پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۲۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه بر اساس آمار نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، گفت: در حال حاضر در دریاچه یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود داشته و وسعت دریاچه در حدود یک هزار و 783 کیلومترمربع است.

شعار سال: خلیل ساعی در خصوص وضعیت دریاچه بابیان اینکه در 31 شهریور ارتفاع آب 1270.32 بود که سال گذشته در همین روز 1270.54 بوده و بر این اساس نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش تراز دریاچه را داشته‌ایم، اظهار داشت: با توجه به اینکه دمای هوا در سال جاری بالا بود و نهایتاً باعث شد تبخیر بیشتری اتفاق بیفتد همچنین در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته 36 درصد کاهش بارش داشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارزیابی‌ها طی چهارسال گذشته میزان آب دریاچه یک‌روند ثابتی داشته چراکه اگر سال‌های ماقبل را بررسی کنیم چیزی در حدود 40 تا 45 سانتی‌متر هرسال از ارتفاع دریاچه کاسته می‌شده و اگر همان روند را در چهار سال گذشته اتفاق می‌افتاد یقیناً کل دریاچه خشک‌ شده بود.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر در دریاچه یک‌میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب وجود داشته و وسعت دریاچه در حدود یک‌هزار و 783 کیلومترمربع بوده و این نشان‌دهنده این است دولت با اقداماتی که انجام داده تلاش کرده تا دریاچه خشک نشود.

وی اضافه کرد: اقدامات مختلفی در حوزه دریاچه ارومیه انجام‌شده ازجمله لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه که در استان آذربایجان شرقی 90 کیلومتر انجام‌شده است.

ساعی بیان کرد: همچنین در بحث ایجاد تصفیه‌خانه بزرگ شهر تبریز مدول دوم کار می‌شود، با وجود عدم تزریق اعتبارات مناسب شرکت آب و فاضلاب استان با امکانات خود این پروژه را پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی تنها تأمین‌کننده 10 درصد حق آبه دریاچه بوده و این بحث در استان با رهاسازی‌های انجام‌شده و استفاده بهینه از آب و ذخیره و انتقال آن به پیکره دریاچه انجام می‌شود.

مدیرکل ستاد بحران استان آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین استان آذربایجان‌غربی که تأمین‌کننده 90 درصد آب است این امر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: باوجود اینکه باید حداقل آب را تأمین و به پیکره برسانیم، به لحاظ ظرفیت‌های آبی که در استان آذربایجان‌غربی و کردستان به لحاظ وجود رودخانه‌های متعدد وجود دارد 90 درصد این آب تأمین و به‌ پیکره دریاچه انتقال می‌دهند.

ساعی بیان کرد: از جمله پروژه‌های مهمی که در استان آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود پروژه انتقال آب «زاب» به دریاچه بوده که انجام می‌شود و بر اساس برنامه زمانی سال 98 به مرحله بهره‌برداری می‌رسد اگر دولت اعتبارات لازمه را تأمین کند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از «زاب» به دریاچه ارومیه شاهد انتقال 654 میلیون مترمکعب آب از رودخانه «زاب» به پیکره دریاچه خواهیم بود و این می‌توان قسمتی از تبخیر را جبران کند.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تبخیر آب همه‌ساله و در فصل تابستان انجام می‌شود اما بارش‌های پاییز و زمستان و اول بهار می‌تواند این آب را جبران کند.

وی اضافه کرد: امسال نیز امیدواریم با بارش‌های انجام‌شده و انجام زیرساخت‌های لازم بتوانیم دوباره تراز دریاچه را بالا ببریم و موجب خوشحالی هم استانی‌ها شده و نگرانی‌ها را کاهش دهیم.



سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس(استان آذربایجان شرقی)، تاریخ 2 مهر 96، کد مطلب: 13960701001795: www.azarbaijan-sharghi.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین