پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
همایش ملی فقه هنر با پخش فیلم سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست اندرکاران همایش ملی فقه هنر، روز چهارشنبه در قم شروع به کار کرد.

شعارسال: دراین همایش رئیس مدرسه اسلامی هنر در قم گفت: هنر به عنوان یکی از شئون زندگی انسان قابل مطالعه و بررسی است و باید کارکردهای آن مورد مطالعه قرار گیرد؛ دنیای غرب با مطالعه دقیق توانسته است از کارکردهای هنر موافق با هدف های خود بهره برداری کند و ما به علت نبود شناخت نتوانسته ایم از تمام ظرفیت های هنر استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین نواب افزود: هنر بیش از آنکه فرصتی برای ما باشد به تهدید تبدیل شده و البته بخشی از این امر به دلیل آشنا نبودن با مسائل هنری بوده و طبیعی است هنگامی که مسائل فقهی هنر را حل نکرده باشیم و در گامی بالاتر پشتوانه های نظری فقه هنر شفاف نباشد نمی توانیم از هنر به عنوان فرصتی برای حل مشکلات دینی و اخلاقی جامعه سود ببریم.

وی گفت: تا زمانی که احاطه به فقه هنر، حکمت هنر، فلسفه هنر، جامعه شناسی هنر و روان شناسی هنر نداشته باشیم نمی توانیم به هنر به مثابه یک فرصت نگاه کنیم و نبود آشنایی هنر را همچون تهدیدی در مقابل چشمان ما به نمایش می گذارد.

وی گفت: امروز هنر نه تنها راهکار برای حل مشکلات اجتماعی نیست بلکه مساله پیچیده ای است که مسئولان کشور تلاش دارند این مشکل را حل کنند و به طور حتم این نگاه پیش از دسترسی به یک نظام فرهنگی هنری مبتنی بر دستگاه فلسفه فرهنگ و فلسفه هنر منسجم قابل تصحیح نیست.

نواب گفت: طبق آمارهای رسمی شورای فرهنگ عمومی کشور 70 درصد جامعه به طور برنامه ریزی شده بیش از دو ساعت در روز را به گوش دادن موسیقی اختصاص می دهند، البته وقتی گروه هایی مانند من و شما که برنامه مشخص برای گوش دادن به موسیقی نداریم و ممکن است در جاهایی مانند تاکسی موسیقی به گوشمان بخورد از این آمار حذف می شویم و به این نتیجه می رسیم که بسیاری از جوانان بیش از سه ساعت در روز موسیقی گوش می دهند.

وی افزود: این سه ساعت موسیقی به علت نبود مطالعات دقیق هیچ فرصتی به حساب نمی آید و ما برای این سه ساعت موسیقی در روز نه احکام فقهی مشخص و نه مطالعات روان شناسی مشخص و نه پژوهش های جامعه شناسانه واضح داریم.

وی گفت: اسناد بالادستی و سیاستگذارانه هم نمی تواند دردی دوا کند چون نوشتن هر سندی پیش از آنکه نسبت حکومت با فقه از یک سو و از سوی دیگر نسبت فقه با موسیقی و هنر مشخص نشود کاری ابتر وبی فایده است؛ سند بالادستی نسبت حکومت و هنر که راهگشای مسائل عملیاتی است بدون مشخص شدن فقه هنر ناکارآمد و غیرقابل اجراست.

نواب تصریح کرد: البته مساله فقه هنر منحصر در موسیقی نیست و در تمام رشته های هنر با پرسش های بسیاری رو به رو هستیم که حوزه باید برای آن پاسخ داشته باشد.

در این همایش آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) سخنان خود را با عنوان «موضوعات و ملاک های حکم در فقه هنر» و آیت الله ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش فقه هنر و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنان خود را با عنوان «حکم اولیه فعل هنری و بررسی احکام عارضی آن» بیان کردند و حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گزارشی از روند برگزاری این همایش ارائه کرد.

همچنین بر اساس این گزارش در نوبت صبح این همایش یک روزه سید ضیا مرتضوی و محمود حکمت نیا که مقاله های آنها به عنوان مقاله برگزیده این همایش انتخاب شده بود را ارائه کردند.

عصر امروز نیز حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به ایراد سخنرانی می پردازد و نیز محمد قایینی، فخار طوسی، سیف الله صرامی و محمدهادی مفتح از دیگر افرادی هستند که مقاله هایشان را در این همایش ارائه می کنند و قرائت بیانیه همایش درباره جمع بندی محتوا و افق های پیش رو پایان بخش این همایش است.

این همایش به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و مدرسه اسلامی هنر قم ترتیب یافته و از میان مقاله های رسیده و سفارشی برای این همایش 20 مقاله به عنوان برگزیده انتخاب شده است که به صورت مجموعه کتاب منتشر و در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرار می گیرد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش فقه هنر می توانند به پایگاه اینترنتی آن به نشانی http://feqhehonar.isoa.ir مراجعه کنند و یا در قم با تلفن 37838693 با پیش شماره 025 تماس بگیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 23 دی 1394، کدمطلب: 81919177 (5105272)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
اگر فقهای ما بتوانند انقدر خوب در تموم زمینه ها مخصوصا هنری پیشرفت کنند باعث بالا رفتن فرهنگ ایرانی اسلامی در جهان می شوند
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین