پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۲
عزاداری در دهه اول ماه محرم یادآور داغ همیشه تازه واقعه کربلای سال 61 هجری قمری همه ساله تکراری از عشق محبان اهل بیت (ع) است که برگزاری این آیین ها توسط محبان در استان کردستان که بیشتر ساکنان آن اهل سنت هستند الگویی از وحدت و یکپارچگی مذاهب در ایران اسلامی است.

شعارسال: برگزاری مناسبت های مذهبی در جامعه اسلامی نشان ویژه ای از همدلی این امت است و کردستان سرآمد این وحدت در کشور است و مردم آن مانند دیگر استان های کشور در بزرگداشت مناسبت های مذهبی دارای آداب و رسوم ویژه ای از جمله عزاداری در ماه محرم هستند و همه ساله در کنار هم اقدام به برگزاری آیین های مختلف می کنند.

در این ایام، آیین های عاشورایی مختلفی در شهرها و روستاهای استان با آداب و رسوم خاصی مانند تشکیل حلقه عزا در مقابل مساجد، تکایا و حسینیه ها، مراسم گِل گیران، مجالس روضه خوانی و تعزیه خوانی برگزار می شود که این مراسم ها از واپسین روزهای ماه ذی الحجه آغاز و تا پایان دهه اول محرم ادامه دارد.

پخت حلیم در شب تاسوعا توسط بانوان برخی از مناطق استان از جمله شهر سریش آباد از رسوم دیگر است که کردستانی ها در ایام محرم انجام می دهند و با حلیم های پخته شده در صبح غم انگیز عاشورا از عزاداران پذیرایی می شود.

روشن کردن شمع، نوشیدن آب متبرک از این طشت ها، صحنه سازی حالات طفلان لب تشنه دشت نینوا و مداحی و سوگواری از اعمال این مراسم است که شهرستان های کامیاران، سنندج، قروه، دهگلان و بیجار عمده جلوه گاه این آیین ها است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان در این ارتباط گفت: از ماه گذشته تمامی هماهنگی ها در شورای هیات های مذهبی و عالمان دینی این استان انجام یافت تا برگزاری مراسم های عزاداری همراه با تبلیغ آرمان های اسلامی و انقلابی باشد.

حجت الاسلام مختار کرمی افزود: برنامه های دهه اول محرم در این استان با رویکرد مقابله با آسیب های اجتماعی و ترویج سبک زندگی اسلامی و توجه به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر آغاز شده و این اداره کل با همکاری هیات های مذهبی، عالمان دینی و مبلغان بدنبال جلوگیری از آیین های آسیب زا در عزاداری ها است.

به گفته وی، سیاهپوش کردن خیابان ها و معابر، تشکیل خیمه ها و برپایی ایستگاه های صلواتی و برپایی نماز ظهر عاشورا نمونه ای از فعالیت های مردم این استان در ایام محرم است.

حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: در دهه اول محرم حضور هیات های حسینی در خیابان های سنندج و سایر شهرستان های استان و توزیع نذورات توسط مردم عاشورایی کردستان میان عزاداران از دیگر برنامه های مردمی این استان است.

وی با بیان اینکه اهل تسنن نیز در این ایام آیین های ویژه ای دارند، یادآور شد: هم اکنون 14 هیات مذهبی از 610 هیات استان کردستان مربوط به اهل تسنن است که در ایام محرم با حضور در حسینیه ها اقدام به برگزاری جلسات قرآنی و توزیع نذورات می کنند.

رئیس ستاد شئون مناسبت های مذهبی کردستان با بیان اینکه امسال ذاکرین و مداحان اهل تسنن استان در آیین های ماه محرم و تعزیه خوانی ها مشارکت دارند، ادامه داد: مشارکت شخصیت ها مذهبی و ذاکرین اهل سنت در آیین های ماه محرم می تواند همبستگی و اتحاد بین مسلمانان را بیشتر کند و این وحدت و برادری مایه نگرانی دشمنان است.

حجت الاسلام کرمی اضافه کرد: حقانیت نهضت امام حسین(ع) بر ضد طاغوتیان و ستمگران و فراموش نشدن واقعه عظیم عاشورا است و عزاداری ایام محرم فریاد ستمدیدگان علیه ستمگران و ظالمان است و باید تلاش کنیم حضور جوانان در این ایام در هیات های مذهبی بیشتر باشد.

رئیس شورای هیات های مذهبی کردستان نیز می گوید: هم اکنون هیات های عزادرای استان دسته روی در ماه محرم در سطح این استان آغاز کرده اند و 591 مداح و نوحه خوان برای اجرای برنامه های عزاداری این ایام و روزهای تاسوعا و عاشورا مشارکت دارند.

نورعلی خزایی ادامه داد: امسال برنامه های تاسوعا و عاشورا در این استان در 610 هیات مذهبی، با حضور 591 مداح و نوحه ‌خوان و بیش از 430 مبلغ و مبلغه در مناطق شهری و روستایی برگزار می شود.

وی بر رعایت وقت و حقوق شهروندان در اماکن عمومی ساعات مندرج در مجوز توسط دسته‌های عزاداری تاکید کرد و افزود: مجوزهای صادر شده برای اقامه عزا شب ها تا ساعات مشخص است و در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز به نماز ظهر ختم می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز در این ارتباط گفت: در ایام محرم و صفر بقاع متبرکه این استان شامل 33 مکان مقدس و 10 امامزاده و 42 موقوفه با نیت روضه خوانی و اطعام و احسان در قالب سوگواره بصیرت عاشورایی، میزبان عزاداران حسینی است.

حجت الاسلام مصطفی نوروزی افزود: بقاع متبرکه امامزاده هاجر خاتون(س)، امامزاده پیر محمد(ع) شهرستان های سنندج، امامزادگان هاجر و سارا(س)، سید جلال الدین(ع)، ابراهیم و اسماعیل (ع)، پیر بابا (ع)قروه، امامزاده عقیل(ع)، امامزادگان پیر تاج (ع) و آرامگاه فاضل گروس بیجار با حضور مداحان و سخنرانان از جمله محل های برگزاری سوگواره عاشورایی است.

استان کردستان با یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت در شمال غرب کشور واقع است، در این استان مسلمانان اهل تسنن و تشیع با وحدت و برادری در کنار هم زندگی می کنند.

گزارش: حسن حسین زاده

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6مهر1396، کدخبر: 82679882: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
ای کاش که هیچ وقت این اداب و روم از دست نره
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین