پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در باره پروژه تکمیل عملیات گازرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: شهر زاهدان اکنون بیش از 100 مشترک از نعمت گاز برخوردارند و 950 مشترک نیز در مرحله تایید نظام مهندسی قرار دارند که پس از تایید به نصب کنتور آنها اقدام خواهد شد.

شعار سالپروژه گازرسانی به زاهدان که از جمله قول‌های دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری به مردم این دیار بود، با هدف محرومیت زدایی از مناطق کمتر توسعه یافته در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و 10 اسفندماه پارسال با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح شد.

هم اکنون با گذشت 6 ماه از افتتاح خط لوله انتقال گاز 262 کیلومتری ایرانشهر - زاهدان که برای اجرای آن بیش از 750 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد، عملیات شبکه گذاری و اشتراک پذیری به طور ویژه در شهر زاهدان در جریان است.

سعید مومنی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در باره پروژه تکمیل گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان و پروژه کاهش نیم واحد درصد هدر رفت گاز طبیعی گفت: در شهر زاهدان هم اکنون بیش از 100 مشترک از نعمت گاز برخوردارند و 950 مشترک نیز در مرحله تایید نظام مهندسی قرار دارند که پس از تایید به نصب کنتور آن‌ها اقدام خواهد شد.

وی افزود: تاکنون بیش از 400 کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که از این میزان، 130 کیلومتر مربوط به شهر زاهدان است، هم اکنون فرآیند اشتراک پذیری در جریان بوده و یک هزار و 500 علمک نصب شده است، یکی از مشکلاتی که در این شهر با آن روبه‌رو هستیم، تعبیه نشدن محل دودکش بخاری در ساختمان است که نظام مهندسی در حال پیگیری این موضوع است.

مومنی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌های تعریف شده، تا پایان امسال، بیش از 700 کیلومتر شبکه گذاری در سطح شهر زاهدان اجرا می‌شود، بودجه گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از محل بند «ق» تامین و مشکلی برای بازپرداخت آن نداریم، ضمن آنکه برای تسریع در عملیات شبکه گذاری، از تزریق سرمایه‌های بخش خصوصی استقبال می‌کنیم و در این زمینه فراخوانی نیز ارائه شده است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: عملیات حفاری و گازرسانی در سطح شهر مشهود است و تاکنون تعدادی از مشترکان نیز از نعمت گاز برخوردار شده‌اند، با این حال برخی با تنگ نظری قصد دارند شیرینی اقدام جهادی شرکت ملی گاز ایران در گازرسانی به زاهدان را زیر سوال ببرند.

وی ادامه داد: افزون بر زاهدان، عملیات گازرسانی به چابهار نیز آغاز شده و گازرسانی به خاش و زابل نیز در برنامه قرار دارد که پس از رسیدن خط انتقال به پیشرفت 50 درصدی، برنامه‌ها برای اجرای شبکه‌گذاری گاز در این مناطق نیز کلید می‌خورد.

مومنی عنوان کرد: تا پایان امسال 600 هزار کنتور ارتقا یافته(G4)نصب می‌شود، با مانیتورینگ ایستگاه‌های تقلیل فشار، نیروگاه‌ها، صنایع و جایگاه‌های سی. ان. جی، امکان رصد دقیق روزانه 187 میلیون مترمکعب گاز در این واحدها فراهم می‌شود، در مجموع با طرح‌های در دست اجرا و با بیش از 847 میلیارد ریال اعتبار، امکان مانیتورینگ هوشمند 498 میلیون مترمکعب گاز در شبکه فراهم خواهد شد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: بر اساس فراخوانی که در حوزه نصب کنتورهای هوشمند گاز ارائه شد، تعدادی از شرکت‌ها آمادگی خود را اعلام کرده‌اند که پس از تعیین صلاحیت و بررسی توانمندی‌های فنی، شرایط حضور آن‌ها در عملیات نصب کنتور هوشمند فراهم می‌شود، از سوی دیگر، تاکنون با 11 شرکت داخلی تفاهمنامه همکاری امضا شده است.

وی گفت: با تاکید وزیر نفت، امسال 230 میلیارد تومان اعتبار به حوزه مقاوم سازی شبکه گاز اختصاص یافته تا طی 2 سال، پروژه مقاوم سازی شبکه گاز تهران پایان یابد، بر این اساس، هماهنگی‌های لازم انجام شده، بودجه مورد نیاز اختصاص یافته و پکیج‌های پیمانی نیز آماده شده و شرکت گاز استان تهران به طور جدی در حال پیگیری برنامه‌های تعریف شده در این حوزه است، این پروژه در بخش‌های خطوط تغذیه، ایستگاه‌های تقلیل فشار، نصب شتاب نگارها و احداث اتاق کنترل در گاز استان تهران اجرایی خواهد شد.

مومنی افزود: در حوزه مقاوم سازی شبکه گاز، مطالعاتی از سوی شرکت اوساکا گس ژاپن انجام شده که شرکت گاز استان تهران در 2 سال این طرح‌ها را اجرا می‌کند، از سوی دیگر، مذاکرات جدیدی نیز با این شرکت ژاپنی انجام شده تا بتوانیم از آخرین دستاوردها و فناوری‌های حوزه مقاوم سازی بهره‌مند شویم، ضمن این‌که در ابلاغیه بودجه‌ای که به استان‌ها صورت گرفته است، تاکید کرده‌ایم 30 درصد از بودجه‌های عمرانی در بخش مقاوم سازی هزینه شود.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: ژاپنی‌ها در گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها از مذاکره برای حضور در این حوزه امتناع کرده بودند، اما با اجرا شدن برجام جلسات مختلفی برگزار شد، پس از برجام، 2 جلسه با سفیر ژاپن در ایران و نمایندگان شرکت 'اوساکا گس' در تهران برگزار شد، برجام، محدودیت همکاری مشترک میان ایران و دیگر کشورها را برطرف کرد و سبب شد ژاپنی‌ها برای مذاکره و همکاری با ایران ترغیب شوند.

وی ادامه داد: هم اکنون محدودیتی برای همکاری با شرکت‌های بین‌المللی وجود ندارد، اما با توجه به زلزله خیز بودن ژاپن و تجربه خوب این کشور در مقاوم سازی تاسیسات ترجیح می‌دهیم در حوزه مقاوم سازی شبکه گاز با این کشور همکاری کنیم، در بخش شبکه گازرسانی نیازی به دیگر کشورها نداریم و 100 درصد تجهیزات مورد نیاز از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.

مومنی تصریح کرد: همکاری خوبی از سوی دیگر مدیریت‌ها با شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی صنعت نفت و گاز در جریان و این همکاری‌ها با انتقال دانش فنی روزآمد همراه است، به عنوان مثال در بخش پژوهش، اقدام‌های قابل توجهی انجام و موسسه‌های تحقیقاتی بزرگی برای همکاری دانشگاه با صنعت تاسیس شده است، یکی از آن‌ها موسسه تحقیقاتی اندازه‌گیری است که در کاهش هدررفت گاز و کاهش خطای سیستم‌های اندازه‌گیری همکاری خوبی دارد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد: پارسال، 198 میلیارد مترمکعب گاز در بخش‌های مختلف مصرف شده که این میزان امسال به 230 میلیارد مترمکعب می‌رسد، در بخش نیروگاهی نیز از رشد خوبی برخورداریم و روزانه 253 میلیون مترمکعب گاز به این بخش تحویل می‌شود.

وی گفت: هدف مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، ارتقای کیفی خدمات است، یکی از اهداف اصلی که به‌ویژه پس از گذشت 50 سال از فعالیت صنعت گاز و پس از پایان فعالیت‌های توسعه و کمی به دنبال آن هستیم، افزایش کیفیت ارائه خدمات است، ارائه خدمات مطلوب به مشترکان و افزایش کیفیت می‌تواند در استفاده بهتر آن‌ها تاثیرگذار باشد.

مومنی افزود: سال‌های گذشته توسعه خوبی در بخش‌های تولید، پالایش، انتقال و توزیع داشته‌ایم، این توسعه با پیگیری‌های مستمر وزیر نفت و مدیران صنایع نفت و گاز کشور محقق و این افزایش ظرفیت سبب شد میزان جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع از روند خوبی برخوردار شود و در تامین گاز بخش‌های مختلف نگرانی نداشته باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نبض نفت ، تاریخ انتشار شهریور 96، کدمطلب:۶۸۳، www.nabznaft.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین