پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت:اروپایی‌ها شاید در حد حرف مقابل آمریکا قرار گیرند، اما وقتی پای عمل باشد و کشورهای آن‌ها توسط آمریکایی‌ها تنبیه شوند بعید به نظر می‌رسد که در برابر آمریکا ایستادگی کنند.

شعار سال: حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص ادعای اخیر خانم نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که مدعی شده بود اجرای کامل برجام از سوی ایران به معنی پایبندی جمهوری اسلامی به این توافقنامه نیست، گفت: ایالات متحده چه در دوران دموکرات‌ها و چه در زمان جمهوری خواهان منافع خود را به هر گونه غائله سیاسی و عرف بین المللی ارجح دانسته است.

وی ادامه داد: از این رو شاهد آن هستیم که در دوران ترامپ که به عنوان بازیگر ماجراجو و البته ناآشنا به موضوعات سیاسی مطرح می‌شود این روند تسریع شده و این به اصطلاح «دبه درآوردن» آمریکایی‌ها در موضوعات مختلف مثل توافقنامه تجارت با کره جنوبی، توافقنامه بین المللی تغییرات آب و هوای پاریس و توافقنامه نفتا به وضوح به چشم بیاید.

عابدینی با بیان اینکه برجام توافقنامه ای است که حاصل بیش از یک دهه مذاکره جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف است، گفت: برجام، توافقنامه‌ای دو جانبه نیست که اگر آمریکا اراده کرد، به سادگی از آن عبور کند در ثانی توافقنامه برجام در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان توافقنامه‌ای بین المللی مطرح است، لذا براساس قوانین بین المللی عبور از آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه هزینه عبور از برجام برای آمریکایی‌ها گران تمام خواهد شد، گفت: از این رو ایالات متحده سعی می‌کند این هزینه را به گردن جمهوری اسلامی بیندازد لذا بحث‌های نقض روح و جسم برجام را مطرح می‌کند.

وی در ادامه این گفتگو گریزی به سخنان نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد زد و گفت: اینکه وی عنوان کرده است اجرای کامل برجام از سوی ایران به معنای پایبندی نیست در حقیقت ادامه سخنان ترامپ است که از برجام به عنوان بدترین توافق نامه آمریکا یاد می‌کرد.

عابدینی ادامه داد: در خصوص برجام باید منتظر ماند و دید که آمریکایی‌ها تا چه حد می‌توانند به این توافق نامه پایبند باشند، البته تجربه کوتاه سیاستمداری ترامپ نشان می‌دهد که وی تاکنون به هیچ توافقنامه بین المللی پایبند نبوده است این در حالی است که جمهوری اسلامی بار‌ها اعلام کرده است که ناقض برجام نخواهد بود، اما اگر آمریکا از این توافقنامه تخطی کند با واکنش جدی جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با همتای آمریکایی خود مبنی بر اینکه آلمان آماده است به همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا تهران را تحت فشار قرار دهد آیا می‌توان به تعهد اروپایی‌ها به برجام بدون حضور آمریکا امیدوار بود، گفت: در سابقه کشورهای اروپایی هرگز چنین پایبندی نسبت به ایران دیده نمی‌شود زمانی که انقلاب ایران در سال ۵۷ به پیروزی رسید کشورهای اروپایی تمام تعهدات شان در حوزه هسته‌ای در قبال ایران را زیر پا گذاشتند که از نمونه‌های آن می‌توان به نیمه ر‌ها کردن ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر توسط آلمان‌ها و نقض عهد فرانسوی در پرداخت سود و اصل پول سهام شرکت «اردی اف پاریس» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه با این سابقه بعید به نظر می‌رسد که اروپا در قبال فشار آمریکایی‌ها ایستادگی کند، گفت: از آنجا که وابستگی اروپا به آمریکا زیاد است نباید انتظار داشته باشیم اروپا جبهه‌ای متحد در برابر آمریکا داشته باشد.

عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها شاید در حد حرف مقابل آمریکا قرار گیرند، اما وقتی پای عمل باشد و کشورهای آن‌ها توسط آمریکایی‌ها تنبیه شوند بعید به نظر می‌رسد که در برابر آمریکا ایستادگی کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1396، کدخبر: ۶۳۱۹۷۸ ، www. snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین