پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
تیم روباتیک دانشگاه آزاد قزوین با اختراع هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی با مداومت پروازی 24 ساعته در مسابقه اختراعات جهانی موفق به کسب مدال نقره و دیپلم افتخار گردید.رضا قوامی پور عضو بنیاد ملی نخبگان یکی از اعضای این تیم است که موارد مربوط به این اختراع را مفصلا بیان کرده است.

شعارسال: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین سال هاست که در اخبار علمی کشور شاهد درخشش تیم های روباتیک این دانشگاه در عرصه ملی و بین المللی هستیم. هواپیمای بدون سرنشین با مداومت پروازی به وسیله سلول های خورشیدی یکی از اختراعات تیم های مستقر در مرکز تحقیقات مکاترونیک و الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است که در مسابقات جهانی اختراعات سوئیس در رقابت با هزار شرکت کننده از 38 کشور جهان و رقابت با تیم های قدرتمندی از کشورهای آلمان ، کره جنوبی ، ژاپن موفق به کسب مدال نقره و دیپلم افتخار در کلاس مکانیک و ماشین افزار گردید.

رضا قوامی پور متولد سال 1371 یکی از اعضای تیم سازنده هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی که فارغ التحصیل رشته مهندسی برق الکترونیک در مقطع کارشناسی از دانشگاه آزاد قزوین است که کسب مدال نقره و دیپلم افتخار مسابقات جهانی اختراعات سوئیس، مقام اول تیمی در مسابقات بین المللی کن ست( Can Sat)پژوهشگاه فضایی ایران، مقام دوم در جشنواره پژوهشگران جوان ، عضو بنیاد ملی نخبگان جوان ، اختراع دستگاه چاپ سطحی با قابلیت چاپ روی سطوح مختلف، سیستم گلخانه هوشمند، را در کارنامه خود دارد.

اختراع هواپیمای بدون سرنشین خورشیدی حاصل یک کار تیمی است

مخترع جوان کشورمان اختراع هواپیمای بدون سرنشین مجهز به سلول های خورشیدی را حاصل یک کار تیمی دانست و اذعان داشت : سال سوم دانشگاه با تعدادی از دوستان این ایده را شروع به کار کردیم . از آنجا که این اختراع ، نیازمند تخصص در حوزه های مختلف بود، در بخش های مکانیک ، الکترونیک ، نرم افزار تقسیم کار صورت گرفت و یک تیم سه نفره ایجاد شد.

سوخت چالش اصلی مداومت پروازی در هواپیماهای بدون سرنشین

قوام پور به بحث سوخت به عنوان مهم ترین چالش هواپیمای بدون سرنشین یا پهپاد ها اشاره کرد و گفت: هرچقدر این هواپیماها بخواهد مداومت پروازی بیشتری داشته باشند شارژشان تا یک مدت و بنزین نیز تا یک مدت دوام می آورد. بنابراین دنبال سیستم هایی بودیم که هواپیما مجدد نیاز به سوخت گیری نداشته باشد. یک سیستم خورشیدی (سلول های خورشیدی) در بدنه و بال هواپیما طراحی کردیم که هواپیما در حین پرواز بتواند خودش باطری را شارژ کند و هم اینکه انرژی خورشید که از طریق سیستم MPPT به انرژی الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می گردد بتواند برای پرواز استفاده کند.

انعطاف پذیری سلول های خورشیدی و بالا بردن بازدهی سلول های خورشیدی دو چالش اصلی سلول های خورشیدی

وی در ادامه انعطاف پذیری سلول های خورشیدی و بالا بردن بازدهی سلول های خورشیدی را از چالش های این اختراع دانست و اذعان داشت: مهم ترین مولفه ای که برای انرژی خورشیدی نیاز داشتیم یک بحث انعطاف پذیری سلول های خورشیدی بود به نحوی که بتوان سلول های خورشیدی را روی بدنه و بال خم کرد و نشکند که این نکته برای تیم ما خیلی مهم بود، و از طرف دیگر بازدهی سلول های خورشیدی آن قدر بالا باشد که از حداکثر ظرفیت این سلول ها استفاده کنیم و حداکثر انرژی خورشید به انرژی الکتریکی تبدیل شود ، که حداکثر بازدهی سلول های خورشیدی موجود در بازار 20 درصد است اما سلول های خورشیدی به کار رفته در طرح هواپیمای بدون سرنشین با بازدهی 50 درصد و انعطاف پذیری با قابلت خم شدن روی بال ها بود.

انیمیشن هواپیمای خورشیدی طراحی شده

هواپیمای طراحی شده بدون محدودیت پروازی است

عضو تیم هواپیمای خورشیدی، این هواپیما را بدون محدودیت پروازی دانست و گفت : تنها محدودیتی که ممکن است به وجود بیاید این است که در طی یک تا دو روز هوا طوری باشد که آنقدر تابش خورشید بالا نباشد که بتوان از انرژی خورشید استفاده کرد.

قوام پور در مورد سابقه هواپیمای خورشیدی در ایران و جهان گفت: در ایران تا کنون کار نشده بود و برای ثبت اختراع خود در ایران نمونه ای نبود و در خاورمیانه نیز نمونه ای یافت نشد، تنها شرکتی در سوئیس روی یک سری از این هواپیماها کار کرده اند که آن هم محدودیت هایی داشت.

هواپیمای طراحی شده به صورت تمام خودکار است

وی در مزایای این اختراع اذعان داشت : سیستمی که طراحی کرده ایم به صورت تمام خودکار بوده ، به این صورت که نقاط توسط gps روی نقشه تعریف می شود و پس از انجام ماموریت ، هواپیما به نقطه اولیه بر می گردد بدون آنکه هیچ نیازی به کترل دستی باشد. وزن هواپیمای طراحی شده براین اساس در نظر گرفته شد که بتواند ماموریت های در ارتفاعات پایین را به خوبی انجام دهد ، مداومت پروازی هواپیمای طراحی شده نیز یک رکوردی بود که در مسابقات مختلف از جمله : دانشگاه صنعتی شریف رکوردی بود که تا کنون ثبت نشده بود.

تجاری سازی هواپیمای بدون سرنشین هنوز به نتیجه نرسیده است

مخترع جوان کشورمان در بحث تجاری سازی این اختراع در کشور بیان داشت : مذاکراتی با سازمان نقشه برداری کشور انجام شد وایده مطرح شد، مذاکرات تا حدودی هم پیش رفت، در بحث نقشه برداری قابلیت نصب دوربین و انجام کارهای سازمان نقشه برداری را دارد که متاسفانه مذاکرات در نهایت بی نتیجه ماند و سازمان نقشه برداری تمایلی به سرمایه گذاری نشان نداد.

قوام پور در ارتباط با تجربه جهانی برای تجاری سازی این طرح اذعان داشت: در مسابقات جهانی اختراعات یک روز را مشخص کرده بودند برای تجار و بازرگانانی که در مسابقه حضور داشنتند و ایده هایی که ناب بودرند و به نحوی قابلیت سرمایه گذاری را داشتند مشخص کرده بودند که ایده ها را بررسی می کردند.

یک شرکت قطری طرح هواپیمای بدون سرنشین را دیدند ، و مورد قبولشان واقع شد که یک نمونه برای آنها ساخته شود، اصرارآنها این بود که مراحل ساخت در محل آنها و در کشور قطر انجام شود که برای ما مقدور نبود ، از طرفی دانشجو بودیم و چند ترم تا پایان دانشگاه مانده بود و از طرف دیگر علاقه ای نداشتیم که بخواهیم این کار را در قطر انجام دهیم که این موضوع تجاری سازی هم بی نتیجه ماند.

در مصاحبه بعدی با سایر فعالیت های علمی مخترع جوان کشورمان و نقطه نظرات وی در ارتباط با روند حمایت از اختراعات و چالش های پیش روی مخترعین در ایران و دلایل عدم موفقیت تجاری سازی اختراعات در ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 13شهریور1396، کدخبر: 35567: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین