پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
ورزشکاران باید از خوردن برخی غذاهایی که دیر هضم هستند قبل از انجام ورزش خودداری کنند.

شعار سال: این که ورزشکاران قبل از ورزش چه غذایی بخورند اهمیت زیادی دارد زیرا به هنگام ورزش بدن نیاز دارد تا خون زیادی را به سمت عضلات پمپاژ کند. اگر غذایی که قبل از ورزش خورده می‌شود سخت هضم شود معده بیشتر کار می‌کند و بدین شکل خون رسانی درست انجام نمی‌شود. به علاوه معده نیز دچار مشکل می‌شود. نه ماده غذایی که نباید قبل از ورزش خود عبارتند از:

1. لوبیا:

لوبیا حاوی فیبر زیاد است. فیبر برای بدن لازم است اما بسیاری از افراد با خوردن فیبر قبل از ورزش به هنگام ورزش کردن دچار مشکل می‌شوند.

2. کلم‌ها:

کلم‌های مختلف از جمله بروکلی، بروسل و گل کلم خواص ضد سرطانی دارند. با این حال کلم‌ها نفاخ هستند. خوردن کلم قبل از ورزش باعث مشکل در هضم غذا می‌شود.

3. لبنیات:

اگر به برخی غذاها حساس هستید بهتر است که قبل از ورزش آنها را مصرف نکنید. برخی افراد نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند. بنابراین خوردن لبنیات می‌تواند برای آنها مشکل ایجاد کند. البته این افراد می‌توانند از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنند.

4. غذاهای سرخ شده و چرب:

قبل از ورزش از خوردن غذایی همچون برگرها، سیب زمینی سرخ شده و پیتزا خودداری کنید. این غذا چرب هستند و هضم آنها طولانی‌تر است.

5. نوشابه:

نوشابه یا نوشیدنی‌های گازدار نفاخ هستند و معده را به هنگام ورزش اذیت می‌کنند.

6. الکل:

الکل مدر است و همچنین باعث کم شدن آب بدن می‌شود. خوردن الکل قبل از ورزش احتمال آسیب‌دیدگی‌ را افزایش می‌دهد.

7. آب میوه:

با وجود این که آب میوه حاوی کربو هیدرات و آب است انتخاب خود برای وعده غذایی قبل از ورزش نیست. آب میوه فروکتوز زیادی دارد و قند خون به راحتی هضم نمی‌شود. آب میوه ممکن است باعث ایجاد دل درد شود. آب میوه به طور کلی اگر قبلی از ورزش خورده نشود نوشیدنی خوبی برای ورزشکاران است و ویتامین ها و مواد معدنی لازم را تامین می‌کند. آب میوه باید حداقل یک ساعت قبل از ورزش خورده شود و یا بعد از ورزش مصرف شود.

8. دسرها:

پاستا، دونات، بستنی و ... نباید قبل از ورزش مصرف شوند. دسرها، روغن و چربی زیادی دارند و همچنین حاوی خامه و کره هستند.

9. غذاهای پر ادویه:

غذاهایی که ادویه زیادی دارند، سیستم گوارشی را تخریب می‌کنند. قبل از ورزش بهتر است که غذاهایی که ادویه زیادی دارند، مصرف نکنید.

قبل از ورزش بهتر است مواد ساده و قابل هضمی که کربوهیدرات دارند مصرف کنید. برای مثال یک تکه نان تست و مربا یا یک سیب و موز کوچک گزینه‌های مناسبی هستند.

اگر یک یا دو ساعت به شروع ورزش باقی‌ مانده است می توانید مواد غذایی زیر را انتخاب کنید:

- کره بادام زمینی و توت

- ساندویچ بوقلمون

- نان صبحانه با موز و کره بادام زمینی

- یک ظرف کوچک برنج و سبزیجات (بدون کلم)، مرغ یا ماهی سالمون

- ماست یا اسموتی

با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 23 شهریور 1396، کد مطلب:96062212940 : www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین