پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
میزان خطاهای پزشکی افزایش یافته و متاسفانه شاهد خطاهای پزشکی در حوزه زنان و زایمان و جراحی‌های زیبایی هستیم. ما باید به تناسب پیشرفتی که جامعه دارد، قوانین خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. در اغلب موارد برای پزشکی که مرتکب خطا شده جریمه‌های مالی در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که این مجازات برای پزشکی که از لحاظ مالی تامین است، مجازات بازدارنده‌ای نیست.

شعار سال: عده‌ای مخالف مجازات‌های دیگر برای پزشکان متخلف هستند و معتقدند اگر مجازات حبس برای پزشکان در نظر گرفته شود، این قشر دیگر اقدام به عمل‌های جراحی پرریسک نمی‌کنند و این موضوع به ضرر جامعه خواهد بود.

قصور پزشکی نمونه‌های فراوانی دارد که ممکن است موجب صدمه یا خسارت به بیمار شود. البته در بیشتر جراحی‌ها کادر پزشکی از بیمار و خانواده وی رضایت‌نامه دریافت می‌کنند تا وقتی مشکلی برای بیمار پیش آمد خطری متوجه پزشک یا کادر پزشکی نباشد اما در صورتی که قصور یا خطایی از سوی پزشک یا کادر پزشکی پیش بیاید دو نوع مجازات برای آن در نظر گرفته می‌شود: نخست اینکه تخلف پزشک در چارچوب نظامات سازمان نظام پزشکی بررسی و مطابق مقررات با متخلف برخورد می‌شود.

دوم اینکه چنانچه عمل پزشک صرف‌نظر از تخلف، جنبه جرم نیز داشته باشد بحث کیفری مطرح شده و فرد خسارت‌دیده پس از شکایت در دادسرای نظام پزشکی به پزشکی‌قانونی معرفی می‌شود. پس از اظهارنظر کمیسیون پزشکی‌قانونی، چنانچه جرمی صورت گرفته باشد یا قصور یا خطا رخ داده باشد، با آن برخورد می‌شود. اما ایراد اینجاست که در پرونده‌های پزشکی کسانی اظهارنظر می‌کنند که خودشان پزشک هستند و گاهی اوقات در برخی پرونده‌ها نسبت به پزشکان جانبداری می‌شود. صرف‌نظر از این ماجرا چنانچه مشخص شود خطا، بی‌مبالاتی، ترک فعل، سهل‌انگاری و یا... صورت گرفته است فرد متخلف به پرداخت دیه و جریمه نقدی محکوم می‌شود.

معمولا در پرونده‌های پزشکی چون عملی که صورت گرفته در آن سوءنیت نبوده و از آنجا که سوءنیت یکی از ارکان تشکیل‌دهنده جرم است، تخلف، تعریف کیفری پیدا نمی‌کند و چنان‌که بایسته است با آن برخورد نمی‌شود.

میزان خطاهای پزشکی افزایش یافته و متاسفانه شاهد خطاهای پزشکی در حوزه زنان و زایمان و جراحی‌های زیبایی هستیم. ما باید به تناسب پیشرفتی که جامعه دارد، قوانین خود را با شرایط جدید تطبیق دهیم. در اغلب موارد برای پزشکی که مرتکب خطا شده جریمه‌های مالی در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که این مجازات برای پزشکی که از لحاظ مالی تامین است، مجازات بازدارنده‌ای نیست و لازم است مجازات‌های دیگر برای اشتباهات پزشکی یا سهل‌انگاری و قصور در نظر گرفته شود.

هرچند عده‌ای مخالف مجازات‌های دیگر برای پزشکان متخلف هستند و معتقدند اگر مجازات حبس برای پزشکان در نظر گرفته شود، این قشر دیگر اقدام به عمل‌های جراحی پرریسک نمی‌کنند و این موضوع به ضرر جامعه خواهد بود.

*حقوقدان و وکیل‌پایه یک دادگستری

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت سلامت نیوز، تاریخ 5 مهر 96، کد مطلب: 225696: www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین