پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۱۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از تدوین و ارسال فرمول محاسبه ارزش دارایی‌های نامشهود در حوزه ICT که قرار است به تأیید وزیر ارتباطات برسد، خبر داد.

شعار سال: امیر حسین دوایی معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه در کارگاه آموزشی «فرصت‌ها، تهدید‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی» در حوزه فناوری اطلاعات، با اشاره به طراحی پیوست فناوری برای قراردادهای منعقده در این حوزه، گفت: این پیوست در قالب جدولی شفاف، ساده و هدفمند با همکاری مشارکت‌کننده در فرآیند مناقصه، تدوین می‌شود و تعهدات مشخصی را علاوه بر تعهدات فنی قرارداد، ایجاد می‌کند.

وی یکی از تعهدات این پیوست را تهیه تجهیزات مورد نیاز از داخل کشور برای شرکت‌های سرمایه‌گذار بیان کرد و افزود: در صورت نبود کالا مشارکت‌کننده در فرآیند مناقصه موظف است برای ایجاد زنجیره تولید محصول فوق برای تولید در داخل کشور برنامه‌ای را ارائه کند که در این حوزه نظام‌های صنفی نقش مؤثری دارند.

دوایی به ایجاد شهرک بین‌المللی ICT به‌عنوان موضوعی اشاره کرد که نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد و در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد که هر یک میلیون دلار افزایش GDP ناشی از فعالیت‌های ICT، بین شش تا 22 شغل ایجاد می‌کند که در کشورهای پیشرفته این عدد شش و در کشورهای خاورمیانه 22 است.

وی تصریح کرد: برنامه داریم که 100هزار شغل در این حوزه در یک سال ایجاد کنیم. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، با بیان اینکه برای این کار باید فرمولی طراحی شود، اظهار داشت: در این حوزه راهی غیر از توانمند‌سازی داخلی با تعاملات بین‌المللی وجود ندارد و این کار از طریق همجواری اتفاق می‌افتد و این تجربه در دنیا نیز صورت گرفته است که در جایی اگر شرکت‌های بین‌المللی صاحب دانش با خوشه‌های محلی کشورها در کنار هم بودند باعث ایجاد اعتماد، هم‌افزایی و انتقال تکنولوژی می‌شود.

وی تأکید کرد: کریدور فاوا در منطقه فرودگاهی پیام به‌عنوان یک بستر برای حضور شرکت‌های بین‌المللی بر همین اساس طراحی شد اما با چالش‌هایی همراه است و باید بدانیم بسته‌هایی که ما برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کنیم همیشه مورد اعتماد سرمایه‌گذار بین‌المللی نیست که در اینجا نقش مشاوران امین بین‌المللی دارای اهمیت می‌شود.

دوایی افزود: باید فرآیندی را در سرمایه‌گذاری بین‌المللی طراحی کنیم که تیم‌های مشاوره حرفه‌ای بین‌المللی را نه فقط در تدوین بسته سرمایه‌گذاری بلکه در تحقق و پایداری و ادامه این بسته نیز در کنار خود داشته باشیم.

وی به دارایی‌های نامشهودی که در حوزه ICT وارد کشور می‌شود اشاره کرد و گفت: فرصت‌های ICT به قدری جهانی و مستقل از محیط است که شرکت‌های بزرگ قبل از اینکه ما بخواهیم بسته سرمایه‌گذاری تدوین کنیم، تشخیص می‌دهند که به کجا ورود کنند و در مورد کشوری مانند ایران محاسبه می‌کنند که با این میزان جمعیت در این کشور بازار وجود دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به این که 85 درصد دارایی‌ها در دنیا نامشهود است، تأکید کرد: حتی یک خط تلفن در ایران یا پروانه بهره‌برداری دارایی نامشهود به حساب می‌آید اما در دنیا دارایی نامشهود واقعاً از ابتدا تا انتها کاملاً نامشهود است.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهادی را برای ارزش‌گذاری در این حوزه به وزیر ارتباطات ارائه کردیم که ارزش‌گذاری در این حوزه به میزان اعتماد مردم به سرویس یا پیام رسان مورد نظر باشد به طور مثال ارزش تلگرام به پلتفرم یا سرورهای آن نیست بلکه به میزان استفاده‌کنندگان ازآن است که تعیین می‌کند به چه میزان ارزش دارد.

دوایی با اشاره به مطالعاتی که در این حوزه در دنیا برای ارزش‌گذاری پیام رسان ها انجام شده است، تأکید کرد: بر اساس این مطالعات ارزش این اعتماد نسبت به بازار سرمایه برای هر کاربرمعادل 140 تا 160 دلار است.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایران هنوز سرویس اینچنینی نداریم جدولی در این زمینه تدوین شد که به‌طور مثال دو میلیون کاربر یک میلیون دلار و 10 میلیون کاربر پنج میلیون دلارارزش دارد و اگر این فرمول‌ها تأیید و نهایی شود به سازمان سرمایه‌گذاری برای محاسبه سرمایه شرکت‌ها در این حوزه اعلام می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، تصریح کرد: اگر بخواهیم یک زیست بوم مناسب در این حوزه داشته باشیم حتماً باید سرمایه هوشمند وارد کشور شود و این کار از طریق تعامل با سرمایه‌گذاران بین‌المللی انجام می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 22 شهریور 96، کدمطلب: 199589، www. iran-newspaper. com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین