پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۶
شاید عضو جدید شرکت، برای شما کارمندی مورد علاقه نباشد ولی دلیلی وجود ندارد که شما به طور مرتب به او وظایفی محول کرده و برای اتمام کار‌های خود از او استفاده کنید. بهترین کار این است که با تمام افراد رفتاری دوستانه داشته باشید. این کار روحیه تیمی شما و استعداد مدیریتان را نشان می‌دهد.

شعار سال: کسانی که در محیط‌های اداری و شلوغ کار می‌کنند، گاهی اوقات دشوار است که روی تمام رفتار‌های خود تسلط داشته باشند و کاری غیر‌عادی و نامتناسب با محیط کار انجام ندهند. بعضی عادت‌ها باعث می‌شود بدون این‌که حتی متوجه شویم، در دید همکاران و حتی رئیس خود تبدیل به یک کارمند نالایق و غیر‌حرفه‌ای شویم. ترک کردن این عادت‌ها کار سختی نیست اگر از آن‌ها آگاه باشیم. در این‌ مقاله از زومیت با عاداتی غیر‌حر‌فه‌ای در محیط کار آشنا خواهید شد.

آیا همکاران و رئیس‌تان احساس خوبی نسبت به شما ندارند؟ اگر پاسخ مثبت است باید گفت که شاید علت این احساس ناخوشایند، عادات و رفتارهای اشتباه شما در محیط کار است. بعضی از رفتار‌ها در محیط کار می‌تواند قوانین و احترام‌ها را زیر پا بگذارد. از آن‌جایی که رفتار در محل کار محدودیت‌هایی دارد، همیشه به یادآوری‌هایی نیاز داریم تا این موضوع را به ما گوشزد کنند. در این‌جا با اشتباهاتی که باعث می‌شود شما در محل‌کار غیر‌حرفه‌ای به نظر برسید،‌آشنا می‌شوید.

تکبر

روزلیندا لاندال در کتاب خود می‌نویسد که همه‌ی ما دوست داریم تا احساس غروری که از انجام موفقیت‌آمیز یک کار به دست می‌آوریم، یا اتفاقاتِ خوب را با دیگران شریک شویم. اما این اشتراک گذاری می‌تواند به راحتی شما را یک انسان متکبر جلوه دهد. چند شاخص کلیدی وجود دارد که باعث این اتفاق می‌شوند.

-اگر شما با هر کسی درباره این مسائل صحبت کنید

-اگر با صدایی بلند از کار‌های خود سخن بگویید

-اگر با لحنی صحبت کنید که انگار از دیگران برتر هستید

-اگر احساس می‌کنید که نیاز به کنار زدن دیگران و نشان دادن شکست آن‌ها دارید

-اگر زمانی که به شما تبریک گفته می‌شود، در پاسخ نمی‌گویید متشکرم

-اگر به داستانِ خود پر و بال می‌دهید و آن‌ را تعریف می‌کنید

-وقتی که شک دارید، به شما احساس حقارت دست می‌دهد

دیر رسیدن به محل کار

راندال می‌گوید که وقت‌شناسی اهمیت بالایی دارد.

حرفه‌ای‌ترین رفتار این است که به موقع در محل کار حاضر شده و وظایف خود را انجام دهید. دیگران نمی‌توانند منتظر شما بمانند تا کارِ خود را در زمان دلخواه انجام دهید.

دیر رسیدن به تمام جلسات

ویکی الیور، نویسنده کتاب "301 پاسخ هوشمند به سوالات مصاحبه دشوار" و "قدرت، کلمات را به فروش می‌رساند‌" می‌گوید که دیر رسیدن به تمام جلسات نشان دهنده این است که شما به همکارانتان احترام نمی‌گذارید، و به همین ترتیب، فردی که در ساعت مشخص در جلسات حاضر می‌شود، احترام و ادب خود را به دیگران نشان می‌دهد.

راندال می‌گوید که در انتظار گذاشتن مردم می‌تواند شما را یک فرد بی‌ملاحظه، گستاخ و متکبر جلوه دهد.

ژولیده و کثیف بودن

راندال می‌گوید که اهمیتی ندارد شما کجا هستید، پشت میز کار یا در اتاق استراحت، این خوب نیست که شما را به عنوان فردِ آلوده اداره بشناسند.

اگر شما سینک آشپزخانه اداره را به حالت مسدود و پر از آب رها می‌کنید، یا این‌که زباله‌های خود را جمع‌آوری نمی‌کنید، از چه کسی انتظار دارید که بعد از شما این کار را انجام دهد؟ راندال معتقد است که فضای کاری شما، می‌تواند بازتاب‌دهنده خودتان باشد.

او می‌گوید که اگر شما، همانند من عادت دارید که دریک فضای نسبتا شلوغ کار کنید، شاید مشکلی ایجاد نکند، اما در محیط کار این قضیه متفاوت است، همیشه باز بودن در‌ کمد‌ها و نامرتبی زیاد جالب نیست، شاید بتوان از این رفتار برداشت کرد که شما نسبت به همکاران خود بی‌ملاحظه هستید و با این کار به آن‌ها بی‌احترامی می‌کنید. این درست نیست که مردم را وادار کنید تا در محیطِ به هم ریخته‌ای که به وجود آورده‌اید، کار کنند.

پرسش‌های فروان کردن در هر وظیفه‌ جدیدی

الیور می‌گوید کسانی که در آغاز هر کار و وظیفه‌ جدیدی، برای نشان دادن این‌که در حال کار هستند، سوالات فراوان می‌پرسند و در واقع انجام آن کار هدف اصلی آن‌ها نیست، از نظر دیگران همکاران خوبی به نظر نمی‌رسند. شاید این سوالات احمقانه نباشد، اما مطمئنا آزار دهنده است.

الیور ادامه می‌دهد که اگر هدف شما نمایش نیست، هنگامی که مسئولیت جدیدی به شما سپرده شد، به جای این‌که سوالات را یکی پس از دیگری پرسیده و آرامش و تمرکز اطرافیان خود را بر هم بزنید، تمام سوال‌ها را جمع کرده و در یک زمان مناسب آن‌ها را بپرسید.

شکایت کردن بیش‌ از حد

در حالی که همیشه برای تمام افراد دلایل بسیاری برای شکایت کردن از همکاران، رئیس یا وظایف وجود دارد، به زبان آوردن آن‌ها تنها می‌تواند شما را یک فرد غیر‌حرفه‌ای نشان دهد. راندال می‌گوید این خیلی بد است که شما عادت به شکایت همیشگی و هر روزه در محل کار داشته باشید، اگر همیشه از بدو ورود خود به اداره شروع به اعتراض می‌کنید، تعجبی ندارد که دیگران از صحبت با شما اجتناب کنند.

رسیدن به ظاهر در پشت میز کار

الیور می‌گوید که آرایش کردن زمانی که پشت میز کار هستید، کار درستی به نظر نمی‌رسد، اگر نیاز به مرتب کردن سر و وضع خود دارید، بهتر است برای انجام این کار به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.

بهداشت ضعیف

زمانی که شما در حال دنبال کردن وظایف خود به طور جدی هستید، شاید نسبت به ظاهر و بهداشت خود بی‌اهمیت رفتار کنید. اما باید گفت که این دو نقشی مهم در برداشت مردم از شما دارند. بهداشت ضعیف و لباس‌هایی شلخته، بی‌اهمیتی یک فرد را انتقال می‌دهد و دیگران را از این‌که شما نسبت به وظایف خود هم بی‌اعتنا خواهید بود، مطمئن خواهد کرد.

راندال می‌گوید که شاید شما از میزان تاثیر ظاهر خود بر رئیستان آگاه نباشید، شاید با همین ظاهر به ترفیع درجه هم دست بیابید اما احتمال این‌که با این اوضاع، از شما درخواست نشود که در جلسات مهم حضور داشته باشید، بسیار زیاد است. رفتار‌های نامتناسب در محل کار و دوش گرفتن به ندرت شما را یک کارمند غیر‌حرفه‌ای جلوه می‌دهد.

تظاهر به بیماری

این ضرب‌المثل را به یاد داشته باشید که نیمی از زندگی تظاهر است.

الیور می‌گوید کسی که هر چند هفته یک‌بار بیمار است، شایستگی ترفیع را نخواهد داشت.

نمایش عادات عصبی

راندال می‌گوید که تکان دادن کلید‌ها، حرکت دادن پا، چک کردن مرتب گوشی، جویدن آدامس، جویدن ناخن‌ها و خاراندن سر از عاداتی است که عصبی بودن شما را نشان می‌دهد و مطمئنا در بسیاری از مواقع شما متوجه انجام آن‌ها نمی‌شوید و به طور ناخودآگاه آن‌را انجام می‌دهید ولی مطمئن باشید که همکاران شما این عادات را به طور واضح دیده و متوجه آن‌ها می‌شوند. این رفتار‌ها نه تنها باعث پرت کردن حواس دیگران می‌شود، بلکه می‌تواند شما را خسته و کسل جلوه دهد. او می‌گوید که احساس‌، واقعیت افراد است.

انجام کاری نا‌مربوط در طول یک جلسه کاری

الیور می‌گوید دلیل این‌که پیام‌دادن در حین رانندگی کاری غیر‌قانونی است، کاملا مشخص است. چرا که نمی‌توان دو کار را در یک زمان با تمرکز کامل انجام داد. پیام‌دادن، جست‌و‌جو در اینترنت روی لپ‌تاپ و ایمیل فرستادن از جمله کار‌هایی است که نباید در طول جلسات اداری انجام داد زیرا به تمام افراد حاضر در جلسه نشان می‌دهد که شما توجهی به جلسه و موضوع بحث ندارید.

قطع کردن صحبت دیگران

راندال می‌گوید قطع کردن صحبت دیگران کاری بی‌ادبانه است و انجام آن به دیگران ثابت می‌کند که شما صبر ندارید، اهل قضاوت زود هنگام هستید و برای دیگران احترامی قائل نیستید.

فروختن هر‌ چیزی در محیط کار

راندال می‌گوید به نظر می‌رسد که هر اداره یک یا دو کارمند دارد که به دنبال فروش کلوچه و چنین‌چیز‌هایی هستند. این یک حرکت نادرست است.

او می‌گوید که قرار‌ دادن همکاران در سیلی از محصولات فروشی برای خیریه یا کمک‌های مالی برای یک نیازمند یا سازمانی خاص کاری غیر‌حرفه‌ای است و دیگران را در شرایطی نا‌خواسته و اجباری قرار می‌دهد. در بعضی از شرکت‌ها، درخواست در محل کار ممنوع است. این کار علاوه بر اتلاف زمان کاری، کارمندان را در شرایطی نا‌خواسته و دشوار قرار می‌دهد.

گفتن نه به این گونه کمک‌ها یک چالش جدید را برای دیگران آغاز می‌کند و پاسخ مثبت، نگرانی‌های مالی را به همراه دارد. او می‌گوید همکاران شما گمان می‌کنند که مجبور هستند این‌گونه محصولات را بخرند چرا که دیگران هم همین‌ کار را انجام می‌دهند، یا اینکه می‌ترسند شما این‌ کار را فراموش نکنید.

پر سر و صدا بودن

اگر شما عادت دارید که با صدای بلند به موسیقی گوش دهید، یا اینکه با سرو‌صدا کار کرده و در طول روز مکالماتی طولانی با صدای بلند داشته باشید، مطمئنا همکارانتان به شما به چشم کارمندی آزار‌دهنده که حواس آن‌ها را پرت کرده و تمرکز را برهم می‌زند، نگاه می‌کنند. پر سر و صدا بودن در محیط‌های کاری، به خصوص در ادارات، تاثیری مستقیم و آشکار روی همکاران، بهره‌وری و تمرکز آن‌ها خواهد داشت. سروصدای زیادی می‌تواند کسب و کار آن‌ها در حین یک مکالمه مهم تجاری را بر هم بزند.

الیور می‌گوید سعی کنید تا با رفتار خود در محیط کار به همکارانتان احترام بگذارید، با صدای آهسته کار کرده و صدای موسیقی را کم کنید، با این روش می‌توان امید‌وار بود که آن‌ها هم رفتاری محترمانه با شما داشته باشند.

قسم خوردن

استفاده از کلمات نادرست یا استفاده از لحنی نامناسب، نه تنها یک عادت ناپسند است، که در بسیاری از موارد شما را تبدیل به یک فرد غیر‌حرفه‌ای می‌کند. از سوی دیگر قسم خوردن نشان می‌دهد که شما نمی‌توانید به آرامی و متفکرانه با شرایط کنار بیایید. این کار باعث می‌‌شود که شما همیشه آخرین گزینه باقی بمانید.

برقرار کردن تماس‌هایی شخصی در تمام طول روز

راندال می‌گوید تماس گرفتن و پیام دادن به دوستان و خانواده در تمام طول ساعات کاری علاوه بر غیر‌حرفه‌ای بودن، برخلاف قوانین کاری است. انجام این‌کار‌ها در زمان استراحت مشکلی ندارد ولی در محیط کار و در ساعات کاری، حتی در اتاق نهارخوری شرکت، اشتباه است.

اگر در حال صحبت یا چت‌کردن با دوستی نزدیک به شکلی نامتعارف هستید و ناگهان رئیس شما وارد اتاق شده، صدایتان را بشنود یا نوشته‌های شما را ببیند، چه فکری خواهد کرد؟ اگر هم در محل کار مجبور شدید که درباره یک مسئله حساس صحبت کنید، سعی کنید که در محلی خلوت و به شکلی خصوصی این کار را انجام دهید، چرا که در صورت نفوذ یک خبر در شرکت، نمی‌توان جلوی آن‌را گرفت.

وابستگی آشکار به دیگران

شاید عضو جدید شرکت، برای شما کارمندی مورد علاقه نباشد ولی دلیلی وجود ندارد که شما به طور مرتب به او وظایفی محول کرده و برای اتمام کار‌های خود از او استفاده کنید. بهترین کار این است که با تمام افراد رفتاری دوستانه داشته باشید. این کار روحیه تیمی شما و استعداد مدیریتان را نشان می‌دهد.

وارد شدن به مرزهای دیگران

راندال می‌گوید که باید نسبت به فضای شخصی و فاصله خود با دیگران آگاه باشیم.

این که یک فرد در جلوی میز کار خود جایی کافی برای فنجان قهوه، آرنج‌، لپ‌تاپ، تلفن‌همراه و دیگر وسایل خود دارد، نشان می‌دهد که جایی برای کارمند کناری باقی نمانده است.

دوری کردن از رویداد‌های اجتماعی کاری

اگر شما خجالتی هستید یا این‌که گمان می‌کنید کار‌های بهتری برای انجام دادن وجود دارد و هرگز در میهمانی‌ها و مراسم ویژه اداره، بیرون رفتن با کارمندان برای نهار، شرکت نمی‌کنید، یا این‌که در روز‌های تمرین ورزشی خود را مریض جلوه می‌دهید، باعث می‌شود که در نگاه دیگران شما فردی غیر‌اجتماعی، مغرور و بدون روحیه تیمی باشید. آن‌ها شما را عضوی از کارمندان شرکت نخواهند دید و احتمال دارد که در دفعات بعدی برای چنین دور‌همی‌هایی شما را با‌خبر نکنند یا این‌که از شما دعوتی صورت نگیرد.

دانستن همه چیز

قطع کردن صحبت دیگران و گفتن نظر شخصی خود به عنوان نظر درست، یا حتی تصحیح جملات دیگران نشان می‌دهد که شما اصولا طوری رفتار می‌کنید که توجه اطرافیان را به خود جلب کرده و برتری خود را نشان دهید. این کار باعث می‌شود که همکارانتان از هم‌صحبتی با شما لذتی نبرند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران ، تاریخ انتشار-----، کدمطلب:489147، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین