پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۸۰۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹
برخی سودجویان در هفته های اخیر قیمت های بسیاری دیگر از خودرو های وارداتی را نه تنها پایین نیاورده که بسیاری از مدل های دیگر را نیز گران می کنند .

شعارسال: وزارت صنعت،معدن و تجارت چندین هفته پیش به دلیل افزایش بی اندازه واردات خودروی خارجی سایت ثبت سفارش را بست تا بتواند بازار خودرو های خارجی را کنترل کند.

اما واردکنندگان خودرو دست به اعتراض به این تصمیم وزارت صنعت زدند و خواستار بازگشایی سایت ثبت سفارش به منظور از سر گیری سفارش گذاری خودروهای وارداتی شده اند. حتی آنطور که رئیس انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرده، این انجمن از سازمان توسعه تجارت (زیر مجموعه وزارت صمت) به دلیل بستن سایت ثبت سفارش شکایت کرده است. این در شرایطی است که به گفته مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت، ورود خودروهای پیشتر ثبت سفارش شده ادامه داشته و بنابراین واردات خودرو عملا در جریان است.

این در حالی است که با این تصمیم گیری بازار خودروهای وارداتی هر چند تقریبا با رکود مواجه است اما قیمت خودروهای خارجی به شکل نا متعارفی بالا رفته است.

در این میان اولین ضرر کننده این تصمیم مشتریان خودروهای خارجی هستند زیرا اولین ترکش گران شدن خودروهای وارداتی به مشتریان اصابت می کند.

سوال اینجاست چه دستگاه و نهادی بر گران شدن خودروی وارداتی نظارت می کند؟ حتی شنیده شده برخی ها افراد علی رغم أخذ وجه از مشتریان و پیش ثبت نام اقدام به افزایش قیمت برخی مدل های خودروهای وارداتی کرده اند و این موضوع نشان می دهد نظارتی برقیمت این نوع خودروها وجود ندارد.

در واقع چه کسی و نهادی باید بر افزایش قیمت خودرو نظارت کرده و مجوز افزایش قیمت خودروهای وارداتی را بدهد؟ این ضعف نظارتی باعث شده بسیاری از شرکت های وارد کننده به سلیقه و منافع خود هر قیمتی که دوست دارند را ارائه دهند و بر این بازار تسلط پیدا کنند.

مطمئنا در نهایت سایت ثبت سفارش باز شده و سفارش گذاری خودروها از سر گرفته خواهد شد اما قیمت خودروهای وارداتی که افزایش یافته پایین نمی آید و مشتریان نیز با قیمت هایی فراتر از نرخ واقعی مواجه خواهند بود. بنابراین متضرر اصلی در ماجرای بسته شدن موقت سایت ثبت سفارش خودرو، مشتریانی هستند که مجبورند هزینه این اتفاق را بپردازند.

حتی به نظر می رسد برخی سودجویان در هفته های اخیر قیمت های بسیاری دیگر از خودرو های وارداتی را نه تنها پایین نیاورده که بسیاری از مدل های دیگر را نیز گران می کنند .

کمبود نظارت در بخش واردات خودرو باعث می شود افرادی خاص بتوانند از این بازار سوء استفاده کرده باعث بیشتر شدن فساد در این بازار خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت افکارنیوز، تاریخ انتشار: 22شهریور1396 : کدخبر: 659950: www.afkarnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین