پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
قاضی پرونده دو متهم نفتی، بابک زنجانی را از دادگاه اخراج کرد.

شعار سال: چهاردهمین جلسه دادگاه شرکای زنجانی که قرار بود آخرین دفاعیات متهمان اخذ شود بدون حضور حمیدفلاح هروی متهم ردیف دوم این پرونده به ریاست قاضی محمد مقیسه؛ وکلای متهمان, وکلای شرکت نفت و تامین اجتماعی برگزار شد.

ورود بابک زنجانی به دادگاه انقلاب

در آغاز جلسه دادگاه؛ بابک زنجانی برای ارائه توضیحات و به عنوان مطلع وارد جلسه علنی دادگاه شرکایش مهدی شمس و حمید فلاح هروی شد.

درگیری لفظی میان زنجانی و وکیل نفت

بابک زنجانی در چهاردهمین جلسه دادگاه شرکای خود مشغول ارائه توضیحات بود که مشاجره لفظی میان وی و غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت ایجاد شد.

با توجه به این ماجرا قاضی مقیسه از ماموران همراه زنجانی خواست تا وی را از سالن جلسه دادگاه بیرون ببرند.

احضار بابک زنجانی به دادگاه برای ارائه توضیحات

قاضی محمد مقیسه در آغاز چهاردهمین جلسه محاکمه شرکای بابک زنجانی افزود: امروز بابک زنجانی برای ارائه برخی توضیحات درباره متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی به عنوان مطلع به دادگاه آمده است.

وی گفت: حمید فلاح هروی در جلسه امروز حضور ندارد اما از زندان به دادگاه آمده و شعبه هشت حضور دارد که به علت حال نامساعد وی به جلسه دادگاه امروز احضار نمی شود.

قاضی پرونده دو متهم نفتی ادامه داد: در حال حاضر دفاعیات حمید فلاح هروی تمام شده که پس از ارائه توضیحات بابک زنجانی وکلای متهمان می توانند دفاعیات خود را آغاز کنند.

قاضی مقیسه خطاب به بابک زنجانی گفت: مطالبی در دادگاه عنوان شده که شما را برای ارائه توضیحات درخصوص این مطالب به دادگاه آورده ایم.

وی از بابک زنجانی درباره مشارکت حمید فلاح هروی در بانک اف آی آی بی و فروش آن به بانک ملت پرسید که زنجانی افزود: قبل از ارائه توضیحات در این زمینه باید بگویم که مدارکی به دستم رسیده که آن را خدمت آقای دادستان دادم و مربوط به پرونده خودم است.

قاضی مقیسه خطاب به زنجانی گفت: مدارک را به دادستان دادید و ایشان پیگیری می کنند دادگاه امروز مربوط به شما نیست بلکه به عنوان مطلع حضور دارید فعلاً به سوالات پاسخ دهید و اگر مطلبی بود بعد از این در خدمتتان هستم.

زنجانی درباره نقش فلاح هروی در ماجرای واگذاری بانک اف آی آی بی به بانک ملت افزود: ارتباط بنده با وزارت نفت مربوط به تیرماه سال 91 است و قبل از این تاریخ یعنی از سال 88 فعالیت تجاری و اقتصادی بنده با آقایان فلاح هروی و شمس ادامه داشته است.

وی گفت: بنده با آقای شمس درباره خرید هواپیما و کشتی همکاری داشتم و در سال 90 یعنی قبل از آغاز کار با وزارت نفت از طریق آقای شمس، هواپیما وارد ایران شده و افتتاحیه شرکت هواپیمایی قشم ایر را در کشور برگزار کردیم که هیچ ربطی به وزارت نفت نداشت.

زنجانی تصریح کرد: همکاری بنده با دکتر فلاح هم مربوط به زمانی است که در غدیر کار می کردیم که بنده از ایشان دعوت به همکاری کردم و از سال 88 یا 89 الی تیر 91 عضو هیئت مدیره بود اما زمانی که می خواستم کارم را با وزارت نفت شروع کنم از وزارت اطلاعات به من گفتند فلاح را از مجموعه خودت بیرون کن که بعدها ایشان گفت استخاره گرفتم و به من گفتند بهتر است در مجموعه زنجانی بمانم.

بابک زنجانی در ادامه درباره ماجرای واگذاری و قیمت بانک اف آی آی بی افزود: اینکه می گویند بانک اف آی آی بی را چهار میلیون دلار خریدند و 90 میلیون دلار به بانک ملت فروختند غلط است بانک اف آی آی بی دارای دو بخش لایسنس و انبار بود که لایسنس را به هفت میلیون دلار به مشارکت گذاشتیم و تا میزان 90 میلیون دلار ساختمان بانک و منابع مالی تخمین زده شده بود.

وی گفت: یک برج با آن همه طبقات، چندین ماشین بنز و پول های بانک تجارت روسیه و تاجیکستان در مجموع 90 میلیون دلار تخمین زده شده بود و کل سود خرید و مشارکت بانک در آن زمان سه میلیون دلار بوده است.

زنجانی تاکید کرد: آقای فلاح در هیچ کدام از کارهای نفتی دخالتی نداشته و از سال 88 تا تیر 91 که با وی همکاری داشتیم در مجموع سه میلیون یورو سود دریافت کرده است.

قاضی از زنجانی پرسید: فلاح چکار کرده که سه میلیون یورو به وی داده اید؟

که زنجانی در پاسخ گفت: ما با هم تجارت و همکاری داشته ایم و این اموال را بابت کارکرد کارهایی که از سال 89 با هم داشته ایم به وی داده ام.

قاضی گفت: اینها هدیه است؟ چون شما از آن به عنوان هدیه یاد کرده اید.

زنجانی در پاسخ افزود: فلاح با ما همکاری داشت و قرار بود از محل کارکردها سه درصد سود بگیرد من این اموال را هدیه نکردم بلکه واگذار کردم.

زنجانی در ادامه افزود: خانه شهرک غرب هم به فلاح واگذار شده است.

قاضی گفت: شما از فلاح هروی پول نگرفتی چون همسرش هم اقرار کرده که پول نداده اند این ملک چقدر می ارزد.

زنجانی گفت: شاید حدود 40 الی 50 میلیارد تومان.

قاضی خطاب به زنجانی افزود: ویلای کیش را دادی یا نه؟

زنجانی گفت: ویلا را هم به وی دادم که در مجموع در آن دوره 14 میلیارد و 800 میلیون تومان از طریق این اموال به فلاح هروی پول داده ام. آقای قاضی شما دنبال چه هستید؟

قاضی از زنجانی درباره ماجرای خرید بیمارستان پارسیان به مبلغ 50 میلیارد تومان که از طریق فلاح هروی انجام شده پرسید.

زنجانی افزود: این را من نگفتم دادسرا گفته بنده 50 میلیارد تومان برای خرید بیمارستان پارسیان دادم که وقتی برای ثبت سند به دفترخانه رفتیم دیدیم سند جعلی است و درخواست مطالبه پول را کردم که گفتند 25 میلیارد تومان دست آقای فلاح هروی است.

قاضی مجدداً پرسید آقای زنجانی علت اینکه از فلاح هروی خواستی شبانه از مشهد به تهران بیاید و برود چک های تأمین اجتماعی را بگیرد چیست؟

زنجانی افزود: فلاح هروی ربطی به ماجرای تأمین اجتماعی ندارد و موضوع این است که بنده مالزی بودم و از مالزی برمی گشتم به سمت امارات که متوجه شدم تحریم شده ام و پلیس امارات من را بازداشت کرد با تهران تماس گرفتم و با آقای رستم قاسمی وزیر نفت وقت صحبت کردم ایشان هم با آقای مصلحی تماس گرفت تا هماهنگ کنند. در ادامه بنده با بانک اف آی آی بی تماس گرفتم که گفتند به علت تحریم سوئیفت آمده که ظرف مدت 15 روز سیستم قطع می شود و اگر مجدداً وصل نشود تمام پول های بانک بلوکه می شود.

زنجانی ادامه داد: این موضوع را با رستم قاسمی در میان گذاشتم و گفتم چهار میلیارد تومان پول به حساب بانک مسکن ریخته بودم که حالا با تحریم نمی شود پرداخت کنند.

بابک زنجانی درباره نحوه شناسایی شرکت های تأمین اجتماعی گفت: خودم این شرکت ها را شناسایی کردم و از فلاح خواستم آنها را کارشناسی کند که وی هم به من گفت یک الی دو شرکت مناسب نیست اما بقیه را می شود بخرید. بنده با آقای مرتضوی تماس گرفتم و گفتم چهار میلیاردی که به حساب شما آمده یا برگردانید یا اینکه چک ضمانت بدهید. از آن طرف رستم قاسمی هم به من گفت تا وقتی سوئیفت قطع نشده دو میلیارد یورو از حساب بگیر به وزارت نفت بده و با دو میلیارد هم شرکت های تأمین اجتماعی را خریداری کن. فلاح هم نزد مرتضوی رفت تا چک را بگیرد من گفتم به جای یک فقره چک مرتضوی چند فقره چک بدهد و به همین ترتیب هم انجام شد مرتضوی گفته بود دو میلیارد بیشتر نمی توانیم بدهیم ما هم گفتیم چند فقره چک بدهید آقای فلاح چک ها را تحویل می گیرد و همان موقع به آقای میرکاظمی تحویل می دهد.

قاضی پرسید: پس چک تحویلی به وزیر نفت چه بوده؟

که زنجانی گفت من بازداشت بودم و گفتم دو میلیارد چک را بدهید به وزارت نفت و پس از آن هم مرتضوی بازداشت شد.

بابک زنجانی: انتهای این ماجرا اعدام است

بابک زنجانی گفت: انتهای این ماجرا اعدام است و اگر همه اینجا بگویند که من مقصرم قبول دارم.

قاضی مقیسه در ادامه چهاردهمین جلسه علنی دادگاه دو متهم نفتی از بابک زنجانی درباره انتخاب شرکت فال و چگونگی همکاری مهدی شمس پرسید که زنجانی اظهارداشت:‌ شمس اجازه نداشت پول نفت را به وزارت نفت بدهد زیرا طرف حساب او من بودم, طبق قراردادی که با شرکت نفت داشتم باید پول نفت را به حساب آنها در بانک اف آی آی بی واریز می‌کردم.

وی ادامه داد:‌ درباره شرکت فال باید بگویم زمانی که در ترکیه بودم شخصی به نام حلمی به من مراجعه و ادعا کرد در کار خرید و فروش نفت است. من هم به شمس زنگ زدم گفتم که راجع به این آقا تحقیق کند, به شمس نامه فرستادم که با حلمی جلسه‌ای بگذارید و این موضوع را پیگیری کنید. گویا شرکت فال را همین آقای حلمی معرفی کرده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آقای شمس ادعا می‌کند که شرکت فال را با همفکری شما انتخاب کرده است.

زنجانی افزود: شمس با فال یک جلسه داشت و آنها را ارزیابی کرد, من هم در آن جلسه حضور پیدا کردم که ظاهر کار مناسب بود. وقتی با آقای جشن ساز صحبت کردیم آقای جشن ساز گفت که شرکت فال ورشکسته است.

در ادامه جلسه دادگاه و مواجه شمس با زنجانی مشاجره لفظی میان این دو نفر ایجاد شد.

مهدی شمس بابک زنجانی را مخاطب قرار داد و گفت: شما به من نامه زدید و شرکت فال را معرفی کردید و آن نامه را خدمت دادگاه ارائه کرده ام.

قاضی مقیسه هم گفت: پس قبول دارید که شرکت فال را شما به آقای شمس معرفی کردید؟

زنجانی گفت: بله، ولی من در جلسه نبودم.

شمس واکنش نشان داد و گفت: شما در آن جلسه بودید.

مقیسه از بابک زنجانی پرسید: این اظهارات را قبول دارید؟

زنجانی افزود: من دستور دادم که جلسه‌ای بگذارند. باشد من فال را معرفی کردم شما نمی گذارید من حرف بزنم.

قاضی مقیسه خطاب به زنجانی تاکید کرد: بنابراین نامه‌ای که آقای شمس ادعا کرده جعلی نیست.

زنجانی افزود: اگر همه اینجا بگویند من مقصرم قبول دارم, انتهای این ماجرا اعدام است. لااقل اینها نجات پیدا کنند.

مقیسه گفت: پرونده اونر ایر به چه شکلی بود. آیا از پول نفت پول خرید اونر ایر را دادید؟

زنجانی پاسخ داد: آقای قاضی شما می‌خواهید به واقعیت دست پیدا کنید یا نه؟ بانکی وجود دارد که اینها یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون یورو در آن پول دارند.

مقیسه گفت: شما قصد پرداخت این پول را ندارید. هشت هزار میلیارد تومان پول مردم دست شماست و نمی‌دهید.

متهم اصلی پرونده نفتی هم پاسخ داد: این نظر شماست من متعهد به پرداخت این مقدار پول هستم.

مقیسه گفت: پس پرداخت کنید.

زنجانی هم افزود: پرداخت کردن که این طور نیست.

قاضی دادگاه خطاب به زنجانی گفت: ما پرونده شما را رسیدگی کردیم راجع به اونر ایر بگویید.

زنجانی پاسخ داد: شمس‌زاده به من ایمیل زد و گفت ۵۰۲ میلیون دلار وجه حاصل از فروش نفت را کجا هزینه کرده است که ۲۳۵ میلیون دلار آن بابت خرید اونر ایر بوده است.

زنجانی گفت: پول شرکت اونر ایر را من باید از منابع مالی خودم پرداخت می‌کردم و ربطی به شرکت نفت ندارد. شرکت نفت پول خود را قبلا گرفته بود.

شمس در اینجا واکنش نشان داد و گفت:‌ ما به واسطه نفتی که در دست شرکت فال داشتیم یک میلیارد دلار اعتبار گرفتیم و با آن این خریدها را انجام دادیم. بعداً مشخص شد شرکت فال بدون اجازه ما این نفت‌ها را فروخته است.

مقیسه گفت: پول اونر ا یر را پس از پول نفت دادید.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: از اعتباری که از شرکت فال گرفتیم دادیم.

زنجانی در ادامه خطاب به قاضی مقیسه گفت: سوالات شما ناقص است. شمس از جانب ما مامور بود که اونر ایر را بخرد و مبلغ این معامله ۲۳۵ میلیون دلار بود. آقای شمس برای خرید این شرکت از یک شرکت که زیرمجموعه شرکت فال بود ۲۳۵ میلیون دلار چک مدت‌دار گرفت و به صاحب شرکت اونر ایر ارائه داد اما صاحب این شرکت این چک‌ها را قبول نکرد. بنابراین آقای شمس این چک‌ها را به وسیله فردی در دبی، زودتر از موعد نقد کرد.



کوهپایه زاده: اجازه حضور در دادگاه به من داده نشد

وکیل بابک زنجانی گفت: امروز برای حضور در جلسه دادگاه به شعبه 28 آمدم که به من اجازه ورود به دادگاه داده نشد.

رسول کوهپایه زاده افزود: قبل از شروع جلسات دادگاه شرکای آقای زنجانی از قاضی پرونده خواستم در جلسات حضور داشته باشم که گفتند هر زمانی که موکلم به دادگاه احضار شود اجازه ورود داده می شود.

وی گفت: امروز از طریق رسانه ها متوجه شدم که بابک زنجانی به چهاردهمین جلسه دادگاه احضار شده و خودم را به دادگاه انقلاب رساندم اما با وجود برگزاری دادگاه علنی باز هم اجازه ورود به من داده نشد.

وکیل زنجانی ادامه داد: بر اساس شنیده ها متوجه شدم بین موکلم و وکیل وزارت نفت درگیری لفظی پیش آمده و قاضی آقای زنجانی را اخراج کرده که باید بگویم در طول 26 جلسه دادگاه پرونده نفتی بارها بین وکلا‏ و متهمان و نماینده داستان درگیری لفظی پیش آمد ولی کسی اخراج نشد.

کوهپایه زاده درباره آخرین پیگیری ها درباره پرداخت بدهی زنجانی افزود: در حال حاضر منتظر پاسخ وزارت نفت به شرکای خارجی زنجانی برای پرداخت بدهی نفت هستیم اگر بر اساس مبلغ مندرج در دادنامه حساب شود بدهی موکلم یک میلیارد و نهصد و شصت و هفت میلوین دلار است و همه مکلف به تمکین هستند.

وی گفت: وزارت نفت ادعای دریافت خسارت وضرر را مطرح کرده که البته هنوز مستندات قانونی برای آن ارائه نشده و اصل بر پرداخت بدهی مطرح شده در دادنامه است.

متهم ردیف دوم نفتی: اتهامات را قبول ندارم

متهم ردیف دوم پرونده نفتی در آخرین دفاعیات خود گفت: کیفرخواست گزینشی است و از دادگاه تقاضای حسابرسی مجدد دارم.

مهدی شمس در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی افزود: در بخشی از کیفرخواست به پرداخت های شرکت فال اشاره شده که بنده همه پرداخت هایم به این شرکت مشخص است و ادعای بابک زنجانی صحیح نیست.

وی گفت: من هیچ چکی بدون دستور بابک زنجانی به شرکت فال ندادم و اسناد و مدارک آن نیز موجود است و می توانم به دادگاه ارائه کنم.

این متهم تاکید کرد: در قوانین بانکی بین المللی امکان ندارد چک محلی بانک امارات به بانک ترکیه ارائه شود.

شمس افزود: بنده مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی و مالی کشور و همچنین تاسیس شبکه کلاهبرداری را قبول ندارم چون هیچ شراکتی در شرکت های بابک زنجانی نداشتم.

وی گفت: فعالیت های اینجانب در سال 89 منحصر به خرید هواپیما بود و بابک زنجانی نیز امروز در دادگاه به این مسئله اشاره کرد.

متهم ردیف دوم پرونده نفتی افزود: در تمام سال های فعالیت تجاری ام هیچ عملیات متقلبانه ای نداشته و همواره بعنوان تاجری مستقل فعالیت کرده ام .

وی ادامه داد: بابک زنجانی مکرر در کیفرخواست تاکید کرده که تصمیم گیری وی در فعالیت های تجاری مستقل بوده و همه بدهی های خود را کتبا قبول کرده است.

شمس افزود: بابک زنجانی اقرار کرده است که بدهی مشخصی به وزارت نفت دارد .

وی درباره روند همکاری خود در پرونده نفتی تاکید کرد: بنده شریک ترک بابک زنجانی را آوردم و 49 درصد سهام اونور ایر را ارائه کردم .

این متهم ادامه داد: پنج درصد سهام اونور ایر بخاطر هواپیماها به نام خودم بود و 44 درصد دیگر آن بنام بابک زنجانی بود که بنده عین 49 درصد را پس دادم .

وی تاکید کرد: در دوره رسیدگی به پرونده با وجود اینکه می دانستم شاید دچار مشکلات مختلف شوم اما باز هم به ایران برگشتم تا به کشف حقیقت کمک کنم و تا این لحظه نیز هرچه واقعیت بوده اعلام کرده ام و برای بازگرداندن اموال نیز تلاش کردم.

شمس گفت: از محضر دادگاه درخواست صدور حکم عادلانه دارم ضمن اینکه می خواهم حسابرسی مالی پرونده ها مجددا بررسی شود.



قاضی مقیسه: 200 میلیارد تومان اموال مردم در دست برخی از افراد است

قاضی پرونده شرکای بابک زنجانی گفت: در بررسی پرونده نفتی مشخص شد نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان اموال ملت در دست افراد مختلف است که باید برگردانده شود.

قاضی محمد مقیسه در پایان چهاردهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت حضور زنجانی در دادگاه امروز چه بود افزود: ابهاماتی در مورد پرونده فلاح و شمس در خصوص مشارکت و نحوه پرداخت هدایایی که زنجانی به فلاح داده بود وجود داشت که این هدایا بیش از ۳۰ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در خصوص نقش آقای شمس در فروش شرکت فال ابهاماتی مطرح بود که زنجانی قبل از جلسه علنی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب مسایلی را مطرح کرد و همچنین در دادگاه نیز به مواردی اشاره کرد که ان شاءالله تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.

قاضی رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی در رابطه با علت حضور نداشتن فلاح هروی در دادگاه گفت: وی بیمار بود و حال مساعدی نداشت، که طبق قانون باید شخص متهم در جلسه دادگاه حضور داشته باشد, بنابراین پس از بهبودی جلسه‌ای برای اخذ دفاع آخر برگزار می‌شود که متعاقبا اگر الزامی باشد علنی برگزار شود، اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اوایل برگزاری دادگاه های دو متهم نفتی نفتی اعلام کردید برخی متهمان دیگر در رابطه با پرونده نفتی تفهیم اتهام شده اند,‌رسیدگی به پرونده این متهمان در چه مرحله ای است؟ گفت: برای آنها دادستانی هنوز کیفرخواست نزده و اگر در سطح دادگاه انقلاب باشد اینجا رسیدگی می شود وگرنه در محاکم عمومی دیگر پیگیری خواهد شد.

قاضی مقیسه در پاسخ به سوال دیگری درباره مسئولین وقت نفت که با زنجانی در پروژه نفت همکاری داشته اند افزود: آنها را باید مقامات قضایی و دادستانی بررسی کند.

قاضی مقیسه تصریح کرد: در خصوص آقای شمس آخرین دفاعیات اخذ شد و در مهلت قانونی پس از ارائه لایحه مبادرت به صدور حکم می‌شود.

وی تصریح کرد: زنجانی در دادگاه ادعاهای مکرری داشته که با بررسی مشخص شد تمام آن ادعاها کذب است و هیچ اقدامی انجام نداده، امیدواریم مسئولان امر در جهت اجرای حکم و بازپس گیری اموال و احضار افرادی که اموال بیت المال در دستشان است اقدامات لازم را انجام دهند.

قاضی مقیسه افزود: بنا براظهارات امروز زنجانی نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومان اموال در دست افراد است که امیدواریم ضبط و پیگیری و با افرادی که به این اموال دسترسی داشته اند برخورد شود.



پایان چهاردهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی

قاضی مقیسه پایان چهاردهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی را اعلام کرد.

قاضی مقیسه با اعلام پایان چهاردهمین جلسه دادگاه دو متهم نفتی افزود: با توجه به این که دفاعیات آخر حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم این پرونده اخذ نشده است زمان جلسه بعدی متعاقبا اعلام می شود.

در جلسه امروز مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی آخرین دفاعیات خود را ارایه کرد.

قرار بود وکیل متهم ردیف سوم نیز دفاعیات خود را ارائه کند که البته به علت حضور نداشتن حمیدفلاح هروی به زمان دیگری موکول شد.

رسیدگی به پرونده مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شده است به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.

چهاردهمین جلسه دادگاه علنی دو متهم نفتی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

در سیزدهمین جلسه دادگاه علنی دو متهم نفتی، بخشی از دفاعیات حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم ارایه شد.

همچنین افشار وکیل مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی هم از موکلش دفاع کرد.

رسیدگی به پرونده مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی که از 17 تیر امسال آغاز شده به ریاست قاضی مقیسه و در شعبه 28 دادگاه انقلاب ادامه دارد.

دادگاه های رسیدگی به پرونده نفتی سال 94 در 25 جلسه علنی و یک جلسه غیر علنی با حضور بابک زنجانی متهم ردیف اول، مهدی شمس و حمید فلاح هروی متهمان ردیف دوم و سوم پرونده به ریاست قاضی صلواتی و در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

بابک زنجانی با حکم دادگاه انقلاب، مفسد فی الارض شناخته و به اعدام، رد مال و پرداخت جزای نقدی معادل یک چهارم مبلغ رد مال محکوم شد که با ارسال لایحه اعتراضی، پرونده این متهم برای فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال شد.

بابک زنجانی از حدود هشت هزار میلیارد تومان بدهی خود به وزارت نفت، دو هزار میلیارد تومان را از محل واگذاری اموال و شرکت‌هایش، تسویه کرده؛ البته وزارت نفت مدعی است بدهی زنجانی با احتساب ضرر و زیان به حدود 12هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اوایل آذر 95 حکم اعدام بابک زنجانی در دیوان عالی کشور تایید شد و البته این حکم برای مهدی شمس و حمید فلاح هروی دو متهم دیگر این پرونده نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

اواخر سال 95 نیز یکی دیگر از متهمان این پرونده فردی به نام(ع.ز.م) که گفته می شود نقشی کلیدی در ماجرای فروش نفت داشته، دستگیر و به کشور برگردانده شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ 27 شهریور 96، کد مطلب: 1810664: www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین