موظف‌اند فورا همه پروژه‌های دولتی را که مجموعه «بن‌لادن» پیمانکار آن‌ها بوده است، برای اطمینان از معیارهای ایمنی و سلامت، بازبینی کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت جماران، تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۳۹۴ ، کد مطلب: 13808 ، آدرس سایت:www.jplus.jamaran.ir


نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین