پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۱
روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین سخنرانی‌های رؤسای جمهوری امریکا بود.

شعار سالروز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین سخنرانی‌های رؤسای جمهوری امریکا بود. تقریباً تا روز سه‌‌شنبه هیچ کدام از رؤسای جمهوری امریکا تا این اندازه بی‌پروا و تند علیه دیگر کشورها در سازمان ملل متحد موضعگیری نکرده بودند. ترامپ در سخنان کم سابقه خود از یک سو برجام را «مایه شرمساری امریکا» دانست و از سوی دیگر مدعی شد که ایران در حال صدور «هرج و مرج و خشونت به منطقه» است. ترامپ مدعی شد: «رنج‌دیده‌ترین قربانیان سران ایران، در واقع مردم خود این کشور هستند. حکومت ایران به جای استفاده از منابعش برای ارتقای زندگی مردم، سودهای نفتی را صرف تأمین مالی حزب‌الله و سایر تروریست‌هایی می‌کند که مسلمانان بی‌گناه را می‌کشند و به همسایگان صلح‌جوی عرب و اسرائیلی‌شان حمله می‌کنند.» ترامپ گفت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم این حکومت جنایتکار همزمان با ساخت موشک‌های خطرناک، به این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ادامه دهد.» همین دست موضعگیری‌ها ساعتی بعد از سخنرانی رئیس جمهوری امریکا توسط نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز علیه کشورمان تکرار شد. نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تکرار ادعاها علیه ایران پرداخت و خواستار لغو یا اصلاح توافق هسته‌ای با ایران شد. این سخنان خیلی زود در فضای بین‌المللی بازتاب‌های وسیعی پیدا کرد. اما شاید برجسته‌ترین وضعیت پس از آن استمرار دیدارهای دوجانبه خارجی مقامات کشورمان با مسئولان دیگر کشورها و از جمله برخی همپیمانان قدیمی امریکا بود. در ایران هم جریان‌های مختلف سیاسی به صورت یکپارچه موضعی واحد در رد و محکومیت اظهارات اخیر ترامپ گرفته‌اند.

دیروز محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات ترامپ در سازمان ملل در جمله‌ای کنایه‌آمیز در توئیتر نوشت: ظاهراً پیش‌نویس نطق ترامپ را نتانیاهو نوشته است! همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید هم این سخنان را «نفرت آمیز» خواند و در توئیتر نوشت: «سخنرانی ترامپ آنقدر نفرت‌انگیز بود که حمایت مردم کشورش را هم به دنبال نخواهد داشت. افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان روز به روز در جهان منزوی‌تر خواهند شد.»
نجفقلی حبیبی: نیازی نیست ترامپ و نتانیاهو دلسوز مردم ایران باشند
نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه در همین رابطه به «ایران» گفت: از اول انقلاب تا حال حاضر امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها همین حرف‌ها را می‌زنند و همواره مدعی شده‌اند که بین مردم و حاکمیت در ایران شکاف وجود دارد. در حالی که اگر این ادعا حداقلی از صحت را به همراه داشت، پس این همه انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود، به چه معناست؟ وی با بیان اینکه «هنوز زمان زیادی از آخرین انتخابات برگزار شده در ایران نگذشته که جهان مبهوت صف‌های طویل مردم در انتخابات شدند»، افزود: «نیازی نیست که آقای ترامپ و نتانیاهو دلسوز مردم ایران باشند آنها اگر دغدغه دموکراسی دارند، باید دلسوز مردم عربستان باشند و بسیاری دیگر از همپیمانانشان که اصلاً با صندوق رأی آشنا نیستند.»
کمال سجادی: ترامپ چهره واقعی سیاست‌های امریکا را نشان داد
در همین حال کمال سجادی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو جبهه پیروان هم در گفت‌وگو با «ایران» تأکید کرد: «سخنان آقای ترامپ می‌تواند از یک منظر بسیار مثبت و مفید باشد و موقعیتی بهتر را برای کشورمان در منطقه و سطح بین‌اللملل ایجاد کند.» وی ادامه داد: «آقای ترامپ چهره واقعی سیاست‌های امریکا را نشان داده و حتی اگر دولت‌های قدرتمند دیگر تمایل به فاصله گرفتن از این کشور نداشته باشند، تحت تأثیر و فشار افکار عمومی خودشان مجبور خواهند بود که با دولت ترامپ با حفظ فاصله حرکت کنند.»
وی گفت: «جامعه جهانی و افکار عمومی کشورها مدت‌هاست که تمایلی برای پذیرش چنین نوع نگاه و منطقی را ندارد و همواره به آن پشت کرده است.»

فیاض زاهد: اهداف سخنرانی ترامپ به شکست انجامید

فیاض زاهد، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب هم با بیان اینکه «سخنرانی ترامپ حاصل فکر خودش نیست، بلکه دستپخت لابی‌های عموماً اسرائیلی می‌باشد» به روزنامه ایران گفت: «آقای ترامپ در این سخنرانی چهار هدف را دنبال می‌کرد که اولین آنها همان استراتژی کلاسیک جمهوریخواهان برای فاصله انداختن و ایجاد شکاف بین دولت و ملت در ایران است.» وی افزود: «مشاوران آقای ترامپ حتماً به او گفته‌اند که موضوع هسته‌ای از حمایت طیف‌های مختلف ایرانی برخوردار است و از آن حمایت عمومی می‌شود، بنابراین وی سعی کرده که با استفاده از برخی اختلاف‌دیدگاه‌های طبیعی در ایران، حرکتی علیه موضوع هسته‌ای انجام دهد و این هدف دوم او بوده است.» زاهد ادامه داد: «سومین هدف ترامپ منفعل کردن کشورمان در عرصه بین‌المللی و چهارمین آنها هم ایجاد پروپاگاندا با هدف مصرف داخلی بوده است.» وی معتقد است: «تا همین جای کار تقریباً تمام اهداف آقای ترامپ در سخنرانی اخیرش شکست خورده و شاهد این موضوع هم عدم همراهی کشورهای غربی با وی درخصوص ایران است. چنانچه می‌بینیم امسال حتی گسترده‌تر از قبل، برنامه دیدارهای ریاست جمهوری کشورمان در نیویورک با مقامات دیگر کشورها در جریان است.»
نقوی‌حسینی: سخنرانی سخیف ترامپ بیانیه رژیم صهیونیستی بود
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم از جمله چهره‌هایی بود که به سخنرانی ترامپ واکنش نشان داد. وی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را بیانیه رژیم صهیونیستی دانست و گفت که این سخنرانی سخیف و خارج از عرف رئیس‌جمهوری امریکا تعجب مجامع بین‌المللی و سران کشورهای مختلف را برانگیخت. گویی که ترامپ فردی نامتعادل است که سخنانی برخلاف موازین بین‌المللی مطرح می‌کند. سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و ادعاهای ترامپ در مورد ایران در اولین سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: سخنان سخیف و خارج از عرف رئیس‌جمهوری امریکا در سازمان ملل متحد، باعث تعجب مجامع بین‌المللی و سران کشورهای مختلف شد چون سازمان ملل مرکز پیگیری صلح، برقراری عدالت، رعایت حقوق بشر، مقابله با بحران و جنگ افروزی است. پس اینکه این تریبون با سخنرانی ترامپ تبدیل به تریبون جنگ، تهدید، بحران، منازعه، اقدام علیه بشریت و اقدام در جهت ظلم و بی عدالتی شود، جای تعجب دارد. وی ادامه داد: سخنان ترامپ از سر ناآگاهی، بی‌اطلاعی و غیرمسئولانه در قبال جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که در طی سال‌های گذشته رفتاری کاملاً منطقی در چارچوب موازین بین‌المللی و در جهت ایجاد ‌آرامش مبتنی بر گفت‌وگو و توافق داشته است.

حسن رسولی: سخنان ترامپ کمترین همسویی را به دنبال داشت

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقد است: همچنان که قبل از روی کارآمدن ترامپ به‌عنوان بیزینس‌من تازه وارد به حوزه سیاست و با استفاده از ثروت سرشار در جایگاه ریاست جمهوری امریکا پیش‌بینی می‌شد و در شعارها و برنامه‌های تبلیغاتی انتخاباتی ایشان هم انعکاس داشت، روز به روز شاهد نزدیک‌تر شدن آقای ترامپ و برخی از حلقه همراه ایشان با سیاست‌های رژیم صهیونیستی هستیم و آنچه از تحلیل متحوای سخنان ایشان در اجلاس اخیر سازمان ملل می‌توان بیان کرد این است که ایشان با این موضع‌گیری‌های خصمانه علیه ایران و متهم کردن ایران به ایجاد گسست در برخی از کشورهای اسلامی همانند عراق، سوریه، لبنان و یمن که اتفاقاً در این حوزه‌هایی که آقای ترامپ ایران را متهم به تنش‌آفرینی کرده است، اگر نبود حضور معنوی فرهنگی سیاسی و پشتیبانی نظامی جمهوری اسلامی، قطعاً امروز منطقه با دو پیامد بسیار ناگوار رو به رو بود، تبعات انسانی ناشی از اجرای سیاست‌های ضد حقوق بشری و ضداسلامی ترامپ و همپیمانانش در تقویت داعش در کشورهای اسلامی و در این کشورها با سیل عظیم‌تری از آوارگان و گشتگان مواجه بودیم. وی به «ایران» گفت: «امروز مردم دنیا و حتی اروپایی‌ها به زبان‌های مختلف اذعان می‌کنند که درصورت حضور نداشتن ایران امکان جلوگیری از پیشروی جریان تکفیری و داعش در سوریه و عراق میسر نبود یا اگر کمک‌های ایران نبود، لبنان و یمن با مشکلات انسانی مواجه بود.» 
وی ادامه داد: «آنچه در صحبت‌های ترامپ دیدیم، بسیار غیرقابل پیش‌بینی نبود و خوشبختانه برخلاف شرایط قبل از برجام که سایر کشورهای مؤثر در عرصه بین‌المللی براثر اشتباهات فاحش داخلی و ضعف دیپلماتیک با سیاست‌های امریکا همراه بودند، امروز نه تنها برای ترامپ بجز نتانیاهو و همسرش کف نمی‌زنند، بلکه رئیس جمهوری اتریش و فرانسه و سایر کشورهای بزرگ و تعیین‌کننده اروپایی هم آشکارا اعلام می‌کنند که جهت‌گیری ترامپ در برخورد با جمهوری اسلامی ایران غیرصادقانه و غیرهوشمندانه‌ است و از این جهت علی رغم اینکه ترامپ امسال بی‌سابقه و بدور از پروتکل و نزاکت بین‌المللی صحبت کرد، اما کمترین همسویی را توانست در بین قدرت‌های جهانی کسب کند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه مطبوعاتی ایران ، تاریخ انتشار 30 شهریور96، کدمطلب:200741، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین