پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
«اینترنت اشیاء» که در مباحث جدید دنیای فناوری از آن به عنوان «انقلاب صنعتی جدید» یاد می‌شود، موجب تغییر در سبک زندگی مردم، کسب و کار آن‌ها و ایجاد سرگرمی‌های جدید شده است.

شعار سال: ایده اینترنت اشیاء در نوع خود بسیار جالب است؛ در دنیای اینترنت اشیاء شما می‌توانید از طریق تلفن هوشمند یا دستگاه‌های متصل به اینترنت خود سیستم گرمایش مرکزی خانه را کنترل نموده و حتی رنگ لامپ‌های منزلتان را نیز تغییر دهید. این روزها تقریبا هر چیزی قابلیت اتصال به اینترنت را دارد و دیگر دورانی که صرفا از طریق سیستم‌های دسکتاپی می‌شد به فضای مجازی راه پیدا کرد سپری شده است.

اینترنت اشیا به اشیاء و وسایلی گفته می شود که به شبکه اینترنت و یا اینترانت وصل شده و می توان آن وسایل را توسط برنامه های کاربردی موبایل و یا تبلت ها کنترل نمود.

طبق تعاریف ارائه شده عبارت اینترنت اشیا نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون بکار رفت و در آن جهانی توصیف شد که در آن هر چیزی از جمله اشیا بی جان برای خود هویت دیجیتال دارند و کامپیوترها این قابلیت را دارند که این اشیا را مدیریت نمایند.

در واقع اینترنت اشیا فناوری مدرنی در دنیای مجازی است که هر موجودی اعم ازجامدات، گیاهان، حیوانات و انسان ها قابلیت ارسال اطلاعات از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت و یا اینترانت را داشته باشند.

تحلیل گران پیش بینی می کنند که اینترت اشیا مانند انقلاب صنعتی جهان را متحول خواهد کرد. سوال اصلی این است که آیا این فناوری بر حوزه ژئوپلیتیکی نیز تاثیرگذار خواهد بود؟

به نظر می رسد یکی از ابعاد مهم مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ابعاد ژئوپلیتیکی آن باشد زیرا ژئوپلیتیک به بررسی ارتباط بین فضا و سیاست می پردازد و فضای مجازی به عنوان یک فضای مشاع بین بازیگران سیاسی و به خصوص دولت ها در نظر گرفته می شود.

هر کدام از این بازیگران سعی دارند نقش بیشتری را به خود اختصاص داده و منزلت استراتژیک خویش را ارتقا دهند. اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون تاثیر می گذارد.

تاثیر اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون طی چند سال آینده را می توان به صورت زیر صورت بندی کرد.

بخش تولید: 35درصد از تولید کنندگان ازسنسورهای هوشمند استفاده می کنند. 10% از تولید کنندگان قرار است طی یک سال آینده از این سنسور استفاده نمایند و هشت درصد آنها طی سه سال اقدام به این کار اقدام خواهندنمود.

اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت مزایای زیادی دارد، اما، این کار مشکلاتی جدی را نیز به همراه دارد. هر دستگاهی که به اینترنت متصل شود با خطر جدی بدافزارها و مجرمین سایبری روبرو خواهد بود و شاید بهترین و ساده ‌ترین روش استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس باشد. شما چطور آنتی ویروس مورد نیازتان را روی کامپیوتر خود نصب می کنید؟

با عادی شدن مقوله اینترنت اشیاء، آسیب پذیری‌ها و معایب آن نیز بیش از هر زمان دیگری برایمان آشکار می‌شود. از همین رو این سوال مهم مطرح می‌گردد که تا چه اندازه باید در این رابطه نگران باشیم؟ یا مهم‌تر آنکه تولید کنندگان تا چه اندازه باید نگران گجت‌هایی باشند که قابلیت اتصال به وای‌فای را دارند؟

مشکلات پیش رو

یکی از اولین مثال‌ها در مورد خطرپذیر بودن اشیاء هوشمند و دارای قابلیت اتصال به اینترنت بسیار جالب و در عین حال احمقانه بود؛ در واقع فردی متوجه شد که می‌تواند پرینتر بیسیم همسایه‌اش را درون شبکه خود ببیند و پیامی را برای آن ارسال کند. به دنبال این اتفاق شمار دیگری از کاربران نیز با چنین مشکلی روبرو شدند و به جای آنکه این مساله به عنوان یک خطر مهم و بزرگ مطرح گردد بیشتر جنبه طنز و شوخی پیدا کرد.

اما طولی نکشید که این اتفاق آسیب‌پذیری‌های دستگاه‌های هوشمند خانگی را روشن کرد و مشخص شد که مشکلاتی فراتر از این موضوع در آینده رخ خواهد داد. در کنفرانس هک DefCon که امسال برگزار گردید از شرکت‌کنندگان خواسته شد که نشان دهند اشیاء هوشمند موجود در یک روستای اینترنت اشیاء تا چه اندازه ایمن هستند که نتیجه کار وحشتناک بود. هکرهای شرکت کننده در این کنفرانس توانستند از راه دور ترازوهای هوشمند، ترموستات‌ها، پایشگرهای کودک و حتی یخچال‌های هوشمند را تحت کنترل خود در آورده و به داخل آنها نفوذ کنند.

اما وحشتناک‌ترین هک در میان همه اینها زمانی اتفاق افتاد که تعدادی از پژوهشگران امنیت نشان دادند از راه دور می‌شود به سیستم‌های سرگرمی آنبورد در برخی مدل‌های خاص چیپ دسترسی پیدا کرد و کنترل برخی کارکردهای ماشین را در دست گرفت. اندی گرینبرگ روزنامه‌نگار زمانی که چارلی میلر و کریس والاسک کنترل دو ماشین را از طریق حمله هکی در دست گرفتند پشت فرمان بود. آنها در ابتدا کانال رادیویی مورد استفاده اندی را تغییر دادند و سپس سیستم تهویه ماشین را روشن کردند و برف پاک‌کن‌های ماشین را به کار انداختند و در نهایت آن را از حرکت باز نگه داشتند.

سامسونگ یکی از نام های خوش آوزه دنیای تکنولوژی محسوب می شود، این شرکت اخیراً سرمایه گذاری بسیار گسترده ای را بر روی پلتفرمی با عنوان تایزن انجام داده و امیدوار است سیستم عامل مذکور بر روی گستره وسیعی از ابزارهای هوشمند حضور یابد و از این طریق هر چه سریعتر مفهوم اینترنت اشیا محقق گردد.

تایزن تا کنون در تلفن های هوشمند، تلویزیون و تولیدی کمپانی کره ای مورد بحث حضور به هم رسانده و استقبال کاربران از آن نیز به نسبت خوب بوده است. در ادامه ی مطلب می توانید بیانیه خبری که روابط عمومی دفتر سامسونگ در تهران در رابطه با این پلتفرم برای ما ارسال کرده را مطالعه نمایید تا بیش از گذشته از جزئیات مرتبط به تایزن آگاهی کسب نمایید.

تایزن سیستم‌عامل پیشروی سامسونگ، در آینده نزدیک سرنوشت بخشی از محصولات دیجیتال به ویژه «اینترنت اشیا» (IoT: Internet of Things) را متحول خواهد کرد. قرار است به زودی این سیستم‌عامل در طیف گسترده‌تری از محصولات پوشیدنی و دیجیتال سامسونگ مورداستفاده قرار بگیرد. به این ترتیب سامسونگ طی پنج سال آینده، بخش عمده‌ای از دستگاه‌های دیجیتال و اینترنت اشیا را با سیستم‌عامل تایزن در اختیار خواهد گرفت.

تایزن در مقایسه با دیگر سیستم‌عامل‌های موجود، قدرت پردازش منابع و سرعت دستگاه را افزایش می‌دهد و به همان نسبت برای کاربران قابل‌درک و ساده است. تایزن را می‌توان برای دستگاه‌های مختلفی مانند انواع تلویزیون‌ها و لوازم هوشمند، اتومبیل‌ها و سخت‌افزارهای صنعتی به کار گرفت. این سیستم¬عامل از انعطاف بالایی برای نصب در محصولات مختلف سامسونگ از جمله خانه‏های هوشمند برخوردار است و به زودی در بسیاری از برندهای خودروسازی مثل تویوتا و جگوار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود 110 شرکت مختلف از جمله اینتل (Intel)، پاناسونیک (Panasonic)، ای‌بی (E-Bay)، زد‌.تی.ای (ZTE) و فوجیتسو (Fujitsu)در این پروژه حضور خواهند داشت.

تایزن یک سیستم‌عامل بر پایه HTML5 است و در قالب یک پلتفرم متن باز (Open-source) به برنامه‌نویسان این امکان را می‌دهد تا از آن برای خلق برنامه‌های جدید استفاده کنند. علاوه بر این، سرعت بالای تایزن موجب افزایش بهره وری و عملکرد بهتر دستگاه‌ها می شود.

در حال حاضر تایزن روی بخشی از محصولات پوشیدنی سامسونگ مثل Samsung Gear2، Samsung Gear2 Neo و Samsung Gear S و برخی دوربین‌ها مانند NX300M,NX Mini و NX1 نصب شده و به تازگی نیز جدیدترین تلفن هوشمند سامسونگ با سیستم‌عامل تایزن به نام Z1 به بازار عرضه شده است.

سامسونگ Z1 به پردازشگر 1.2 GHz dual-core، رم 768 مگابایتی و چهار گیگابایت حافظه داخلی، با قابلیت ارتقا تا 64 گیگابایت با microSD مجهز است و قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت را نیز دارد. همچنین باتری این تلفن هوشمند جدید 1500 میلی‌آمپر ساعت (mAh) است که با آن می‌توان به صورت مداوم هفت ساعت فیلم دید و هشت ساعت مکالمه داشت.

علاوه بر موبایل Z1، قرار است از امسال بیشتر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیز به این سیستم‌عامل مجهز شوند. به این ترتیب باید در آینده نه چندان دور شاهد ورود تایزن به دیگر محصولات دیجیتال و مصرفی سامسونگ نیز باشیم.

یکی از ابعاد مهم مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ابعاد ژئوپلیتیکی آن است زیرا ژئوپلیتیک به بررسی ارتباط بین فضا و سیاست می پردازد.

طبق تعاریف ارائه شده عبارت اینترنت اشیا نخستین بار در سال 1999 توسط کوین اشتون بکار رفت و در آن جهانی توصیف شد که در آن هر چیزی از جمله اشیا بی جان برای خود هویت دیجیتال دارند و کامپیوترها این قابلیت را دارند که این اشیا را مدیریت نمایند.در واقع اینترنت اشیا فناوری مدرنی در دنیای مجازی است که هر موجودی اعم ازجامدات، گیاهان، حیوانات و انسان ها قابلیت ارسال اطلاعات از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت و یا اینترانت را داشته باشند.تحلیل گران پیش بینی می کنند که اینترت اشیا مانند انقلاب صنعتی جهان را متحول خواهد کرد. سوال اصلی این است که آیا این فناوری بر حوزه ژئوپلیتیکی نیز تاثیرگذار خواهد بود؟

به نظر می رسد یکی از ابعاد مهم مطالعه و تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی ابعاد ژئوپلیتیکی آن باشد زیرا ژئوپلیتیک به بررسی ارتباط بین فضا و سیاست می پردازد و فضای مجازی به عنوان یک فضای مشاع بین بازیگران سیاسی و به خصوص دولت ها در نظر گرفته می شود.

هر کدام از این بازیگران سعی دارند نقش بیشتری را به خود اختصاص داده و منزلت استراتژیک خویش را ارتقا دهند. اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون تاثیر می گذارد.

تاثیر اینترنت اشیا بر بخش های گوناگون طی چند سال آینده را می توان به صورت زیر صورت بندی کرد.

بخش تولید: 35درصد از تولید کنندگان ازسنسورهای هوشمند استفاده می کنند. 10% از تولید کنندگان قرار است طی یک سال آینده از این سنسور استفاده نمایند و 8% آنها طی سه سال اقدام به این کار اقدام خواهندنمود.

بخش حمل ونقل: بیش از 220 میلیون وسیله نقلیه تا سال 2020 به اینترنت متصل خواهد شد.

بخش نظامی: هزینه های هواپیماهای بدون سرنشین تا سال 2020 به 8.7 میلیارد دلار خواهد رسید.

بخش کشاورزی: 75 میلیون دستگاه و ماشین در بخش کشاورزی در سراسر جهان تا سال 2020 به اینترنت اشیا متصل خواهند شد.بخش زیر ساخت شهری: شهرداری ها هزینه های اینترنت اشیا را تا سال 2019 به 133میلیارددلارخواهندرساند.

بانک ها: هم اکنون حدود سه میلیون دستگاه ای تی ام در سراسر جهان نصب شده است.

بخش نفت و گاز و معدن: حدود 5.4 میلیون دستگاه تحت عنوان اینترنت اشیا در سایت های استخراج نفت تاسال2020فعال خواهدشد.خانه هوشمند: اکثر دستگاه های قابل حمل خانگی تا سال 2030 به اینترنت متصل خواهد شد.

بخش صنایع غذایی : حدود 310 میلیون دستگاه در قالب اینترنت اشیا توسط موسسات خدمات غذایی تا سال 2020 به اینترنت اشیا متصل خواهد شد.

بخش گردشگری: 31% هتل ها از درب های قفل دار نسل آینده استفاده خواهند نمود.

بخش بهداشت و درمان : 646 میلیون دستگاه در قالب اینترنت اشیا برای مراقبت های بهداشتی تا سال 2020 استفاده خواهدشد.

بخش مدیریت ساختمان: 43 % از مدیران ساختمان در ایالات متحده آمریکا بر این باورند که اینترنت اشیا شیوه اداره ساختمان توسط آنها را طی دو یا سه سال آینده دگرگون خواهد کرد.

به نظر می رسد به دلیل جدید بودن این فناوری لازم است مراکز دانشگاهی و پژوهشی تحقیقات جامعی در خصوص ابعاد گوناگون این فناوری از جمله بعد مهم ژئوپلیتیکی این پدیده را آغاز نمایند تا به سیاست گذاری مناسب جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این حوزه نیز حفظ گردد.


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین