پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
گرچه ایده تولید کودک سرباز جدید نیست اما روش‌های بکار گرفته شده توسط داعش از بدترین و همچنین موثرترین انواع آن است.

شعار سال: عنوان «کودک سرباز» به کودکان و نوجوانانی اطلاق می‌شود که پیش از رسیدن به سن قانونی یعنی ۱۸ سال تمام وارد گروه‌های نظامی می‌گردند.

گروه‌های مسلح از کودکان به شیوه‌های گوناگونی برای مقاصد نظامی بهره می‌گیرند:

  • کودک سربازانی که به طور مستقیم در عملیات‌های نظامی شرکت می‌کنند.
  • کودکانی که در تدارکات یا به عنوان نگهبانان، جاسوسان، پیام رسانان و بردگان جنسی توسط نیروهای مسلح مورد بهره‌برداری و سوءاستفاده قرار می‌گیرند.
  • کودکانی که از آنان برای تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) استفاده می‌شود.

در طول تاریخ و در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها استفاده از کودکان برای مقاصد نظامی صورت می‌گرفته و در برخی مناطق جهان همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال در جنگ جهانی اول در بریتانیا ۲۵۰ هزار پسر کمتر از ۱۸ سال به ارتش پیوستند. در جنگ جهانی دوم نیز در سراسر اروپا کودک سربازان با نیروهای مخالف می‌جنگیدند.

جامعه جهانی از دهه ۷۰ میلادی با کنوانسیون‌های بین‌المللی بر آن شد تا مشارکت کودکان را در درگیری‌های مسلحانه محدود و ممنوع کند.

چرا کودکان؟

گرچه بزرگسالان نسبت به کودکان توانایی بدنی بالاتری دارند و آموزش آنان نیز با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد، اما بسیاری از گروه‌های مسلح برآنند تا کودکان را برای مقاصد نظامی پرورش دهند و به استخدام خود درآورند. دلیل این امر آنست که کودکان و نوجوانان را بسیار راحتر از بزگسالان می‌توان برای مقاصد غیرمادی از جمله کسب افتخار و اعتبار و همچنین انتقام‌گیری ترغیب کرد.

کنترل کودکان و تربیت آنان برای پذیرفتن ایدئولوژیهای نظامی نیز بسیار آسانتر از بزرگسالان است، چرا که قدرت تجزیه و تحلیل و همچنین تشخیص آنان از درستی و نادرستی امور بسیار کمتر از بزرگسالان است.

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر بیش از ۳۰۰ هزار کودک سرباز در سرتاسر دنیا فعال هستند.

۴۰ درصد از نیروهای مسلح (از جمله ارتش ملی، شبه نظامیان، باندهای مافیایی، سازمان‌های تروریستی و نیروهای مقاومت) در جهان از کودکان استفاده می‌کنند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، کودک سربازان در چند کشور که در نقشه زیر با رنگ قرمز مشخص شده، به طور رسمی در گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی فعالیت دارند. این کشورها عبارتند از: افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق، مالی، میانمار، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، یمن، کلمبیا، نیجربه و فیلیپین.


چگونه داعش کودکان را به سرباز و جلاد تبدیل می‌کند؟

بجز مناطق نامبرده شده به نظر می‌رسد که در کشورهای دیگری که با رنگ نارنجی در نقشه مشخص شده، کودکان به صورت غیررسمی مورد استفاده نیروهای مسلح قرار می‌گیرند. این کشورها عبارتند از: هند، پاکستان، فلسطین، لیبی، و تایلند.

در کنار بسیاری از نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل و دیده‌بان حقوق بشر، بنیاد غیرانتفاعی «کودک سربازان بین‌المللی» نیز در تلاش است تا بر این فاجعه انسانی خط بطلان بکشد. این سازمان که مرکز آن در بریتانیاست برای جلوگیری از استخدام و بهره‌کشی از کودکان از سوی نیروهای مسلح فعالیت می‌کند.

کودک سربازان عضو داعش

از زمان شکل‌گیری داعش، از کودکان برای مقاصد نظامی و تبلیغاتی استفاده شده‌است.

در ویدیوهای منتشر شده توسط این گروه کودکانی دیده می‌شوند که به اسیران جنگی تیر خلاص شلیک می‌کنند و یا حتی سر آنان را از بدن جدا می‌سازند.

گرچه ایده تولید کودک سرباز جدید نیست اما روش‌های بکار گرفته شده توسط داعش از بدترین و همچنین موثرترین انواع آن است. براساس پروپاگاندای داعش، کودکانی با سن ۳ یا ۴ سال نیز در عملیات‌های نظامی شرکت می‌کنند.

اغلب کودکان بکار گرفته شده از سوی داعش از اعضای خانواده‌های به اسارت گرفته شده توسط این گروه هستند.

در اردوگاه‌های آموزشی داعش خشونت و پرخاشگری به این کودکان آموزش داده‌ می‌شود.

کودکان با انگیزه‌هایی چون شهامت و قدرت و وعده بهشت به سرعت شستشوی مغزی داده می‌شوند تا برای اهداف نظامی و سیاسی این گروه مورد بهره‌برداری واقع شوند.

به نظر می‌رسد شستشوی مغزی کودکان با جدیت و موفقیت زیادی از سوی این گروه انجام می‌شود.

در مراحل ابتدایی آموزش، داعش به آنان می‌آموزد تا از خانواده و اطرافیان خود متنفر باشند و علیه آنان دست به خشونت بزنند. به کودکان گفته می‌شود که والدین و اعضای خانواده آنان افرادی هستند که باورهای مذهبی ندارند و خشونت علیه آنان نه تنها بد نیست بلکه بسیار درست و شایسته است.

در کتب آموزشی اردوگاه‌های آموزش داعش از کلاس اول که کودکان در سن ۵-۶ سالگی وارد آن می‌شوند، از اصطلاحات و کلمات خشونت باری چون بمب، انفجار، کشتار و امثالهم استفاده می‌شود تا ذهن کودکان برای مقاصد نظامی و بهره‌کشی سیاسی آماده شود.

به عنوان مثال در زمان آموزش ساعت به کودکان بجای استفاده از عکس ساعت مچی یا دیواری از عکس بمب ساعتی استفاده می‌شود یا برای آموزش ریاضی از اسلحه و سایر ادوات جنگی برای شمارش استفاده می‌کنند.

این تصاویر انقدر در طی زمان تکرار می‌شوند تا ملکه ذهن کودکان شوند و به مرور زمان برایشان عادی شوند.

کمک به نجات‌یافتگان اردوگاه‌‌های داعش

گروه‌های داوطلبانه زیادی در تلاشند تا به کودکان و نوجوانانی که توسط داعش مورد خشونت واقع شده‌اند یاری برسانند.

از نظر آنان کمک به نجات یافتگان از این ارودگاه‌ها چندان آسان نیست. آنان قربانیانی هستند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌ و قادر به تمیزدادن درست و غلط از هم نیستند.

یکی از روش‌های کمک به این کودکان فراهم آوردن مکان‌هایی امن برای بازی و تفریح است تا آنان بتوانند با زوایای دیگر زندگی آشنا شوند.

آنان همچنین تحت درمان‌های روانشناسی و روانکاوی قرار می‌گیرند و تلاش می‌شود که ذهن آنان تا حد ممکن از مسائل خشونت‌بار پاک شود. با اینحال کسی نمی‌داند که چه اتفاقاتی در روند بهبود آنان و زندگی آینده‌شان می‌افتد.

از جمله نگرانی‌های فعالان این عرصه آن است که این کودکان در طی زمانی طولانی در معرض خشونت و آموزش‌های نظامی بوده‌اند و به همین علت مهارت‎‌های لازم برای ساختن یک زندگی عادی را فرا نگرفته و حرفه و دانشی نیز برای دستیابی به آینده شغلی نیاموخته‌اند.

این کودکان خشونت و رفتارهای جنگ‌طلبانه را می‌شناسند و احتمال آنکه بعدها دوباره جذب نیروهای نظامی افراطی شوند و مورد سوءاستفاده قرار گیرند بسیار زیاد است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار 19 شهریور 96، کدمطلب:۳۷۹۳۲۸، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین