پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۷۹۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
کارشناسان معتقدند ورود بی‌رویه کالای قاچاق که نشانه کم‌کاری دستگاه‌های برخوردکننده است، به اقتصاد کشور و تولید داخلی ضربه می زند.

شعارسال: مبارزه با قاچاق کالا، موضوعی است که سالها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته و کلیه دستگاههای اجرایی ذی‌ربط را ملزم به اجرایی شدن آن دانسته اند. با وجود پیگیریهای مکرر برخی مسئولان، اما همواره شاهد ورود سالانه چندین میلیون تن کالای قاچاق به داخل کشور هستیم.

حساسیت این موضوع زمانی به اوج خود می‌رسد که سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ورود ۸۰ درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی خبر می‌دهد.

طبیعی است در چنین شرایطی عرصه برای تولید ملی در سالی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده، تنگتر شده و ضربه مهلکی را بر پیکره تولیدات داخلی می‌زند. بدون تردید برخورد و مقابله با این پدیده در شرایط فعلی کشور، از ضروریاتی است که باید در صدر اولویت ها و هدف گذاری‌های دستگاه های ذی‌ربط قرار گیرد.

مبارزه با قاچاق کالا باید از مبادی ورودی شروع شود

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن ، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق، باید مرزها و گمرگات به طور مستمر کنترل شود، این موضوع در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اجرا و به عنوان یکی از اولویت های مهم تلقی می شود.

رضیان با بیان اینکه مکانیزه شدن گمرک نیازمند بودجه فراوان است، افزود: تخصیص منابع مالی می تواند از بروز چالش های جدی در این حوزه جلوگیری کند، بنابراین انتظار می رود تا به منظور تحقق اهداف مد نظر دولت و مجلس شورای اسلامی، این مسئله را در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: وزارت اقتصاد و دارایی نیز باید برنامه ریزی مناسبی را برای جلوگیری از ورود کالا‌های قاچاق درنظر گیرد.

رضیان با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی با جلوگیری از واردات کالاهای مشابه امکان پذیر است، گفت: این حمایت با جلوگیری از واردات کالاهای مشابه، افزایش تعرفه واردات، جلوگیری از قاچاق کالا، کمک مالی به بخش تولید امکان پذیر خواهد بود که در صورت تداوم، پیامدهای مناسبی را برای اقتصاد کشور به ارمغان خواهد آورد.

قاچاق کالا ،ضربه مهلکی بر نیروی انسانی

حمیدرضا نبی زاده کارشناس اقتصاد کلان با اشاره به اینکه تمام فعالان اقتصادی از ساماندهی وضعیت گمرک استقبال می‌کنند، اظهار کرد: در دولت دوازدهم باید برنامه ریزی‌های مدونی برای حمایت و ساماندهی این مسأله صورت گیرد تا ورود کالا‌های قاچاق در کشور به حداقل برسد و حمایت از تولید داخل جزو اولویت‌های این سازمان باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، ورود کالا‌های قاچاق درکشور می‌تواند ضربه‌ مهلکی به نیروی انسانی زده و آمار بیکاری را افزایش دهد.

ورود کالاها در کشور باید براساس نیاز جامعه صورت پذیرد

سلیمان عباسی کارشناس اقتصادی  اظهار کرد: موضوع مبارزه با قاچاق کالا به دلیل آسیب های وارده به تولید داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوریکه مقام معظم رهبری نیز همواره بر مبارزه با قاچاق تأکید فراوان داشته اند .

عباسی در خاتمه با اشاره به اینکه ورود کالاها در کشور باید براساس نیاز جامعه صورت پذیرد، گفت: دولت دوازدهم باید اشتغال و تولید ثروت را درکشور در رأس کار خود قرار دهد تا بتواند از ورود قاچاق کالا در کشور جلوگیری کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 18شهریور1396، کدخبر: 6222969: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین