پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
با آن‌که ایران مطابق با بند 10 برجام می‌توانست 130 تن آب سنگین مازاد خود را پیش از صادرات در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشور نگهداری نماید( made available for export to the international market ) جدیدترین گزارش آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر از کاهش نزدیک به 20 تن از ذخایر آب سنگین ایران می‌دهد. چنان‌که در بند 9 این گزارش آمده است: در 7 آگوست 2017 آژانس تائید کرده است که ذخایر آب سنگین ایران 111 تن بوده است.

شعار سالوزارت امور خارجه در توافق هسته‌ای عقب‌نشینی‌های فراوانی را پذیرفت و نتوانست بسیاری از خطوط قرمز رهبر انقلاب را رعایت کند. با اجرایی شدن توافق حداقل انتظاری که از تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌رفت آن بود که در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل بایستد؛ اما این انتظار نیز هیچ‌گاه برآورده نشد!

با آن‌که ایران مطابق با بند 10 برجام می‌توانست 130 تن آب سنگین مازاد خود را پیش از صادرات در بازارهای بین‌المللی، در داخل کشور نگهداری نماید(made availablefor export to the international market ) جدیدترین گزارش آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر از کاهش نزدیک به 20 تن ازذخایر آب سنگین ایران می‌دهد. چنان‌که در بند 9 این گزارش آمده است:در 7 آگوست 2017 آژانس تائید کرده است که ذخایر آب سنگین ایران 111 تن بوده است.
گزارش امروز آمانو خبر از اجرای همان تعهدی می‌دهد که خبرگزاری رویترز در 16 خرداد- 6 جون 96- به آن اشاره کرده بود.رویترز در گزارش خود نوشته بود که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که 20 تن از آب سنگین را به خارج از ایران می فرستد تا مانع از نقض محدودیت تعیین شده در ذخایر آب سنگینی شود که بر اساس برجام برای ایران تعیین شده است.


6 روز پس از انتشار این خبر توسط رویترز آمانو در کنفرانس خبری خود در این باره گفته بود:طبق اطلاعات ما 20 تن از ذخایر آب سنگین ایران در آینده نزدیک به خارج منتقل می شود اما نمی توانم بگویم که به کجا منتقل خواهد شد.


گفتنی است که خروج ذخایر مازاد آب سنگین از ایران اولاً خلاف برجام است ثانیاً در نتیجه مذاکره مجدد برجام و عقب نشینی تیم مذاکره کننده وزارت امور خارجه در برابر زیاده خواهی آمریکا حاصل شده است چرا که این مسئله از جمله درخواست‌های همیشگی آمریکا‌ بود و تیم مذاکره کننده ایران بدون داشتن هرگونه مجوزی از شورای امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و کمیته نظارت بر اجرای برجام با حضور در کمیسیون مشترک می‌پذیرد که آب سنگینمازادایران به خارج از کشور ارسال شود.( This material will remain outside Iran)
لذا به نظر می‌رسد که تیم مذاکره کننده کشورمان نه‌تنها در زمان توافق هسته‌ای عقب‌نشینی‌هایی گسترده‌ای از حقوق ذاتی جمهوری اسلامی ایران کرده است بلکه حتی قادر به مقابله با زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی در روزهای اجرای برجام نیز نبوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رجانیوز ، تاریخ انتشار 17 شهریور 96، کدمطلب:276236، www.rajanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین