پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
طرح فاضلاب در شهرک 30 هزار واحدی مسکن مهر پیامبر اعظم(ص) شهر بندرعباس اجرا می‌شود

شعارسال: با وجود اینکه اجرای طرح‌های فاضلاب در شهرهای هرمزگان با رشد 15 درصدی شتاب بیشتری گرفته و دولت تدبیر و امید نیز نگاه ویژه‌ای به این مقوله دارد، اما به دلیل وجود بافت‌های فرسوده و قدیمی در شهرهای این استان بویژه در بندرعباس مرکز استان، این طرح در این مناطق به کندی پیش می‌رود.

«امین قصمی» مدیرعامل آبفای هرمزگان  با اشاره به اینکه هرسال حدود 30 تا 40 کیلومتر طرح فاضلاب با اعتبار بین 13 تا 15 میلیارد تومان در بندرعباس مرکز این استان انجام می‌شود، افزود: اجرای طرح فاضلاب یک طرح دنباله داراست و در 2 سال گذشته شاهد ایجاد شبکه‌های جدید و نوسازی شبکه‌های فرسوده در مناطق مختلف این شهر هستیم. از طرفی، اجرای طرح فاضلاب بندرعباس برای جمعیت 76 هزار نفری پیش‌بینی شده و مجموع طول لوله‌گذاری شبکه جمع‌آوری فاضلاب حدود 851 کیلومتر است که تاکنون 755 کیلومتر آن با پیشرفتی معادل 89 درصد اجرا شده و 83 درصد جمعیت این شهر هم تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

برخورداری 83 درصدی از خدمات فاضلاب

مدیرعامل آبفای هرمزگان با یادآوری این نکته که در شهر بندرعباس شاهد افزایش جمعیت برخوردار از خدمات جمع‌آوری فاضلاب از 59.6 درصد در سال 92 به 83 درصد در سال 96، هستیم، اظهارداشت: تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس دارای 2 مدول با ظرفیت کلی 144 هزارمترمکعب در شبانه روز و فرآیند تصفیه در آن به روش لجن فعال است که مدول اول با ظرفیت 72 هزارمترمکعب در شبانه روز است که هم‌اکنون با پیشرفت 95 درصد ساخته و به بهره‌برداری رسیده و جمعیتی معادل 320 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. وی افزود: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس نیز با ظرفیت 72 هزارمترمکعب در شبانه روز که برای جمعیتی معادل 443هزار نفر پیش‌بینی شده، در حال حاضر در مرحله مطالعه است. قصمی با اشاره به اینکه پیشرفت مجموع طرح فاضلاب بندرعباس 71.15 درصد است واعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح فاضلاب تا پایان سال 95، یک هزار و 826 میلیارد ریال بوده، گفت: اعتبار مورد نیاز برای ساخت مدول دوم تصفیه خانه و تکمیل شبکه فاضلاب باقی مانده، 4 هزار و 713 میلیارد ریال است. همچنین این شرکت به منظور تکمیل اجرای طرح فاضلاب و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس، از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و انعقاد قرارداد بیع متقابل به مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال نسبت به واگذاری پساب اقدام کرده است.

مشکلات اجرای طرح فاضلاب

مدیرعامل آبفای هرمزگان تصریح کرد: در مناطقی از شهر بندرعباس که تاکنون طرح فاضلاب اجرا نشده به دلیل بافت شهری و اجرا نشدن طرح‌های توسعه در آنها بوده که در صورت اجرا شدن این طرح‌ها، ما نیز این مناطق را زیر پوشش طرح فاضلاب قرار خواهیم داد. با این حال، در 2 سال اخیر در غرب بندرعباس و در محله‌های «امیرآباد»، «کوی ملت»، «حسین آباد» و «سورو» این شهر طرح مطالعات شبکه فاضلاب را انجام داده و در حال کار در این مناطق هستیم. همچنین این آمادگی را داریم، در مناطقی که شرایط مناسب بوده، اما طرح فاضلاب اجرا نشده، پاسخگو باشیم. وی با اشاره به اینکه سطح برخورداری بندرعباس از طرح فاضلاب نسبت به متوسط کشوری بالاتر است، گفت: در این شهر یکی از طرح‌های بزرگ مسکن مهر به نام شهرک پیامبر اعظم(ص) با 30 هزار واحد مسکونی به‌عنوان یکی از مناطق توسعه‌ای به بندرعباس اضافه شده که شرکت آبفا تمامی شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرک را انجام داده و در شرایط فعلی این شهرک پس از جمع‌آوری به وسیله یک ایستگاه پمپاژ به تصفیه خانه اصلی شهر هدایت می‌شود.

مدیرعامل آبفای هرمزگان افزود: این شرکت در سال 95 اقدام به برگزاری مناقصه برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب برای این شهرک کرده که بزودی عملیات اجرایی ساخت این تصفیه خانه در شهرک پیامبر اعظم(ص) شروع می‌شود. وی تأکید کرد که استاندارهرمزگان به طورجدی پیگیراجرای طرح‌های فاضلاب در سطح استان است و در جلساتی که با وی داشتیم، استاندار قول همکاری در جهت تأمین اعتبارهای لازم را در این خصوص داده است.

بهره‌مندی از خدمات آبفا حق مردم است

در همین حال، «اسلام باوقار» رئیس شورای شهر بندرعباس نیز با اشاره به اینکه مردم حق دارند از خدمات مختلف چون فاضلاب بهره‌مند شوند، افزود: با وجود اینکه پیگیری موضوع فاضلاب از وظایف شورای شهر بندرعباس نیست، اما با این حال با پیگیری‌هایی که این شورا انجام داده، اداره آب تعهد کرده که مشکل فاضلاب مردم مناطق مختلف این شهر را حل کند. وی با تأکید براینکه چرا باید برخی از مناطق این شهر مشکل دفع فاضلاب داشته باشند، گفت: مسئولان آبفای استان قول مساعد داده‌اند که خط لوله فاضلاب در همه مناطق این شهر اجرایی خواهد شد. رئیس شورای شهربندرعباس تصریح کرد: سؤال ما این است که چرا وقتی در قبض آب هزینه دفع فاضلاب درج می‌شود، اما بیشتر ساکنان این شهر از این خدمات بهره‌مند نیستند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 4مهر1396، کدخبر: 201419: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین