پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: بر اساس آمار مرکز آمار بهار سال 96 رشد اقتصادی با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد بوده است.

شعارسال : محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، گفت: بر اساس آمار مرکز آمار بهار سال 96 رشد اقتصادی با نفت 6.5 درصد و بدون نفت 7 درصد بوده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: رشد اقتصادی سرمایه‌گذاری در این مدت نیز 7.1 درصد است. رشد ساختمان نیز بر همین اساس مثبت  7.1 است.

نوبخت در خصوص تغییر برخی استانداران، گفت: در سطح مدیران عالی استان‌ها تغییراتی در حال انجام است برخی از استانداران در استان‌های دیگر مشغول کار خواهند شد این تغییرات در حال انجام است. وقت زیادی نداریم و نباید وضعیت استان‌ها را معلق نگه داریم. وزیر کشور با تأمل و با سرعت لازم این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی ضمن محکوم کردن آنچه در میانمار برای مسلمانان اتفاق افتاده است، گفت: از همه اهرم‌ها استفاده می‌کنیم تا انشاءالله بتوانیم کمک‌های مؤثرتری داشته باشیم. از سیاست‌های غیرتغییر جمهوری اسلامی ایران، حمایت از مظلومین و محرومین بوده به ویژه مسلمانان که در میانمار این اتفاق افتاده است. واکنش متناسب از سوی مراجع مسئول جهانی اتخاذ نمی‌شود از این رو ما از همه ابزارهایمان استفاده می‌کنیم.

نوبخت در خصوص برجام اظهار داشت: برجام یک قرارداد بین‌المللی میان ایران و 6 کشور دیگر است، هر کشوری که بخواهد از این قرارداد خارج شود خودش ایزوله می‌شود. ما قطعاً در راستای تأمین منافع ملی، بهترین تصمیم را می‌گیریم. بازنده و منزوی اصلی هر اقدام احتمالی آمریکا، خود دولت این کشور خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص تخلف برخی از مدیران دولتی در ایام انتخابات، تصریح کرد: در این زمینه بحث جدی در دولت صورت گرفت. آنها وظایف قانونی‌شان را انجام دادند، اینکه استانداری در دوره انتخابات حاضر شود و از عملکرد دولت دفاع کند نه از کاندید، طبع کار بوده، البته برای قوه قضاییه حق استقلال و انصاف را قائلیم و می‌دانیم اگر در این زمینه شکایتی هم از جریان رقیب دولت صورت گرفته باشد این قوه شفاف و با انصاف رسیدگی خواهد کرد.

نوبخت درباره تلاش برخی نهادها برای محدودیت دسترسی به فضای مجازی گفت: معتقدیم نباید استقلال کشور را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کشور کنیم. دولت تلاش خواهد کرد حقوق واقعی مردم را در دسترسی به این فضاها حفظ کند.

وی درخصوص اظهارات اخیر رئیس سازمان محیط زیست و انتقادهای صورت گرفته نسبت به اظهارات وی و اینکه گفته میشود اظهارات وی موجب تکدر رییس جمهور شده و تذکر هم به اقای کلانتری داده شده است، گفت: ایشان فردی باهوش و محترم هستند، با وی مدارا کنید انتظار نداشته باشید پاسخ استاندارد به سوالات بدهد. او صراحت لهجه دارد و نشنیدم که تذکری ربیس جمهور به ایشان داده باشد.

سخنگوی دولت درباره احتمال معرفی عیسی کلانتری به عنوان وزیر نیرو بدلیل تخصص وی در بحث آب گفت: من برای اولین بار ای موضوع را شنیدم، ایشان تازه مسئولیت گرفتند و بسیار بعید میدانم این مسئله رخ دهد. هرچند ایشان شایستگی این موضوع ( وزیر نیرو) را دارند.

وی درخصوص پیشنهاد فتاح رییس کمیته امداد مبنی بر واگذاری پرداخت یارانه ها به این کمیته گفت: این موضوع را اقای فتاح به بنده هم اعلام کردند، ما هم آمادگی داریم، هرچند قانون یارانه ها ثابت است اما تبصره های ان با توجه به بودجه متغیر است لذا ایین نامه ان در حال انجام است و بعد از آن می‌توانیم درباره یارانه مددجویان تصمیم بگیریم، بیشنهاد ما هم همین است که انچه که مربوط به مددجویان است به خود نهادهای مربوط واگذار کنیم.

مشروح این نشست در ادامه می‌آید:

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به اینکه برنامهای که دولت در سالهای گذشته و خصوصا سال 95 برای عبور غیر تورمی از رکود اجرایی کرده با موفقیت همراه بوده است، گفت: آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران ملاک و معیار خوبی ارزیابی برنامه دولت در این حوزه است. تلاش دولت این بود که پس از مهار تورم برنامههای اقتصادی را به گونهای پیش ببرد که وجه رکود اقتصادی هم از اقتصاد کشور برطرف شود.

نوبخت با بیان اینکه گر چه حرکت از رشد نزدیک به منفی 7 درصد در آغاز کار دولت یازدهم به رشد اقتصادی مثبت 7 درصد در یک مقطع زمانی دستاوردی بسیار مهم است، افزود: اما مهمتر از آن این است که این رشد اقتصادی مستمر باشد. از  این رو از سال گذشته و در ماههای گذشته دو اقدام مهم برای این مهم در دستور کار قرار گرفت که ناظر بر رشد و تحرک در بخش سرمایهگذاری در بخشهای تولیدی بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برنامه خروج غیر تورمی از رکود را در دستور کار قرار داد، افزود: یکی از اقدامات مناسب برای این هدف ارائه تسهیلات به بخش خصوص خصوصی، خصوصا بنگاههای کوچک و متوسط بود که رقم  16 هزار میلیارد تومان برای این بخش در نظر گرفته شده بود و اقدام دوم تحرک بخشی به بخشهای عمرانی  که سال گذشته برای این بخش هم 37 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

مجموع این دو اقدام مالی توانست رونق و تحرک را به اقتصاد کشور باز گرداند. خوشبختانه در بخش تسهیلات به بخش خصوصی به جای 16 هزار میلیارد تومان 17 هزارو900 تومان پرداخت شد و در بخش عمرانی هم میزان تحقق پیش بینی انجام شده افزایش و 42 هزار میلیارد تومان در بخش هم سرمایهگذاری شد که حاصل آن این بود سال گذشته را رشد اقتصادی دو رقمی به پایان بردیم.

ادامه رشد مستمر اقتصادی

نوبخت با بیان اینکه براساس گزاش مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون احتساب نفت در فصل بهار 7 درصد و با احتساب نفت 6.5 درصد است، گفت: سال گذشته برخی کارشناسان از ما ایراد میگرفتند که رشد اقتصادی متکی به رشد تولید نفت است و خوشبختانه آمار فصل بهار امسال نشان داد که اگر رشد بخش تولید نفت هم متوقف شود باز میتوانیم به رشد اقتصادی قابل قبول دست پیدا کنیم و این برای ما جای خوشحالی است.

رشد تشکیل سرمایه و رشد بخش ساختمان

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای مهم اقتصادی میزان رشد تشکیل سرمایه یا سرمایه‏گذاری است، گفت: خوشبختانه برای نخسین بار در دو فصل پیاپی یعنی زمستان 95 و بهار 96 بر اساس گزارش مرکز آمار شاهد رشد سرمایه‏گذاری هستیم. میزان رشد سرمایهگذاری در فصل بهار 7.1 درصد است.

نوبخت همچنین با بیان اینکه متاسفانه در سالهای گذشته با وجودمثبت بود رشد اقتصادی در بخشهای مختلف رشد بخش ساختمان منفی بود، افزود: خوشبختانه بر اساس آمار مرکز آمار ایران در فصول زمستان و  بهار امسال بخش ساختمان هم تحرک مناسبی داشته و به رشد 7.2 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که بخش ساختمان فقط شامل بخش مسکن نیست، یکی از دلایل رشد این بخش را تخصیص بهینه 42 هزار میلیارد تومان اعتبارات به بخشهای عمرانی عنوان کرد و گفت: برخی دوستان نگران بودند که طرح خروج غیر تورمی از رکود دولت جواب خواهد داد یا نه که این آمار و عملکرد نشان دهنده موفقیت این طرح است. امیدواریم در آینده نیز در حوزههای مختلف از جمله اجرای طرحهای اشغالزایی که در دست داریم موفق عمل کنیم.

طراحی 300 پروژه در حوزه اقتصاد مقاومتی

سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در روز دوشنبه 20 شهریور ماه گفت: 24 بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی در قالب 12 برنامه مورد توجه قرار گرفته و حاصل آن هم 56 طرح و 300 پروژه برای سال جاری است.برای هر پروژه هم مدیری تعیین شده و گزارشهای پیشرفت این پروژهها به صورت ماهانه اخذ میشود. دولت مصمم مطالبات و انتظارات مردم را به نحو احسن پاسخ دهد.

نوبخت با بیان اینکه ما می‏دانیم که با وضع مطلوب و مورد نظر مردم فاصله داریم، گفت: دولت همه مساعدی خود را برای رسیدن به این وضعیت مطلوب انجام میدهد. اما در مقایسه با وضعیتی که دولت را تحویل گرفتیم و وضع موجود کارهای بزرگ و پرافتخاری انجام شده و باید همین مسیر را در دستیابی به وضیعت مطلوب ادامه دهیم.

توجه به تامین امنیت غذایی 

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه یکی از خواستههای مهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی توجه به تامین غذایی است، با اشاره به خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم در این حوزه و پرداخت یارانه نسبت به قیمت جهانی به کشاورزان گفت: تا تاریخ 21 شهریور ماه (امروز) 8 میلیون و 954 هزار تن گندم از کشاورزان با ارزش 11 هزار و 571 میلیارد تومان خریداری شده و از این رقم 7 هزارو 790 میلیارد تومان معادل 67 درصد طلب گندمکاران پرداخت شده و پرداخت 3 هزارو 781 میلیارد تومان طلب باقی مانده در دست اقدام است.

وی در مورد جایگزینی 90 هزار دستگاه خودرو فرسوده هم گفت: اقدامات لازم در مورد  تا 19 شهریور 54 هزار و 683 دستگاه  انجام شده است. سازمان برنامه و بودجه مهمترین وظیفه خود را راهبری و رصد توسعه کشور میداند و می‏دانیم که تا سال 1400 چه اهدافی داریم و با چه برنامهای باید به آن دست پیدا کنیم.

نوآوری در بودجه ریزی

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در این سالها همواره در نظام بودجهریزی کشور در پی نوآوری بودیم، گفت: برای امسال هم حسابرسی دقیقی از دستگاهها در مورد کم و کیف مصرف بودجه سال قبل انجام خواهدگرفت و بودجه دستگاهها بر اساس شرح وظایف و کارکردهایی که دارند اختصاص خواهد یافت و دیگر اینگونه نخواهد بود که دستگاهی توقع داشته باشد که چون سال گذشته a   میزان بودجه داشته حتما باید امسال هم همان بودجه  با یک نسبت افزایش اختصاص یابد. از این طریق به دنبال آزاد کردن بودجه برای بخشهای عمرانی و صرفهجویی در هزینهها خواهیم بود.

تعیین تکلیف استانداران

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد تعیین استانداران و تغییرات در این حوزه گفت:  ممکن است تعدادی از همکاران در این حوزه دیگر ما با همکاری نکنند و یا از ظرفیت تعدادی از آنان  در استانهای دیگری استفاده شود. به هر حال روال این تغییرات از سوی وزیر کشور با تامل در جریان است. ما زمان زیادی نداریم و نمیتوانیم مدیریت استانی را معلق بگذاریم و اقدامات در این زمینه در حال انجام است.

خروج آمریکا از برجام آنها را منزوی می‏کند

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‏ای، گفت: برجام یک توافق چند چانبه بین‏المللی بین ایران و 6 کشور  بزرگ دیگر  و آمریکا هم یکی از کشورهای طرف این قرارداد است. در حال حاضر هم فضای بین‏المللی و حقوقی نسبت به سال‏های قبل در عرصه جهانی به نفع کشور به شدت تغییر کرده و قطعنامه‏های سازمان ملل و شورای امنیت علیه کشورمان لغو شده است

وی افزود: برجام یک قرارداد بین‏المللی و چند جانبه خروج یک طرفه یک کشور از آن به منزوی شدن آن کشور منجر خواهد شد. به هر حال اصل مهم و اساسی برای ما در چگونگی اجرای این توافق برای ما رعایت منافع ملی است و قاعدتا در هر زمانی بهترین تصمیمات در این حوزه از سوی مرجع شکل گرفته در کشور که نماینده همه نهادها و دستگاهها است با تاکید بر منافع ملی ما اتخاذ خواهد شد.

وی در خصوص سخنان یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‏المللی انژی گفت: این مرجع بین‏المللی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و این تاییدی است بر منزوی شدن خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‏ای.

استفاده از همه ظرفیتهای دیپلماتیک کشور در خصوص فاجعه میانمار

سخنگوی دولت با اشاره به فاجعه انسانی در میانمار و ظلمی که به مسلمانان این کشور روا داشته میشود، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که مدافع مظلومان و محرومان جهان است و در این زمینه هم علاوه بر اینکه رییس جمهوری در سفر به قزاقستان تلاش کردند کشورها را در این خصوص حساس کنند؛ از همه ظرفیتهای دیلماتیک کشورمان در این خصوص استفاده خواهد شد. موضع ایران و دولت ایران در دفاع از مظلومان همواره بدوو تغییر ادامه دارد و متاسفانه در مورد این فاجعه انسانی شاهد واکنش متناسب از سوی مراجع جهانی نیستیم.

حذف ارز مسافرتی با حفظ سهمیه زائران اربعین

سخنگوی دولت در مورد حذف ارز مسافرتی و احتمال تک نرخی شدن ارز هم بابیان اینکه رقم  اختصاص یافته به مسافران 300 دلار در سال بود، گفت: این موضوع نمیتواند اثر آنچنانی در بازار داشته باشد و البته سهمیه زائران اربعین به میزان 200 دلار همچنان برقرار است.

وی با اشاره به اینکه تک نرخی کردن ارز یکی از سیاستهای دولت است اما اجرای این سیاست را به هر قیمتی قبول نداریم گفت: این سیاست زمانی اجرایی می‏شود که زمینه ایجاد یک نرخ مناسب در بازار وجود داشته باشد. هدف اصلی ما تقویت پول ملی است و باید این هدف و جلوگیری از آثار تورمی مد نظر باشد که دولت در این زمینه این موارد را لحاظ می‏کند.

احترام به احزاب و مخالفت با محدودیت در فضای مجازی

نوبخت در پاسخ  به سوالی درمورد احزاب گفت: دولت در چهارچوب حقوق شهروندی از حق همه ایرانیان در حوزه احزاب هم دفاع خواهد کرد. احزاب ابزارهای مناسب برای پیشبرد دموکراسی هستند و همانطور که انجمنهای عملی برای اهداف علمی، سازمانهای مردم برای اهداف اجتماعی کارکرد دارند احزاب برای اهداف سیاسی مردم کارآیی دارند. خوشبختانه تشکیل و ثبت رسمی احزاب در دولت یازدهم رشد چشمگیری داشته و همین رویه هم ادامه خواهد داشت.

 نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد موضع دولت در مورد ایجاد محدودیت در فضای مجازی هم گفت: دولت در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی با لحاظ کردن موازین و برخی نگرانیها از حق دسترسی مردم شبکههای اجتماعی و فضای مجازی دفاع میکند و از نه استقلال را فدای آزادی  و نه آزادی را فدای استقلال نخواهد کرد.

وی در مورد وعده رییس جمهور برای حضور جوانان و زنان در دولت هم گفت: اولا حواسمان باشد که دولت فقط آن 37 نفری نیست که دور میز بیضی می نشینند و رییس جمهوری هم بر این وعده خود بر اساس همان منشور حقوق شهروندی ایستاده و تاکید ویژه‏ای برای استفاده از پتانسیلهای بانوان و جوانان در ارکان مختلف دولت دارند و تلاشهای مهمی در این حوزه در جریان است.

توجه ویژه دولت به امور بازنشستگان

سخنگوی دولت در مورد مطالبات بازنشستگان هم با بیان اینکه بازنشستگان به عنوان پیشکسوتان و کسانی که برای آبادانی کشور زحمت کشیدهاند از شان و جایگاه بسیار بالایی نزد همه ما و خصوصا دولتمردان برخوردار هستند، گفت: این عزیزان مطالبات به حقی دارند و ما هم در دولت تا جایی امکانش فراهم بوده سعی کردهایم این مطالبات را پاسخ بدهیم. از جمله افزایش حقوق بین 20 تا 12 درصدی حقوق و تلاش برای همسان سازی حقوق آنان یا اختصاص ردیفهای بودجه خاص که امسال هم این سیاستها ادامه خواهد داشت.  هر چند می‏دانیم اقدامات انجام شده در این بخش کافی نبوده است. از سوی دیگر مسئله صندوقها هم هست که باید تحرک بیشتری داشته باشند و اقداماتی هم در این زمینه در جریان است.

وی افزود: گوش شنوا برای شنیدن گلایههای بازنشستگان در دولت همواره به بهترین شکل وجود دارد و ما همه مساعدی خود را در این حوزه انجام خواهیم داد.

عدم تحقق بودجه داریم اما کسری نه

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد کسری بودجه توضیح داد: باید عدم تحقق بودجه از موضوع کسری بودجه را از هم تفکیک کرد. ما در بودجه سال جاری بودجه 319 هزار میلیارد تومانی را  پیش بینی نفت 55 دلاری پیشنهاد دادیم البته یک پیش بینی 50 دلاری هم داشتیم. مابه تفاوت آن 5 دلار اضافه 10 هزار میلیارد تومان بود که برای طرحهای خاصی اختصاص یافته بود و در نظر گرفته بودیم در صورت عدم تحقق بودجه  این طرحها از دستور کار خارج شود. برای 309 هزار میلیارد تومان هم همینطور اگر این رقم محقق نشود از برخی طرحها صرف نظر یا بودجه برای دستگاهها را کم میکنیم. بنابراین ما با عدم تحقق بودجه شاید مواجه شویم اما با استفاده از نظام بودجهریزی منعطف از کسری بودجه جلوگیری می‏کنیم چرا که هزینه‏ها و درآمدها را با هم تراز می‏کنیم. 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 21شهریور 1396 ، کدخبر:  13960621000480، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین