پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
مشکلات صنایع بزرگ و مادر تخصصی استان مرکزی روز پنجشنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی این استان در اراک بررسی شد.

شعار سال: در این نشست چالش ها و نیازهای شرکت های تخصصی و صنایع بزرگ استان مرکزی شامل واگن پارس، هپکو، آذرآب، لاستیک پارس، فولاد سازی هیربد زرندیه مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر صنعت معدن و تجارت در این نشست گفت: دولت در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با اقتدار به میدان آمده و میوه برجام باید با تصمیم های صحیح مدیران بانکی در رونق صنعت چیده شود.
نعمت زاده خاطرنشان کرد: با وجود تمامی تنگناهای اعتباری و مالی، دولت توانسته در سایه تدبیر و عمل، نارضایتی کارگری را در سال جاری تا 140 درصد کاهش دهد.
وی عنوان کرد: سه بیمه بزرگ وظیفه تسهیل در امور حمایتی دولت از صنایع و ضمانت واحدها برای دریافت تسهیلات رونق تولید را برعهده گرفته اند.
وی توضیح داد: چالش های حوزه صنعت یک شبه ایجاد نشده و نیاز است در سایه همدلی، اقدامات کارشناسی و بهنگام برای حل آن ها گام برداشت.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه استان مرکزی در تنوع تولید و بنیه شرکت های مادرتخصصی در جایگاه مهمی قرار دارد، گفت: برخی از واحدهای صنعتی این استان در سال های قبل به دلیل سوء مدیریت ها و تحریم های ظالمانه با مشکلاتی مواجه شده اند که بررسی و پیگیری امور آن ها در دو سطح ملی و استانی در دستور کار است.
نعمت زاده در خصوص چالش های شرکت واگن پارس اراک گفت:این شرکت در انعقاد قرارداد با کشور کوبا مشکلاتی داشته که در حال پیگیری است و 100 میلیارد ریال از ضرر و زیان این شرکت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی گرفته شده است.
محمدرضا نعمت زاده، با یادآوری اینکه مشکلات این شرکت درسال های گذشته ریشه دارد، اظهار کرد: 43 میلیون یورو از طلب این شرکت نیز توسط صندوق ضمانت صادرات به صورت ماهانه یک میلیون یورو، ظرف مدت 44 ماه پرداخت می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت واگن پارس از واحدهای تولیدی مادر نخصصی است که 20 سال پیش توان صادرات داشته و اکنون به دلیل برخی مشکلات ،توان پرداخت حقوق کارکنان خود را نیز ندارد و دولت برای حل ریشه ای این چالش ها با توجه به جایگاهی که واگن پارس در پاسخگویی به تامین و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی دارد،مصمم است.
نعمت زاده بیان کرد: دولت برای پرداخت دیون خود به پیمانکاران 400 هزار میلیارد ریال تقاضا کرده که در صورت تصویب و ابلاغ بخش بزرگی از معضلات این حوزه ساماندهی می شود.
وی اظهار کرد: پارسال به منظور پرداخت بدهی پیمانکاران صنعتی، 100 هزار میلیارد ریال مجوز گرفته شد که منابع در اختیار به پیمانکاران داده شد اما، میزان بدهی دولت بیش از این رقم است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره خرید پنج هزار واگن از کشور روسیه نیز گفت: این اقدام نوعی کج سلیقه گی است و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت اجازه ورود این واگن ها به کشور را نخواهم داد.
نعمت زاده افزود: تنها در صورتی این واگن ها مجوز ورود به کشور را می یابند که واگن پارس به عنوان یکی از شرکا به رسمیت شناخته شود.
وی ادامه داد: به منظور گره گشایی از معضلات شرکت مادر تخصصی واگن پارس باید بر روی منابع صندوق توسعه ملی و خط اعتبار خارجی تکیه کرد و با باز شدن فاینانس خارجی این مهم قابل اجرا است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات شرکت هپکو نیزگفت: شرکت هپکو نیز از سرمایه های کشور در تامین ماشین آلات راه سازی است که با توجه به رونق طرح های حوزه راه ، انتظار می رود در سایه حمایت های دولت ، فعالیت مجدد این واحد و بستر خروج از رکود آن مهیا شود.
نعمت زاده افزود: تقویت دانش فنی و کیفیت محصولات برای تکیه بر صادرات ، نیاز پایه شرکت مادرتخصصی هپکو اراک است و وزارتخانه نیز با تمام توان از آن حمایت می کند.
وی ادامه داد: مشتری گرایی از موضوعات مهم در افزایش تولید صنایع بزرگ است و در این راستا حساسیت در زمان تعهد شده تحویل سفارش، خدمات پس از فروش و کیفیت محصولات تولیدی اهمیت ویژه دارد.
وی گفت: حوزه صنعت عرصه تلاش و کار تخصصی است و باید از موضوعات سیاسی در امان بماند، رسالت صنعتگران خدمات حرفه ای و تخصصی در تولید، مشتری مداری و جلب رضایت خریداران است و باید به بهترین شکل آن را انجام دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت تغییر استانداردهای سیستم بانکی تاکید کرد و گفت: با رویه فعلی بانک ها حوزه صنعت نمی تواند مشکلاتش را حل و فصل کند.
نعمت زاده در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شرکت ایرالکو افزود: شرکت آلومینیم ایران نیز از صنایع مادرتخصصی در حوزه تولید محصول استراتژیک آلومینیم است که در سال های اخیر به دلیل فرسودگی این صنعت چالش های زیست محیطی را تجربه کرده است.
وی گفت: با وجود اینکه در هشت سال اخیر تجهیزات کارگاه آندسازی خریداری شده و تاکید ویژه بر انتقال آن از شعاع شهری به دلیل آلایندگی بوده است اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است.
نماینده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور افزود: منابع مالی مورد نیاز برای جا به جایی و انتقال کارگاه آندسازی از حریم شهری به منطقه خیرآباد از توان دولت و صندوق توسعه ملی خارج است و این شرکت باید با افزایش سهام سهامداران و جذب سهامدار جدید گام های عملی در این راستا بردارد و پیشرفت مناسب آن در کوتاه مدت دیده شود.

***
120 طرح دولت در راستای اقتصاد مقاومتی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: 120 طرح توسط دولت برای در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که هفت طرح آن در حوزه صنعت است و یک طرح نیز به رونق تولید داخلی اختصاص دارد.
رضا رحمانی افزود: واحدهای کوچک و متوسط در تحریم ها بیشترین آسیب را دیده اند و اکنون نیز به دلیل این که با حمایت و تزریق نقدینگی در کوتاه مدت به رونق می رسند، در توجه ویژه دولت قرار دارند.
وی ادامه داد: رفع مشکل نقدینگی 7500 واحد کوچک و 5400 واحد ایجادی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی با 160 هزار میلیارد ریال منابع مالی در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تا کنون طرح تزریق تسهیلات رونق تولید در8463 واحد تولیدی با هدف افزایش اشتغال، صادرات و رفع مشکلات تولید اجرایی شده است.
رحمانی گفت: بانک های کشاورزی، ملی و صنعت، معدن و تجارت به ترتیب در کشور مقام های اول تا سوم را پرداخت تسهیلات رونق تولید دارند.

***
گشایش در مناسبات بانکی اولین دستاورد برجام بود
مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در این نشست گفت: گشایش در مناسبات بانکی با کشورهای مختلف دنیا مهمترین دستاورد برجام بود چرا که پیش از برجام بانک های ایرانی حق جابه جا کردن یک دلار را هم نداشتند.
محمدرضا حسین زاده افزود: قبل از برجام هیچ نوع ارتباطی بین نظام بانکی داخل کشور با بانک های خارجی وجود نداشت اما، با عبور از تحریم ها بیش از 20قرارداد مهم با بانک های خارجی منعقد شده که این نشان از موفقیت دولت یازدهم در مذاکرات با گروه موسوم به 1+5 بوده است.
وی اضافه کرد: همه شعب بانک های ملی خارج از کشور که در دولت های نهم و دهم تعطیل شده بودند،فعالیت خود را از سر گرفته اند و صادرکنندگان داخلی می توانند داد و ستد های مالیشان را از طریق این شعب انجام دهند.
مدیرعامل بانک ملی ایران بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از 220 هزار میلیارد ریال به بانک ملی بدهکار است که این مهم مربوط به دولت یازدهم نیست و به عنوان معوقه از دولت های قبل به میراث مانده است.
وی اضافه کرد: بانک ملی ایران در صورت برخورداری از منابع با تمام وجود از صنایع کشور حمایت می کند و استان مرکزی که یکی از قطب های صنایع کشور است، می تواند هم از منابع درون استانی و منابع ملی این بانک بهره مند شود.

****
مسائل حوزه تولید استان مرکزی ماهانه با حضور وزیر صنعت و معدن پیگیری می شود
استاندار استان مرکزی گفت: مسائل حوزه تولید و صنعت این استان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور به صورت ماهانه بررسی و پیگیری می شود.
محمود زمانی قمی در این نشست افزود: با دریافت فرامین رهبر معظم انقلاب و نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، برگزاری نشست های اقتصاد مقاومتی به عنوان تکلیف اولویت دار در این استان دنبال شده است.
وی بیان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در نخستین روزهای سال جاری تشکیل شد و با توجه به اینکه این استان از کانون های مهم تولید و صنعت کشور است مساله شناسی و پیگیری امور واحدهای مشکل دار با جدیت دنبال شد.
استاندار استان مرکزی ادامه داد: ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی تاکنون 22 نشست تخصصی داشته است و برخی از این جلسات در کانون های تولیدی و با حضور مسئولان مرتبط برگزار شده است.
زمانی قمی بیان کرد: جایگاه استان مرکزی و سهم این منطقه در تولید ثروت و اشتغال برای مجموعه دولت مشخص است و با توجه به آسیب های جدی که صنعت استان از تحریم ها متحمل شده، حمایت ویژه ای برای ساماندهی مشکلات در سطوح کلان می طلبد.
وی عنوان کرد: تعیین نماینده ویژه از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استان مرکزی گواه جدیت دولت در پیگیری امور صنعت و ترمیم مشکلات این حوزه دارد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: وصول نشدن مطالبات واگن پارس از دولت، لغو قرارداد یک طرفه با کوبا در دولت قبلی و تحمیل خسارت های فراوان در این راستا، واردات واگن نو و کارکرده به کشور و حمایت نکردن از تولیدات داخلی، کمبود سرمایه در گردش، وجود یکهزار و 60 میلیارد ریال معوقه بانکی و نبود امکانات تسهیلاتی فاینانس از مهمترین مشکلات شرکت واگن پارس اراک بوده است.
وی گفت: اخذ 100 میلیارد ریال اعتبار از سازمان برنامه و بودجه، اخذ موافقت نامه توسعه 500 میلیارد ریالی و استمهال بدهی های مالیاتی، از جمله مواردی است که برای حل مشکلات این واحد صنعتی در استان ضرورت دارد و می طلبد تعرفه واردات واگن به میزان 35 درصد افزایش یابد و دولت اهتمام ویژه ای در استفاده از واگن های این شرکت و حمایت از ساخت داخل داشته باشد.
استاندار مرکزی افزود: اجرا نشدن صحیح قوانین اصل 44، اتخاذ استراتژی در سطح بازار، کمبود نقدینگی پس از افزایش نرخ ارز، بدهی های مالیاتی تامین اجتماعی، حقوق معوق کارکنان و قرار گرفتن شرکت هپکو در محدودیت های بانکی از جمله مشکلات این شرکت بوده است.
زمانی قمی ادامه داد: در راستای حل مشکلات شرکت هپکو، استمهال و تقسیط بدهی های مالیاتی به میزان 15 میلیارد ریال، تقسیط بدهی های تامین اجتماعی به میزان 82 میلیارد ریال و تقسیط بدهی های آب، برق و گاز به مبلغ سه میلیارد ریال انجام شده است.
وی عنوان کرد: تحقق مصوبه کارگروه ملی مبنی بر 450 میلیارد ریال تسهیلات، همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط در خصوص تغییر سهامداران، تمدید قرارداد 400 دستگاه لودر توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تا پایان سال، پرداخت 100 میلیارد ریال به صورت علی الحساب برای تامین سرمایه در گردش توسط سازمان همیاری، تسریع در پرداخت 32 دستگاه آماده تحویل به مبلغ 50 میلیارد ریال توسط سازمان دهیاری ها در راستای حل مشکلات شرکت هپکو ضروری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
استاندار مرکزی، همچنین کمبود سرمایه در گردش، بدهی های معوقه مالیاتی، حقوق کارکنان و مشکلاتی با تامین اجتماعی را از مهمترین چالش ها برای شرکت آذراب اراک عنوان کرد و گفت: برای حل برخی از مشکلات این شرکت موافق امور مالیاتی برای تخفیف مالیات سال های 92 و 93 به میزان 14 میلیارد ریال و تقسیط بدهی های تامین اجتماعی صورت گرفته است.

***
حمایت بانک های عامل از صنایع استان چشمگیر نیست
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: حمایت بانک های عامل از صنایع استان چشمگیر و در حد انتظار نیست و این عملکرد ضعیف به هیچ عنوان نمی تواند حاملی صنعت برای عبور از مشکلاتش باشد.
سید مهدی مقدسی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون 1421 واحد صنعتی کوچک و متوسط با ثبت نام در سایت بهین یاب در خواست تسهیلات کم بهره کرده اند اما تنها 42 واحد صنعتی موفق به دریافت این تسهیلات شده اند و مهم نشان از ضعف در عملکرد بانک های استان دارد.
وی ادامه داد: با گذشت نیمی از سال هنوزاقدام شایسته ای در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی صورت نگرفته و انتظار است در فرصت باقی تا پایان سال این روند شتاب گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت یازدهم با انبوهی از مشکلات پیچیده و محدودیت های مالی کار خود را آغاز کرد و برای رفع مسائل وظیفه خطیری بر عهده دارد.
وی، با بیان اینکه دستاوردهای سفر مقامات کشوری باید برای مردم استان مشهود باشد، بیان کرد: مردم استان از دولتمردان و نمایندگان خود انتظار تلاش برای بهبود شرایط را دارند بنابراین مشاهده دستاوردهای سفر مقامات کشوری موجب دلگرمی مردم و ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان می شود.

40***
درصد از صنایع استان مرکزی تعطیل هستند
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: 40 درصد از صنایع استان مرکزی در تعطیلی کامل به سر می برند و تنها هفت درصدبا ظرفیت کامل فعالیت می کنند.
علی اکبر کریمی، واردات بی رویه و قاچاق کالا را مهمترین مشکل صنایع استان عنوان کرد و گفت: دولت باید برای کنترل واردات و مقابله با قاچاقچیان کالا تدابیر حکیمانه بیاندیشید.
وی اضافه کرد: چندین طرح پالایشگاهی در نقاط مختلف کشور در دست انجام است و انتظار می رود برای تامین تجهیزات آن ها از توانمندی شرکت های مادرتخصصی استان مرکزی نظیر صنایع آذراب اراک به خوبی استفاده شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انحصاری بودن تولیدات کالاهای خودروسازان نیز یکی از مشکلات واحدهای قطعه ساز استان مرکزی است، به طوری که برخی از صنایع قطعه سازی خودرو در نقاط مختلف کشور با روابط ، کالاهای مورد نیاز چندین سال خودروسازان را در اختیار می گیرند و فعالان این حوزه در شهرستان اراک به تعطیلی کشیده شده اند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عصر روز چهارشنبه سفر دو روزه خود را با حضور در نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیم ور محلات آغاز کرد و در نخستین روز از این سفر از بیت تاریخی امام خمینی (ره) در خمین بازدید و با فعالان اقتصادی حوزه جنوبی استان مرکزی نشست داشت.
دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ، شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی و بازدید از چندین واحد صنعتی اراک و ساوه از برنامه های روز پنجشنبه نعمت زاده در سفر به استان مرکزی است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 25 شهریور 96، کد مطلب: 82231247: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین