پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
با گذشت ۱۴۷ روز از افتتاح تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز این بخش از فاز نخست این پالایشگاه تکمیل نشده و واردات ۱۲ میلیون لیتری بنزین ادامه دارد.

شعارسال : دهم اردیبهشت ماه سال جاری "تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس" با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. از این تاریخ تا امروز 147 روز یعنی قریب به 5 ماه می گذرد اما هنوز این بخش که افتتاح شده، تکمیل نیست.

در حالی که ظرفیت تولید بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس 12 میلیون لیتر در روز است، در شهریورماه سال جاری میزان تولید بنزین در این پروژه به 8 میلیون لیتر در روز رسیده و طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی  ایران تا پایان سال جاری باید صبر کنیم تا فاز نخست این پالایشگاه تکمیل شود.

هم اکنون چیزی در حدود 12 میلیون لیتر در روز واردات بنزین داریم، میزان وارداتی که قرار بود با بهره برداری کامل از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار دیگر طرح های پالایشی چون پروژه بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، متوقف شود.

* نفع بنگاهی یا نفع ملی ؟

در حالی که تکمیل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان یک پروژه مهم و استراتژیک برای کشور با تأخیرهای بسیار مواجه شده و کسانی که روزی تأخیرهای این پالایشگاه را ناشی از اغتشاش مدیریتی می دانستند امروز در مقابل ادامه این تأخیرها سکوت اختیار کرده اند، مدیرعامل تاپیکو به عنوان سهامدار عمده این پروژه، به جای بیان دلایل تأخیرها، به فکر گرفتن تخفیف در قیمت خوراک است.

«محمد حسن پیوندی» مدیرعامل تاپیکو در این خصوص گفت: "حق این پالایشگاه است که طبق بند 12 و 13 قانون رفع موانع تولید، 5 درصد بیشتر در حوزه خوراک تخفیف داشته باشد و fob منهای 10 شود."

* اغتشاش مدیریتی ادامه دار شد؟

هفتم اسفندماه سال 92 «بیژن زنگنه» که فقط چند ماهی از وزیر شدنش در دولت یازدهم می گذشت در بازدید از پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس از روند احداث این پالایشگاه ابراز نارضایتی کرد و گفت: "این طرح در حال حاضر نشان دهنده یک اغتشاش مدیریتی است که می توان از آن به عنوان موردی خاص برای تدریس استفاده کرد."

وی درصد پیشرفت این پروژه را متناسب با میزان هزینه ها ندانست و اعلام کرد: "با وجود هزینه های انجام شده در این سالها حتی یک فاز این پالایشگاه هم راه اندازی نشده است."

از این تاریخ بیش از 3 سال و نیم می گذرد و با وجود وعده های بسیار در طول دولت یازدهم و در حالی که قرار بود اغتشاش مدیریتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تمام شده و شاهد رونق این پروژه و تکمیل آن در دولت گذشته باشیم، هنوز فاز نخست این پالایشگاه تکمیل نشده است.

حال این سوال مطرح است که چرا با وجود هزینه های بسیار در سالهای گذشته و تأکیدی که مسئولان وزارت نفت بر تأثیر برجام در تسریع در اجرای این پروژه داشته اند، هنوز یک فاز از این پالایشگاه هم به طور کامل راه اندازی نشده است؟ آیا دلیل تکمیل نشدن حتی یک فاز از این پروژه پس از سپری شدن دولت یازدهم باز هم "اغتشاش مدیریتی" است؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 2مهر 1396 ، کدخبر: 1528129،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین