پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
هميشه در طول تاريخ انسان هايي وجود داشته اند که براي اولين بار دست به انجام کاري زده اند و به وسيله اين شجاعت شان، در صفحات تاريخ ماندني شده اند. در اين بين براي همه جالب توجه خواهدبود اگر بدانند زن هاي زيادي هم به اين درجه رسيده اند که در حرفه خودشان اولين نفر باشند.

شعار سال : اين در حالي ست که زن ها در طول تاريخ به دفعات مورد تبعيض قرار گرفته اند و حتي خيلي وقت ها از رسيدن به حقوق اوليه خود نيز محروم بوده اند، اتفاقي غيرانساني که در همه جاي دنيا در دوره هاي مختلف تاريخي رخ داده. با اين حال در قرن 21 اين شرايط با تغيير رو به رو شده است. زنان ها با توسعه جامعه جهاني حالا بيشتر فرصت براي بروز استعدادهايشان دارند و حتي راحت تر از قبل مي توانند در فعاليت هاي مدني، اجتماعي، سياسي و... شرکت کنند.

در راستاي اين اتفاق، مجله معتبر «تايم» گزارشي درباره زن هايي ترتيب داده که «اولين» بوده اند. کساني که در کشور و جامعه خودشان دست به انجام کارهاي بزرگي زده اند و اسم شان در تاريخ ثبت شده است. در اين گزارش مروري خواهيم داشت بر اتفاقات بزرگي که تني چند از آنها رقم زده اند:


ايلهان عمر


زناني که تاريخ ساز شدند


در ابتدا بايد بگوييم که اين زن مسلمان بهانه اصلي مجله تايم براي نوشتن چنين گزارشي بود. ايلهان يک زن 33 ساله سوماليايي- آمريکايي ست که بعد از وقوع جنگ هاي داخلي در کشورش به آمريکا آمد و بعد از اينکه چهار سال در اين کشور به عنوان پناهنده زندگي کرد، حالا به عنوان نخستين زن مسلمان قانون گذار در ايالات متحده انتخاب شده است.


کتي سوئيتزر

زناني که تاريخ ساز شدند

او اولين زني است که در يک مسابقه دو ماراتن که در بوستون برگزار شد، شرکت کرد و تا خط پايان دويد. سوئيتزر که در سال 1967 فقط 20 سال داشت، در حالي در اين مسابقه شرکت کرد که اين ماراتن فقط مخصوص مردان بود. نکته بسيار جالب درباره حضور سوئيتزر در اين مسابقه، تلاش آقاي «جک سمپل» مسئول مسابقات بود که او را در نزديکي خط پايان گرفته بود و اجازه نمي داد. مسابقه را به پايان برساند.
در ادامه آقاي سمپل با همسر سوئيتزر درگير شد اما دختر 20 ساله آلماني، با موفقيت به خط پايان رسيد.


ماري کوري


زناني که تاريخ ساز شدند
 

مطمئنا همه شما بارها اسم اين دانشمند لهستاني به گوش تان خورده است. فيزيکدان و شيميدان اهل ورشو که سال 1867 به دنيا آمد و در سن 66 سالگي دز دنيا رفت. کوري در اين بين موفق به کسب جايزه نوبل شد و اين در حالي بود که پيش از او هيچ زن ديگري موفق به کسب نوبل نشده بود. جالب اينجاست که او تنها دانشمند زني است که جايزه نوبل را دو بار و در دو رشته مختلف کسب کرده؛ يک بار سال 1903 در رشته فيزيک و 9 سال بعد در رشته شيمي.


سي جي والکر


زناني که تاريخ ساز شدند


اگرچه امروزه در دنيا، زنان بسيار زيادي وجود دارند که ثروتمند به شمار مي روند اما سي جي والکر اولين زن آمريکايي بود که لقب ميليونر را از آنِ خود کرد
. او در دهه 1910 يک خط توليد محصولات زيبايي و مو مخصوص زنان سياه پوست راه اندازي کرد و با آموزش دادن نحوه آرايش و مدل مو به بعضي زنان و تربيت آنها به عنوان مدل هاي زيبايي، اقدام به فروش محصولات اش کرد. در نهايت خانم والکر از طريق راه اندازي يک کمپاني بزرگ به ثروت بسيار زيادي رسيد.


آميليا مري آرهارت

زناني که تاريخ ساز شدند
شايد ناپديد شدن او يکي از اسرارآميزترين حوادث هوايي تاريخ باشد، همان طور که پروازش به عنوان اولين زن بر فراز اقيانوس اطلس، اسم او را در تاريخ ثبت کرده. آرهارت آمريکايي در سال 1937 در مسير حرکت به دور زمين بر فراز اقيانوس آرام در جزيره هاولند ناپديد شد. نکته قابل توجه اين ست که عده اي هنوز دست از گشتن براي پيدا کردن جسد آرهارت نکشيده اند و هنوز به جست و جو مي پردازند. در آخرين اطلاعاتي که درباره آرهارت به بيرون درز کرد، اعلام شد که اين شک ايجاد شده که شايد او در زنداني در کشور ژاپن جان خود را از دست داده باشد.


جونکو تابي


زناني که تاريخ ساز شدند

اگرچه امروزه اسامي زيادي در تاريخ به عنوان صعودکنندگان به قله اورست ثبت شده ولي جونکو تابي، اولين زني بود که در سال 1975 موفق به صعود به قله اورست شد. خانم تابي عضو يک گروه کوهنوردي زنانه بود و جالب اينجاست که در سفر جونکو به اورست براي فتح اين قله، بهمن به کمپ او حمله کرد اما در نهايت با کمک دوستان از زير برف ها نجات پيدا کرد و نهايتا به بالاي قله رسيد تا نام خود را در تاريخ ثبت کند. تابي که متولد 1939 در کشور ژاپن است، در روز بيست اکتبر سال گذشته (2017) در سن 77 سالگي بعد از جنگيدن با سرطان درگذشت. بد نيست بدانيد که تاکنون نزديک به دو هزار نفر موفق به صعود به اين قله شده اند.


مارگارت برک وايت


زناني که تاريخ ساز شدند

امروزه عکس گرفتن از وقايع مهم تاريخي، به هيچ عنوان کار عجيبي نيست؛ برخلاف گذشته که عکاسان کمي اجازه حضور در صحنه هاي مهم تاريخي را داشتند. خانم برک وايت در جريان جنگ جهاني دوم تبديل به اولين زن عکاسي شد که از اين واقعه عکاسي کرد. او نخستين زن عکاسي بود که اجازه همراهي ارتش آمريکا را داشت. برک وايت همچنين تنها عکاس خارجي اي بود که به هنگام محاصره مسکو در سال 1941 در آنجا حضور داشت و از اشغال شهر به دست آلمان ها عکس گرفت.


ژانت رانکين


زناني که تاريخ ساز شدند


خانم رانکين که يک جمهوري خواه بود، در سال 1916 به عنوان اولين زن حاضر در کنگره ايالات متحده آمريکا انتخاب شد. او در جريان جنگ هاي جهاني اول و دوم يکي از کساني بود که به عدم دخالت و مشارکت آمريکا در اين جنگ ها راي داد
. رانکين که در سال 1973 درگذشت، هنوز هم به عنوان تنها زني که از ايالت مونتا براي کنگره انتخاب شده، در تاريخ اين ايالت مي درخشد.


ويکتوريا وودهال

زناني که تاريخ ساز شدند

او در زمان خودش جزو آن دسته از زناني به شمار مي رفت که دوست داشتند به شدت برخلاف جهت آب شنا کنند. براي مثال دفاع از حق راي زنان يکي از کارهايي بود که نام او را سر زبان ها انداخت. همچنين خانم وودهال در سال 1872 براي انتخابات رياست جمهوري کشور آمريکا کانديدا شد تا اولين زني باشد که همچين جسارتي را از خود به خرج داده است.


فرانسيس پرگينس


زناني که تاريخ ساز شدند


حضور زنان در کابينه دولت هاي کشور آمريکا از زمان حضور همين خانم شروع شد. خانم پرگينس در سال 1933 به عنوان وزير کار در دولت رييس جمهور وقت، فرانکلين روزولت، انتخاب شد تا اولين زن وارد شده به کابينه دولت ايالات متحده باشد.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396، کدخبر: 120170918085534740، www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین