پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
دره فرحزاد نه تنها به خودی خود برای یک کلانشهر مانند تهران می تواند خطرآفرین و آسیب ساز محسوب شود، یک خطر جدی نیز برای ساکنان محله های اطراف این منطقه است. در کنار سفره خانه ها و رستوران های سنتی که در این منطقه فعال هستند و حتی در یک شب گاها بیش از 10 میلیون تومان به جیب می زنند، درست چند متر آنطرف تر و در تاریکی شب های دره فرحزاد، افرادی زندگی خود را سپری می کنند که محتاج نان شب و مقداری پول برای تامین مواد خود هستند.
شعارسال: اینجا فرحزاد است؛ منطقه ای از بخش شمال غربی پایتخت که روز و شب هایش تفاوت چشمگیری با هم دارد. شب ها به واسطه وجود سفره خانه ها و رستوران های سنتی متعدد از همه جای تهران شهروندان در این منطقه عبور و مرور می کنند و روزها اما دره فرحزاد ماهیت خود را به رخ کشیده و به نمایش می گذارد. اما مسئله آسیب های اجتماعی در این محله صبح و شب نمی شناسد و هر زمان از شبانه روز که پای به دره فرحزاد بگذارید، با اولین گشت و گذار پدیده هایی را مشاهده می کنید که بدون شک دور از شان و شئون پایتخت است.  
 
معضل اصلی؛ اعتیاد
 
دره فرحزاد نه تنها به خودی خود برای یک کلانشهر مانند تهران می تواند خطرآفرین و آسیب ساز محسوب شود، یک خطر جدی نیز برای ساکنان محله های اطراف این منطقه است. در کنار سفره خانه ها و رستوران های سنتی که در این منطقه فعال هستند و حتی در یک شب گاها بیش از 10 میلیون تومان به جیب می زنند، درست چند متر آنطرف تر و در تاریکی شب های دره فرحزاد، افرادی زندگی خود را سپری می کنند که محتاج نان شب و مقداری پول برای تامین مواد خود هستند.
 
بدون شک معضل اصلی دره فرحزاد اعتیاد است. مسئله ای که موجب شده تا محله های اطراف آن نیز با معضل آسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم کنند. حتی کار به جایی رسیده که ساکنان محله های اطراف به دلیل رفت و آمد بیش از حد افراد معتاد و کارتن خواب، مجبور شده اند تا این محله را ترک کرده و به سایر نقاط تهران مهاجرت کنند. آمار رد و بدل کردن مواد در هیاهوی موجود در دره فرحزاد هم عجیب و غریب است و اکثر اوقات، تامین کنندگان مواد مخدر با خیالی راحت در این منطقه به فروش مواد می پردازند. همین سهولت در دسترسی به مواد مخدر هم هست که موجب شده تا افراد معتاد این منطقه را برای گذران زندگی انتخاب کنند.
 
 
کارتن خواب های فصلی
 
کارتن خوابی در دره فرحزاد امری طبیعی است. آب و هوای مناسب این منطقه در ایام گرم سال موجب شده تا شمار زیادی از کارتن خواب ها به این منطقه کشیده شوند. رفت و آمد خودروهای گران قیمت به منطقه فرحزاد در کنار گشت و گذار کارتن خواب های معتاد، صحنه های ضد و نقیضی را در دره فرحزاد پدید آورده اما سهم این کارتن خواب ها از شب های میلیونی دره فرحزاد چیزی نزدیک به هیچ است.
 

 
کارتن خواب ها حتی از تخت های بیشمار موجود در رستوران های این منطقه نیز بی بهره هستند و مجبورند تا زیر سایه درختان، کنار پل ها و مناطقی که رفت و آمد کمتری دارند سکنی گزیده و مدتی را تا آغاز فصل سرما زندگی بگذرانند. اما فصل زمستان که فرا می رسد غم و اندوه این کارتن خواب ها هم از برف و باران سرما افزایش می یابد و گاهی حتی برخی از آنها به دلیل نداشتن سرپناه مناسب و جان پناه در ایام سرد زمستان جان خود را از دست می دهند. برخی از آنها هم شب را در گرمخانه ها سپری می کنند تا لااقل برای یک شب هم که شده در یک جای گرم تا صبح سپری کنند.
 

 
مخاطرات گسترده بیخ گوش زنان خیابانی
 
طبق آمارهای رسمی، حدود 15 هزار معتاد کارتن خواب و بی خانمان در تهران و حومه آن زندگی می کنند که حدود یک سوم آنان را زنان تشکیل می دهند. این در شرایطی است که در محله فرحزاد تعداد زیادی از زنان معتادو کارتن را می توان مشاهده کرد که دربه در برای یک جای خواب یا به دست آوردن اندکی مواد، التماس این و آن را می کنند.
 
 
در این بین کم نیستند زنان کارتن خوابی که مجبورند با مردان معتاد نشست و برخاست داشته و در این مسیر حتی اگر خواسته خودشان هم نباشد، مجبور می شوند که به استعمال مواد مخدر روی آورند. معضل اعتیاد زنان در منطقه فرحزاد از جمله موضوعاتی است که به راحتی و در یک گشت و گذار ساده در این منطقه قابل مشاهده است.
 
معضلات زیست محیطی
 
هر اندازه در نقاط مختلف تهران و به خصوص در محله های اطراف محله فرحزاد کوچه ها و خیابان ها تمیز و عاری از زباله و معضلات زیست محیطی است، دره فرحزاد مملو از این مشکلات است. رستوران داران هم که نظارتی بر اعمال و رفتار خود نمی بینند، تا حد امکان زباله های خود را داخل دره فرحزاد رها می کنند و شاید ته مانده از غذاها و زباله ها نیز به دوره گردان و کارتن خواب ها برسد. اما یکی از مهمترین و اساسی ترین معضلات دره فرحزاد همین مشکلات زیست محیطی، وجود زباله ها و عدم رعایت مسائل بهداشتی در این منطقه است.
 
 
از فروش بچه نوزاد تا تولد نوزادان معتاد
 
در ماه های اخیر خبر مرگ ناجوانمردانه چند کودک خردسال از جمله بنیتا و آتنا قلب بسیاری از مردم کشورمان را جریحه دار کرد. اما این فقط خبرهایی بود که در فضای مجازی جای خود را باز کرد و با بازخوردهای مختلفی همراه شد. این در شرایطی است که در همین دره فرحزاد اتفاقاتی در طول شبانه روز رخ می دهد که نه دوربینی می تواند آن را شکار کند و نه در فضای مجازی پخش می شود. بازار سیاه خرید و فروش بچه یکی از اتفاقات تلخی است که در دره فرحزاد به وقوع می پیوندد. از سوی دیگر نوزادان معتادی که در این منطقه به دنیا می آیند و نوزادان دیگری که بر اثر همین معضل در ماه های ابتدایی زندگی، جان خود را از دست می دهند.
 

در این خصوص بد نیست بدانید که بر اساس آمارهای رسمی، سال گذشته فقط 100 نوزاد معتاد برای درمان و نگهداری به سازمان بهزیستی سپرده شده اند. البته این نوزادان را باید خیلی خوش شانس به حساب آورد که در گوشه پارک ها، خیابان ها و کپرها پیدا شده اند و تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته اند، وگرنه خیلی از نوزدان معتاد، بی صدا به دنیا می آیند و بی صدا هم از دنیا می روند.
 
در دره فرحزاد بیش از آنکه معضل آسیب های اجتماعی آزاردهنده باشد، مسئله سوء مدیریت و عدم نظارت مسئولان مربوطه است که چهره این منطقه را اسفبار می کند. قطعا برای تهران به عنوان یکی از بزرگترین و مهترین پایتخت های خاورمیانه و جهان، وجود چنین معضلاتی در یک منطقه سرسبز چندان درخور نبوده و همین امر مسئولان مربوطه را ملزم می کند تا هر چه زودتر فکری به حال آسیب های موجود در دره فرحزاد کنند.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جهان نیوز، تاریخ انتشار ۲۰شهریور ۹۶، کد خبر: 548572 ،   www.jahannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین