پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۰۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
دبیرکل حزب اتحاد ملت با اشاره به این که سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه نه به حذف رقیب کمر می‌بندد و نه به فکر تک‌صدایی است، گفت: ما هنر سیاست‌ورزی را در درجه اول توسعه گفتمان اصلاحات می‌دانیم.

شعار سالعلی شکوری‌راد دبیرکل حزب اتحاد ملت، صبح امروز در سومین کنگره این حزب که در مرکز همایش‌های امام علی (ع) برگزار شد، گفت: اگر چشم‌اندازهای کشور بر اساس خواسته‌های ملت تنظیم شود، وفاق ملی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به این که سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبانه نه به حذف رقیب کمر می‌بندد و نه به فکر تک‌صدایی است، وضعیت امروز اصولگرایان را معلول بهره‌وری از نظارت استصوابی خواند و افزود: ما راه اصلاحات را برگزیدیم تا موانع مشارکت ملت ایران را از پیش پا برداریم.

شکوری‌راد از وفاق اصلاح‌طلبانه بر فعالیت جبهه‌ای سخن گفت و عنوان داشت: ما هنر سیاست‌ورزی را در درجه اول توسعه گفتمان اصلاحات می‌دانیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که این حزب، خود را رقیب هیچ حزب اصلاح‌طلب دیگر نمی‌داند، جلوگیری و منع دیگران از رشد را غیراخلاقی خواند و در ادامه گفت: هیچ‌کس نباید از اینکه عضو هیچ حزبی نیست بر خود ببالد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کارنامه حزب اتحاد ملت اظهار داشت: به لطف خداوند و فعالیت گسترده همه اعضا و هواداران مثبت و در خور توجه است؛ اینک در تمام استان‌های کشور (به جز کرمانشاه) شورای مناطق و در ۱۵۴ شهرستان شورای حوزه (۵۰ حوزه دیگر در آستانه تشکیل) و در برخی از حوزه‌ها واحدهای حزبی نیز تشکیل شده‌اند.

شکوری‌راد پیروزی در انتخابات سال ۹۶ را حاصل درک واقع‌بینانه و مشارکت فعال احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، همگرایی و همکاری نزدیک آن‌ها با همدیگر، همراهی و هماهنگی ستاد انتخابات رئیس‌جمهور و مشارکت فراگیر ملی خواند و گفت: در هر دو انتخابات، محوریت و نقش اثرگذار حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در هدایت و انسجام‌بخشی جریان اصلاح‌طلب و آثار بی‌بدیل پیام‌های ایشان در ترغیب عموم جامعه آن هم در نهایت محدودیت، برجسته و چشمگیر است.

وی ادامه داد: گفتمان خاتمی به هر دو انتخابات رنگ و جلوه‌ای ویژه داد و رویکرد اصلاح‌گرانه را به مبنای داوری و مشارکت در انتخابات تبدیل کرد.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: در واقع پس از گذر از حوادث تلخ سال ۸۸ و انسدادهای سیاسی دوران احمدی‌نژاد، اصلاح‌طلبان توانستند. به اعتبار موفقیت‌های انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری و آثار مبارک همکاری مؤثر با جریان‌های اعتدالی و حتی اصول‌گرا که آهنگ دوری از افراطی گری و خشونت و بازگشت به عقلانیت و قانون را داشتند، تجربه دموکراتیک جدیدی را آغاز کنند، که انتخابات سال ۹۴ و ۹۶ گام‌های بعدی آن بود.

*پیروزهای اصلاح‌طلبان محصول بهره‌گیری از فضای مجازی بوده است

وی تصریح کرد: هر سه گام‌های پیروز در این سه مقطع، محصول یک درک و دریافت مشترک از وضعیت موجود و هدف‌گذاری قابل حصول بر مبنای آن است؛ دریافت مشترک از وضعیت موجود شامل درک درست تحولات و تغییرات و گرایش‌های جدید جامعه، سنجش واقعی خواسته‌ها و مطالبات مردم، برآورد دقیق نقش‌های گفتمانی و ظرفیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان، ارتقاء قابلیت‌های تعامل با اعتدالگرایان و اصول گرایان معتدل، حفظ انسجام و روحیه سیاسی و اتکا به پتانسیل همگرایی و اقدام مشترک در برابر جریان‌های سیاسی رقیب و نیز بهره‌گیری مناسب از امکانات در دسترس از جمله فضای مجازی و رسانه‌ای و قدرت شبکه‌ای بوده است.

شکوری‌راد در ادامه گفت: ما بر این باوریم که باید افزایش مشارکت مردم را در انتخابات و آشنایی هر چه بیشتر شهروندان را با حقوق خود در دستور کار اصلاحات و فعالیت‌های حزبی قرار داد.

* خود را صادق‌ترین پیرو رهبری در افزایش مشارکت مردم می‌دانیم

وی با تأکید بر این که تأکید مکرر و اصرار مقام معظم رهبری بر ضرورت افزایش مشارکت مؤثر مردم و فتوا و ابرام ایشان بر حق‌الناس دانستن رأی مردم در انتخابات، اکنون این موضوع را به امری راهبردی در سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران بدل کرده است، خاطرنشان کرد: ما خرسندیم که در گشایش و ارتفاع این افق خود را صمیمی‌ترین و صادق‌ترین پیرو ایشان می‌دانیم.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جهان پر از خصومت و بی عدالتی امروز ما نمی‌توانیم منکر ضرورت برخورداری از سخت‌افزار‌های بازدارنده باشیم، اما بخوبی می‌دانیم که جهان امروز به همان اندازه و بلکه بیش از آن مقدار که عرصه نزاع سخت‌افزاری باشد، عرصه رقابت‌های نرم‌افزارانه است و بدون تردید بارزترین این رقابت‌ها اصل و میزان و عیار مشارکت مردم بر سرنوشت و اداره کشور بر مبنای شاخص‌های پایدار و معنادار دموکراسی است.

وی در ادامه نطق خود در سومین کنگره حزب اتحاد ملت اظهار داشت: دوپینگ مکرر سیاسی برای جریان محافظه‌کار عملاً بدنی نحیف و چهره‌ای عبوس و خالی از جذابیت‌های سیاسی به جا گذاشته است؛ امیدواریم که افراد و شخصیت‌های مؤثر در این جریان، آثار ۲۵ سال اعمال نظارت استصوابی را در میدان رقابت‌های سیاسی به درستی بررسی و برای اصلاح امر سیاست و رقابت در ایران اقدام و امکان رقابت‌های عادلانه قانونی را فراهم کنند.

شکوری‌راد گفت: اصلاح طلبان رقیب خود و فرایند رقابت را به رسمیت می‌شناسند و خواسته اولیه آنان این است که رقبا نیز آن‌ها را به رسمیت بشناسند و فرایند رقابت را پاس بدارند و از بین نبرند.

وی اضافه کرد: ما در مسیر اصلاح‌طلبی و با کسب تجربیات ارزشمند بر خلاف افراطیون که تمامیت خواهی را نه تن‌ها در عرصه ملی بلکه در درون جناح خود نیز دنبال می‌کرده‌اند، رویکرد تعامل را همچنان دنبال می‌کنیم و در این راه می‌کوشیم که نه تن‌ها در درون جبهه اصلاحات، بلکه با اعتدالیون و اصول‌گرایان معتدل نیز شمول این گفتمان را گسترش دهیم.

*نباید وابستگی جریان اصلاح‌طلب به شخص، آینده آن را آسیب‌پذیر نکند

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: خوشبختانه اصلاح‌طلبان، امروز، از نعمت وجود آقای خاتمی که خداوند همواره سالم و سرافرازش بدارد، برخوردارند؛ ایشان پرچمدار و معیار در گفتمان اصیل اصلاحات است و هویت اصلاح‌طلبی در جامعه با محوریت ایشان تعریف می‌شود و البته باید تدابیری اندیشید که وابستگی جریان به شخص، آینده آن را آسیب‌پذیر نکند.

وی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را به‌عنوان مهمترین عامل قدرت اصلاح‌طلبان است، برآمده از اعتماد ملت و رأی مردم برای حضور آنان در هر مقام و منصب و موقعیت خواند و بیان داشت: باید بر این سرمایه افزود، چون بدون بقا و دوام آن فرایند اصلاح‌طلبی نیز به خطر خواهد افتاد.

شکوری‌راد تصریح کرد: سرمایه اجتماعی یک اندوخته ثابت و پایدار نیست که در صورت به جریان نیانداختن و به کار درنیاوردن آن به قوت خود باقی بماند. سرمایه اجتماعی موجودیتی سیال دارد. تولید، بقا، افزایش و انباشت سرمایه اجتماعی، حاصل کاربست و کنش مسئولانه و نتیجه بخشِ سیاست‌ورزان، با تکیه دائم بر آن است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حمایت بی‌دریغ اصلاحطلبان از جناب آقای دکتر روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، در گام نخست پیروزی چشمگیری را در انتخابات به ارمغان آورد و در گام بعدی بر سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان در جامعه افزود و اینک که همه مردم چشم انتظار کارآمدی این دولت در تحقق مطالبات هستند، مسلم است که تلاش برای به کارگیری نیروهای اصلاح‌طلب در سطوح مختلف دولت نشانه آشکاری است از اینکه به مطالبات اصلاح‌طلبانه مردم در انتخابات توجه شده است.

*شتاب‌زده نباید به قضاوت نشست

دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: این تلاش در عین حال به معنای به کار نگرفتن سایر نیرو‌ها نیست؛ این تلاش یعنی استفاده از همه ظرفیت‌های ملی که متأسفانه در سال‌های اخیر مشمول حذف و انزوا شده‌اند؛ شتاب‌زده نباید به قضاوت نشست در این فرصت باید صبر کرد و دید نیروهای به کار گرفته شده چه عملکردی خواهند داشت.

وی تأکید کرد: سیاست ما تا کنون نه سهم‌خواهی از دولت بوده است و نه سهم‌خواهی خواهد بود؛ ما پیش و بیش از آنکه بخواهیم و یا بپرسیم چه کسانی بر سر کار می‌آیند، می‌خواهیم و خواهیم پرسید که چگونه می‌خواهند بر مطالبات مردم تمرکز کنند و چگونه کارایی‌های خود و دستگا‌های رسمی را در این امر نشان خواهند داد.

*برای مردم رأی‌دهنده، رویکرد‌ها و عملکرد‌ها بسیار مهم‌تر از اشخاص‌اند

شکوری‌راد با اشاره به این که برای مردم رأی‌دهنده، رویکرد‌ها و عملکرد‌ها بسیار مهم‌تر از اشخاص‌اند، گفت: به همین دلیل باید از زودداوری پرهیز کرد؛ اگر رویکردهایی که جناب روحانی در جریان انتخابات اعلام کرده‌اند، در عمل محقق شود، دیگر چندان مهم نیست که چه کسی آن را محقق کرده است.

*روحانی مدعی برخاستن از اردوگاه اصلاح‌طلبی نداشته، ولی طعم رویکرد اصلاح‌طلبانه را چشیده است

وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری که ادعای برخاستن از اردوگاه اصلاح‌طلبی نداشته است، اما طعم رویکردهای اصلاح‌طلبانه خود را در میزان رأیی که مردم به او داده‌اند چشیده است، دور از انتظار نیست که از نیروهای اطراف خود بخواهد که رویکرد‌های اصلاح‌طلبانه داشته باشند و نتیجه‌اش را در امید و اعتماد مردم ببینند، زیرا مردم اگر ببینند رویکرد‌ها و عملکرد‌ها اصلاح‌طلبانه و مثبت است، امید و اعتماد خود را از دست نمی‌دهند.

دبیرکل حزب اتحاد گفت: جناب آقای دکتر روحانی طی چهار سال گذشته که اصلاح‌طلبان از او حمایت کرده‌اند نشان داده است که مدیری مدبر و دوراندیش است؛ این اعتماد را باید حفظ کرد و نباید هیجانی و از سر ندانستن دلیل برخی تصمیمات و اقدامات، این اعتماد را خدشه‌دار و سست کرد.

*در اواخر دوران اصلاحات برخی نیرو‌ها دستاورد‌ها را انکار کردند

وی اضافه کرد: فراموش نکنیم در اواخر دوران اصلاحات نیز برخی از نیرو‌ها با برآورده نشدن بخشی از خواسته‌ها جهت گیری‌های اصلاحات را از یاد و دستاورد‌ها را انکار کردند، اما دیری نگذشت که برای آنان نیز معلوم شد که درخشان‌ترین دستاورد‌ها در دوران پس از انقلاب مربوط به همان دوران اصلاحات بوده است.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: مسیری که تاکنون پیموده‌ایم درست بوده است و همین مسیر را باید ادامه بدهیم؛ توقف و بازماندن هر نیرو از این مسیر، خسارت برای همه است؛ ما اگر وحدت خود را در راهی که آغاز کرده‌ایم از دست بدهیم دیگر قدرتی مؤثر نخواهیم داشت و به همین دلیل است که رقبای سیاسی و غیرسیاسی ما همه تلاش خود را کرده و میکنند که بین ما اختلاف بیاندازند.

*اولویت ما به ترتیب منافع ملی، سپس اهداف اصلاح‌طلبانه و منافع مشترک جبهه اصلاحات است

وی خاطرنشان کرد: ما در حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به صراحت اعلام کرده‌ایم که اولویت‌ها برای ما به ترتیب اهداف و منافع ملی سپس اهداف اصلاح‌طلبانه و منافع مشترک جبهه اصلاحات و پس از آن اهداف و منافع حزبی و درنهایت به منافع اعضای حزب است در صورتی که مغایرتی با اهداف و منافع فوق نداشته باشد؛ ما هرگز منفعت اعضا را بر منفعت حزب و منفعت حزب را بر منفعت جبهه اصلاحات و منفعت جبهه اصلاح طلبان را بر منافع ملی ترجیح نخواهیم داد.

شکوری‌راد در این باره گفت: نقد ما همیشه متوجه کسانی است که برای دست‌یابی به منفعت شخصی خود، از همه این سلسله مراتب عبور می‌کنند و نهایتاً هم خود اعتبار و عزت خویش را از دست می‌دهند و هم هزینه‌های بسیاری بر دیگران بار می‌کنند.

وی عنوان داشت: رقابت مثبت و سازنده در میان احزاب اصلاحطلب بسیار پسندیده است، به معنای آن که اگر دیدند حزب دیگری بیشتر و بهتر کار میکند، آن‌ها تلاش کنند از او جلو بزنند. جلوگیری و منع دیگران از رشد برای این که عقب نمانیم، اخلاقی و شایسته نیست.

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: حزب اتحاد، دست یاری به سوی همه احزاب اصلاحطلب دراز می‌کند و آماده است در کنار تقویت خود به تقویت آنان نیز کمک کند و از تجربه‌های آنان بیاموزد؛ درهای حزب اتحاد در سراسر کشور به سوی همه اصلاح‌طلبان که مرامنامه و اساسنامه آن را بپذیرند باز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی که یکی از شعارهای اصلی‌اش رفع استضعاف از ایران و جهان بود، هنوز محرومان و مستضعفان بخش بزرگی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند و کار سیستماتیک برای رفع استضعاف صورت نگرفته و یا به نتیجه نرسیده است.

شکوری‌راد اضافه کرد: مفهوم استضعاف را نباید به فقر مادی فرو کاست، هر چند جلوه ناپسند و ناسزای استضعاف در عدم برخورداری جامعه از عدالت اقتصادی و وجود شکاف طبقاتی در جامعه است، اما گستره مفهوم عدالت شمول وسیع‌تری دارد و باید به رفع استضعاف از جامعه با دید وسیع‌تری نگریست.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در پایان گفت: ما برای اعتلای اسلام، برای سربلندی ایران و برای پیشبرد قدرت ملت همچنان بر کنش اصلاحات‌طلبانه و بر تقویت حزب پای خواهیم فشرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 16 شهریور 96، کدمطلب:۶۳۱۹۹۰، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین