پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
حضرت ‌آیت الله مکارم گفت: کار وکلا و حقوقدانان باید کاملا با موازین شرع هماهنگ باشد که اگر نباشد مشکل ساز می شود.

شعار سال: حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار رییس هیأت مدیره مرکز حقوقی حصا با بیان این که مسأله وکالت در مسائل قضایی از مسائل ضروری امروز است، گفت: پیچ و خم قانون برای اکثر مردم روشن نیست و تا وکیل وارد و آگاهی در کار نباشد نمی توانند از پیچ و خم قوانین بگذرند و به مقصود خود نائل شوند.

وی افزود: اصل کار به ویژه در شرایط فعلی ضرورت دارد، سابقا شاید این گونه نبوده اما حالا که قوانین زیاد شده و احتیاج به تخصص و خبرویت دارد به نظر ضروری می رسد، چند مشکل در کار وکلا وجود دارد که سبب ناراحتی مردم می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یک مشکل این است که برخی وکلا گاهی تقاضای حقوق نجومی می کنند، اظهار داشت: این حقوق ها متناسب با کاری که انجام می دهند نیست، برخی از وکلا می گویند اگر دعوای حقوقی مثلا در یک میلیارد تومان وجود داشته باشد باید 100 میلیون حقوق برای آن ها در نظر گرفته شود و ممکن است برای این پرونده نهایتا 20 ساعت وقت مصرف کنند، این تعداد ساعت در برابر 100 میلیون تومان هیچ تناسبی ندارد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در صورتی که فردی حاکم نشد وکلای امروز می گویند که حق ما داده شده و ما زحمت می کشیم و رنجی بر رنج های انسان می افزایند، مشکل دیگر این است که برخی از وکلا از هرکسی وکالت می پذیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که گاهی برخی می دانند که فردی حقی ندارد و حاکم نمی شود اما از کسی که حقی ندارد دفاع می کنند، ابراز داشت: متأسفانه اگر بتوانند باطلی را حق کنند خوشحال هم می شوند، حتی برای صدام هم وکلایی قبول وکالت کردند.

وی عنوان کرد: البته یک مطلب وجود دارد که اگر کسی حق نداشته باشد برای آن وکالت می کنند که بیش از آن زیر بار نرود یعنی بیش از گناهی که مثلا فردی انجام داده بر آن تحمیل نشود، معمولا اینگونه نیست اما اگر این باشد اشکالی ندارد که بیش از آنچه که مستحق است به آن تحمیل نشود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نباید وکلا از فردی که می دانند ذی حق نیست دفاع کنند تا شاید بتوانند این فرد را به ناحق به حقی برسانند، این کارها درست نیست، این مسأله ممکن است در غرب وجود داشته باشد اما این کار در موازین اسلامی جایی ندارد، در اسلام در صورتی که ذی حق باشد باید وکالت کرد اما اگر ذی حق نبود نباید وکالت آن قبول شود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر مسأله مشاوره است، چه بسا دعواهایی که وجود دارد با مشاوره هایی به جایی نرسد که کار به وکیل و محاکم قضایی ختم شود، اگر بشود از طریق مشاوره اصلاح بین افراد کنند بسیار خوب است؛ تاجایی که می شود باید اصلاح و صلح ایجاد شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: گاهی برخی وکلا سعی می کنند که روند یک پرونده را طولانی کنند تا به موکل خود بگویند زحمت زیاد کشیده اند یا این که راه فراری درست کنند، پرونده ای 20 سال در جریان بود و بعد از این مدت حکمش صادر شد که شاید مقداری از آن بهانه تراشی های برخی از وکلا بوده است.

وی افزود: کار وکلا و حقوقدانان باید کاملا با موازین شرع هماهنگ باشد که اگر نباشد مشکل ساز می شود وکاری به حق و نا حق ندارند، با رعایت موازین شرع باید از حق مظلومان دفاع کرد؛ متأسفانه برخی از وکلا در روزنامه آگهی کرده بودند که در طول یک هفته طلاق خانواده هایی که می خواهند از یکدیگر جدا شوند را می گیرند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آگهی کردن این مسأله و متلاشی کردن خانواده ها جنایت است، اظهار داشت: وکلا باید در کار خود دقت داشته باشند و کارها شرعی انجام شود، برخی افراد به ما مراجعه می کنند و ما می بینیم که مظلوم واقع شده اند، ما حاضر هستیم که حق الزحمه مختصر و معقولی بدهیم تا از حقوق این مظلومان دفاع شود.

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار 20 شهریور 1396، کد مطلب: 523970: www.rasanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین